Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Hur viktigt är rätt belastningsindex?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera däck, fälgar och hjul här

Falken_1 (trådstartaren)

#16 » 11:21:34, 01-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Nu svarar jag som "kunden" - traktormönster river sönder gräsmattor duktigt illa!


...men... med det axeltrycket så lämnar traktorn i alla fall 2st "kanaler" som man måste fixa till efteråt... så...
Skit i kunden!
Se till att ha bästa däcken med det bästa greppet för jobben du skall utföra!

Det kan svida lite extra i plånboken, men väljer du fel däckmönster...
- vilka underlag skall du arbeta mest på ?
- vilka arbeten kommer att kräva extra bra grepp?
Personligen prioriterar jag sidostabilitet - det är inte roligt när det börjar glida i sidled pga däcken har fel mönster...

Nöten som plogar snö på min gata kör en John Deere 6 tonnare(?), på vintern, med traktordäck... han har ungefär lika bra grepp som en smörklick har i en het stekpanna! Framvagnen aschar i sidled när han hugger in i snövallar och bakvagnen spinner loss för ingenting... = FEL däck!
Jag fick fel däck till min BCS jordfräs - hyfsat bra grepp på snö och is med snöslungan, men bedrövlig (=obrukbar) i lera med jordfräsen!!! Det misstaget kommer att kosta mig 2st nya -traktor mönstrade- däck... dvs ett par-tre tusen extra...



Ja med detta i åtanke så går V mönster bort även här. Just ett av syftena med inköp av maskin var att kunna snöröja nedfarten i stugan som är ganska otrevlig i utförslut och sidolutning på vissa platser.
Sen får jag för mig att ett industri däck kanske är skönare efter väg då jag ska transportera mig mm. Kommer ju inte vara ute på nån åker och röja runt där V mönstret kanske varit kung.
Falken_1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:44, 27-03-2021
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3CX årsmodell 2000



dc_lindberg

#17 » 11:37:12, 01-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för beskrivning av del av användningsområde.

När jag var på studiebesök på P10 1978 (grundskolan) talade vår "guide" om för mig varför de måste ha snökedjor på valpen i lervällingen.

Zipade däck ger bäst grepp, men vad är motsvarigheten på en "tung" traktor?

Bland Maskinisterna finns de som kan ge dig bästa och riktigt seriösa råd i detta.
Låt det ta den tid det tar med att få in råd och förslag - det är en "liten" investering som kan bli ruskigt dyr om du väljer fel produkt.
Konstigt att entreprenadsidans däckprånglar på intet sätt är bättre än MC sidans... Fel däck, fel mönster, fel gummi, fel dimenstion, osv etc - det är så man undrar om de fått betalt för att bara ge "fel svar" till kund...


Kan du göra en ännu bättre beskrivning av vad traktorn skall användas till, så kommer de som kan området att kunna ge dig riktigt bra svar och förslag.
:thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Falken_1 (trådstartaren)

#18 » 23:28:11, 03-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur den kommer brukas är just nu lite svårt att veta då den är nyköpt.
Men min tanke är att röjja snö vintertid. Kanske ta på mig kvarteret där jag bor?
Annars kommer jag kanske åka runt och göra lite grävjobb på olika platser innom 5 mil. Men det är om kanske 2 år. Och det kommer då i första hand vara att fixa kabeldiken, gräva fundament för gatljus mm.
Blir då i första hand att hyra ut maskinen till firman jag jobbar på och på så vis dra in lite erfarenhet.

Nu ska jag först bygga em stuga och bereda tomten med fyllnadsmassor och jord.
Och det är ju ingen raket direkt. Den går att få upp i 40 men 30-35 är betydligt mer behagligt tempo att rulla fram i.

1 person gillar det här inlägget.
Falken_1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:44, 27-03-2021
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3CX årsmodell 2000


Återgå till [Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se