Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Handla traktor från Norge!?

41 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Bjørn

#31 » 17:12:20, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ikke lest tråden til minste detalj, men du får vel ingen tull på traktor fra Norge. Norge er ikke med i EU (heldigvis) men vi har EØS-avtalen som er en handelsavtale og som krever at vi forholder oss til EU's regelverk på en hel del ting.

Om du kjøper traktor av en Norsk forhandler kan du kjøpe den til eksportpris, d.v.s uten norsk moms og betale svensk moms ved import til Sverige.

En traktor jeg har er importert fra Danmark, det var ikke jeg som sto for importen, men det var jeg som førstegangsregistrerte den i Norge. På grunn av EØS avtalen var det vederlagsfritt å registrere en EU traktor i Norge, det eneste jeg betalte var 30,-NOK for nummerplaten. Dokumentene som krevdes var hovedsaklig vognkort fra dansk registrering og at traktoren var typegodkjent i Norge.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1



jan larsson

#32 » 15:53:12, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag lånar o väcker denna tråd igen.
Momsen förstår jag hur den fungerar. Men kanske inte helt när den egentligen ska betalas, kvittas. Jag gör det en gång per år. Och jag har som björn inte heller jättenoga läst allt som skrivits tidigare.

Jag har fått ögonen på en äldre dumper i norge. Jag har inte förhört mig så mycket om den ännu. Men vet att den har reg. Skyltar.
Vad gäller egentligen för en dumper här i sverige. En del har o en del har inte reg. Skyltar.
Tex. Om jag köper en dumper utan reg. Så borde den väl gå som motorredskap. Likt lastmaskin, tröska, mm. Men vad gäller om olycka skulle ske vid transport på väg.

Det var en tanke om det skulle vara enklare, billigare att importera om den avregistreras o görs om till motorredskap.
Inget är omöjligt med goda råd.
jan larsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 24-10-2005
Ort: v-götaland o(p) län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon

#33 » 21:27:56, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska den registreras i Sverige så behöver den med största sannolikhet besiktas av någon auktoriserad firma. Jag importerade en nyare traktor från Norge förra året och först fick jag skicka in det norska reg.beviset i original till transportstyrelsen tillsammans med diverse tullpapper för att få en ursprungskontroll gjord. När det var okej beställde jag tid hos en auktoriserad maskinprovare som kom på besök och kollade så att serienumret stämde. Sen provkörde vi och testade bromsarna med nån mätmojäng han la på hyttgolvet medan vi provbromsade. Det blev godkänt och jag fick traktorn registrerad. Han kollade även mitt intyg från auktoriserad verkstad att topphastigheten hade blivit justerad från 50 till 40 km/h och att det även stämde i verkligheten. Proceduren var inte så farligt dyr, men det var ju ett antal papper som måste vara rätt (bland annat tullpapper som måste ordnas när maskinen passerar gränsen) och maskinen ska ju vara i brukbart skick, framförallt bromsarna måste antagligen vara i bra skick. Om samma förfarande måste ske med en dumper vet jag inte, eller om det går att komma undan registrering i Sverige på nåt vis.

Momsen betalade jag inte i Norge eftersom jag har ett giltigt momsregistreringsnummer i Sverige. I min momsdeklaration nu i början på detta år (jag har helårsmoms) la jag sen på en fiktiv moms i en särskild ruta och drog av lika mycket moms på ingående moms, så det blev ett nollsummespel där.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Stefan1972

#34 » 11:08:54, 21-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen bör det påpekas att det är inget som garanterar att man kan få iväg ett fordon momsfritt bara för att man har ett momsnummer. Ska man följa reglerna strikt så ska försäljaren kunna bevisa att föremålet lämnat landet för att få säljas momsfritt. Det görs oftast med bevis på bokad frakt eller nåt där slutdestination framgår. Annars är det normala förfarandet att man betalar norsk moms och sen begär tillbaks den. Sen finns det säkert många säljare som skiter i detta också för kontrollerna är väl få.
Hittade själv två startmotorer på en maskinfirma i norge förut. Gjorde klart allt med köpet men då de vägde bly och de skulle ha flera tusen för frakten så undrade jag om en bekant kunde hämta dem men se det gick inte. Han hade nämligen torskat och fått nå böter på precis samma grej så han vågade inte och han sa då att myndigheterna där har blivit stenhårda. Det löste sig dock med att jag köpte dom på sidan om........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

jan larsson

#35 » 03:39:21, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o tack för svar.

Momsen är lnget problem. Den ska deklareras i februari ihop med hela föregående års moms. Gäller all importhandel med moms. = inget utlägg av moms vid införseltillfället eller liknande.

Men då gäller det nog att man har alla papper o dokument om maskinen o till tulen klara. Som trigon skriver.

Jag läser gärna mer om era erfarenheter om import från norge. Och då om både registrerade o oregistrerade fordon. Jag vet inte säkert om en dumper ens får vara oregistrerad om den kommer att vistas på väg.
Hur komplicerat o lång tid tar det innan det med dokument o övriga papper är klart. till vem o hur mycket kostar det ca.
Inget är omöjligt med goda råd.
jan larsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 24-10-2005
Ort: v-götaland o(p) län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jan larsson

#36 » 13:32:24, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta kom fram när jag sökte om import.
Det kommer från swecon. Med rubriken. Lastmaskin vad säger lagen.
Jag kan nog tyda att detsamma gäller även för dumper. Men har inte läst så noga eller allt ännu.

Jag kopierade det som verkade aktuellast för import. För om jag förstått rätt så avregistreras det i norge o ny registreras i sverige med besiktning.
Det är mycket att läsa o inte helt lätt att veta vad som egentligen krävs.
REGISTRERING
Rutiner vid registreringsbesiktning
Nedan redogörs för det formella tillvägagångssättet vid registrerings-
besiktning av en hjullastare som tidigare ej varit registrerad och då typintyg
ej utfärdats. Ansökan om registrering görs skriftligen av hjullastarens ägare.
Avställt fordon får köras kortaste vägen till och från besiktningen utan att vara registrerat, om inte
brukandeförbud finns. Ta med handlingarna som visar avtalad tid hos besiktningsorganet samt att
fordonet är försäkrat. Avställt besiktningspliktigt fordon får även köras kortaste vägen till och från
besiktningen utan att vara registrerat, om inte brukandeförbud finns.

Anskaffa försäkringsbevis från ditt försäkringsbolag.
Beställ tillverkarintyg från Swecons hemsida. (http://www.swecon.se - under fliken Tjänster-
Beställ intyg) Lämna uppgifter om maskinmodell/-typ, tillverkningsnummer (PIN-
nummer), hyttens serienummer, tillverkningsår samt om maskinen varit exporterad.
Beställarens namn, adress och telefonnummer (eller kundnummer) skall anges.
För att täcka de administrativa kostnaderna tar Volvo CE ut en avgift som faktureras.
ANMÄRKNING: De uppgifter som finns angivna på tillverkarintyget från Volvo CE visar
hur maskinen såg ut vid nyleverans.
Ansök om Ursprungskontroll - hos Transportstyrelsen Se länk -
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For ... skontroll/
Fordonsimport-fran-borjan-till-slut/
När du fått tillverkarintyget och eventuella dispenser från Volvo CE samt bifall på
ursprungskontrollen, kontakta:
Svensk Maskinprovning AB (SMP), Box 56, 230 53 ALNARP, tfn 010-516 64 00
(eller annat ackrediterat besiktningsorgan) och beställ tid för registreringsbesiktning,
samt tala om var din hjullastare kommer att befinna sig, eftersom SMP har
uppsökande verksamhet.
Vid besiktningstillfället upprättas en registreringsanmälan och SMP (eller annat
ackrediterat besiktningsorgan) kontrollerar maskinens tekniska data, granskar och
väger den (om godtagbara viktuppgifter saknas) samt provkör maskinen.
Tillverkarintyget från VCE och eventuella dispenser skall överlämnas till SMP:s
förrättningsman.
Efter det att maskinen godkänts, så skickar SMP:s (eller annat ackrediterat
besiktningsorgan) förrättningsman in handlingarna och ser till att maskinen
registreras i bilregistret. Vid besiktningstillfället upprättas en registreringsanmälan
som ägaren/ägarrepresentanten undertecknar. Ägarförhållandet skall styrkas.
Registreringsbevis och registreringsskylt (liten enradig) erhålls normalt efter cirka en
vecka.
Registreringsskylten monteras väl synlig baktill på maskinen. Vid registrering som klass
1-fordon, skall bakre registreringsskylt vara belyst. Om placeringen baktill innebär
avsevärd olägenhet, får den placeras på annan utifrån väl synlig plats.
OBS! MASKINEN FÅR NU TAS I BRUK.
Inget är omöjligt med goda råd.
jan larsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 24-10-2005
Ort: v-götaland o(p) län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#37 » 19:44:17, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det handlar inte om momsen i sig. Ska den norska handlaren sälja utan moms måste denna kunna visa på att fordonet lämnat landet. Redan vid försäljningstillfället alltså. Detta görs med bokad transport eller liknande, det är vad man kan göra som säljare. Annars får de inte sälja utan moms om man ska följa reglerna strikt. Det är samma för oss när man säljer till norskar som gärna hämtar på svenska sidan. De vill ha momsfritt och sen kanske man adresserar till Strömstad. Regelvidrigt och kan stå en dyrt om det blir revision.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

jan larsson

#38 » 00:58:42, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja så kan det ju vara.

Men om vi utgår ifrån att det ska gå ärligt till. Så antar jag att det ska till en del dokument innan import kan ske. Å det borde väl inte vara så svårt att kontrollera.
Jag har sett någon (auktionsfirma tror jag) begära exportbevis innan försäljning godkänns för export. O det styrker ju isåfall det du skriver.

Om vi ser momsen avklarad.
I det kommande jag skriver. Ber jag att ni rättar mig i det jag tänker fel om. Obs. Ett tanke exempel.

Om jag köper i detta fall en dumper (volvo A20 6*6 1989) och ska ta hem den. Vi räknar med att den är registrerad o med godkända serienr. O papper i norge.
Då ska den väl avregistreras i norge. Jag eller handlare ska ha orginalhandlingar o sända in till norska trafikverket för avregistrering i norge. kostnad?
Sen ska den genom tullen. O där vet jag inte riktigt vad som krävs. Kostnad?
Nu står dumpern hemma på gården. Men för att få användas så måste den registreras o med det besiktigas för att få användas lagligt. kostnad?

Och där kommer ännu fler frågor (massor egentligen) om registreringsbesiktningen.
Var får jag reda på vilka dokument som ska finnas vid bes. eller var jag får tag i dem. Kan det vara swecon eftersom det är en volvo. Eller är den för gammal för att de ska vara intresserade. Kostnad?
Jag läste någonstans att reg.bes. går i ålderssteg ner till 1995 och äldre. Där hammnar ju en A20 från 1989. Är åldern till + eller - vid besiktningen. För det har väl med avgaskraven att göra. Den är ju beg o säkert inte med likadana avgasvärden som ny.

Hmm. Ju mer jag försöker sätta mig in i det. Dessto fler frågor o mer funderingar blir det. Jag kanske ska släppa tanken på import från norge. O vidga vyn in mot eu istället.
Eller vad tror ni går det att få in en A20 från 1989. som ser bra ut med ca. 19000 timmar på mätaren. O få den godkänd o laglig utan för mycket ansträngning.

Det blev för mycket text o för många frågor för att någon ska orka läsa eller svara på dem. Men om någon läst sig ner till denna rad så finns det hopp. Hej hej.
Inget är omöjligt med goda råd.
jan larsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 24-10-2005
Ort: v-götaland o(p) län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon

#39 » 02:58:35, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Totalt kostade min traktor ca 6000 kr i olika avgifter och besiktning, varav besiktning nog stod för 3500 kr ungefär. Besiktningskostnaden beror till viss del på hur långt besiktningsmannen har att åka och om denne kan kombinera det med nåt annat i närheten, så det kan nog bli några tusenlappar dyrare i värsta fall. Exakt vilka papper som behövs till en så gammal maskin som från 1989 vet jag inte, min traktor är från 2013 så det går ju inte riktigt att jämföra.

Spontant så undrar jag ju om det verkligen finns så mycket pengar att spara för dig att det är värt risken och krånglet? Volvo A20 som inte verkar vara en enda stor skrothög kan ju dyka upp på Blocket nån gång ibland för 150-200000 kr här i Sverige har jag för mig jag sett. Men jag har ju aldrig varit och kollat på nån, så jag vet inget om vad det varit för skick på dessa i verkligheten. Bara att frakta dumpern från utlandet och hit till Sverige måste ju kosta en halv förmögenhet, i alla fall ifrån Norge. Jag fick ett pris på transport av min traktor de 65 milen hem till mig och det åkeriet ville tydligen ha 16000 NOK. Det hade säkert gått att få billigare, men jag brydde mig inte om att fråga runt utan hyrde en bilsläpvagn, åkte dit och tog bilen med mig på släp hem. Då fick jag kosta på en tillfällig registrering på 300-400 kr med gällande trafikförsäkring eftersom originalskylten ju lämnats in i Norge.
Min traktor hade gått på serviceavtal så jag visste att den var regelbundet servad, efter kontroll av oljenivåer tyckte jag inte att det var några konstigheter att den fick rulla i några timmar. Men en nästan 30 år gammal dumper med okänd servicestatus, och som dessutom drar lite mer sås än min Fendt som ligger kring 3 liter per mil utan nåt större lass efter, kan ju inte vara nån höjdare att köra hem för egen maskin.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

jan larsson

#40 » 18:31:46, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Det är friska tag att köra 65 mil i ett svep. Men då gjorde den väl 50 km. O 65 mil på slät landsväg går ju bra. Snyggt ekipage föresten. många som hällsade på vägen. Eller han de inte. Var åkte du över gränsen?
Själv rullar jag drygt 150 mil bara räknat landsväg för att få hem halmen. Med två lager väl surrat på 12.5 m. lasbilssläp med hydr. Bromsar. Dock inte i ett svep. Men ibland två resor/dag o då ca. 20-25 mil ihop som längst. O då finns det ändå flera här omkring som kör betydligt längre för att få hem halmen.

6000:- är ju ok. O transport 16000:- Hadde nog som du skrev gått att få något billigare. om du väntat på att de kunnat ha full last åt båda håll. Men vilken upplevelse du missat då.

Det var ju det om det är värt det. Priset gör det helt klart värt att fundera på. Om skicket är som lovat. Den är i norge lite för gammal för att vara intressant för dem. Men här i sverige är det tokpriser på en sån här.
Transport har jag goda kontakter till. Sen är den inte mer än ca.30 mil bort. Ungefär 5 mil längre bort än du skulle ha. 30 km/t 30 mil =ca.10 t. Blir 12-14 t. Med pinkepaus o bensträckare. Det skulle gå. (Diesel är billigt! Vill man ha skoj så får det kosta) Men jag väljer nog transport. ifall det skulle bli tekniskt fel. För det bör vara inräknat i en sån här affär att det finns något att åtgärda.

Är det tullen o smp jag ska kolla med för att gå vidare. Innan jag helt avfärdar import.
Inget är omöjligt med goda råd.
jan larsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 24-10-2005
Ort: v-götaland o(p) län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon

#41 » 07:52:58, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt mätaren gick traktorn 55 km/h i full fart, så jag hade väl ställt in mig på en rätt vilsam och trevlig tur. Jag åkte hemifrån på morgonen på valborgsmässoafton och sen var det lite krångel eftersom jag skulle ha en tillfällig registrering med mig från något av deras Vegvesen-kontor. Det första jag passerade låg bra till, men då hade inte säljaren sett till att lämna in skylten ännu, och då kunde jag inte hämta ut den tillfälliga heller. Säljaren skulle lämna in plåten nån timme senare och som tur var fanns ett kontor till på vägen som hade öppet på måndagar. Väl där och jag skulle betala ville kortmaskinen inte veta av nåt av mina kort, så jag fick ge mig iväg och försöka få ut NOK ur nån automat och tillslut så hade jag rätt papper i handen. Framåt kvällen var jag framme och lastade bilen efter traktorn, kollade oljenivåerna och pratade lite med tidigare ägaren. Alldeles för sent kröp jag in bak i bilen på min medhavda madrass och sov några timmar. För säkerhets skull ville jag sen komma iväg så nära midnatt som möjligt ifall nåt oförutsett skulle hända. Den tillfälliga registreringen gällde ett dygn och jag var för snål för att kosta på två dygn. Dessutom hade jag lovat bort mig på jobb dagen efter.

Framåt ett på natten kom jag så iväg och njöt av att vara på väg hemåt. Men efter drygt ett en timme började traktorn tjuta och en röd varningslampa att lysa. Ångesten var total. Stå där på en parkeringsficka på en enslig bergsväg mitt i natten ca 60 mil hemifrån och med kommande dag som var en röd dag även i Norge...:svettas:

Efter lite läsande i den norska instruktionsboken kom jag fram till att det var lampan som varnade för att transmissionsoljefiltret började bli igensatt. Filtret ska bytas var tusende timme, eller "så fort tillfälle ges om lampan varnar och sen slocknar igen". Traktorn hade då gått 2700 timmar lite drygt så det var sannolikt minst 700 timmar sen det byttes och det ökade ju sannolikheten att det bara behövde bytas utan att något egentligen var fel. Eftersom lampan inte lyste när jag startade traktorn igen fortsatte jag hemåt, något lättad. Framåt kl 4 hade jag lite svårt att hålla mig vaken så jag stannade till och kompletterade med en timmes sömn, lutad över ratten, det var inte så lockande att krypa in i en kall bil igen...

Lampan började sen lysa ytterligare ett par gånger på hemvägen och jag inbillade mig att det gick bättre om jag inte körde i full fart, så jag nöjde mig med att köra drygt 40 km/h. Vid lunchtid var jag framme vid gränskontrollen i Eda och då var det lite krångel med exportpapper som behövde kompletteras, men det ordnade sig efter ett par timmar. Sen rullade jag vidare på den svenska sidan. Kommen så långt som till Dalsland var det en nybliven trafikolycka och E45 avstängd. Efter en del väntan kom jag förbi på nån liten väg genom skogen. Tillslut kom jag hem nån gång vid 21 på kvällen. För att hinna lämna tillbaka släpvagnen innan macken stängde klockan 22 började jag med det. Sen körde jag traktorn till närmaste Lantmännen för hastighetsjustering innan den tillfälliga registreringen gick ut och frun fick hämta mig där. Hem och plocka i ordning verktyg och koppla min egen släpkärra. Sen sova några timmar återigen och så iväg på jobb långt bort kl 5 på morgonen. Det är tur att man inte är tidsoptimist.:grin:

Lantmännen bytte transmissionsoljefiltret och det var inget som såg konstigt ut och nu har jag haft traktorn i snart ett år utan problem så hittills har jag inte ångrat mig. Lantmännen i Vara var väldigt hjälpsamma och tillmötesgående i samband med registreringen. :buga:

Det finns ju flera maskinbesiktningsfirmor att välja på och du kan ju ringa till nån av dem och höra hur du ska gå tillväga med ett så gammalt fordon som det du funderar på. Jag kan PMa numret till den besiktningsman som hjälpte mig.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se