Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Skatte/momsteknisk fråga (entreprenadrelaterad)

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Norrlänningen (trådstartaren)

#1 » 04:45:39, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Jag antar att det finns många egna företagare här, och jag planerar att själv starta eget och jag behöver lite hjälp när jag ska sätta mig in i det skattetekniska. :)

Jag målar upp ett scenario, och sedan får någon som vet hjälpa mig att förstå. Jag har googlat, men jag hittar många olika svar så jag vet inte vad jag ska tro.

1. Jag registrerar ett företag som kommer att arbeta med bl.a snöröjning och andra entreprenadarbeten.

2. Jag köper en hjullastare för 300 000:- exkl. moms med eget kapital.

3. Jag fakturerar för 100 000:- inkl. moms per år, uteslutande till privatpersoner.


Frågor:

1. När jag köper min hjullastare. Betalar jag då 300k till handlaren som säljer traktorn, eller betalar jag 300k och även momsen vid uthämtningstillfället?

2. När jag fakturerar så fakturerar jag vad jag kan förstå inklusive moms. Jag får då dessa pengar på mitt konto. Skall momsdelen av dessa 100k betalas till staten, behåller jag pengarna, eller hur fungerar det?


Fler frågor följer, men vi börjar såhär. :)
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet



Andreas A

#2 » 07:29:59, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norrlänningen skrev:
1. När jag köper min hjullastare. Betalar jag då 300k till handlaren som säljer traktorn, eller betalar jag 300k och även momsen vid uthämtningstillfället?


När du köper så får du alltid betala momsen också.
Norrlänningen skrev:2. När jag fakturerar så fakturerar jag vad jag kan förstå inklusive moms. Jag får då dessa pengar på mitt konto. Skall momsdelen av dessa 100k betalas till staten, behåller jag pengarna, eller hur fungerar det?


När du fakturerar så betalat kunderna också moms.

Ingående och utgående moms räknas sedan samman. Beroende på om du redovisar momsen vale månad eller i samband med deklarationen så ska du betala mellanskillnaden när momsen betalats.

Under de första 5 åren kan du få ditt underskott på momskontot utbetalt.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

161A

#3 » 08:27:44, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I uppstarten av ditt företag så är det en fördel om du har kort momsredovisningsperiod, en gång i månaden. För då slipper du ligga ute med momsen mer än en månad. I början så blir det oftast mer inköp till firman än inkomster och då är det ju bra att få tillbaka momsen så snabbt som möjligt
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Turbodiesel

#4 » 08:37:40, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon fördel med "årsmoms" vid något tillfälle? kan bli hemska summor om man inte passar sig..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

161A

#5 » 09:59:23, 16-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja du lånar ju pengar av staten till ingen ränta :grin:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se