Fredrik_
Nej, det är inte moment 22.
Personalen äger -ingen- rätt att
se din ID förrän de visat upp försändelsen, så länge som det inte är en rekommenderad, assurerar eller postförskottsförsändelse. De får i alla fall inte läsa av (scanna in) ID-handlingen förrän du godkänner mottagandet. (Endast vid rek är vi skyldiga att först legitimera oss - men det är så självklart att man väl knappast behöver påpeka det.)
Allt detta står i PTX-taxan; post och tele handboken som posten och telefoninin/telegrafin är skyldig att följa.
Men, artighetsmässigt kan du visa upp, men inte lämna ifrån dig, att du har ett ID med dig
Saken är den att när butiken läst av (scannat in) ditt ID så är det det samma som att du har tagit emot försändelsen. När du har tagit emot försändelsen så är ansvaret för ev., skador överfört från butiken/utlämningsstället på dig som mottagare!
Upptäcker du då att försändelsen är bruten, så är det du som skall driva detta ärende och du skall bevisa att försändelsen var bruten/skadad/vittjad när du tog över ansvaret för den... å hur skall -du- kunna göra det?... Du har ju godkänt försändelsen (ID-inläsningen)... så, försändelsen var alltså hel/oskadad när du tog emot den... Där har du ditt moment 22... å Du riskerar själv därmed att misstänkas för bedrägeriförsök (både polisiär och försäkringsmässigt)...
Nu -brukar- avsändare, polis och försäkringsbolag "stå på din sida", men de
saknar juridisk grund för detta...
Så, håll hårt i ditt ID tills du sett försändelsen och kunnat bedöma om den kan förväntas vara komplett och oskadad