Jo då - här har du din liknelse:
[Allmänt] Hur koppla el i husbil el.liknande med solpanel ?Du skulle däremot nog råda kund att hellre ta en grövre dimension av
kabel än en klenare - "bättre säker än ledsen senare".
Antar du talar om pris per
däck + moms = många sköna riksdaler! => jag förstår dig!
För mig är det en inte fråga efter det med bussens däck.
Det är helt enkelt inte försvarbart att ens fundera på att tumma på "säkerhetsmarginaler".
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du skall alltså tänka >12 ton <15 ton.
Hur är fördelningen av axeltrycken? (Joe frågade också om detta)
Vid jämn fördelning så måste du kräva att däcken skall tåla minst 3 ton/st.
...med marginal så blir det väl +10% minst/st ?
=> inte klenare däck än de du frågade om som sitter på 3075kg/st (vilket väl bara blir ca 8% marginal?)
Ställ dig frågan:
- när går ett däck sönder när det väl går sönder?
Sedan kommer frågan:
- vad händer då?...
Det är ett framdäck. Det ena exploderar. Traktorn faller ihop åt det hållet där däcket "försvann", skopan är max lastad, på transporthöjd, och du kör givetvis nedför när detta inträffar och har självklart fått upp lite tempo... vad händer?
När det har hänt... vad händer -då- ?... arbetsmiljöverk, mm?...
Om man lägger ihop alla kostnader och risker... så blir "försäkringspremien" inte alls så farlig iförhållande till risk kostnaderna
Ponera att du använder ett däck som har ännu bättre tålighet, säg... 3300kg, och det brister. Vad händer då? ...om däcket går sönder vid en bevisbar belastning som är långt under vad däcket skall tåla så förflyttas ansvaret
Tänk på din egen säkerhet först!
Fordonets sedan!
Försäkringar täcker inte allt, bara lite kostnader. Går du sönder... då kostar det flis för dig!... inkomstförluster, handikapp, sjukvårdskostnader, osv etc - för att du "snålade" på ett par däck?... Kan bli mäkta dyra däck även om de är billigare i inköp...