Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Hur viktigt är rätt belastningsindex?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera däck, fälgar och hjul här

Falken_1 (trådstartaren)

#1 » 18:06:09, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag var idag in på en av våra lokala däckfirmor.
Anledningen var att fixa nya framdäck.
De som sitter på är belastningsindex 147J alltså 3075kg Max hastighet typ 100kmh.
Jag blev rekommenderad ett däck med 132G alltså 2000kg Max hastighet 90kmh.
Jag ifrågasatte skillnaden å sa att maskinen väger ju 8ton å kan bära 3100kg i skopan.

Men dom menar att då jag då kör ca 3-5 kmh med den vikten spelar det ingen roll?? Är det så?

Båda däcken är radial med 12 lager.

Skiljer ju ca 5000 monterat å klart så hur skulle ni göra?
Bakdäcken har klass 168 i belastning.

Så väljer man däcken för 8000 eller 13000?
Lutar ju åt 8000 om ja ska va ärlig.
Falken_1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:44, 27-03-2021
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3CX årsmodell 2000



dc_lindberg

#2 » 22:17:32, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt däckleverantör!
Det där var det mest oseriösa jag hört!

Hade C-däck för 770kg... de höll inte... fick tag i C-däck som ska tåla 990kg. Det är 400kg last mer över bakaxeln, o -den- håller.
Prisskillnad ca 2000kr - många sköna slantar i privat portmonnä. = förbasakt -dumsnålt- o samma historie som med din leverantör... i mitt fall var de Sava regummerade de ville bli av med...

Att firman rekommenderar dig att gå ned 2 ton i tålighet över en axel?!...
Se till att få skriftigt på att de står för -alla- kostnader ett sprängt däck kommer att medföra!

5000kr - mkt pengar på brädet, ja.
Vänd på't - hur mycket mera kommer det att kosta dig -minst- om ett däck sprängs pga att det är för klent?...
...tänkte väl det...
Bit i det sura äpplet! Lägg pengar på de däck som bäst klarar de belastningar som de kan tänkas komma att utsättas för. Många pengar ja - men när mitt C-däck pajade... det kostade mig oräkneligt... 100 000 minst! (stillestånd, bärgning, nytt fordon, det -drog iväg- !)

Ofattbart att en däckfirma ger dig det där rådet!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Falken_1 (trådstartaren)

#3 » 20:28:04, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag är ju en äkta amatör. Så det kanske bara enkelt är så att dom har dessa två däck han rekommenderade hemma å vill få iväg dessa. Och däcken jag vill har måste beställas hem. Så affären blir lite sämre för dom.
Blir dock konfunderad då jag fick liknande svar av maskindäck. Dom ville sälja på mig 2500kg däck fast jag sa att jag nu har 3075kg.
Så man funderar ju lite varför man får de råd man får av de som säljer däck?

I mitt yrke skulle jag aldrig rekommendera nån att översäkra en klen kabel vilket kanske är en konstig jämförelse men ändå.

1 person gillar det här inlägget.
Falken_1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:44, 27-03-2021
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3CX årsmodell 2000

Joe

#4 » 21:09:54, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att det gäller en JCB 3CX med mindre framdäck än bakdäck.
JCB anger endast 10 lagers däck fram, 12 bak och lyftvikt i lastaren 1500kg.
Tyvärr så hittar jag inget om axeltryck, men 4000kg - 1500kg = 2500kg på framaxeln låter lågt, då skulle det vara 5500kg på bakaxeln.

I instruktionsboken anger JCB däckdimensioner och modeller. Om du kollar på vad dessa modeller har för Li så borde det bli enklare att välja, bara för att det sitter Li 147 nu betyder inte att det behövs vara just 147.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

dc_lindberg

#5 » 21:43:32, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då - här har du din liknelse:
[Allmänt] Hur koppla el i husbil el.liknande med solpanel ?

Du skulle däremot nog råda kund att hellre ta en grövre dimension av kabel än en klenare - "bättre säker än ledsen senare".
Antar du talar om pris per däck + moms = många sköna riksdaler! => jag förstår dig!


För mig är det en inte fråga efter det med bussens däck.
Det är helt enkelt inte försvarbart att ens fundera på att tumma på "säkerhetsmarginaler".


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du skall alltså tänka >12 ton <15 ton.
Hur är fördelningen av axeltrycken? (Joe frågade också om detta)

Vid jämn fördelning så måste du kräva att däcken skall tåla minst 3 ton/st.
...med marginal så blir det väl +10% minst/st ?
=> inte klenare däck än de du frågade om som sitter på 3075kg/st (vilket väl bara blir ca 8% marginal?)

Ställ dig frågan:
- när går ett däck sönder när det väl går sönder?
Sedan kommer frågan:
- vad händer då?...

Det är ett framdäck. Det ena exploderar. Traktorn faller ihop åt det hållet där däcket "försvann", skopan är max lastad, på transporthöjd, och du kör givetvis nedför när detta inträffar och har självklart fått upp lite tempo... vad händer?
När det har hänt... vad händer -då- ?... arbetsmiljöverk, mm?...

Om man lägger ihop alla kostnader och risker... så blir "försäkringspremien" inte alls så farlig iförhållande till risk kostnaderna ;-)
Ponera att du använder ett däck som har ännu bättre tålighet, säg... 3300kg, och det brister. Vad händer då? ...om däcket går sönder vid en bevisbar belastning som är långt under vad däcket skall tåla så förflyttas ansvaret ;-)

Tänk på din egen säkerhet först!
Fordonets sedan!
Försäkringar täcker inte allt, bara lite kostnader. Går du sönder... då kostar det flis för dig!... inkomstförluster, handikapp, sjukvårdskostnader, osv etc - för att du "snålade" på ett par däck?... Kan bli mäkta dyra däck även om de är billigare i inköp...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Falken_1 (trådstartaren)

#6 » 22:49:23, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja googlar man däcket som rekommenderas fram i instr boken ska det vara michelin xm27 340/80r18.
Specen på detta säger 143=2775kg så det är bara att slanta upp å köpa samma som sitter på nu.
För jag är inte en lite sugen på att spränga ett däck då man rullar ned för backen med skopan full i grus.
Då kanske man blir både olycklig och fattigare.
De den bara går och ägs privat så är det ju som föregående talare nämt lite trist att det tillkommer moms. Men å andra sidan har jag lätt däck för 15år. Om ja inte hittar massa spik å skruv då.

1 person gillar det här inlägget.
Falken_1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:44, 27-03-2021
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3CX årsmodell 2000

fretchi

#7 » 22:58:30, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju ganska stor skillnad om man kör ner i ett potthål i 90 km/h med fullbelastat däck gentemot samma scenario i 30 km/h. Så troligen skulle det fungera.

Med det sagt så finns det få saker jag gillar mindre än en punktering vid fel tillfälle. Bättre att köpa dyrt och gråta en gång.
Har du tid att vänta på leverans kan du ju kolla runt på nätet. Däckonline verkar ha billigare alternativ

https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... ter+d%E4ck

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Michael Meier

#8 » 03:53:12, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G (singelmontage) 90km/h, och då är li på 100= 2240kg.
Vid statiskt till 10km/h li är på 250, så multibel 2,5 x 2240.
Ska se om jag finner en tabell som vidimerar. :grin:

Lagerklassen eller ply rating (det är inte samma sak som det verkliga antalet lager kord) är viktig när det gäller belastning, högre siffra, mer luft, tål högre axeltryck.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Wizzman

#9 » 08:06:25, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad var det för däck de ville sälja?
Kolla tillverkarens hemsida om det finns nån info där.
Jag har t ex köpt BKT AW909 11.5/80-15.3 18-ply till min tippkärra. De har LI 143 = 2725kg

Kollar man BKT´s hemsida så gäller det vid 40km/h.
De visar ocskå följande maxbelastningar:
10Km/h 3815kg
25km/H 3245kg
30km/h 3050kg

Eftersom min BM500 bara gör 25-26km/h så kan jag alltså belasta däcken med några hundra kilo extra.

/Daniel

3 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Göran Ekman

#10 » 08:21:52, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått förslag på däck på en gummi verkstad som när jag började forska lite själv, var tok. Min känsla är att råden från en gummiverkstad kan vara av väldigt skiftande kvalite.
Har något minne av att jag hittat en lista förmodligen på Michelin och deras XMCL däck, där ett däck med ett visst belastningsindex tål vid olika hastigheter och däcks tryck.
Har du den listan kan du se vad kan uträtta för stordåd med däcken
Det belastningsindex som står på däcken idag, är det tillverkarens rekommendation?
Du kan bära 3100kg i skopan då flyttas en relativt stor del av vikten till framaxeln rak ur luften en dålig gissning 4000kg
Då hamnar du på 7100kg 3500kg per däck.
LI ( Load Index , belastningsindex) är väl siffror i kombination med en bokstav som anger hastigheten .
Finns det någon uppgift på max framaxeltryck på maskinen?
Kolla runt på däckfabrikörernas hemsidor vilka tekniska data har däcken i din storlek.
En däcks explosion kommer sällan lägligt.
Jag tror att du är på rättväg , du förstår inte, startar en tråd som förhoppnings vis leder till att du förstår och vet varför du vill ha ett visst LI på däcket.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

björken

#11 » 09:51:27, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däck för lägre belastning tål ju oftast lägre lufttryck, vilket ofta innebär att de flyter ut mer vid samma last. Kan vara problem på styrande hjul eftersom det blir mer tungstyrt

1 person gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Falken_1 (trådstartaren)

#12 » 23:32:01, 29-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju absolut en poäng med styrningen om däcket som flyter ut lite på marken.
Det hade jag inte ens tänkt på.
Det skulle vara ganska intressant att söka upp en fordonsvåg och kolla läget vad den väger över respektive axel som den står? Jag kan minnas helt fel men vill tycka att jag hört eller läst att grävaggregatet bak väger ca 2-3000kg. Då blir ju framaxeln kanske ganska avlastad då den hänger som ett ankare bakom rumpan?

Hur som så har jag bestämt att kolla efter däck med index 143 och uppåt.
Antar att V däcken är elakare mot gräsytor än industri däck mönster. Men spelar det nån roll då den är så pass tung? 8ton??
Falken_1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:44, 27-03-2021
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3CX årsmodell 2000

dc_lindberg

#13 » 00:32:48, 30-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu svarar jag som "kunden" - traktormönster river sönder gräsmattor duktigt illa!


...men... med det axeltrycket så lämnar traktorn i alla fall 2st "kanaler" som man måste fixa till efteråt... så...
Skit i kunden!
Se till att ha bästa däcken med det bästa greppet för jobben du skall utföra!

Det kan svida lite extra i plånboken, men väljer du fel däckmönster...
- vilka underlag skall du arbeta mest på ?
- vilka arbeten kommer att kräva extra bra grepp?
Personligen prioriterar jag sidostabilitet - det är inte roligt när det börjar glida i sidled pga däcken har fel mönster...

Nöten som plogar snö på min gata kör en John Deere 6 tonnare(?), på vintern, med traktordäck... han har ungefär lika bra grepp som en smörklick har i en het stekpanna! Framvagnen aschar i sidled när han hugger in i snövallar och bakvagnen spinner loss för ingenting... = FEL däck!
Jag fick fel däck till min BCS jordfräs - hyfsat bra grepp på snö och is med snöslungan, men bedrövlig (=obrukbar) i lera med jordfräsen!!! Det misstaget kommer att kosta mig 2st nya -traktor mönstrade- däck... dvs ett par-tre tusen extra...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Wizzman

#14 » 07:17:59, 30-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Falken_1 skrev:Ja det är ju absolut en poäng med styrningen om däcket som flyter ut lite på marken.
Det hade jag inte ens tänkt på.
Det skulle vara ganska intressant att söka upp en fordonsvåg och kolla läget vad den väger över respektive axel som den står? Jag kan minnas helt fel men vill tycka att jag hört eller läst att grävaggregatet bak väger ca 2-3000kg. Då blir ju framaxeln kanske ganska avlastad då den hänger som ett ankare bakom rumpan?

Hur som så har jag bestämt att kolla efter däck med index 143 och uppåt.
Antar att V däcken är elakare mot gräsytor än industri däck mönster. Men spelar det nån roll då den är så pass tung? 8ton??


Ja, det spelar roll. Nya "traktordäck" ger elaka märken på gräsmattor. Där är "klackdäck" (eller slitna traktordäck) betydligt snällare.

Min BM500 på 3 ton med traktormönster ger mer avtryck i gräsmattan än min hjullastare, 4200 på 6 ton med slitna industridäck.

/Daniel

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

BM425

#15 » 07:58:33, 30-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade med en som var greenkeeper på en golfbana, han hade svarvat av klackarna på splitt nya traktordäck för att skona gräsmattan. Detta var innan det fanns riktiga gräs/vägdäck för traktor.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61


Återgå till [Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se