Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Volvo EC55C och Hyundai att importera, Korea

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Orsa (trådstartaren)

#1 » 23:16:22, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Är en hel del i Korea på jobb.
Jag kan köpa exempelvis en EC55C för ca 35 000 USD (ca 300 000kr med vår veka krona)
Den har gått 1500 timmar, en 2013 årsmodell. Stållarv.
Sen kostar det frakt mm ca 30-50 000kr. En 5-6-tonnare går in i en 20 fot container.
Den har förstås ingen rototilt eller annat extra.

Tyckte även att en Hyundai R55 2012 för 25000 USD med 1500 timmar ska bli intressant eller en Hyundai R55i, 2013 med 1100timmar för 32 000 USD. Båda med stållarv.

Doosan är ju också Koreatillverkade men jag vet inget om skillnader mellan maskiner.

CE-märkning lär väl inte vara med i varken papper eller på plåten på dessa maskiner. Hur ser ni på det?

Vill ha till gårdsjobb. Också sätta bandstöd och ha lite i skogen.



Jag bett om hjälp att åka och titta nästa gång då språket är ganska stort hinder annars.
Var och tittade på ett par Yanmar i Seoul i onsdags men han hade bara upp till 3,5 ton och mycket timmar och högt pris. Utan språkhjälp är det inte att tänka på att åka själv.
Kring Seoul/Incheon verkar det vara dåligt med handlare, mest uthyrare med gården full med maskiner i långa rader. Därför lär man ta sej en timme söderut för att hitta handlare säger dom, och det blir om några veckor.

Själv tänker jag: Vad ska jag med en grävare till och hur ska jag ha tid med det? Sen tänker jag man kan ju sälja om det bara blir stående. Nåt roligt och nytta blir det väl.
Köpte en skylift i Holland för några år sen och det har varit tom lönsamt när man ska måla med linoljefärg under ett par säsonger. Allt som är till salu i Sverige är tydligen förgyllt inuti, av priserna att döma.

Fortsättning följer på grävarprojektet. Kommentarer och råd önskas. Den som vet om Korea-maskinerna (Volvo med) kan säkert ge bra tips.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare



Stridis2

#2 » 23:49:19, 21-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstått det efter att ha läst olika trådar här på M så får du inte importera och använda en maskin som inte är CE-märkt om den är tillverkad efter -95(?).
Finns en del att läsa om i tråden "Fråga Svensk maskinprovning", t.ex. detta:
Svensk Maskinprovning @ Fråga Svensk Maskinprovning
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

OLA56

#3 » 08:50:56, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan du importerar. Läs Arbetsmiljöverkets föreskrifter:

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och ... oreskrift/

https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... 2008-3.pdf

Där stå det om CE-märkning, dokumentation, instruktionsböcker, sanktionsavgifter mm.

OLA56

1 person gillar det här inlägget.
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

Orsa (trådstartaren)

#4 » 11:40:47, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, antagligen är maskinerna lika konstruerade men papperen för en CE-märkt maskin kopplade till rätt serienummer saknas. Får väl kolla om det finns nån väg runt ett sådant handelshinder.
Först får man kolla om specifikationerna är lika säkerhetsmässigt sett, det vore ju konstigt om de inte är det.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

pluton

#5 » 12:03:04, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att få maskiner CE-märkta men jag har för mig att det är ganska krångligt.
Vete f-n om det är rimligt att betala 300kkr + frakt + krånglig CE-märkning för en sån maskin.
Orsa skrev:Köpte en skylift i Holland för några år sen och det har varit tom lönsamt när man ska måla med linoljefärg under ett par säsonger. Allt som är till salu i Sverige är tydligen förgyllt inuti, av priserna att döma.

Jo ibland undrar man om maskiner är gjorda av guld. Men förklaringen kan vara en överhettad marknad med byggboom mm. Beträffande mindre maskiner så har ju många köpts in till fiber och tomtgrävare därtill. Samt liknande jobb.
Jag förutspår att priserna på maskiner mellan 3,5-7 ton kommer att rasa en hel del procent och för ännu mindre maskiner upp till 3,5 ton som har rena fantasipriser ibland kommer raset att vara ännu större.

De som säljer maskiner idag har påfallande ofta "köpt för tillfälligt arbete" och sett framtiden i rosenrött och nu vill de minimera skadan genom ett högt försäljningspris. Har sett ett flertal maskiner kommit ut på "uthyres" när de inte fått dem sålda.

Jag följer lite vad som säljs i andra europeiska länder och har själv funderat på en import. I England, Holland, Spanien, Italien så kan man hitta maskiner för halva priset och ibland ännu lägre. Dock har jag inte fördjupat mig något närmare i saken angående detta, Kan ju säkert finnas fallgropar och ofta har maskinerna andra fästen. Men CE-märkningen borde ju finnas om det är en maskin som är nysåld i annat EU-land kan man ju tycka.

Nu vill jag med ovanstående inte hävda att jag är någon expert på saken men gör min egen tolkning på vad jag tror.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

nixs

#6 » 12:39:30, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

pluton skrev:Det går att få maskiner CE-märkta men jag har för mig att det är ganska krångligt.


Det går inte!

Det är bara den urspungliga tillverkaren som kan ge all dokumentation som krävs och det kommer fabriken inte att ge ut.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

pluton

#7 » 13:21:39, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
pluton skrev:Det går att få maskiner CE-märkta men jag har för mig att det är ganska krångligt.


Det går inte!

Det är bara den urspungliga tillverkaren som kan ge all dokumentation som krävs och det kommer fabriken inte att ge ut.


Nej det ger de naturligtvis inte ut hur som heslst. Det hade inte jag heller gjort som tillverkare. En CE-märkt maskin ska ju hålla en massa krav på t ex avgas, konstruktion, hållfasthet mm och att ge ut det vind för våg till en begagnad maskin förstår man att de inte vill göra.

Men det är inte samma sak som att det är 100% omöjligt. Rent teoretiskt kan jag tänka mig att det kan gå att lämna in maskinen till tillverkaren och låta dem uppgradera och byta/testa allt, sen pröjsar man för det och får sin CE-märkning. Dock landar väl räkningen på mer än vad maskinen är värd så det är inte ens i närheten lönt att göra.
Nu har jag inte ringt runt och frågat alla tillverkare (inte du heller, förmodar jag?) om de gör en sån sak men tycker det är ointressant att fundera på eftersom ett sådant självändamål är alltför kostsamt och ouppenåeligt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

nixs

#8 » 14:48:53, 22-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbat i en stor tillverkares led en gång i tiden och det kom med jämna mellanrum upp sådana frågor och lycksökare som försökte.
Allt från simpelt fejkade skyltar till mer seriösa där man lämnat in till Dekra och någon Diplomingenjör hade gjort ett dokument med intyg, hjälpte inte ett skit!

Peab drog ett sådant ärende genom domstol men fick fel och stå med oanvändbar maskin.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Orsa (trådstartaren)

#9 » 08:31:03, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, nu när man nyktrat till och surfat runt blir det ett köp i Europa istället. Det verkar vara ett dyrland Sydkorea. Prylar högre pris medans arbetskraften är billig. Man vill väl hålla ned inhemsk konsumtion och upp eden exportdrivma produktionen. Elektronik typ Samsung / LG är ju inte alls särskilt billigt där heller.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

nixs

#10 » 11:12:14, 23-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korea är inte billigt, varken prylar eller arbetskraft.
Facket är rejält starkt där.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se