Så lågt
tryck som möjligt är ju det bästa för fästet, men
däck,
fälg samt terräng är ju faktorer att ta hänsyn till.
Och då speciellt om däcket har litet utstick på sidan av fälgen ( bred fälg och smalt däck ) vilket är ett framgångsrikt recept för däckkrängning även på stenfattiga områden.
Jag krängde nyligen ett 13,5" däck av en 10" fälg mot en
rot med offroadmått mätt högt lufttryck på 1,2 kanske, och ett 10" däck på en 9" fälg som TS har som dessutom glappar 0,3" ( 15" vs 15,3" ) känns som att be om problem även på åkermark och högt lufttryck.
Även påläggning av ett "glappande" däck på en fälg lika bred som däcket känns som att det kan bjuda på
motstånd utan chockluftare eller
spännband att pressa ihop däcket med.
Med 8" fälg och 13,5" däck har jag hitills inte varit nära att kränga något däck även med låga lufttryck. Däcksidan tar upp mycket rörelse innan däcket rör sig på fälgen.
Jag stod ju inför samma problem med däck på gödselspridaren jag fick av Martin E. 15 fälg och endast 15,3" däck att köpa nya i den dimensionen.
Jag valde 2 15x33x12,5" offroaddäck jag redan hade liggande, bra bredd och bärighet till den vagnen.