Framgår inte vid vilken hastighet som däcket avger 71dB i pdf'n.
Antar det är någon standard, men jag kan den inte.
Upp till 80, möjligen 90, kan däckljud vara "drägligt" odrägliga, men så fort man talar om motorväg så kan dB öka till fullständigt orimliga nivåer...
Breda
däck => mer ljud
Djup mönstring => mer ljud
B + D => "skjut F-skapet!" (kan inte vara laglig ljudnivå!)
Ju tystare fordonen blir, desto större blir behovet av "väsnandes" däck så att fotgängare mm ("störande objekt i trafikbilden") uppmärksammar ens framfart!
Tacksam för att Teslas "stora" tunga "as" har kraftigt bullrande däck redan under 30km/h - man hör den inte annars. Något för andra "leksaksbilstillverkare" att ta efter (åsikt som "störande objekt i trafikbilden"; fotgängare).
Blir hur som helst ingen ordning på detta förrän var och en har sin egen väg att köra på!
Seriöst!
Du ska välja de däck som bäst
lever upp till dina önskemål och krav!
Gör nu din lista på hur dina däck skall vara - sök därefter däck som uppfyller önskemål och krav.
Tro inte för ett ögonblick att detta med däck är en lätt fråga att besvara:
Motorcykeldäck, däck, mc däckVi har väl alla önskemål och krav på vad däcken skall göra för oss och åt oss!
Däck idag är tillverkade för "sopad asfalt/betong", men... i verkligheten ser det inte ut på det sättet! Ligger nästan alltid grus, sand och ff.a. silt, på vägarna. Stora platta ytor på däck ger inget grepp då! Detta medför dålig, eller utebliven, bromsverkan och samma sak för sidostabilitet i kurvor => olycka är i det närmaste en garanti/faktum... vana och skickliga förare klarar sig långt mycket bättre än ovana och ouppmärksamma... För oss med högre vana, så utgör "de andra" en betydande fara, då de inte fattar hur otroligt dåligt grepp de har även med nya/knappt slitna däck!
Vid blöt vägbana så får man inget grepp heller... dessa stora platta klackar pressar inte undan vatten!... de gör istället att de bär fordonen på vattenfilmen, och vattenplaning är ett faktum!
Gissa om det är otrevligt att köra BMW K1100LT och R1100RT med de däckmöster som finns för dem!!! På R75-100 -ska- det sitta ett Dunlop ribb-mönstrat framdäck => en kompromiss, ger grepp i sidled på grus på asfalt ("gräver" bort = når genom till slitytan), pressar bort vatten (led inte bort det så väl som fiskbensmönstrade), -lågt- däckljud(!)
Man har i MC-världen fått för sig att "off-road" mönstret skall vara "TKC-80" - stora 4-kantiga "plattor" med "djupa canjons" mellan sig... de fungerar på Off-Road!... säger de som gillar dem... ger inte grepp på grusväg, aschar rund på asfalt och betong så fort det finns minsta skräp under däcken, och är bedrövliga på blöt vägbana! Men, dubbade, så var de -riktigt- trevliga på blank-is ("
svart is") på E4:an!!! ++/+++ o hade perfekt, dubbgrepp! Se'n kom det hårdpackad snö... o då var det som "sommardäck på is"...
Det är alltså -viktigt- att man är klar över vad man förväntar sig av däcken, och söker däck som bäst uppfyller dessa krav.
Din lista så här långt:
a) lågt buller
b) ?
c) ?
mm ?
OBS!!!
Tänk på att Däck på Lina köper däcken på en "spott marknad" !!!
De säljer däck som kan vara anpassade för vårat klimat, men man kan också få däck som är anpassade för öken, tropik, mm!!! Är lite som rysk roulett med att köpa grisen i säcken alltså.
Ett mönster som fungerar men med "fel" gummiblandning ger -andra- egenskaper! Dessa kan vara -bättre- än de du tänkt dig, men de kan också vara sämre...
Wheeler-Dealer har "sten koll" på detta - vilket jag inte sett hos andra däckförsäljare.