Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Konton till drivmedel för maskin vs personbil mm

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

magloman (trådstartaren)

#1 » 00:17:45, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tja

ni som sköter papperen och har både personbilar och lastbilar, maskiner mm på firman hur delar ni kostnaderna?

Har hittills bara haft haft personbil på firman och nu med en maskin vill jag ju kostnadsföra den på egna konton så man ser lite bättre.

5610 har jag ju kört med till bilen. Men finns ju inget speciellt för traktorgrävare :mrgreen:

Hittar 5620 för lastbilar sen 5630-truck, 5640-arbetsmaskiner, 5650-traktor

Känns ju som 5640 eller 5650 passar bäst, vilka konton kör ni med?

M


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



BM425

#2 » 00:29:18, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkelt, du döper om 5640 till Traktorgrävare eller skapar ett nytt 5641 Traktorgrävare. Det viktiga är att du får rätt SRU kod till ditt konto, det är det som bestämmer var kostnaden/intäkten hamnar på deklarationen. Används bokslutsprogram är det gruppen 564x eller 56xx som bestämmer var siffrorna hamnar på bokslutet. SRU kod och kontokod 56xx går oftast hand i hand. Skattemyndigheten eller andra intressenter bryr sig inte om vad du döper ditt konto till bara du vet själv vad det är.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

magloman (trådstartaren)

#3 » 00:38:39, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, körde med 5650-5653 nu får vi se vad mina papperskyfflare säger längre fram när dom går igenom mina tappra försök, hehe.

En följdfråga: Ska man bokföra redskap/tillbehör som en kostnad på ett 56xx konto, tex 5654 eller är det en inventarie för sig, så det ska va 12xx nåt?

Kanske har med beloppet att göra.

:klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

BM425

#4 » 00:49:22, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är kopplingar SRU - Bas konto för enskild firma http://www.bas.se/documents/2016/NE_EJ_K1_16_ver1.pdf
eller välj här http://www.bas.se/sru.htm om ni har aktiebolag eller annan företagsform.

Direktavdrag för inventarie är olika beroende på företagets storlek men för enskild firma gäller nedan. Annars är det kontogrupp 1xxx och värdeminskning/avskrivning som gäller.

Nedan är hämtat här https://www.skatteverket.se/foretagocho ... n-0-item-0

Omedelbart avdrag innebär att du får dra av hela utgiften det år du köpte in varan. Du får göra omedelbart avdrag för

inventarier till ett mindre värde
inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år får du dra av redan samma år de köpts in till näringsverksamheten.
Inventarier som skrivs av på tre år
Det är du som i första hand ska visa att livslängden är högst tre år. Observera att tre år inte är någon avskrivningstid, utan endast en bedömningstid.

Om dina inventarier inte kan skrivas av på tre år måste du använda något av nedanstående avskrivningsalternativ.

Inventarier av mindre värde
Inventarier av mindre värde får du dra av året de skaffas till näringsverksamheten. Med mindre värde menas att anskaffningsvärdet exklusive moms understiger ett halvt prisbasbelopp, det vill säga för inköp till ett värde 22 150 kr.

Om det finns ett naturligt samband mellan flera inventarier, ska de anses vara av mindre värde bara om det sammanlagda anskaffningsvärdet understiger ett halvt prisbasbelopp. Detsamma gäller i det fall förvärv av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning. Till exempel blir hårddisk, bildskärm, skrivare, tangentbord och mus ett inventarium i detta avseende.

Enligt Skatteverkets uppfattning är det inventariets totala anskaffningsvärde som avgör om det är av mindre värde. Detta gäller även för inventarier som ägs gemensamt. En maskin som förvärvas gemensamt av två personer för 25 000 kr får därför inte dras av omedelbart, utan varje ägare gör värdeminskningsavdrag på sin del.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

magloman (trådstartaren)

#5 » 01:08:36, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmm...OM det klassas som inventarie ja. Det var ju just det som var frågan....

Men jag kör det som en kostnad/tillbehör på 56xx konto får vi se vad papperskyfflarna anser...

Tack för din hjälp. :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

BM425

#6 » 11:55:51, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns något som heter "God redovisningssed" i detta ska man läsa ut att en maskin/redskap som håller längre än tre år hos någon inte kan klassas som tre-års inventarie medan samma maskin hos någon annan är utsliten efter två år då faller den under direkt avdrag hos denne. Det är en bedömningsfråga vad anser du själv och vad är normerna hos auktoriserade bokföringsbyråer. Detta resonemang gäller när inventariet kostar mer än ett halvt basbelopp hos en enskild firma.

Säljer man en maskin/redskap som är avskrivet så får man ta upp det som en intäkt i företaget, då spelar det ingen roll om det är direktavskrivet eller avskrivet på plan.

Kreativ bokföring är något annat :mrgreen: En sak som kan göras kreativt är just skillnaden mellan direktavdrag och avskrivningsplan, det går att styra rätt långt vilket resultat man vill visa. Allt ska dock ske inom "God redovisningssed" samt att det som är gott ett år är tråkigt nästa år. Till slut kan det bli en tvist mellan dig o SKV.

Ju mer man gräver i bokföring desto svårare blir det, så gör det enkelt för dig. Så få konton som möjligt med hänsyn till vad du själv vill kunna hitta efteråt.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

161A

#7 » 13:00:11, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

5360 drivmedel oljor. Använder jag
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se