Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Otur eller är gummiverkstäder såhär?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera däck, fälgar och hjul här

RedNek (trådstartaren)

#1 » 07:18:24, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,
Min BM 2200 är från 81 & däcken börjar ha gjort sitt.
När jag körde in en pinne genom ena framdäcket för ett drygt år sedan så tog jag av framhjulen & lämnade dem till en lokal däckfirma som hanterar maskin/entrepenaddäck.

Fridåfröjd, allt funkade bra & jag körde en vinter med snöröjning. Kanske 20 timmar.
I Maj i år fick jag punka på det ena framhjulet & på gummiverkstan (dåligt bemött) hittades en ventilkägla i hjulet som nött hål på slangen. Man lagade slangen & jag har kört lite betesputs i sommar, ca: 10 tim.

I söndags fick jag punka igen, på samma hjul.
På gummiverkstan igen (bra bemött) hittade vi nu en lins från en ficklampa i hjulet, som gjort ett nytt hål i slangen.
Ny slang & fridåfröjd igen. Hoppas jag.

Är det såhär det är på gummiverkstäder eller är de unika, de jag anlitat?

Tänker byta bakdäcken så småningom, men tror jag åker till en annan firma då. Tyvärr blir det 11 mil enkel väg då..
Men det är det ju värt om den här firman är såhär klantig.

Vad säger ni? Har jag bara haft otur eller är detta vanligt?
Mvh/RedNek.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare



Janson1

#2 » 07:49:16, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det låter som en otrolig otur, till snudd på osannolikt... Att det glöms ett verktyg i en bil/traktor någonstans på någon undanskymd plats är ju inte speciellt ovanligt. En ventilkägla som hamnat i slangen skulle ju kunna förekomma då dom oftast ligger och dräller runt däckmaskinerna, men en lins borde vara maximal otur och typ "en på miljonen"...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Bygert

#3 » 09:37:30, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog de betalt eller inte för reparationerna som berodde på att de glömt skrot i däcket?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Michael Meier

#4 » 10:14:55, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både ta betalt och tappa grejjer mellan slang och däck låter som ett vinnande koncept.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

RedNek (trådstartaren)

#5 » 10:59:42, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe, ja att drälla runt & tappa bort grejer kan jag intyga om. Har för tillfället 2 lyftsaxar liggandes nånstans, får troligen köpa en tredje för att de ska komma fram igen..

Ventilkäglan kan jag väl acceptera men inte lamplinsen, för då visste de ju att de glömt en grej i mitt hjul.

Nej, jag behövde inte betala något för nån av gångerna.
Tur i allt ändå att det var jag som blev drabbad, jag har ingen inkomstdrivande verksamhet på denna traktor. Om så vore fallet hade jag varit galen...

Att skapa backjobb & ta betalt en gång till låter nog lite Ebberöds bank i mina öron...
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

kimmen

#6 » 13:00:31, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

He he.. så tokit det kan bli, ge verkstan en chans. Skoja lite och säg att du ska vara med vid montering och kolla däcket från skrot och sten, tror inte det händer dig igen, eller..
Å andra sidan så är det nog några slarvpellar, hur vet du om inte dom släpar din nya slang på golvet och skiten kommer in i däcket
Däck och slang ska vara rena vid montering, annars blir det punka
Vad fick du för ersättning för transportkostnaden? Inget, iså fall får du ett bra pris på nya däcket om du nämner det
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till [Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se