Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Däckspecifikationer

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera däck, fälgar och hjul här

Hobbyist (trådstartaren)

#1 » 13:10:02, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja bli dags att handla däck och hjulinställning, arbetat med både och men åren går och letar jag i gömmorna hittar jag nog inte någon STRO-bok från detta sekel.

15x6" fälgar 185/65 92H sitter på från fabrik.

Registrerad uppgift säger "bara" 90M men är det lagen eller bestämmer registrerad totalvikt?

123km/h och 0kg dragvikt registrerat.

Då kommer följdfrågan om belastningsindex går på 2250/4 eller faktisk *vikt per hjul*? Alltså vad ska branschen gå efter är det tänkt? Vikt per hjul verkar dumt eftersom det är svårt medan delat på fyra är en enkel uppgift och därav kanske det är så, eller?

Michelin eller Nokian är normalt det enda jag väljer men efter att Nokian börjat skeppa hit fulgummin från Ryssland så går dom bort, torkar fort s*t*n.

Skulle vilja gå ner till 175 så lättrullat o tyst som möjligt och även om ingen begriper så är det ok, man får tänka men jag vill bara veta =) 165 är inte specat för 6" men kanske går utan större fiasko men tror kanske belastningsindex inte kommer leva upp till det och även kanske av en anledning, kanske.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt



Ivar Risslén

#2 » 13:45:58, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söker du på STRO så finner du en äldre handbok annars så får du gå in på de olika däckfabrikatens hemsidor och söka.
Du har inte skrivit vilket fordon det gäller. Är det nyare så måste man nästan hålla sig till de dimensioner som är angivna i reg.handlingarna.
Diametern på 185/65 motsvarar gamla 155 så ett 165/80 däck har lite större diameter. Det däck som du skulle vilja använda borde vara 175/70 som de flesta har slutat att tillverka, tyvärr. Det som kan ställa till det är belastningsindexet att det inte finns nog högt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Hobbyist (trådstartaren)

#3 » 14:34:46, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

E-NV200 2015 typ en japansk modernare version av Duett.



Så länge de uppfyller ställda krav, frigång/inte utanför skärm o.s.v. är det safe men blev lite kluven på belastningsindex just. XL-däcken specar högre buller än motsvarande "vanliga".
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

wol

#4 » 15:43:04, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åk till en gummiverkstad så hjälper dom dig att ta fram några däck som passar.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Hobbyist (trådstartaren)

#5 » 15:53:55, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

=) Verkstan har jag förhoppningsvis redan men däcken behöver nog beställas oavsett, tyvärr lutar det åt XL-däcken för Michelin specar 88 vilket faller på 10kg i beräkning delat på 4 och nästa steg upp är 92 XL.

Ögna igenom STRO enligt tips ovan men tror banne mig inte de klargör hur belastningsindex ska räknas fram, bara tabell och vikt.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

torbjorn_forsman

#6 » 16:28:38, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wol skrev:Åk till en gummiverkstad så hjälper dom dig att ta fram några däck som passar.


Det är nog till att ha lite väl höga tankar om gummiverkstäder. Det händer alltför ofta att de gör sitt yttersta för att prångla på en något däck som de råkar ha hemma (eller har bra påslag på nettopriset på), hellre än det däck man egentligen borde ha.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hobbyist (trådstartaren)

#7 » 16:33:23, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skyller på att glasögonen är trasiga, står ju för bövelen vikt per axel i regbeviset :ohnej:

Välviktad i.a.f. med 1180kg fram och 1200kg bak vilket iofs blir mer än min registrerade totalvikt men att dom kör samma/tyngsta spec. oavsett version får jag anta... kunde dom väl ha bjudit på lite mer lastvikt istället =)

600kg = 90 som förväntat då i.o.m. registrerad uppgift.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

1 person gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Göran Ekman

#8 » 16:59:45, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte väl att det måste vara max axelvikt som gäller.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

wol

#9 » 18:10:48, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
wol skrev:Åk till en gummiverkstad så hjälper dom dig att ta fram några däck som passar.


Det är nog till att ha lite väl höga tankar om gummiverkstäder. Det händer alltför ofta att de gör sitt yttersta för att prångla på en något däck som de råkar ha hemma (eller har bra påslag på nettopriset på), hellre än det däck man egentligen borde ha.

Man får klargöra ordentligt vad man önskar och ta en diskussion med handlaren för att få det som passar både fordon och kund bäst. Och att dom inte har just det däcket på lager har inte så stor betydelse för det får dom hem på ett par dagar.
Det finns ju flera handlare att välja på om man inte får den hjälp som man förväntar sig.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Hobbyist (trådstartaren)

#10 » 18:35:27, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är nog lite mer "Det här ska jag ha, bra pris tack och så vill jag välja knådare o justerare själv."

Typ kanske :thumme:

Bild
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

4 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Michael Meier

#11 » 19:35:22, 27-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Få råd hos en vilkensomhelst gummiverkstad
är som att få hjälp vid kundtjänstdisken hos BT.

Då ska vi helst gå ned på personnivå och säga den och den personen kan sitt jobb, på renommé så att säga.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#12 » 09:24:01, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontrollera vad "lagen" säger först!
I tyskland (Hoger får rätta mig om jag lärt mig fel) så får man -endast- montera däck godkända av fordonstillverkaren...

Se'n:
- på vilket sätt mäts fordonets fart? Mekaniskt, elektroniskt, GPS ?
Nya däck ger upp till 5km/h högre fart än däck som är dags att byta (tumregel för typ Volvo 140-260, dvs kring 185/70-14").

Se'n:
- belastningsindex!
Efter ha fått erfara konsekvensen av för -billiga- däck (SAVA) och att 670kg, eller var det 770kg, inte riktigt klarar av 1ton... är mitt råd att du hellre söker däck med högre belastningsindex, biter i det sura priser, och vet att du inte kommer att kunna på rimligt sätt överbelasta dem.

Ljudet...
Kan -bara- hålla med dig!
Fy F vilket dj.* oväsen vissa mönster producerar, speciellt regndäck till lite tyngre fordon som envisas med att köra med "fläsk däck" (o vad de fått ifrån att breda däck ger bra grepp på blöt vägbana är ett mysterium...).
Sedan 90-talet har däckljuden ökat till den grad att man inte längre kan köra med öppen vindruta!
Jag har -testat- ett par megafoner på Avataren - ljuvligt ljud, i 10sek... att köra omkring med "ljudförstärkare" (däck/avgassystem) är enbart -tröttande- ! Samma sak har jag nu märkt på Samtrans specialfordon (fått åka med en del) - vissa går inte att föra en konversation i, pga -däcken- !

Sannolikheten att du kommer att få -rätt- hjälp på en vanlig däckverkstad är...
Åk ut till Sthlms bästa däckhandlare, http://www.wheeler-dealer.se , då får du hjälp och svar på dina frågor önskemål osv
Jag vet, man måste träffa Kjelle för att tro att han verkligen finns ;-)
Ända fram till tullarna infördes åkte jag -alltid- till honom på Kocksgatan; se'n ville Sthlm inte att vi utanför tullarna ska handla innanför tullarna, så... o nu har han flyttat till Gustavsberg... som om det var bättre för mig...(hm!). Hans lokaler lär vara mycket bättre nu än de han hade på Kocksgatan!

Han kan få fram Michelin M45 4.00-18" till min avatar - det är han ensam om i Europa (om jag skall tro svaren jag fått från Michelin England, Frankrike och Spanien samt... Svedala Socken).
För din del innebär ett sådant kontaktnät att finns det däck som passar dina önskemål, så får han fram dem åt dig :thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#13 » 09:58:47, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir nog bara fånigt att frångå storleken. Bättre då att välja ett bra märkesdäck som enligt tester rullar lätt och snålt. 185/65-15 är ju en väldigt vanlig dimension så prisskillnaderna mellan ett lägre lastindex kontra högre måste röra sig om tior.....Bättre att ha snäppet stabilare däck än lägre iallafall. Vanliga 92H typ lär ju räcka och bli över. Sen vet jag inte hur originaldäcken ser ut som de påstår använda sig av i dokumenten? De specar ju som sagt 90M och det är ju typ nödhjulsstandard. Så frågan är ju om de egentligen ska ha nå specialdäck?

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Hobbyist (trådstartaren)

#14 » 20:31:29, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror ni har helt rätt, priset var aldrig en faktor utan just snurr och ljud =)

Prata med en ingenjör i annat sammanhang och han sa..

Om ett däck är dimensionerat för högre hastighet kan man räkna upp belastningen enligt fastställd tabell, brukar inte vara problem på lätta fordon.

Ska se om jag kan lista ut den tabellen, tror jag är safe med det som rekommenderas men alltid intressant att veta.

Lutar åt detta:

https://www.tyrelabelling.eu/EU/2020-74 ... fcs_sv.pdf
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

wol

#15 » 02:10:17, 29-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog ett vettigt däck men jag tycker att 71dB är ganska mycket för ett kvalitetsdäck och dom låter dubbelt så mycket som ett däck med 68dB.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.


Återgå till [Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se