Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Enskild Firma och firmabil

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Henrik Larsson

#16 » 19:43:31, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanolof skrev:Finns tydligen inte någon som vet vad det kostar att åka firmabil.
1. Du måste föra körjornal på alla resor. Denna ska du sedan kunna visa upp och jämföra med tex en arbetsorder eller liknande.
2. En resa mellan hemmet och en fast arbetsplats tex kontoret , lager , eller en verkstad räknas som privat resa.
3. Alla övriga privata resor är privata resor.
4. Du får köra MAX 10 privata resor om året och Max 100mil totalt privat om året. Kör du fler resor eller mer mil så ska du förmånsbeskatta. Dvs tjänstebil.
5. Elektronisk körjornal är jättebra för du får med alla resor men om du inte uppfyller ovanstående ang privat resor så åker du 100% dit på förmånsbeskattning.
6. Skattemyndigheten är skyldiga att kolla upp eventuella anmälningar om fusk vilkert gör att grannar kunder och konkurrenter lätt kan se till att du blir ca 30000, 100000 eller 180000kr fattigare om du får en koll ( 1,3eller 5 års revision)
7. Det hjälper inte att " betala"sin firma för de privata milen det anses som förmån ändå.
8. Det är du som har bevisbördan mot skattemyndigheten.
Kör bara kör? Nej tror inte det.


på Punkt fyra gäller väl 10 mil per gång med, så kör du 6 mil får du inte spara 4 mil till nästa tillfälle och köra 14 utan dom milen är förbrukade ändå. Man får ju inte heller köra 20 per gång eller så utan max 10 mil per gång. Om det inte har ändrats.
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.



maggen

#17 » 19:56:49, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går väl att göra tvärtom, ha bilen privat och firman hyr. Sen om det är fördelaktigt vet jag inte men vi har iaf rubriksättning i Sverige.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#18 » 20:31:42, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en svärfar som vill ställa allt till sin spets. Av nyfikenhet. Då alla säger slentrianmässigt att har man liten firma så äg bilen privat och ta ut mileraättning för tjänsteresor.
Efter ett par dagars räknande på alla sätt och vis konstaterade han att med rätt sätt till förmånsbeskattning så gick det alldeles utmärkt att räkna hem en vanlig personbil med förmånsvärde... tvärt mot vad alla sa.
I hans fall handlade det om en 15 år gammal bil som gått 40 000 mil. Som han redan ägde privat. Räknande fram till att fakturerade kronor så va den gamla bilen billigare. Men dock kostade den gamla härken bara ca 20 procent mindre än en spritt språngande ny leasad saab 95. Och jämfört vad man får för pengarna........ inget svårt beslut.

Är det en bil som svårligen kan användas privat och man vill undkomma förmånsbeskattning går det att ansöka om reducerat förmånsvärde på den oxå. Detta gäller ex bilar somnanvänds hela dagar i verksamhet eller liknande. Kan man visa detta och kanske dessutom har privata bilar kanske det går att komma undan eller ner i förmånsvärde.

Måste det var just en skåpbil? Annars är förmånsvärde på en nyare typ Prius eller liknande mkt förmånliga. Kanske värt att ersätta en av ber bilar med en fullt ut förmånsbeskattat bil?

Och Ang digital körjournal så suckade och pustade och stonkade min kompis som jobbar på skatten.
Dom är jättebra för att för registrera på det som körs.men även då måste alla resor tas upp och ex start mål och syfte med resan ska skrivas in i journal. Annars är den inte komplett och inte giltig.. vilket alla tror som han uttryckte det......
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall

#19 » 20:39:02, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med komplett ifylld journal är ett aber.
Kan som ex säga att en trafikskola med högst ärliga bilar med journaler som fylls i alla privata resor och förmånsbeskattar på bilarna. På dagtid skrivs dock hela dagen i som "tjänst" då den endast går på körlektion er under dagen.
Skatteverkets åsikt där är att alla resor, dvs varje lektion ska fyllas i med både vart resan startade dess syfte och vart den avslutades............. känns ju sådär viktigt men så ska det eg vara för att vara korrekt ifylld...
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Eucharn (trådstartaren)

#20 » 20:59:02, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Måste det var just en skåpbil? Annars är förmånsvärde på en nyare typ Prius eller liknande mkt förmånliga. Kanske värt att ersätta en av ber bilar med en fullt ut förmånsbeskattat bil?

Och Ang digital körjournal så suckade och pustade och stonkade min kompis som jobbar på skatten.
Dom är jättebra för att för registrera på det som körs.men även då måste alla resor tas upp och ex start mål och syfte med resan ska skrivas in i journal. Annars är den inte komplett och inte giltig.. vilket alla tror som han uttryckte det......


Svårt att frakta EUR-pallar i en Prius, å vars fan ska man ha pallbjörnen?? :skratta3: :skratta3: :skratta3:

Bra info där om körjournal, men det som jag kikade på är en godkänd variant av körjournal - dock digital, med GPS. I alla fall enligt Automile. Istället för att sitta och plita med penna på papper så gör du det i telefonen/paddan eller i en webapp. Det är inte frågan om många korta resor, utan ofta blir det 10-15 mil per resa/dag - ibland längre.

Skrev tidigare ett långt och bra svar.... Och då kraschade Firefox, så ni får nöja er med detta :)
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

dc_lindberg

#21 » 21:06:13, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Om du ändå ska köra med bakgavellyft och skåp, så kan ju c-reggad vara ett alternativ...då är momsen inget problem, och inte eventuella "förmånsvärden" mm heller. (om inte något ändrats sedan jag "uppdaterade mig sist....är iofs en stund sedan.... :klia: )


...jo det blir det om han råkar få för sig att stanna till i Jakobsbergs Centrum... då får han böter... ty i det centrumet får man -endast-, utan undantag, parkera -personbil-. Inga lätta lastbilar, inga arbets- eller yrkes- eller företagsfordon. Inga 2 hjuliga fordon med reg.plåt. Inga mopeder.
Finns klart och tydligt skyltat vid infarterna till parkeringarna: "Endast personbil!"
... om detta verkligen är lagligt lovligt att göra?... Jag -har- varit in på Järfälla Kommun och frågat varför jag inte är välkommen som motorcyklist, och fick svaret. "det är fastighetsägaren till centrumområdet som bestämmer. Vi har inget med centrum att göra."

Så, jo då! Det -kan- ge oväntade problem...
Fast, det är rätt långt från Arjeplog till Jakobsberg... å Jakan-sjukan kanske ännu inte hunnit sprida sig allt för vitt omkring?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#22 » 21:18:11, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Om du använt din egen bil i näringsverksamheten får du avdrag med 18,50 kronor per mil (inkomstår 2016 och 2017).


Hm...T4:an min drar (om man kör som svenssons) ca 1.2-1.4L/mil.
V-powern kostar ca 16kr/L.
Däcken kostar ca 1500kr/st o håller ca 4000mil.
Motorolja 5.5L byte var 1000:e mil. Kostar ca 150kr/L (eller så köper man fat o hamnar på ca 30-40kr/L)
Växellådeolja 3.5L byte var 3000:e mil (=filled for Life. Life = 3000mil i min värld, 20 000mil i VW världen) o kostar ca 600kr/L
Spolarvätska...
Kylvätska...
Kamremsbyte vart 5:år eller var 10 000:e mil å kostar ca 10 000kr
Försäkring: ca 6000/år
Skatt: ca 6000/år
osv mm
...18.50kr/mil...klart det är pengar, men...går ju BRAK FÖRLUST om jag skulle acceptera den milersättningen!

Eller kortfattat:
- räkna ordentligt först, o se till att företaget verkligen kan ta de verkliga kostnaderna!
I mitt exempel ovan så saknas ca 35-40kr/mil och det blir brutto in i firman en kostnad på 80-100kr/mil så att säga för å täcka de privat utgifterna som skall ersättas genom "lön" från företaget... man har inte råd att köra med privat bil liksom ju...
(ja ja - det är tillspetsat, men de flesta tänker inte på att verklighetens kostnader är så omfattande...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jörgen.ottosson

#23 » 22:05:40, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...var för skull man vilja stanna någonstans där man inte är välkommen ? :klia: Handelsområden/butiker utan vettiga parkeringar de kan jag med glädje bojkotta... och är det så att jag bara får parkera med en "prius" mellan klockan 9:30 och halv tio" ....då kan jag hålla mig borta övrig tid också...
Deus ex machina

7 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Eucharn (trådstartaren)

#24 » 23:04:38, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Om du ändå ska köra med bakgavellyft och skåp, så kan ju c-reggad vara ett alternativ...då är momsen inget problem, och inte eventuella "förmånsvärden" mm heller. (om inte något ändrats sedan jag "uppdaterade mig sist....är iofs en stund sedan.... :klia: )


Faller tyvärr platt på att jag inte har C-kort :ohnej: Annars hade valet varit en mindre lastbil, då hade detta problem inte funnits. Blir lite för kostsamt att få fler bokstäver än vad jag har på styrlappen.

dc_lindberg skrev:...jo det blir det om han råkar få för sig att stanna till i Jakobsbergs Centrum... då får han böter... ty i det centrumet får man -endast-, utan undantag, parkera -personbil-. Inga lätta lastbilar, inga arbets- eller yrkes- eller företagsfordon. Inga 2 hjuliga fordon med reg.plåt. Inga mopeder.
Finns klart och tydligt skyltat vid infarterna till parkeringarna: "Endast personbil!"
... om detta verkligen är lagligt lovligt att göra?... Jag -har- varit in på Järfälla Kommun och frågat varför jag inte är välkommen som motorcyklist, och fick svaret. "det är fastighetsägaren till centrumområdet som bestämmer. Vi har inget med centrum att göra."

Så, jo då! Det -kan- ge oväntade problem...
Fast, det är rätt långt från Arjeplog till Jakobsberg... å Jakan-sjukan kanske ännu inte hunnit sprida sig allt för vitt omkring?...


Risken att jag förvirrar mig längre söderut än Västerbotten är nog ganska liten. Verksam i Norrbottens/Västerbottens inland, å Stockholm som ligger så ocentralt behöver man väl inte besöka alltför ofta??
Redan som barn var jag en liten gosse

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

dc_lindberg

#25 » 23:16:49, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

C-reggning = yrkesfordon = lätt lastbil
C-kort är något annat ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Eucharn (trådstartaren)

#26 » 00:28:35, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:C-reggning = yrkesfordon = lätt lastbil
C-kort är något annat ;-)


Antingen har du eller jag fått det om bakfoten, men i min värld har då c-reggade fordon alltid krävt minst C1 behörighet. LB, eller Lätt Lastbil med maxvikt på 3500 är vad som får framföras på B-kort (och personbil klass b, men det är knappast aktuellt i detta fall).

Saxar från Skatteverket
Om du köper en lastbil för att använda i företaget får du däremot avdrag för momsen. För att en bil ska räknas som lastbil i momssammanhang krävs att totalvikten är högre än 3 500 kg (tung lastbil).
Redan som barn var jag en liten gosse

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

Martin.Eriksson

#27 » 00:58:47, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med dem där formuleringen dc så kan man ju köpa en trailerbil i firman å då köra den på b kort

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

jörgen.ottosson

#28 » 07:49:21, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

15-25 tusen .....( det kan firman betala dessutom....)
ex. http://www.korskolan.com/?p=828
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dc_lindberg

#29 » 11:52:37, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

C-reggat fordon = yrkesfordon. Vikt ospecificerad.
C-klassat fordon = lastbil, eller skåpbil, eller flakbil med en totalvikt på över 3500kg.
C-kort = behörighet att framför lastbil med totalvikt på över 3500kg
B-kort = upp till max 3500kg totalvikt
( ! med reservation för ändrade regler ! )

BE-kort ger behörighet att framför ekipage på max 4500kg(?); MEN inte om dragfordon eller släp är C-klassat! Då krävs C-kort.

Bokstavsleken är bara till för att staten ska klå oss på pengar... ingen trafikants körfömåga avgörs av antalet bokstäver på körkortet...

Poängen är dock given i inläggen; att om du avser att köra transporter så är ett C-kort en BRA investering. Att bara köra med B-kortsbehörighet ger begränsningar...o det kan många gången -svida- (man behöver flytta på nått, behöver ett fordon med lastkapacitet på ett par ton extra, å då står man där med lång näsa... eller om man behöver tyngre släp så utan E-kort...

Personligen tycker jag klassningssytemen med körkort viktklasser osv är... osmart... men någon stans skall gränsen dras.
Skulle körkortskraven för -samtliga- fordon motsvara eller överträffa kravet för A-kort, tung MC, så skulle upp till 80% av samtliga traffikanter aldrig någonsin få ett körkort...skulle man lägga till yrkeskraven för tungt och farligt gods, vad hamnar vi på då? 10% eller blir det så lite som kring 5% kvar då?

Blanda inte ihop C-klassade fordon med körtkortets C. De råkar överenstämma i det mesta, men lätt lastbil är fortfarande lastbil, dvs C. Där gäller ett undantag från krav på C-kort, så vida man inte transporterar farligt gods... vad som gäller då vet jag inte.
Överlass är samma sak oavsett B eller C behörighet; men (!) med C-behörighet döms man hårdare "för man skall känna till och kunna samt begripa".

Varför minibussar inte får en D-klassning är nog döljt i historien...
Min T4 skulle varit avreggad från Taxi när jag köpte den... körde ett halvår med en taxibil utan taxileg... o -det- är inte alls ok tycker ordningsmakten... samma fordon, samma utrustning, men fordonsklassad fel pga slarv från säljare och bilförsäljningsfirma... Upptäckte -missen-(?) av en ren tillfällighet, innan plitarna han upptäcka den - fick den korrigerad på 2-3dgr (Vägverket kunde när de ville ;-) ).


Brasklapp:
På 1980 och 1990 talen var Vägverket och staten på G flera gånger om att kräva C-behörighet för att få köra "lätt lastbil" dvs C-reggat fordon, men inte C-klassat fordon, dvs lastbil med totalvikt på mindre än 3500kg. Osäkerheten kring detta och kraftigt ändrade skatteregler gjorde att ombyggnadskostnaden på min T4 2004 (16-20 000kr ngt) för att göra om den från -personbil- till lätt lastbil inte kunde motiveras, eller ens riskeras.
Frågan man ställer sig är vad som lurar runt hörnet gällande fordonsklassningar och körkortsbehörigheter...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#30 » 12:45:17, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vilket fall som helst, företagsformen har ingen betydelse vad jag vet. Har man firmabil så måste man ha privatbil som man åker i till arbetsplatsen där firmabilen står. Med den parkerad hemma så är man direkt i gråzonen för förmånsbeskattning men å andra sidan är det ju inga problem att skatta korrekt heller. Med klara journaler och ärliga redovisningar så är det sällan problem. Det vanliga är ju att man myglar och det är ju det dom är vana med. Kan man visa att man inte gör det så är det ju inga problem.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se