Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Inhängnad av betesfår

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Ymer138

#31 » 15:10:39, 25-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo de är aktuellt för jag funderar på att skaffa får
Ymer138
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:59, 28-03-2020
Sverige



hobbyjordbrukare

#32 » 21:09:20, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

funderar på att skaffa mig ett par får, och undrar hur dom klarar av lite blötare marker? (Går att köra med traktor om det har varit torka minst en månad och grässvålen håller)
hobbyjordbrukare
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:08, 30-01-2015
Ort: herrljunga kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 210

busholle

#33 » 21:18:05, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blöta marker kan påverka klövarna om de ständigt måste gå i blötan. Sedan kan det påverka parasittycket och eventuellt leverflundra men detta är jag osäker på.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Molnia

#34 » 22:55:34, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Helst så skulle man ha två aggregat eller ett med två utgångar så den nedersta tråden som det ofta ligger gräs och sly imot har en egen matning så att det finns gott om kräm i de andra trådarna.

Minst 4 trådar i höjd krävs också.

Järntråd är nog pålitligare.


Ytteby skrev:Sätt 4 trådar och jorda i den nedersta. Brukar funka bra...



Ja längre fram på säsongen brukar gräset växa upp och lägga sig mot lågt placerade trådar eller elnätet. Då dras all kraft från elaggregatet ner i backen istället för att göra nytta i djurets nos..
vi har roat oss med att gå någon gång under sommaren och slagit av gräset under lägsta tråden med trimmer. elnät måste flyttas för att inte köras sönder med trimmer tråden.

men joe och ytterbys ideér var något jag inte hört. :thummar:
intressant tanke med 2 aggregat eller nedersta tråden är jordad. Bara 1;a och 2;a sitter hyfsat tätt så de där får kontakt så borde det funka ypperligt.

Jag jobbar hellre med tråd än nät. Har än så länge bara erfarenhet av nät, plasttråd, smala plastband. en stor nackdel med plastbanden är att hålls de inte spända är det stor risk för råbockar och annat vilt att de fastnar och får en plågsam död.
ståltråden känns tacksammare på det viset. men om det fanns något bra sätt att visa människor och djur att det är ett stängsel vid ståltråden.. .??
att sätta en bräda överst som markering blir dyrt. 2-3 ståltrådar och sedan sätta ett plastband över för synlighetens skull är ingen vits tycker jag, då kan ju djuren fastna där ändå.
någon som har en klok idé?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ingemarh

#35 » 20:18:38, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm tanken på två aggregat. Detta är strängeligen förbjudet, aggregaten får ej vara monterade så man kan få kontakt med flera samtidigt.
Ingemarh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:58, 08-01-2012
Ort: Götene
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: IHI 35n
MF135
MF 165
Scania R


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se