Marchimuss skrev:Har en MF 6s som köptes med lantbruksdäck mitas 650/65 R38 bak och 540/65R28 fram. Lämnade in traktor till återförsäljare för byte till industridäck då jag kör mestadels vägkörning. Fick tillbaka traktorn med Alliance 650/65 R38 bak och.. 440/80R28 fram. Problemet är att framdäcken ser ut som ett ägg på fälgen och fälgkanten sticker ut. Förklaringen jag fick är att det inte skulle stämma med fördrivningen med industrimönster 540/65 fram. Detta låter underligt då detta var original dimension på lantbruksdäcken. Kan detta stämma??
Jac skrev:Alltstå att man anpassade axeln istället för däck/fälgar?
Jac skrev:Alltstå att man anpassade axeln istället för däck/fälgar?
krokodilen skrev:Ofta så får man acceptera ett lite knepigt utseende mm om man skor om i efterhand, helt enkelt pga att det inte finns tillräckligt många variationer att tillgå i detta däcksegment.
Man kan även byta fälgarna för att kanske på så sätt hamna mer rätt men det blir ju dyrare.
Beställer man traktorn från början med detta däcksalternativ, (tex så kör John Deere Nokian TRI från fabrik) ja då anpassas utväxlingen i låda/droppbox/framaxel redan från början.
Fördrivningen bör dessutom inte överskrida 2% med klackdäck.
Bytte precis framaxel på en 6120R åt PEAB som fått klackdäcken eftermonterade, sopslut och blånerad invänding, ändrad utväxling på den nya axeln.
/C
Återgå till [Allmänt] Däck/fälgar/hjul
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster