Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Snökedja för lång på mitten?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera däck, fälgar och hjul här

farmville (trådstartaren)

#1 » 16:21:47, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ärvde en ATV för några år sedan, men i år är första gången jag provade att montera snökedjorna som följde med.

Tycker jag fick ditt bra på sidorna, men är väldigt slapp i mitten på ”kopplingslänken”. Är det att däcken blivit slitna och därmed mindre i omkrets? Har tyvärr inget minne av hur det sett ut vid tidigare monteringar. Kedjan är varianten med schackel och ring, om det hjälper :)

Vid lite högre hastighet så slår det mot innerskärmen, så känns ju lite osmidigt.
farmville
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:36, 27-12-2019
Ort: Sydvästra Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135S



Jörgen.k

#2 » 18:49:18, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket luft har du i däcken? Ska oftast vara runt 0,3 bar. Fast mina grannar brukar dra i 2kg och slita ner dom på mitten tämligen omgående.....
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

busholle

#3 » 20:19:24, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det rombmönstrade kedjor så sträcks mitten genom att sidolänkarna drar mönstret utåt. Spänn sidorna upprepade gånger efter att kört korta bitar.

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

akkamaan

#4 » 05:14:08, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du lägger ut ett slirskydd (kedja) på marken så kan du sträcka kedjan längd ledes så att den blir smalare och sträck aut åt sidorna så den blir kortare. (gäller kedjor med diagonalt nät mönster).
Vilket kedjemönster har du?
Bild
Originalets URL: https://www.bonnet.se/pub_images/small/U-Tec-Ny-webblayout-300-375.jpg

Bild
Originalets URL: https://www.bonnet.se/pub_images/large/RE1122008.jpg

Kedjor ökar i både läng och bredd när de slits. Inte pga att de sträcks utan pga av att länkarna gnager mot varandra på insidorna med materialförlust som resulatat. Samtidigt som däcken slits och minskar omkretsen så blir kedjorna längre och bredare. För att de slitna kedjorna ska passa så måste de antingen dras ner på sidorna så att de blir kortare på mitten eller så måste kedjorna kortas i ena änden
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

RD350

#5 » 06:34:33, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag monterade sådana på min här om dagen.... Fick korta alla tvärlänkar två länkar på varje sida av kedjan. Mycket jobb första gången. Där jag handlade fanns bara en storlek på kedjor, skulle tro det finns fler att välja på om man söker.

2 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

farmville (trådstartaren)

#6 » 10:24:08, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Om du lägger ut ett slirskydd (kedja) på marken så kan du sträcka kedjan längd ledes så att den blir smalare och sträck aut åt sidorna så den blir kortare. (gäller kedjor med diagonalt nät mönster).
Vilket kedjemönster har du?
Bild
Originalets URL: https://www.bonnet.se/pub_images/small/U-Tec-Ny-webblayout-300-375.jpg

Bild
Originalets URL: https://www.bonnet.se/pub_images/large/RE1122008.jpg

Kedjor ökar i både läng och bredd när de slits. Inte pga att de sträcks utan pga av att länkarna gnager mot varandra på insidorna med materialförlust som resulatat. Samtidigt som däcken slits och minskar omkretsen så blir kedjorna längre och bredare. För att de slitna kedjorna ska passa så måste de antingen dras ner på sidorna så att de blir kortare på mitten eller så måste kedjorna kortas i ena änden


Det är det första mönstret, det blåa.

Så jag behöver helt enkelt spänna sidorna ännu mer, så blir kedjan kortare? Låter logiskt, så jag får prova sen!

1 person gillar det här inlägget.
farmville
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:36, 27-12-2019
Ort: Sydvästra Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135S

farmville (trådstartaren)

#7 » 10:26:13, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen.k skrev:Hur mycket luft har du i däcken? Ska oftast vara runt 0,3 bar. Fast mina grannar brukar dra i 2kg och slita ner dom på mitten tämligen omgående.....


Inte mycket luft, snarare på gränsen till för lite. Därmed är ju däcken rejält slitna på grund av att de suttit rätt många år :)
farmville
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:36, 27-12-2019
Ort: Sydvästra Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135S

akkamaan

#8 » 16:21:50, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen.k skrev: Ska oftast vara runt 0,3 bar.
Menar du 3,0 bar kanske?
Fast mina grannar brukar dra i 2kg och slita ner dom på mitten tämligen omgående.....

"2 kg extra" upp till 5 kg-bar?
Ooops kanske bättre du konsekvent håller dig till massaenheten "kg" eftersom det blir alldeles fel med tryckenheten "bar"... :lmao:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

torbjorn_forsman

#9 » 18:18:05, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är helt normalt att fyrhjulingar ska ha mycket låga däcktryck, storleksordningen tiondels bar (tiotal kPa).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

akkamaan

#10 » 19:13:23, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är helt normalt att fyrhjulingar ska ha mycket låga däcktryck, storleksordningen tiondels bar (tiotal kPa).

Bra Torbjörn, jag missade at det var en ATV, men ska det var 0.3 bar eller 0.3 kg? :mrgreen:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jörgen.k

#11 » 19:26:40, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Jörgen.k skrev: Ska oftast vara runt 0,3 bar.
Menar du 3,0 bar kanske?
Fast mina grannar brukar dra i 2kg och slita ner dom på mitten tämligen omgående.....

"2 kg extra" upp till 5 kg-bar?
Ooops kanske bättre du konsekvent håller dig till massaenheten "kg" eftersom det blir alldeles fel med tryckenheten "bar"... :lmao:


Inte ett dugg fel mer än att jag skrev bar på ena stället och kg på andra.

Bar eller kg. Skillnaden är minimal 1 bar = 1.0197162129779 kg/cm2

Och ja, det brukar vara runt 0,3 kg/cm2 i en fyrhjuling.

Men det är exakt sånt här tjafs som gör att jag och andra ledsnar totalt på forumvärlden. En del måste bara nypa till på det som går istället för att bara ta saker som dom är!

11 personer gillar det här inlägget.
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS


Återgå till [Allmänt] Däck/fälgar/hjul

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se