Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Engelsktalande asfaltsläggare från brittiska öarna är i farten igen!

643 inlägg • Sida 1 av 43
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 17:53:12, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick idag höra av en kund att engelska asfaltsläggare är i farten igen. Nyaste nytt är att dom knackar dörr och erbjuder dränering av villor. Jag vet inte vad dom begär men ett är säkert, dom är billiga och man får vad man betalar för.
Jag höll för övrigt på att bli påkörd av en av dom häromdagen. Inte nog med att dom fuskar, dom är blinda också! :slag:

Hursom, jag tänkte att vi under kvällen kan samla lite argument till varför man ska låta svenska företagare göra jobben så jag börjar:

Svenska företagare arbetar enligt svenska normer och regler. Vi gör dräneringar (eller vad det nu gäller) som fungerar eftersom vi vill kunna möta kunden efteråt på ICA utan att behöva titta ner i golvet.
Fler argument?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



bm1113

#2 » 17:57:51, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja fyfan

kan inte temma
Men kan ett argument vara nåt med olika garantier att göra ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ingvar

#3 » 18:34:19, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja..argument och argument..Här i Jönköping har dom lämnat en radda med anmälningar om stölder , obetalda campingar och hotell efter sig. Var ett sällskap på 20-30 pers som gick bärsärkargång i bygden

Är ju inte så ofta man hör sånt om svenska entreprenörer :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

JD400

#4 » 18:58:45, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat argument gränsar väl till det du är inne på Robban: en svensk hantverkare/entreprenör bor/verkar troligen någonstans i närheten och går att få tag på i efterhand om man skulle ha synpunkter på ett utfört arbete. Så fort en utländsk entreprenör slutfört jobbet (förhoppningsvis) så drar han och du ser troligen aldrig mer röken av honom.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Jevlar

#5 » 19:52:38, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

2-3 veckor sen var en karavan med husvagnar o små lastbilar samt 1 minigrävare på släp stoppade på e4 utanför Linköping så det stämmer nog att de numer erbjuder grävjobb också, förr om åren har jag sett dom åka omkring med flakbilar med plattor och/eller asfalt.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

dogen

#6 » 20:32:34, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man fått klart för sig att den potentiella kunden bara vill komma så billigt som möjligt undan och gärna betala svart brukar jag berätta för att jag vill sköta mitt yrke seriöst. Jag må vara dyrare men jag vill alltid kunna lämna ett bra jobb efter mig som jag kan återkomma till och inte behöva skämmas för. Om man inte är ute efter ett sådant jobb utan istället bara vill ha det gjort billigt så brukar jag faktiskt rekommendera dem att leta efter någon annan som utför jobbet. Jag vill göra dålig och därmed billiga jobb lika lite som jag vill jobba åt folk som efterfrågar just sådant. Nu säger jag det inte så, ordagrant, utan försöker gå varsamt fram även fast budskapet skall vara tydligt. De brukar då tänka efter. En del kommer fram till att de faktiskt vill ha ett bra jobb hellre än ett billigt. De som inte gör det vill jag inte heller jobba - alla nöjda och glada!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C (trådstartaren)

#7 » 20:44:42, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Garantier och det här med närhet till kunden och att kunna möta kunden med gott samvete är i stort sett samma argument men det är ett bra argument. :thumme:

Ingvar, dina noteringar om misskötsel är bra, sånt ska komma fram, helst i media. Häromdan var det faktiskt en rubrik på Blocket (deras nyhetsdel) där polisen varnade för engelska asfaltare.

Per, dom har även ägnat sig åt stenläggning, det är kanske inte samma personer men det är i alla fall samma folk om man uttrycker sig så. Då har det handlat om plattor utlagda direkt på marken utan sättgrus eller nånting sånt. Seriöst värre! :grin:

Jag har en tilltänkt kund som berättat om hur nån i kvarteret fått asfalt lagd. Asfalten var så tunn att den brast när dom stod still med bilen och styrde med framhjulen.

dogen, du har ju argumentet framför dig.
"Vill du ha svartjobb eller inte vill betala vad ett bra jobb kostar så kan du kontakta engelsmännen. Dom är billiga men det finns en anledning".
Det är väl en bra replik? :thummar:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Knut.Karlsson

#8 » 20:53:02, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om det är samma snubbar. Men det var en engelsman här och erbjöd sig att fixa till min infart till "ett bra pris". Han riktigt stank asfalt och var väldigt svår att bli av med.

Verkade inte så väldigt seriös. Men vad vet jag. Kanske gjorde kanonjobb. Men här i vårt område tror jag inte dom fick något napp alls. (Vi har ju hört om dom engelska asfaltsläggarna tidigare.)

Det var ett intressant knep dom körde med. Massa brochyrer på marksten med stämplar från en lokal bygghadel. Han var mycket noga med att påpeka att dom jobbade tillsammans med denna bygghadel och köpte allt dom behövde utav dom. Även ett par referenser från bönder/boende i närheten hade han på en skitig papperslapp. Jag säger bara hmmmm. Jobbar ni så?

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dogen

#9 » 20:56:06, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: Japp! Jag tycker det säger sig självt egentligen. Hade de varit seriösa och gjort bra jobb skulle de ju inte dra fram som några nomader. Liknande folk finns i alla branscher och de utför dåliga jobb allihopa. 'Nej nu överdriver du', tänker ni. Men man måste tänka förståndigt och fundera på varför de då inte återkommer varje år. Om man är duktig och inte fuskar så förlorar man ju bara på att åka runt i hela landet och varje gång börja om på ny kula. Är man duktig får man jobb och kan stanna på samma ställe och dessutom jobba upp sin lön.

Jag brukar säga såhär, men det gäller ju pianostämning då: Visst kan jag göra ett snabbt jobb som låter hyffsat och dessutom inte nämna att du egentligen borde fixa en massa andra saker på instrumentet. Sedan tar jag en liten slant svart. Så vill jag inte arbeta - det är att gräva min egen grav. Jag utgår alltid ifrån att folk har en nära släkting eller bekant som är konsertpianist. Har inte jag då gjort ett bra jobb kommer det skada mitt rykte. Mitt rykte som jag arbetat upp i många år är värt betydligt mer än några små extrapengar för ett utfört haffsjobb. Nej, jag vill göra det ordentligt och jag vill göra alla momenten själv alternativt välja vem som skall utföra de delar som jag själv inte gör. Allt annat är kortsiktigt tänkande och jag hade tänkt bli gammal i denna bransch.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C (trådstartaren)

#10 » 21:03:00, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut.Karlsson skrev:... Jobbar ni så?

/Knut
Den som råkar ut för det där kan ju alltid ringa den där bygghandeln och fråga om samarbetet. Jag gissar på att svaret är "Nej, men det har försvunnit en massa broschyrer här".

Annars kan ju lokala inköp vara ett säljargument för vår del. Det ger ju ännu mer lokal prägel på "affären".

Jag jobbar inte med broschyrer, jag jobbar med foton från tidigare utförda jobb och i viss mån med telefonnummer till tidigare kunder, Kvalitetsansvariga med mer.

En anledning till att dom dyker upp tror jag är att så många pratar engelska i Sverige.
Vad säger våra vänner i grannländerna? Är det lika vanligt där och hur många pratar engelska?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

63an

#11 » 21:34:13, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det är Irländare, de var här och la en remsa åt en snubbe framför hans garagedörr, svart o tjusigt, han ställde bilen på kvällen på asfalten, senare på kvällen skulle bilen köras in så den slapp frysa om fötterna, och då hade hjulen sjunkit ner nästa hela nedre däcksidan, enkelt jobb, kostade 10 000. Jag fick PEAB att fixa min uppfart o hela plan för 18 000, men jag gjorde lite underarbete själv före med en häftig jordfräs och det är 6år sedan och det funkar väldigt bra fortfarande :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Robban_C (trådstartaren)

#12 » 21:37:08, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:... Jag utgår alltid ifrån att folk har en nära släkting eller bekant som är konsertpianist. ...
Det där är bra!
Vi gjorde en dränering i januari. Ni kanske minns lite bilder från dagboken.
Kunden sa att han skulle ta dit Anticimex för att kolla att arbetet blir rätt gjort. "Ooops" tänkte jag men det gick bra. Det slutade med att jag fick berätta för Anticimexsnubben hur det fungerar med riskaka. :grin:
Hursomhelst så är ju dogens inställning bra.
"J" brukar säga att vi gör grunder som vi skulle kunna bo på själva.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

hafiack

#13 » 21:55:44, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut.Karlsson skrev:
Massa brochyrer på marksten med stämplar från en lokal bygghadel. Han var mycket noga med att påpeka att dom jobbade tillsammans med denna bygghadel och köpte allt dom behövde utav dom. /Knut


Om vi tänker på samma bygghandel vilket ja tror vi gör så förlorade dom en satans massa marksten för ett eller 2 år sen. Vet inte om det var uppe i 6 siffriga belopp riktigt men en jäkla massa va det iaf.

Så jag tror inte dom uppskattade det sammarbetet lika mycket :smile:
Mikael Heurlin
Mickes Schakt

Hyr ut mig som maskinförare i Kalmar/Öland
hafiack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:11, 06-05-2008
Ort: Öland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW130-7 -06
Hitatchi ZX140W -10
Huddig 1260B

Marcus

#14 » 21:58:53, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Kunden sa att han skulle ta dit Anticimex för att kolla att arbetet blir rätt gjort. "Ooops" tänkte jag


Ja djävlar, det var ju oxå en kontrollant att anlita... dom KAN ju allt dom gynnarna... (OBS, ironi...)
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C (trådstartaren)

#15 » 22:02:41, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Ja, jag fick som sagt berätta hur riskakan fungerar efter att han hade frågat om vi skulle dra på ny kallasfalt på väggen efter att ha blästrat bort den gamla. :slag: :mrgreen:
Men kunden blev nöjd i alla fall.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se