Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Däckspecifikationer

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera däck, fälgar och hjul här

Hobbyist (trådstartaren)

#16 » 07:02:06, 29-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wol skrev:Det är nog ett vettigt däck men jag tycker att 71dB är ganska mycket för ett kvalitetsdäck och dom låter dubbelt så mycket som ett däck med 68dB.


Absolut den faktor jag ville få ner om möjligt men att 3dB är en dubblering är lite av en skröna från främst motorcyklar och bullerkrav :) Men jag köper att det finns en risk för skillnad såklart. Samtidigt tror jag inte dom är bullrigare än originaldäcken från 2014 = Goodyear efficientgrip something something.

Har en klass 1 dB mätare, om tid finnes så ska jag försöka få till någon halvt trovärdig mätning före och efter.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt



torbjorn_forsman

#17 » 08:17:14, 29-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, 3 dB är ju en fördubbling ur effektsynpunkt, men det mänskliga örats känslighet är logaritmisk så just i ljudsammanhang upplevs inte 3 dB som en fördubbling. Det sägs att i praktiska sammanhang är 3 dB den minsta ljudtrycksskillnad en människa kan uppfatta , i laboratoriesammanhang (typ hörselprov med rena toner och hörlurar) är den minsta uppfattbara skillnaden 1,8 dB.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#18 » 08:44:02, 29-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev: .... 3 dB är ju en fördubbling ur effektsynpunkt, men det mänskliga örats känslighet är logaritmisk så just i ljudsammanhang upplevs inte 3 dB som en fördubbling ....


:buga: tack för den förklaringen :) liksom aldrig lagt ned någon energi för att förstå varför påståendet inte stämmer med uppfattad verklighet.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#19 » 11:17:49, 29-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framgår inte vid vilken hastighet som däcket avger 71dB i pdf'n.
Antar det är någon standard, men jag kan den inte.

Upp till 80, möjligen 90, kan däckljud vara "drägligt" odrägliga, men så fort man talar om motorväg så kan dB öka till fullständigt orimliga nivåer...

Breda däck => mer ljud
Djup mönstring => mer ljud
B + D => "skjut F-skapet!" (kan inte vara laglig ljudnivå!)

Ju tystare fordonen blir, desto större blir behovet av "väsnandes" däck så att fotgängare mm ("störande objekt i trafikbilden") uppmärksammar ens framfart!
Tacksam för att Teslas "stora" tunga "as" har kraftigt bullrande däck redan under 30km/h - man hör den inte annars. Något för andra "leksaksbilstillverkare" att ta efter (åsikt som "störande objekt i trafikbilden"; fotgängare).


Blir hur som helst ingen ordning på detta förrän var och en har sin egen väg att köra på! :ohnej: :skratta3:



Seriöst!
Du ska välja de däck som bäst lever upp till dina önskemål och krav!
Gör nu din lista på hur dina däck skall vara - sök därefter däck som uppfyller önskemål och krav.

Tro inte för ett ögonblick att detta med däck är en lätt fråga att besvara:
Motorcykeldäck, däck, mc däck
Vi har väl alla önskemål och krav på vad däcken skall göra för oss och åt oss!
Däck idag är tillverkade för "sopad asfalt/betong", men... i verkligheten ser det inte ut på det sättet! Ligger nästan alltid grus, sand och ff.a. silt, på vägarna. Stora platta ytor på däck ger inget grepp då! Detta medför dålig, eller utebliven, bromsverkan och samma sak för sidostabilitet i kurvor => olycka är i det närmaste en garanti/faktum... vana och skickliga förare klarar sig långt mycket bättre än ovana och ouppmärksamma... För oss med högre vana, så utgör "de andra" en betydande fara, då de inte fattar hur otroligt dåligt grepp de har även med nya/knappt slitna däck!

Vid blöt vägbana så får man inget grepp heller... dessa stora platta klackar pressar inte undan vatten!... de gör istället att de bär fordonen på vattenfilmen, och vattenplaning är ett faktum!
Gissa om det är otrevligt att köra BMW K1100LT och R1100RT med de däckmöster som finns för dem!!! På R75-100 -ska- det sitta ett Dunlop ribb-mönstrat framdäck => en kompromiss, ger grepp i sidled på grus på asfalt ("gräver" bort = når genom till slitytan), pressar bort vatten (led inte bort det så väl som fiskbensmönstrade), -lågt- däckljud(!)
Man har i MC-världen fått för sig att "off-road" mönstret skall vara "TKC-80" - stora 4-kantiga "plattor" med "djupa canjons" mellan sig... de fungerar på Off-Road!... säger de som gillar dem... ger inte grepp på grusväg, aschar rund på asfalt och betong så fort det finns minsta skräp under däcken, och är bedrövliga på blöt vägbana! Men, dubbade, så var de -riktigt- trevliga på blank-is ("svart is") på E4:an!!! ++/+++ o hade perfekt, dubbgrepp! Se'n kom det hårdpackad snö... o då var det som "sommardäck på is"...




Det är alltså -viktigt- att man är klar över vad man förväntar sig av däcken, och söker däck som bäst uppfyller dessa krav.
Din lista så här långt:
a) lågt buller
b) ?
c) ?
mm ?

OBS!!!
Tänk på att Däck på Lina köper däcken på en "spott marknad" !!!
De säljer däck som kan vara anpassade för vårat klimat, men man kan också få däck som är anpassade för öken, tropik, mm!!! Är lite som rysk roulett med att köpa grisen i säcken alltså.
Ett mönster som fungerar men med "fel" gummiblandning ger -andra- egenskaper! Dessa kan vara -bättre- än de du tänkt dig, men de kan också vara sämre...
Wheeler-Dealer har "sten koll" på detta - vilket jag inte sett hos andra däckförsäljare.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Hobbyist (trådstartaren)

#20 » 11:45:46, 29-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör Michelin på hojarna också i ur & skur och eftersträvar alltid bäst våtgrepp = resten duger dom till, även bana liten som stor för mig. Pilot road 2 tyckte jag var bäst allround med den lilla felmarginalen att dom förmodat kunde bli överhettade och hux flux kändes det som man körde över en kotte när man som minst behövde det =) Klota aldrig men blev lite obekvämt på sin vakt. 3'orna gjordes om helt, magiskt grepp men duktigt tungstyrda p.g.a. sajjpningar (ingen aning om stavning) så jag trodde styrlagret hade packat ihop. O.s.v. men nu kör jag gammal AT med Anakee och för tunga men hållbara slangar, duger för den grusbus jag mäktar med men framdäcket var magiskt tungt att få på. Jag o brorsan hängde oss blåa i ansiktet innan det poppa på plats och då är han ändå ganska vass på enduro med en six days även med hårda dubbdäck ibland så.. tungt var det.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Mangan

#21 » 13:17:48, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadu @Hobbyist, vad blev det för däck? Har samma bil och såg nu att sommardäcken behöver bytas till våren.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)


Återgå till [Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se