Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Visma eEkonomi/faktureringsprogram, div frågor.

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 14:47:41, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffade i våras Visma eEkonomi för att kunna fakturera lite snyggare, och framför allt flersidigt då det lätt blir många rader med småprylar.

Är det någon som vet hur man skriver artikelnummer, benämning och prissätter en rad UTAN att lägga in artikeln i lagerlistan? Det jag gör återkommer sällan, så mycket är totalt onödigt att lägga in som lagerprylar, samt att det tar hemskt med tid i onödan. Speciellt med lite trög uppkoppling då sk#ten ligger online.

Nu har jag artikeln "Div" för detta, och ändrar benämning och pris för den.. Funkar, men ser inte bra ut.


Någon som förstår vad jag menar? Eller har något tips på något annat snabbare rent faktureringsprogram som hanterar flersidiga fakturor utan för mycket kalle-anka funktioner.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Stefan1972

#2 » 15:03:20, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

har irriterat mig över samma grej fast i andra program och vad jag vet går inte det. I gamla SPCS kunde man faktiskt skriva valfritt artikelnummer och sen klicka enter när varningen kom att artikeln inte finns och det stod kvar och man kunde redigera vidare men se det går inte i modernare utgåvor och ej heller i fortnox som jag har nu.
Nu struntar jag i artikelnumret och skriver benämning bara och ev artikelnummer i den raden men få är intresserade av det så benämning räcker bra för de flesta. Ser lite tråkigt ut med en tom glugg på vänsterkant men den som vill fördjupa sig extra i ämnet kan säkert göra en fakturamall utan artikelnummer delen och flytta ut benämningen bara.
Så djupt tänker inte jag gå.

I fortnox kan jag alltså ej skriva i artikelnummer men jag kan däremot skriva valfri benämning och prissätta direkt på raden. Samma grej som du söker alltså minus artikelnumret.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#3 » 15:20:25, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår hur du menar och tyvärr saknar många enklare program såna här enkla funktioner!
Helt värdelöst. Har bara sett det där nångång så vet inte om det går.

Kan rekomendera spcs administration. Behöver du bara fakturering får man köpa 500.

Finns ett separat fakt program oxå men tyvärr inte lika bra.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel (trådstartaren)

#4 » 15:33:51, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan:
Det hade jag accepterat om det var så, hos mig blir det automatisk en ren textrad om jag skrivet något i "benämning" däremot kan jag utan problem ändra benämning & pris bara jag har plockat ett artikelnummer ifrån "lagret"

magloman:
Det är nog det vi har på lönejobbet, eventuellt någon äldre variant tror jag.. Det var detta jag efterfrågade hos visma, men eEkonomi skulle vara minst lika duktigt på det jag behövde tydligen.. Jag får fråga dom igen, och vad det kostar är inte jätteviktigt om det bara gör det jag vill :???: Gör ingen övrig bokföring själv så det är dock onödigt med allt för kraftfulla grejer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

LeifAndersson

#5 » 15:37:36, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vårt faktureringsprogram lägger man upp en vara, i vårt fall heter den reservdelar och konterar den riktigt.
När man ska fakturera något mindre vanligt som inte är upplagt i systemet klickar man bara fram "reservdelar", och markerar "reservdelar" och ändrar till vad man vill kalla varan för och lägger sedan i antal och pris på raden. Klart! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel (trådstartaren)

#6 » 15:47:06, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om jag lägger upp en artikel med artikelnumret "reservdelar" kan jag inte ändra "reservdelar" till något bättre passande, jag kan däremot ändra dess benämning så att säga, men inte artikelnumret.

Du/ni kör väl visma Leif?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Goran2000

#7 » 16:41:56, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I äldre versioner av Visma Administration är det bara att knappa in valfritt artikelnummer, finns det inte i Artikelregistret så får man upp en varning, men det är allt. Så där får man det som man vill ha det. Hur det är i nyare versioner vetefan.

1 person gillar det här inlägget.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

magloman

#8 » 17:50:38, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyare versioner funkar klockrent. Tyvärr är man tvungen o köpa 500 för att få ta del av en bra faktureringsdel. Sen behöver man ju inte använda resten. Sorgligt men så är det.

Sen tycker jag alla säljare idag bara ljuger o lovar runt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

PerJohansson

#9 » 19:49:59, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill använda icke återkommande nummer, är då inte en mall som du gör i excel ett vettigt alternativ?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

tracker

#10 » 20:17:28, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälper dig inte så mycket kanske, men är billigt program.
Tror du kan testa gratis i 30 dagar
Jag använder Efredo bokföring som har fakturering och lager om man vill, kostar inte många kronor och har det mesta man behöver utom lön.
Antingen skriver man fritt på raden eller tar något från lagerförd artikel.
Jag använder C-pen nästan alltid direkt från leverantörsfakturan, +skriver in priset manuellt då.
Väldigt prisvärt bokföringsprogram, automatisk momsverifikation, automatisk avskrivning, knapptryck så vet du hur du ligger till med skatt och moms, och färdig deklaration.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Turbodiesel (trådstartaren)

#11 » 20:44:33, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per:

Jag sökte efter och använder lagerfunktionen främst för sortimentet av hydraulprylar (pressnipplar mm) och oljor och dess priser. Så helt utan lagerfunktion vill jag inte vara. Det är praktiskt på prylar med lite större omsättning.

tracker:

Ska kolla upp och troligen prova Efredo, och det klarar flersidiga fakturor? det är egentligen den främsta orsaken till att jag slutade med enkla gratismallar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

LeifAndersson

#12 » 21:11:29, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har Visma bokföring och hemsida, utmärkta program men använder Hogia fakturering! Har haft Hogia i alla år med fakturering via PC och det är ett oerhört flexibelt program. Däremot är deras bokföringsprogram inget vidare så där gäller Visma. Men Visma fakturering funkade bara inte så vi gick tillbaka till Hogia där. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#13 » 21:56:58, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visma Adm 1000 har lagerhantering också

En liten filmsnutt där jag testade det där med utan artikelnummer.
https://youtu.be/hydJndKR0Hg

Det går att ladda ner senaste versionen och provköra programmet i 30 dagar utan licens. Säg till så fixar jag en länk åt dig.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tracker

#14 » 22:00:28, 18-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp flersidiga fakturor, vet att jag haft 3 sidor med småsaker, kanske 4 till och med.
Vet ej om det finns begränsning.
C-pen är suveränt tycker jag.
I fakturamallen lägger du in din logga

Programmet är ju gratis i 60 dagar test såg jag nu...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se