Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Vart bör man normalt ligga per plogad kilometer med hjullastare?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Norrlänningen (trådstartaren)

#1 » 00:27:27, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typ l60e med lämplig vikplog. Kanske ligger på 650-750:-/timmen, men vad blir det per kilometer? Vägen är en helt vanlig grusväg med två byar och ett par infarter som är 10km enkel väg, och jag har inte den blekaste om hur lång tid det tar att ploga den? Därav frågan till er mer erfarna. :-)
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg

#2 » 07:44:09, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Grundregel" är att alla arbeten börjar med 1 timmes debitering.

Näriga debiterar varje ny kund längs vägen detta, moraliskt och etiskt starka individer lägger på 1 timme vid varje påbörjad timme efter första timmens debitering och delar sedan upp det totala antal timmar per kund.
Här i fjollträsk känns det som man debiterar framkörningsavgift och hemtransportkostnad till varje kund längs vägen dessutom...

Ta betalt så det täcker dina omkostnader och ger dig ett överskott som du känner att är ok och som dina kunder tycker känns rimligt. Du kan inte konkurrera med låglönelandgäster, så försök inte ens att göra det.

Vill du promt räkna på öret föreslår jag du ser till km/h som du med god trafiksäkerhet och god snöröjning klarar av. Idioten på min gata kör i ca 65-70km/h med den stora gröngula John Deer traktorn... dvs "gasen i botten"... DÅ har man lagt sitt anbud för lågt och skapar därmed en ohållbar arbetssituation för sig själv med fullständigt absurda risker (både säkerhet och ens egna körkort osv!).
Är 25km/h i snitt för högt antagande längs landsväg och 10km/h i snitt i villaområden/bostadsområden ?
Ska du bara knuffa undan snö från körbana och därmed ploga igen entréer, infarter osv (o skapa mycket upprörda känslor från dem du ...), eller skall du även grovrensa/öppna de fastighetstillträden som plogas igen?
Lagligt får du väl köra max 40km/h med Volvon (eller är den typad för max 50km/h) ?

Det var mitt sätt att resonera utan att kunna detaljerna i din bransch.
Gav det dig stöd eller skapade mitt resonemang mer frågor än svar?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

LeifAndersson

#3 » 08:14:43, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror i det fallet mycket på körhastigheten, och det i sin tur på utrustningen. Håller du 20km/h i snitt blir den effektiva körtiden 1h + urplogning av mötesplatser och korsningar. 2h/plogning låter rimligt, så dela 1500:- med antalet km så är du nära svaret.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Norrlänningen (trådstartaren)

#4 » 09:33:52, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:"Grundregel" är att alla arbeten börjar med 1 timmes debitering.

Näriga debiterar varje ny kund längs vägen detta, moraliskt och etiskt starka individer lägger på 1 timme vid varje påbörjad timme efter första timmens debitering och delar sedan upp det totala antal timmar per kund.
Här i fjollträsk känns det som man debiterar framkörningsavgift och hemtransportkostnad till varje kund längs vägen dessutom...

Ta betalt så det täcker dina omkostnader och ger dig ett överskott som du känner att är ok och som dina kunder tycker känns rimligt. Du kan inte konkurrera med låglönelandgäster, så försök inte ens att göra det.

Vill du promt räkna på öret föreslår jag du ser till km/h som du med god trafiksäkerhet och god snöröjning klarar av. Idioten på min gata kör i ca 65-70km/h med den stora gröngula John Deer traktorn... dvs "gasen i botten"... DÅ har man lagt sitt anbud för lågt och skapar därmed en ohållbar arbetssituation för sig själv med fullständigt absurda risker (både säkerhet och ens egna körkort osv!).
Är 25km/h i snitt för högt antagande längs landsväg och 10km/h i snitt i villaområden/bostadsområden ?
Ska du bara knuffa undan snö från körbana och därmed ploga igen entréer, infarter osv (o skapa mycket upprörda känslor från dem du ...), eller skall du även grovrensa/öppna de fastighetstillträden som plogas igen?
Lagligt får du väl köra max 40km/h med Volvon (eller är den typad för max 50km/h) ?

Det var mitt sätt att resonera utan att kunna detaljerna i din bransch.
Gav det dig stöd eller skapade mitt resonemang mer frågor än svar?



Anbudet skall anges per plogad kilometer, och jag saknar själv erfarenhet för att beräkna detta, därav frågan. Men tack för dina reflektioner. :-)

1 person gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Norrlänningen (trådstartaren)

#5 » 09:36:46, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det beror i det fallet mycket på körhastigheten, och det i sin tur på utrustningen. Håller du 20km/h i snitt blir den effektiva körtiden 1h + urplogning av mötesplatser och korsningar. 2h/plogning låter rimligt, så dela 1500:- med antalet km så är du nära svaret.



Jag hade själv gissat på 160:-/km (hela vägbredden), så det kanske inte är helt åt fanders?
Det är lågtrafikerat och ett tiotal infarter som skall stökas iordning.

1 person gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#6 » 10:09:34, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det låter som en rimlig tanke - jmf med vad det kostar mig att röja åt mig och mina goda grannar med Belos och Irus.
Du kommer att få havererande utrustning, du har väl kalkylerat med reparationskostnaderna också?

Den där John Deeren jag nämnde ovan hade en mindre gul kamrat med sig en vinter, ungefär motsvarande din Volvo. Den hade också lite bråttom... ett brunnslock stod upp lite mycket... det slutade med ett tvärstopp, sönderslagen vik plog, skador på plog och traktor för flera hundra tusen (killarna sa att bara skadorna på plogen var på över 200 000...).

Analyser hela området noga som du ska lägga anbudet på - så du slipper dyrköpta överraskningar.
Vi har fått stolpar monterade som står ivägen för snöröjningen av trottoarer liksom "utsmyckningar" i korsningar i form av stensättningar (=stora "runda" naturstenar = fullständig idioti !) som gjutit fast i kanten på trottoaren, dolda farthinder, dolda kantstenar, osv etc mm

Lägg dig alltså inte för lågt bara för att vinna anbudet...

(...är emot EU's påbud om offentlig upphandling där billigaste anbud måste accepteras... det kan bara leda till...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Holger

#7 » 10:21:52, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:

dc_lindberg skrev:(...är emot EU's påbud om offentlig upphandling där billigaste anbud måste accepteras... det kan bara leda till...)

Vad det leder till ser vi här i Tyskland, Elbphilarmonien i Hamburg skulle kosta 77 miljoner Euro, nu är de uppe i över 700 miljoner och inte färdiga på långa vägar!
Lägsta bud vann, ja, men då ska de inte kunna höja priset/kostnaderna i efterhand!

:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

LeifAndersson

#8 » 10:44:02, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte var du håller till, men ditt användarnamn antyder Norrland. Ska du vägploga med hjullastare och vikplog får du bekymmer när det kommer mycket snö. Vikplogen är usel på vägplogning när den bara "bökar" snön åt sidan och vägen vill bli smalare och smalare för varje plogning. En riktigt motorstark hjultraktor med diagonalplog och sidovinge och med möjlighet att byta till spetsplog är att föredra på vägplogning där det kan komma mycket snö. Kommer du till en 1 mil lång väg med drivor på över metern med vikplogon kommer du att slita håret av skallen efter ett par timmar! Måste du "valla" med vikplogen blir det mycket obetald körning för att hålla vägen öppen. Du kan helt enkelt inte konkurrera med en välutrustad plogtraktor på den typen av plogning med din maskin om det är risk för lite större snömängder. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

björn h

#9 » 00:12:30, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norrlänningen skrev:
LeifAndersson skrev:Det beror i det fallet mycket på körhastigheten, och det i sin tur på utrustningen. Håller du 20km/h i snitt blir den effektiva körtiden 1h + urplogning av mötesplatser och korsningar. 2h/plogning låter rimligt, så dela 1500:- med antalet km så är du nära svaret.



Jag hade själv gissat på 160:-/km (hela vägbredden), så det kanske inte är helt åt fanders?
Det är lågtrafikerat och ett tiotal infarter som skall stökas iordning.


vad jag vet så betalar vissa bara 51 kr/ km färdig väg (hela vägbredden). och de får de som kör för det priset :aaargh: :klia: , viseligen kör de med traktor men än då :ohnej:

1 person gillar det här inlägget.
björn h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:10, 21-01-2010
Ort: mitt i Sverige
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H12B, Volvo EC55B,
Volvo BM L70 2st, Hanomag 22 di, MF 550
Bolens HT 20, Toro 52,62,118,327
 
Födelsedag

dc_lindberg

#10 » 17:04:55, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

51kr/km ?...
...gör de ett bra jobb får de gärna röja snön åt mig; det kostar nästan 50kr bara att starta någon av mina maskiner.
25.50kr enkel väg
2.55kr/100m
Blir väl kanske 100m om man lägger ihop trädgårdsgångar, entré och garageplan...
Finns inte en chans att jag klara av att matcha det anbudet - min egen insats är alltså utkonkurrerad prismässigt med 100/1 eller nått i den stilen. Dvs jag sparar minst 100kr per röjningstillfälle genom att köpa tjänsten :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jörgen.ottosson

#11 » 17:54:38, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte att försöka bedöma din "självkostnad" ( ink. en rimlig del reparationer) .....budet måste naturligt vis ligga högre än det. Inte roligt att sitta i den sitsen att du får betala för att få jobba, då är det bättre (billigare) att maskinerna står eller avyttras.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Åsa-Nisse

#12 » 18:12:52, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normal vägplogning med traktorer ligger mellan 50-55:-/km färdigplogad väg. Det högre med lite flera korsningar och bussfickor. Kommer det mycket så det är frågan om spets eller vallning så går det på timme.
Detta går inte att hålla med hjullastare och vikplog för då hoppar och skuttar det åt fanders, så konkurrensläget mot traktorer är lite pyrt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

LeifAndersson

#13 » 22:04:58, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:51kr/km ?...
...gör de ett bra jobb får de gärna röja snön åt mig; det kostar nästan 50kr bara att starta någon av mina maskiner.
25.50kr enkel väg
2.55kr/100m
Blir väl kanske 100m om man lägger ihop trädgårdsgångar, entré och garageplan...
Finns inte en chans att jag klara av att matcha det anbudet - min egen insats är alltså utkonkurrerad prismässigt med 100/1 eller nått i den stilen. Dvs jag sparar minst 100kr per röjningstillfälle genom att köpa tjänsten :)


Det är nog inga problem att få någon att nappa på det, sen tillkommer ju "inställelseavgiften" på en timmes framkörning eller så, så den blir ju lite dyrare/meter räknat förstås!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dc_lindberg

#14 » 22:21:03, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3:

Förlåt TS och Leif - men det blev vansinnigt roligt.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#15 » 22:28:45, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa kan ta betalt av privata men så ser man inga som besvärar åkaren heller :aaargh: 200 för att trycka undan lite snö på 10 meters infart, å smart att betala sedan, sen kommer han själv med en handskriven räkning men nån momsredovisning de tror jag inte på å när man ser priserna här då :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se