C-reggat fordon = yrkesfordon. Vikt ospecificerad.
C-klassat fordon =
lastbil, eller skåpbil, eller flakbil med en totalvikt på över 3500kg.
C-kort = behörighet att framför lastbil med totalvikt på över 3500kg
B-kort = upp till max 3500kg totalvikt
( ! med reservation för ändrade
regler ! )
BE-kort ger behörighet att framför ekipage på max 4500kg(?); MEN inte om dragfordon eller släp är C-klassat! Då krävs C-kort.
Bokstavsleken är bara till för att staten ska klå oss på pengar... ingen trafikants körfömåga avgörs av antalet bokstäver på körkortet...
Poängen är dock given i inläggen; att om du avser att köra transporter så är ett C-kort en BRA investering. Att bara köra med B-kortsbehörighet ger begränsningar...o det kan många gången -svida- (man behöver flytta på nått, behöver ett fordon med lastkapacitet på ett par ton extra, å då står man där med lång näsa... eller om man behöver tyngre släp så utan E-kort...
Personligen tycker jag klassningssytemen med körkort viktklasser osv är... osmart... men någon stans skall gränsen dras.
Skulle körkortskraven för -samtliga- fordon motsvara eller överträffa kravet för A-kort, tung MC, så skulle upp till 80% av samtliga traffikanter aldrig någonsin få ett körkort...skulle man lägga till yrkeskraven för tungt och farligt gods, vad hamnar vi på då? 10% eller blir det så lite som kring 5% kvar då?
Blanda inte ihop C-klassade fordon med körtkortets C. De råkar överenstämma i det mesta, men lätt lastbil är fortfarande lastbil, dvs C. Där gäller ett undantag från krav på C-kort, så vida man inte transporterar farligt gods... vad som gäller då vet jag inte.
Överlass är samma sak oavsett B eller C behörighet; men (!) med C-behörighet döms man hårdare "för man skall känna till och kunna samt begripa".
Varför minibussar inte får en D-klassning är nog döljt i historien...
Min T4 skulle varit avreggad från Taxi när jag köpte den... körde ett halvår med en taxibil utan taxileg... o -det- är inte alls ok tycker ordningsmakten... samma fordon, samma utrustning, men fordonsklassad fel pga slarv från säljare och bilförsäljningsfirma... Upptäckte -missen-(?) av en ren tillfällighet, innan plitarna han upptäcka den - fick den korrigerad på 2-3dgr (Vägverket kunde när de ville
).
Brasklapp:
På 1980 och 1990 talen var Vägverket och staten på G flera gånger om att kräva C-behörighet för att få köra "lätt lastbil" dvs C-reggat fordon, men inte C-klassat fordon, dvs lastbil med totalvikt på mindre än 3500kg. Osäkerheten kring detta och kraftigt ändrade skatteregler gjorde att ombyggnadskostnaden på min T4 2004 (16-20 000kr ngt) för att göra om den från -personbil- till lätt lastbil inte kunde motiveras, eller ens riskeras.
Frågan man ställer sig är vad som lurar runt hörnet gällande fordonsklassningar och körkortsbehörigheter...