Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Däckbyte lantbruksmönster till industrimönster

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera däck, fälgar och hjul här

Marchimuss (trådstartaren)

#1 » 22:06:28, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en MF 6s som köptes med lantbruksdäck mitas 650/65 R38 bak och 540/65R28 fram. Lämnade in traktor till återförsäljare för byte till industridäck då jag kör mestadels vägkörning. Fick tillbaka traktorn med Alliance 650/65 R38 bak och.. 440/80R28 fram. Problemet är att framdäcken ser ut som ett ägg på fälgen och fälgkanten sticker ut. Förklaringen jag fick är att det inte skulle stämma med fördrivningen med industrimönster 540/65 fram. Detta låter underligt då detta var original dimension på lantbruksdäcken. Kan detta stämma??
Marchimuss
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:51, 04-05-2023
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Massey Ferguson 6s , Wacker Neuson ET65



akkamaan

#2 » 01:04:41, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marchimuss skrev:Har en MF 6s som köptes med lantbruksdäck mitas 650/65 R38 bak och 540/65R28 fram. Lämnade in traktor till återförsäljare för byte till industridäck då jag kör mestadels vägkörning. Fick tillbaka traktorn med Alliance 650/65 R38 bak och.. 440/80R28 fram. Problemet är att framdäcken ser ut som ett ägg på fälgen och fälgkanten sticker ut. Förklaringen jag fick är att det inte skulle stämma med fördrivningen med industrimönster 540/65 fram. Detta låter underligt då detta var original dimension på lantbruksdäcken. Kan detta stämma??

Jag kan se det möjligt att det kan stämma. Däckdimension bestämmer visserligen den teoretiska rullningsdiametern men grovleken/djupet på däckmönstret påverkar till en viss del. Även ringtrycket påverkar rullningsdiametern något. Lantbruksdäck har kanske några cm större rullningsdiameter är industridäck, även om de är av samma "dimension"...Då blir det lätt "uppskruvning" mellan axlarna med mekaniska påfrestningar i transmissonen samt onödigt däckslitage som följd.
Med mellanaxel-differential så spelar det ingen roll om det är en liten skillnad i "utväxling" mellan fram och bak axeln.
Går det inte lägga ur framhjulsdriften när du kör på torrt väglag?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Marchimuss (trådstartaren)

#3 » 07:44:34, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja fyrhjulsdriften har man ju inte i på sommaren på vägkörning och på vinter med 4wd är det ju snö och is under på tex snöröjning så då borde ju viss skillnad tillåtas på framdäcken, tänkte också på att framdäcken slits ju mer på en lastartraktor och skulle det vara så precis med fördrivningen så skulle det ju inte vara möjligt att köra med slitna framdäck? Skillnaden på rullomkrets mellan 540/65 R28 och 440/80 R28 båda med industrimönster är 25mm och klackarna är 25mm höga på däckena.
Marchimuss
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:51, 04-05-2023
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Massey Ferguson 6s , Wacker Neuson ET65

Jac

#4 » 08:45:39, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marchimuss skrev:Problemet är att framdäcken ser ut som ett ägg på fälgen och fälgkanten sticker ut.


Posta bild
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Göran Ekman

#5 » 09:32:42, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är modernt i vissa kretsar att montera däck med stretch. Mindre lämpligt på en traktor/ entreprenad maskin.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

krokodilen

#6 » 11:43:55, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta så får man acceptera ett lite knepigt utseende mm om man skor om i efterhand, helt enkelt pga att det inte finns tillräckligt många variationer att tillgå i detta däcksegment.

Man kan även byta fälgarna för att kanske på så sätt hamna mer rätt men det blir ju dyrare.

Beställer man traktorn från början med detta däcksalternativ, (tex så kör John Deere Nokian TRI från fabrik) ja då anpassas utväxlingen i låda/droppbox/framaxel redan från början.

Fördrivningen bör dessutom inte överskrida 2% med klackdäck.

Bytte precis framaxel på en 6120R åt PEAB som fått klackdäcken eftermonterade, sopslut och blånerad invänding, ändrad utväxling på den nya axeln.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#7 » 13:56:09, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltstå att man anpassade axeln istället för däck/fälgar?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

krokodilen

#8 » 14:24:16, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Alltstå att man anpassade axeln istället för däck/fälgar?


Hur/vad menar du? :klia:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#9 » 14:26:50, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Alltstå att man anpassade axeln istället för däck/fälgar?


Citerar mig själv.

krokodilen skrev:Ofta så får man acceptera ett lite knepigt utseende mm om man skor om i efterhand, helt enkelt pga att det inte finns tillräckligt många variationer att tillgå i detta däcksegment.

Man kan även byta fälgarna för att kanske på så sätt hamna mer rätt men det blir ju dyrare.

Beställer man traktorn från början med detta däcksalternativ, (tex så kör John Deere Nokian TRI från fabrik) ja då anpassas utväxlingen i låda/droppbox/framaxel redan från början.

Fördrivningen bör dessutom inte överskrida 2% med klackdäck.

Bytte precis framaxel på en 6120R åt PEAB som fått klackdäcken eftermonterade, sopslut och blånerad invänding, ändrad utväxling på den nya axeln.

/C


/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se