Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Dåliga erfarenheter vid reklamation.

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

MickeBM (trådstartaren)

#1 » 16:42:25, 24-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill dela med mig av mina erfarenheter av en reklamation rätt nyligen, även några tips vid köp av begagnade maskiner.
Då jag inte vet om det är tillåtet att ange vilken handlare det gäller så skriver jag inte det, intresserade kan fråga via PM.
En röd tråd i detta är bemötandet.
Väldigt gott bemötande och god service till den dag affären är klar, efter det lätt ointresserat.
När sen reklamationen är ett faktum vänder det ordentligt, inga svar, väldigt otrevligt och nedlåtande bemötande.
Bara en sån sak att det tog nästan 4 månader från reklamation till ett skriftligt svar.

Klipper in den mailkonversation som varit:

Jag, skickat 23/5.
” Hej X,

Med andledning av den, enligt mig dåliga, kommunikation som pågått sen den 8/4-14 då jag först anmälde kopplingshaveri på ovan angivna traktor skickar jag detta mail.
Traktorn levererades i November, garantistart 2013-11-14. 3 månader X-garanti.
Vid affär angavs att traktorn gått 3.700 timmar, när den anlände hos mig stod timräknaren på 3.809 timmar.
Jag kör lite drygt 100 timmar per år, så jag anser att skillnaden har avsevärd betydelse.
Påtalade detta för säljaren som menade att en sån skillnad är bruklig då maskinerna ofta går en tid till hos tidigare ägare, då vid inbyte.
Oavsett detta så bör korrekt timantal kunnat meddelas innan affär då traktorn stod hos X.
Direkt vid ankomst ställde jag in traktorn i min verkstad för genomgång.
Ett antal fel upptäcktes, många av dom av mindre karaktär som man kan vänta sig av en traktor av denna årsmodell.

2 fel, upptäckta inom garantitiden, utmärker sig däremot.
• AC fungerar inte. Jag frågade säljaren specifikt om detta och han angav att AC:n skulle fungera. Detta är nu åtgärdat på min bekostad.
• Växellådsolja väldigt dålig, vilket jag också anser vara anmärkningsvärt då det överenskommits att alla oljor och funktioner skulle kontrolleras innan leverans.
Just detta är också skrivet på köpeavtal nr X. Då oljan var så dålig beslutade jag att byta den omgående. Oljan byttes vid 3.814 timmar, även detta på min bekostnad.

Efter oljebytet har traktorn endast gått på mindre jobb på gården och ca 40 timmar snöröjning.
Måndagen den 7/4-14 kopplar jag för första gången på min kärra för att hämta ett lass grus, 8,1 ton enligt våg i grusgropen.
På väg därifrån så havererar kopplingen på traktorn, då vid 3.859 timmar.
Traktorn har vid det tillfället körts av mig i 50 timmar och jag anser det föga troligt att jag under denna korta tid orsakat ett sånt kraftigt haveri på kopplingen.
Då min användning av traktorn är säsongsbetonad så inträffar inte de av mig utförda arbetsmomenten jämt över året.
På vintern går traktorn på lättare snöröjning och på sommaren med kärra för transport av grävare och massor.
Jag menar att om jag köpt traktorn i förslagsvis februari så hade detta haveri inträffat inom garantitiden.
Dessutom så anser jag att om funktions och vätskekontroll utförts på ett korrekt sätt så hade även trasig AC och dålig växellådsolja upptäckts.
Troligen hade även den havererade kopplingen upptäckts i samband med oljebytet.

Jag köpte denna traktor i god tro av säljaren för vilken jag fått ett gott förtroende.
Vid köpetillfället spekulerade jag på ytterligare ett antal traktorer, då i en lägre prisklass.
På säljarens inrådan beslutade jag att köpa denna istället då den skulle vara i väldigt gott skick och vara en bättre affär på sikt.
Traktorn är dessutom i ett gott yttre skick vilket inte sade emot säljarens argument.
Betalat pris för denna traktor är i det övre spannet för modell och årsmodell.

Då detta dragit ut på tiden har jag inget annat val än att agera då jag är i stort behov av traktorn.
Den står nu på Y vilka har skruvat isär traktorn för att se hur omfattande skadorna är.
Tyvärr är lamellerna inte bara slitna utan dom har dessutom gått i delar.
Vissa står på trekvarten och har orsakat stora förslitningsskador i kopplingskorgen.
Lamellpaketet har dessutom brunnit fast i kopplingskorgen, vilken fick slås ut med slägga, varvid även denna måste bytas.
Lösa metalldelar har slitit ner kuggen på ett drev.
Jag inväntar skriftligt utlåtande och bilder från Y.

Detta är helt tydligt ett långt förlopp och kan omöjligt ha orsakats av mig under de 50 timmar jag kört traktorn.

Jag anser att X bör bistå i detta fall, enligt följande:
• Reparation av AC delas 50/50 mellan köpare och säljare.
• Växellådsolja och byte av denna delas 50/50 mellan köpare och säljare.
• Delar och reparation av koppling delas 50/50 mellan köpare och säljare.
Då detta brådskar önskar jag svar omgående.”

X, svar 21/7:
”Hej !

X har en begagnadgaranti som gäller 3 månader från leveransdatum, Ersättningen är 50/50 plus självrisk på 2000:- vid varje skadetillfälle.
Vi har inga skadeanmälningar från Er inom garantitiden, så därför kan ej heller någon skadeersättning betalas ut.”

Jag svarar 23/7:
” Hej,

Det du skriver stämmer delvis, anmälan finns på dålig växellådsolja och ej fungerande AC.
Växellådsoljan har diskuterats med XX, AC:n med både XX och er reklamationsansvarige.
Båda dessa gott och väl inom garantitiden.
Hade jag varit mer insatt i denna traktors funktion än vad jag då var så hade säkert växellådsoljan varit en större väckarklocka.
Växellådsoljan byttes av Z 2013-12-11 vid 3814 tim.
Då hade traktorn gått 5 tim i min ägo, 1 av dom timmarna för att köra traktorn till Z.
AC:n anmäldes till er i Januari och reparerades på Q 2014-03-12.
Anmärkningsvärt att den dåliga oljan och AC:n inte uppmärksammats vid överenskommen genomgång av funktioner och vätskor hos er.
Anledningen till att jag inte drog dom ärendena vidare var god relation och att dom var av mindre art.
När det sen visar sig att den dåliga oljan är ett följdfel till ett mycket större fel, havererat fram/backpaket, så visar det sig att relationen inte alls var av den dignitet jag då trodde.
Då vände den tidigare goda tonen till nåt helt annat.
Dessutom så har jag inte fått återkoppling på mina telefonsamtal och mail utan ett flertal påstötningar.
Efterfrågat besiktningsprotokoll har ännu ej sänts mig.
Jag anser att då felet med all säkerhet fanns vid leverans så bör detta enligt god affärsed delas mellan båda parter.
Där är vi tyvärr inte överens.
Förhoppningsvis kan vi komma till en, för båda parter, acceptabel överenskommelse för att kunna lägga detta ärende bakom oss.”

X, svar 23/7:
” För X del har vi redan lagt ärendet bakom oss och har inget mer att tillägga.”

En lärdom av detta är att ta diskussionen, innan affär, om hur en garanti ska utformas.
Har man en tex säsongsbetonad verksamhet måste garantin utformas med hänsyn till det.
En annan sak är att göra en ordentlig funktionskontroll vid leverans, att gå igenom servicepunkter och normal användning räcker inte som kontroll.
Jag vet att X rent juridiskt har torrt på fötterna, men naiv som jag är så tycker jag att man inte gör affärer på det sättet.
Själv skulle jag då inte sova gott om nätterna.
Jag har gjort ett antal misstag i den här affären, som säkert är självklara för andra.
Tyvärr tror jag för gott om folk, men man lär sig.

Det finns mycket mer att skriva om händelser och bemötanden i det här fallet, men ser ingen anledning att kräkas om det här.
Vill bara dela med mig av mina erfarenheter, med lite tur kan det hjälpa någon iaf.
MickeBM
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:51:09, 02-11-2007
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE IH MX 135
CASE IH 956 XL
BM 350 Boxer
Hyundai Robex 55W
FORD A62
Aktiv Skotten 747



mimeck

#2 » 17:58:48, 24-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framgår det nånstans vad det är för nånn typ av traktor?

Dessutom måste det vara bilder för att en normal människa ska klara av att ta in så där mycket text.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Funderaren

#3 » 18:22:43, 24-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med mimeck och lägger dessutom till att jag personligen inte tycker att 100h hit eller dit på en gammal traktor är så mycket och att det är för många bokstäver inblandade. Hittade x y z q. De fel som uppdagades inom 3-månader borde väl ha rättats till av x?
Funderaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:19, 27-05-2010
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#4 » 18:23:38, 24-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underligt att de intar en så oförsonlig attityd och bara avfärdar dina klagomål kategoriskt.
Beträffande AC:n så borde de skrämt liv i den när de påtalat att den fungerade, utan kostnad för dig.
Växellådsoljan är lite knivigare, där beror det helt på vad som avtalats, med kontrollera oljorna så menar man i allmänhet kontroll av nivåerna om inget annat överenskommits. Beträffande oljans kvalitet så får man helt enkelt komma överens om den ska bytas eller inte före leverans, det är inget någon kan avgöra om det behövs eller inte utan där får man avtala om vad som ska göras.
Beträffande kopplingshaveriet så ligger det ju utom garantitiden så garantin är inte tillämplig där, men inget hindrar ju att man på något vis hjälper kunden även strax efter att garantin gått ut. Och det är där jag blir förvånad över den oresonliga attityden. Att bara avvisa kundens förslag rakt av låter lite underligt, ett förslag till kompensation för en slitdel som uppenbarligen hade mindre kvar att ge än vad någon kunde föreställa sig, borde vara självklart för säljaren även om han inte till 100% är villig att ställa upp på ditt förslag.
Det är bara dålig stil att bara avvisa ditt förslag rakt av, utan något försök att ställa upp det minsta för dig som kund.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Zipperno

#5 » 20:45:09, 24-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad med detta:?

» Vidare kan du också åberopa konsumentköplagen. Den gäller för alla fel som anses vara ursprungliga. Lagen skyddar konsumenten i tre år efter köpet, men det är under de första sex månaderna som förutsättningarna är bäst. Då ska säljaren bevisa att felet inte var ursprungligt. Resterande tid är bevisbördan omvänd, då ska köparen bevisa att felet fanns vid leveransen.
Zipperno
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:40, 09-05-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6341
Zetor 7045
Ford 2000

Ludde eriksson

#6 » 20:57:13, 24-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

KONSUMENTköplagen. Där är skillnaden, som företagare är du helt utan stöd därifrån. Man förutsätts klara av avtalsskrivning och ev tvister på egen hand. Kolla dina medlemsskap o försäkringar efter juridiskt stöd o hjälp. :skriva:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

LeifAndersson

#7 » 20:58:34, 24-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zipperno skrev:Vad med detta:?

» Vidare kan du också åberopa konsumentköplagen. Den gäller för alla fel som anses vara ursprungliga. Lagen skyddar konsumenten i tre år efter köpet, men det är under de första sex månaderna som förutsättningarna är bäst. Då ska säljaren bevisa att felet inte var ursprungligt. Resterande tid är bevisbördan omvänd, då ska köparen bevisa att felet fanns vid leveransen.


Konsumentköplagen är inte tillämplig för fem öre på affärer med gamla maskiner rörelseidkare emellan!
Ursprungliga fel på en gammal traktor är historia sedan länge!

Tillägg: Ludde var snabbare!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Zipperno

#8 » 21:28:15, 24-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, så MickeBM är företag?

Och det står ju inte hvilken årsmpdell traktorn är. I Norge åtminston står man som konsument ganska starkt. Garanti är faktisk inte så viktigt när man har en god konsumentköplag.

Men traktor räknas möjligen som foretagsköp endå? Det blir inte samma som med en bil...?
Zipperno
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:40, 09-05-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 6341
Zetor 7045
Ford 2000

anders holmström

#9 » 22:22:47, 24-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

en smart näringsidkare ser alltid till att försöka att få kunden nöjd, oavsett vad som är rätt eller fel :smile:
att inte ens vilja disskutera problemen är som att skjuta sig i foten :???:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

MickeBM (trådstartaren)

#10 » 10:48:44, 25-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck och funderaren: Vad det är för traktor spelar väl ingen roll. Tanken med inlägget var först och främst att informera om hur en del handlare tydligen beter sig och komma med lite tips för att minska risken för liknande problem. Kort summering: Trasig AC och bränd transmissionsolja vid leverans. Rasat fram/backpaket efter 50 tim, efter garantitiden. Repkostnad nästan halva traktorns värde.

LeifAndersson: Håller med, blev ordentligt förvånad vid första kontakt. Inte bara avfärdande utan ordentligt otrevliga och nedvärderande.
Just det med oljan är ett av mina misstag, dum som man är så tror man ju att en ordentligt bränd olja byts vid en kontroll. Sånt måste tydligen beskrivas tydligt i avtal. Jag behövde bara dra ur stickan för att förstå att oljan måste bytas omgående och jag är långt ifrån nån expert. Svart och rejält illaluktande var den. Om kontroll är skrivet i ett avtal så betyder det bara att säljaren tittar på den, inget ytterligare ansvar. "Jaha, den var dålig det var ju tråkigt..." Om något fel upptäcks vid kontroll måste det specifikt ha avtalats om att det även ska åtgärdas, detta rent juridiskt. Detta kan mindre seriösa handlare spela på, har jag märkt...
Min åsikt också, kan vara så att det inte är någons fel eller ansvar, men i goda affärsrelationer hjälps man åt. Skulle jag behandla mina kunder på det sättet skulle jag vara utan kunder rätt snart. Denna handlare spelar troligen på sin storlek. Vid min första kontakt, som var långt innan mailet skickades, så hade jag egentligen inga krav alls. Ringde förutsättningslöst och var under övertygelsen att dom var intresserade av att lösa situationen. Jag hade med all säkerhet nöjt mig med en symbolisk summa som kompensation. Till saken hör att jag investerade mer än vad jag egentligen hade råd med och detta visste säljaren om. När haveriet var ett faktum satt jag ordentligt pissigt till.

anders holmström: Huvet på spiken!

Jag skulle verkligen vilja varna andra för denna handlare, men når inte längre än min bekantskapskrets. Lite plåster på såren är iaf att jag har 2 kollegor som hade tänkt köpa maskiner av denna handlare, så blev nu inte fallet. Så deras ovilja har kostat dom mer än vad det hade kostat att hjälpa mig.
MickeBM
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:51:09, 02-11-2007
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE IH MX 135
CASE IH 956 XL
BM 350 Boxer
Hyundai Robex 55W
FORD A62
Aktiv Skotten 747

MN

#11 » 20:50:55, 25-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke: Det är inte vanlig koppling vi talar om utan en kopplingsfri fram/back som rasade? Nästa gång du kollar på en traktor med snabbväxlar/powwershift så vet du att är det ful olja är ngt fel och då läge att leta på ngt annat. Oljebyte är redan försent om den gamla luktar skunk och ser bränd ut. Tråkigt när det blir så stora läropengar. Har du måhända talat med föregående ägaren? Det kan ju vara en ärlig prick som bytte in den med öppna kort men att handlaren mörkat?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Göran Ekman

#12 » 21:29:51, 25-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handlare brukar se till att skaffa sig en väldigt bra bild av de inbyten som görs, men det här kanske är ett undantag. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

MickeBM (trådstartaren)

#13 » 11:56:06, 26-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, kopplingsfri fram/back.
Ja, är numer smärtsamt medveten om det. Jag gjorde här misstaget att lita på handlaren som försäkrade att traktorn var schysst. Dessutom skulle allt kontrolleras ytterligare en gång innan leverans. Kontroll har jag också lärt mig att det inte är värt kattskit.
Har pratat med tidigare ägare och han säger sig inte ha märkt nåt fel på traktorn, tveksam till sanningshalten i det. Traktorn gick bra ända tills den belastades, då slirade lamellerna direkt.

Det här tror jag är ett undantag. Oljan var så dålig att vem som helst kunde se att nåt var knas.
MickeBM
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:51:09, 02-11-2007
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: CASE IH MX 135
CASE IH 956 XL
BM 350 Boxer
Hyundai Robex 55W
FORD A62
Aktiv Skotten 747

LeifAndersson

#14 » 12:30:52, 26-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MickeBM skrev: Oljan var så dålig att vem som helst kunde se att nåt var knas.


Det är ett problem i sig då det inte är något dolt fel, utan något som köparen borde upptäckt vid kontroll av det begagnade objektet. Detta är ytterligare ett exempel på nödvändigheten av att ta hjälp av någon som har hyfsad koll på aktuellt objekt. Själv kan man bara inte ha koll på all teknik som döljer sig i en så pass modern traktor. Och just därför lämnar ibland säljaren en tidsbegränsad begagnatgaranti på objektet som ett stöd för köparen. Om skadan inträffat under garantitiden så hade det däremot varit mycket intressant hur det då reglerats, när det gäller just back & fram kopplingen kan den varit undantagen i garantin, när den går att förstöra även på en helt ny traktor på några veckor om den behandlas fel! Skador på B & F kopplingen brukar inte gå på garantin på nya traktorer när det brukar anses vara förarrelaterade haverier. Där får maskinskadeförsäkringen träda in i stället. Om någon t.ex använder B & F kopplingen till att gunga loss en fastkörd traktor med kan den haverera tämligen så omgående även på en helt ny traktor. :sad:
När någon köper en kåk är det självklart att de kopplar in en konsult som tittar på objektet, det borde vara lika självklart på en begagnad maskin för ibland samma summa.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mathiast

#15 » 18:19:36, 26-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns väl som ett typiskt fall där säljaren står för arbetskostnaden och kunden betalar delarna så har liksom möts nånstans på mitten

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se