Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Kinahjullastare; CE-märkning, paragrafer, regler, papper, import

68 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

EE

#16 » 18:12:06, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagstiftningen gäller men konsekvensen av att avvika från den är som ovan redovisat att man inte kan teckna försäkringar och i vissa fall står utan skydd om nåt skulle hända.
Det finns gott om bönder som bygger egna maskiner och samma sak gäller här. Jag menar alltså att regelbrottet är konsekvenslöst för den enskilde. Ingen kommer aktivt att stoppa bruk av maskinen eller ge böter.
Ursäkta för off topic...
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet



OLA56

#17 » 22:57:31, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygger din egen maskin har du ditt egna ansvar ( att göra riskanalys mm. och sedan CE-märka). Köper man en färdig maskin skall denna vara CE-märkt och få med CoC - intyg att den uppfyller kraven. Finns inget CoC - får den ej användas inom någon form av firma.
Händer det någon olycka- det är då (tyvärr) sanningen kommer fram.
Är den inte CE-märkt på rätt sätt - Gäller försäkringen då??

Ola56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

björken

#18 » 11:05:35, 28-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givetvis ska man ställa krav på leverantörer av nya maskiner att de följer gällande regler.
Men ska man se praktiskt på det så konkurrerar väl dessa maskiner främst med gamla baklastare och jordbrukare med lastare och ingen av dessa är väl några underverk när det kommer till säkerhet i lastarbeten?


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

HåPe

#19 » 12:15:02, 01-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sluta nu babbla om regler och sånt tråkigt tjafs.
Vi kan väl fortsätta i tråden som det var tänkt
Skriv in erfarenheter av kinestraktorer.
Själv räknar jag ner dagarna tills vår Zl16f kommer.

/ HP
HåPe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:24, 13-08-2013
Ort: Norrland
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Caser ZL-16f "Kines"
Can am.

gandalfwhite60

#20 » 16:43:22, 01-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas du får lika bra erfarenheter som jag. Iof har jag en negativ erfarenhet, lämnade maskinen på stan ett par dagar och körde i godan ro i helgen då det bara tog stopp på en gång, stående på vägen :/ någon med bättre behov av soppa hade tagit för sig det mesta :/ som tur är ryms det bara 30 liter i tanken men likt förbaskat inte roligt
Användarvisningsbild
gandalfwhite60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:34, 25-04-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: ZL06 :D

stegmaster

#21 » 22:12:20, 15-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nytt "fynd": ZL20 2012 (6 tonnare) med endast 130t (even en snöslunga inkl.) til 49.000kr. :uupps:

http://www.finn.no/finn/b2b/constructio ... e=44602060
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

LeifAndersson

#22 » 22:21:08, 15-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite lustigt att alla bilder är nästan två år gamla. Lär inte spegla dagens skick så väl!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

stegmaster

#23 » 22:40:21, 15-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Lite lustigt att alla bilder är nästan två år gamla. Lär inte spegla dagens skick så väl!

Nja, han skriver ju even det i annonsen, men hur som helst, hur kan en drygt 1år gammal maskin få så lågt värdet ?? :klia:
Nypriset måste vel varit minst 150.000tkr + slungan??
Om man drar av lite för slungan så er ju priset på maskinen kanske bara ca 35.000kr. :eek:
Kan inte begripa at det kan vara nån skaplig kvalite på dessa maskiner, då flere senaste tiden "nästan" nye maskiner med ca 100t, varit til salu för småpengar. :???:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

gandalfwhite60

#24 » 06:48:03, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa verkar ha svårt att hålla sig till det tråden ska handels om, hoppas mod. Hjälper dem tillrätta, tråden har trashats tillräckligt tycker jag. Starta gärna en tråd för inbördes beundran t.ex
Användarvisningsbild
gandalfwhite60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:34, 25-04-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: ZL06 :D

LeifAndersson

#25 » 07:26:03, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte alla åsikter om dessa maskiner välkomna så får ni klart markera det i trådens titel, är det som du säger just en tråd för inbördes beundran kan ni satsa på en sluten tråd där ni slipper negativa tankar om era skötebarn. Förstår inta ett ni kan reagera så starkt på mindre bra faktorer som klart har med dessa maskiner att göra, men pallar ni inte för det så ändra då titeln till att endast positiva faktorer får lyftas fram. Och när ni nu redan köpt er maskin, varför är ni så då intresserade av andras (positiva) omdömen , det vore annars mest intressant före ett ev. köp. Har man redan en maskin så är inte andras erfarenheter så viktiga när man själv står där med facit i hand. Eller är det bara en bekräftelse på att det inte är så illa ni är ute efter?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#26 » 07:48:48, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man hänsynslöst försöker få positiva uttalanden om en viss produkt tyder ju bara att man vill ha dessa referenser att hänvisa till för att få iväg saker så någon "annnan" får ta över :idee3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

gandalfwhite60

#27 » 20:21:40, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

erfarenheter täcker såväl positiva som negativa erfarenheter av maskinen/er. Till det hör inte omdömen om ev. marknadsvärden, inklistring av diverse länkar som inte annat än återspeglar skrivarens oerfarenhet av maskin sorten. Som jag ser det hör inte heller sekundering till erfarenhets sidan.
Har man bra erfarenheter kan man skriva om det på sidan, detsamma gäller om man har dåliga erfarenheter. Hoppas det var tillräckligt tydligt och enkelt skrivet
Användarvisningsbild
gandalfwhite60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:34, 25-04-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: ZL06 :D

LeifAndersson

#28 » 21:24:33, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underligt när en besökare lägger sig i innehållet i någon annans tråd och försöker detaljstyra innehållet, är nog den grövsta trådkapning som har genomförts här på forumet. Om man vill ha ett visst innehåll i en tråd vore det lämpligt att starta en egen och utforma den som man själv önskar! Kanske vi andra också ska komma med synpunkter på vad som bör skrivas i tråden om vi inte gillar innehållet.
Eller är det trådstartaren och gandalwhite som driver tråden tillsammans för att försöka åstadkomma ett visst resultat och i hastigheten glömt vem som är trådstartare?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

stegmaster

#29 » 21:56:24, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

gandalfwhite60 skrev:erfarenheter täcker såväl positiva som negativa erfarenheter av maskinen/er. Till det hör inte omdömen om ev. marknadsvärden, inklistring av diverse länkar som inte annat än återspeglar skrivarens oerfarenhet av maskin sorten. Som jag ser det hör inte heller sekundering till erfarenhets sidan.
Har man bra erfarenheter kan man skriva om det på sidan, detsamma gäller om man har dåliga erfarenheter. Hoppas det var tillräckligt tydligt och enkelt skrivet


At det krängas nästan "nya" maskiner för "småpengar", inte er av interesse att fundera på verkar konstig på mig.(gör åtminstone mig fundersam, båda på ägare och maskiner).
Blir nog svårt at få någon att stå fram her och erkänna at man "blivit blåst", på annat vis en at linka til annonser var dessa ägare kränger dom vidare "nästan gratis".
At jag er okunnig om maskin sorten har du helt rett i, just derfor jag forsökte lära mig av "båda sidor" ifrågan, inte bara från dig/er som forguder dessa maskiner.
Just maskinen i länken til 49000kr skulle jag ju köpa direkt om nån kan övertyga mig om at den håller en skaplig kvalite(forvänter ju ingen Volvo eller Cat kvalite, men vil ju gärna veta om den går mer enn vecka innan det er dags för rep.)
Men visst ska ni få ha denna tråden för er sjalv, så tack och godnatt från mig i denna tråd .
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

gandalfwhite60

#30 » 22:56:25, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tja få säljaren till att prata för varför han/hon säljer maskinen istället för att raljera om orsaken till det. Det leder inte till annat än sk. skitsnack, och det är varken ev. köpare/säljare eller användare intresserade av. Dem enda som är intresserade av det är dem som vill trasha en tråd. Nu är saken slutagerad för min del, nästa inlägg jag kommer att kommentera kommer att vara ifall någon törs sticka ut nacken om deras ÄGANDE av en kines maskin, inte några tyckare, och om inte moderator kan styra upp inläggen får jag tacka för mig och min tid.

Stegmaster, för att återkoppla till ditt inlägg. Varför säljaren säljer så billigt vet jag inte, men om jag skulle vara intresserad skulle jag ringa och fråga. Det jag vet om kines maskiner är vad jag har fått höra från ägare till dem. Motorerna fungerar bra, samma drivlinan. Hydrauliken har blivit bättre än det var från början, samma slangarna. Vad gäller problem med att få tag på reservdelar har jag heller inga problem att relatera till.
Användarvisningsbild
gandalfwhite60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:34, 25-04-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: ZL06 :D


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se