8 inlägg •
Sida 1 av 1Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc
- Bevakas av: 1
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 1904
#1 » 00:26:24, 28-05-2016
Hej, kan inte någon av er här på forumet förklara lite (eller mycket) om hur man sköter ekonomin på ett timmeråkeri eller liknande och vilka
regler som gäller. Är det för mycket pappersarbetet för att man ska kunna göra det själv eller går det?. Vad är det man måste hålla koll på vad gäller ekonomin?
-
sakkis10
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
- Ort: Dalarna
- Maskintyp: Lastbil
- Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75
#2 » 17:26:46, 31-05-2016
Hej. Jobbar till vardags med ekonomi och råder definitivt dig att ta hjälp om du inte ens vet vad som behövs. Säger detta med ödmjukhet till dig då det kan betydligt kostsammare för dig om det blir fel oavsett om det är uppsåtligt eller ej. Använd dig av en mindre redovisningskonsult och allt eftersom kan du ta över dennes arbetsuppgifter.. lycka till
Skickat från min SM-G935F via
Tapatalk
1 person gillar det här inlägget.
-
Rookie Örebro
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 22:12:23, 24-03-2016
- Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
#3 » 17:54:10, 31-05-2016
Har kört eget sen -99 och jag håller med föregående. Lycka till
-
magloman
- Moderator
-
- Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
- Ort: Karlskoga
- Maskintyp: Traktorgrävare
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430
#4 » 17:55:07, 31-05-2016
Du som timmerbilsåkare är skyldig att ha ett yrkestrafiktillstånd.
Det "normala" (finns undantag) är att genomlida en utbildning i detta syfte.
Och sen utsättas för 4 delprov hos trafikverket.
Klarar du kurs och prov galant så har du själv svaret.
Jag sköter allt utom bokslut och dekl själv.
Inga större bekymmer men har en revisor som backup.
-
cad59
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
- Ort: trelleborg
- Maskintyp: Lastbil
- Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd
#5 » 21:00:00, 31-05-2016
ok, men det är inga speciella
regler för just åkeri så att alla redovisningsfirmor kan göra det?
-
sakkis10
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
- Ort: Dalarna
- Maskintyp: Lastbil
- Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75
#6 » 21:28:48, 31-05-2016
En bra revisor har många tips och råd att komma med, så var det i alla fall för mig, så revisorns arvode betalades tillbaka av sig självt!
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
1 person gillar det här inlägget.
-
lagun49
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
- Ort: Orust
- Maskintyp: Kompakttraktorer
- Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850
#7 » 21:54:36, 31-05-2016
Du måste även kunna visa upp att du har pengar, jag har för mig att det är 100000 för första bilen, annars får du inget trafiktillstånd. Bokföringen är samma som alla andra företag. I kursen eget på väg får du gå igenom bokföringsregler och ekonomiska villkor.
-
Z 1578
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 11:48:12, 01-05-2015
- Ort: Krokom
- Maskintyp: Lastbil
#8 » 05:55:27, 01-06-2016
sakkis10 skrev:ok, men det är inga speciella
regler för just åkeri så att alla redovisningsfirmor kan göra det?
Jo.....
Vi måste ha tillstånd för att jobba....... och ykb.
Men ekonomibiten e samma typ
-
cad59
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
- Ort: trelleborg
- Maskintyp: Lastbil
- Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd
Återgå till Ekonomi, handel, import/export
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst