Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Bokföringsprogram

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

robin.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 19:41:45, 16-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att frågan var uppe rätt nyligen men hittar inte den tråden så jag gör som alla andra, startar en ny. Hittar någon tråden jag tänker på så länka gärna så kan vi låsa och ta bort denna.

Vilket bokföringsprogram ska man satsa på om man har en enskild firma att hålla reda på? Har begränsad erfarenhet av företagsekonomi men ett grymt kontrollbehov så därför vill jag inte leja bort den delen.

Lättarbetat och billigt.
Och enkelt att sköta med både dator och mobil.
Plus om man kan sköta faktureringen i programmet också.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



QV_

#2 » 19:56:55, 16-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla program använder ju en kontoplan och då blir det inte lätt....

Men Jag kör Björn linden BL-ekonomi (billigt) men det finns ett antal alternativ i den prisklassen.
Men får ingen "ekonomisupport" utan det är "programsupport" som gäller.
Han har en del böcker till salu som är rätt OK
Du får se upp med ditt kontrollbehov så att inte kontoplanen blir för omfattande.
Använder bara dator så hur det är med mobil vet jag inte.
Fakturering finns att köpa till. Jag gör den manuellt men borde försöka fixa till lite mera automatiska faktureringsmallar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#3 » 20:00:12, 16-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom flesta nystartade kör med fort knox. Många går över dit också.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mangan

#4 » 20:48:21, 16-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör Fortnox åt idrottsföreningen, men funderar på att gå över till speedledger. Men då är det lite mer att bokföra än i min konsultfirma, där kör jag Unibas istället.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

tracker

#5 » 21:08:33, 16-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med Efredo, billigt program som har det mesta, autokontering, avskrivningar, momsredovisning, deklaration, årsavslut, lager.
samt det bästa är att du med ett knapptryck gör en skatteuträkning så du ser hur du ligger till med årets egenavgifter.
finns att hämta på prov.
https://www.enskildfirma.nu/
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Ambj72

#6 » 06:49:21, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med Bokio, gratis och fyller mina behov som egenföretagare.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

QV_

#7 » 09:24:51, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inget som är gratis, man får ALLTID betala. Kanske inte i kronor och ören.
Även leverantörens barn skall ha mat på bordet.
Just med Bokio (som jag gjorde en snabb koll på) kändes som de vill välja bank åt dig och ta betalt per transaktion på företagskontot (4 kr) samt något om % på fakturor/transaktion.

Man får nog räkna med att lägsta pris per år är runt 1 tusing +-500.
Själv gillar jag support på telefon där man svarar inom rimlig tid. Nu ringer jag väldigt sällan till BL nu för tiden så jag kommer inte ihåg om det var chatt eller telefon.
TELE2 företagstelefoni passar bra in i ovanstående kravlista men det kostar 1 hundring extra i månaden jämfört med de billigaste typ Hallon (som jag absolut inte har alltså)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Bygert

#8 » 10:12:48, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För företag kör jag Visma adminsitration 200. Gör för det mesta det jag vill men har nån idiotisk variant där man får frågan om man vill fortsätta och både ja och nej svar går åt he. Har det mesta, mer än jag behöver. Finns också fler versioner. En anledning till att jag valt detta är att skattekonsulten också har Visma, det förenklar att föra över data. Det bör man kolla, kan man exportera enkelt?

Sen ska man ju också fråga sig, vad är det man vill ha? Ett enkelt bokslut i föreningen eller all administration i aktiebolag med budget och uppföljning och analys och det ena och det andra, det är helt olika krav. Det är ju hur man vill jobba också, föredrar man att sitta med själsdödande inknappning av var transaktion eller sliter man sitt hår ett tag för en fungerande mall som gör att man bara matar in för hur mycket man sålt och så hamnar allt på rätt ställe? Oavsett hur man gör kommer det att ta ett tag innan man blir bekväm med kontonummer och debit och kredit, somligt känns allt annat än självklart.

Sen har jag faktiskt ett program till, Godman redovisning. För uppdragen som god man och förvaltare har Överförmyndarnämnderna sin helt egna ide om hur årsberättelsen ska se ut som inget vanligt bokföringsprogram förstår sig på. Det spar oerhört mycket besvär och huvudbry att lägga in redovisningen i ett särskilt anpassat program där det bara är att klämma till där det står årsberättelse och så kommer det ut ifyllt och klart. Här finns blankett för den som vill se hur de fått till det: https://e-tjanster.forshaga.se/Form.ashx?id=3250

Håller med om att Björn Lundens böcker kan rekommenderas. Vill man ha en bredd orientering över nåt ämne så får man det sakligt och pedagogiskt. Sen ska man ju vara medveten om att det ibland kan finnas finlir och udda situationer som inte täcks men de böcker som täcker det ligger i annan division prismässigt.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

QV_

#9 » 13:45:37, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev: Oavsett hur man gör kommer det att ta ett tag innan man blir bekväm med kontonummer och debit och kredit, somligt känns allt annat än självklart.



Jag har ju flyt med att frun är kompetent att göra årsredovisningen.
Själv sköter jag allt övrigt och de första året var det ett evigt ändrande mellan debit och kredit. Det går bättre nu, men ibland kollar man på gamla bokföringsordrar....
Tror jag har en 40 konton i min kontoplan varar 10-15 används till bokslutet. (tagit ur minnet)
Den dagen frun vägrar göra årsredovisningen så får man väl byta till det system som redovisningsfirman har, det underlättar ju för dom och det borde ge ett lägre pris på tjänsten.

För att få med alla småkörningar (har privatbil) så är en automatisk körjournalslogger att rekommendera. Även många små körningar genererar skattefria 18.5:-
Den kan även hjälpa upp minnet med var man var för någonstans och hur länge.... min som fungerar "tillräckligt" (inte världens bästa) https://www.adteknik.se/produkt/elektronisk-korjournal/ tappar förståndet ibland och börjar om från början. Märker man det i tid så kan allt återskapas. Fast just nu har det inte hänt på 9 månader.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

tracker

#10 » 19:05:14, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft adtekniks logger i 13 år och har inte haft bekymmer en enda gång, perfekt att se km samt arbetad tid.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

QV_

#11 » 19:46:19, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är bra för min har "startat om" 3 gånger på 2 år.
Det är lite irriterande att tro man har förlorat några månaders körningar.
Men den lämnar ifrån sig ett annat ljud och man ser på %räknaren att den har börjat om. Så det är inte svårt att märka om det har hänt.
Det största problemet jag har med den är att den varnar för kameror på 70 väg när jag åker 110 på motorväg.
Detta på 2 ställen varje gång jag åker hem från Södertälje. vägarna ligger rätt nära.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Alrik

#12 » 07:02:15, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde BL första året men har dom sista 7 åren kört Fortnox. Tycker de är trevligare och mer lättarbetat än BL.

Spanade lite på Visma med för att kunna ändra kontoplaner osv så var jag tvungen att köra Visma administration har jag för mig och då blev de dyrt.

Betalar 198kr/månad för bokföring + fakturering för Fortnox.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Japa370

#13 » 09:48:25, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör med ett Spcs bokföring ,årsmodell mitten av 90 talet. Ingen kostnad överhuvud taget. Allt fungerar förutom att lägga tillbaka bokslutsverifikaten ,så dom knackas in manuellt
Har 2 företag så ,jag kör såhär ett tag till.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

robin.gustavsson (trådstartaren)

#14 » 20:11:26, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Jag kör med Efredo, billigt program som har det mesta, autokontering, avskrivningar, momsredovisning, deklaration, årsavslut, lager.
samt det bästa är att du med ett knapptryck gör en skatteuträkning så du ser hur du ligger till med årets egenavgifter.
finns att hämta på prov.
https://www.enskildfirma.nu/
Just det där med deras skatteuträkning känns som ett stort plus på enskild firma.
Ska nog ladda hem och prova det.

Ska även kolla upp era andra tips.
Just nu sitter jag och går igenom visma smart efter tips från en bekant som jobbar med siffror.


Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

tracker

#15 » 21:14:24, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:
tracker skrev:Jag kör med Efredo, billigt program som har det mesta, autokontering, avskrivningar, momsredovisning, deklaration, årsavslut, lager.
samt det bästa är att du med ett knapptryck gör en skatteuträkning så du ser hur du ligger till med årets egenavgifter.
finns att hämta på prov.
https://www.enskildfirma.nu/
Just det där med deras skatteuträkning känns som ett stort plus på enskild firma.
Ska nog ladda hem och prova det.

Ska även kolla upp era andra tips.
Just nu sitter jag och går igenom visma smart efter tips från en bekant som jobbar med siffror.


Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk


Om du vill ha en funktion så är inte Stig omöjlig att fixa till det så dyker det upp i en uppgradering senare.
Jag ville ha en sökfunktion i verifikationsregistret för att hitta tillbaka på en leversntör /reservdel jag beställt förut
Och lite senare kom sökfuntionen...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se