Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Garagerensning, Blocket eller Tradera?

51 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Andreas_77 (trådstartaren)

#1 » 17:16:15, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska rensa ur garaget i år är det tänkt. Man samlar ju på sig en massa prylar av någon anledning :mrgreen:
Men var ska man annonsera egentligen?
Har alltid använt blocket men man blir ju trött av bara tanken på alla köpare som:

# Ska tokpruta på prylar för ett par hundralappar.
# Klagar på att det är för långt att åka och frakten blir för dyr.
# Frågar om saker som redan står i annonsen.
# Bara vill prata en stund.
# Ringer klockan tio på kvällen
# Tror att alla har abbonemang där man sms:ar gratis och skickar massor med sms man ska svara på.
# Mailar bud och sedan aldrig hör av sig igen trots att man svarat att man accepterat budet. :klia:
# Hör av sig för att tala om att dom hade köpt prylen men vet inte om dom behöver den egentligen. Va? :insomnia:

Är det bättre att sälja med budgivning på Tradera om man vill slippa sånt här?

Några exempel på det som ska säljas:
ESAB gasregulator (MAG) i nyskick, bara använd till en flaska Mison 25.
Arbetskläder, varsel och vanliga, helt oanvända med etiketter kvar.
Extraljus Hella 3000
Vinterdäck Nokia på fälg till L200, gått ett par hundra mil
DIverse plåtfälgar
Topplock KingCab D21 Diesel
Några böcker inom billackering, kompositmaterial o.s.v

Känns som såna här prylar försvinnner i mängden på blocket.
Så vad tycker ni om Tradera som alternativ?

2 personer gillar det här inlägget.
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor



LeifAndersson

#2 » 17:34:19, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som det är bra Traderaprylar alltihopa. Mitt tips är Tradera, Blocket suger, verkar att mest vara en tummelplats för folk man ändå inte vill ha med att göra! Har helt slutat att annonsera där pga. alla knäppgökar som svarar. Det går ungefär 10 knäppgökar på en köpare som man kan tänka sig göra affär med! :sad: Tradera är bra, lägg bara ett tydligt reservationspris på den lägsta nivå du kan tänka dig att sälja på, så sköter det sig själv sedan. Sälj inget som "avhämtat" utan uppge ett transportpris på allt, även om transporten blir dyr!
Blir det då osålt så är det inget mer med det, och du har sluppit reta dig på korkskallar!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torlin

#3 » 19:04:20, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tradera är absolut smidigare om man vill slippa en massa dumma frågor.
Går väl bra att ange att det ska hämtas på plats på tradera också om man vill slippa besväret att skicka stora prylar.
Jag har tex sålt en gammal bil så, gick jättesmidigt
(om jag jämför med när jag sålt fordon på blocket och fått massor av knäppa mail och telefonsamtal (ibland tom fyllesvammel mitt i natten))
Nackdelen är väl att tradera kanske når ut till färre köpare (blocket har ju tyvärr fått en väldigt dominant position), speciellt om det handlar om större saker som fordon.

Det där med reservationspris är lite knepigt, ofta lönar det sig faktiskt att inte sätta något reservationspris
(ligger nån auktionspsykologi i det, har man väl fått någon att börja bjuda tar tävlingsinstinkten över)
Men det kan ju vara en risk, speciellt om det är lite udda saker med en begränsat antal köpare.
Finns ju även möjligheten att sätta ett köp nu pris
Bilen räknade jag med att kunna få ca 1000-1500:- för, la dock ut den med 1:- utan res. pris då jag mest bara ville bli av med den från gården.
Landade på ca 1100 och hämtades några dagar senare av köparen (skulle bli folkracebil). Inget tjafs och minimalt besvär för mig :thumme:
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

LeifAndersson

#4 » 19:22:27, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det effektivaste sättet att inte få något sålt på tradera är att sätta avhämtning. Titta på varor med det som "transportsätt", ofta inga bud eller otroligt låga. Vill du sälja med avhämtning är det bättre att annonsera prylarna på någon lokal sida på nätet. Själva grejen med Tradera är ju att varan erbjuds kunder över hela landet, då är det dumt att göra en lokalannons av det genom att sätta "avhämtas". Som sagt, bättre då med ett verkligt fraktpris så blir ändå de tilltänkta kunderna betydligt fler när det blir möjligt att handla på distans. Behöver någon varan så är inte frakten en oöverkomlig utgift, dumt att diskvalificera den kundgruppen, och de som bor nära hämtar ju på plats ändå!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

PerJohansson

#5 » 20:02:13, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Köp nu"-funktionen är det viktigaste man kan ha med tycker jag. Vill man köpa nåt så är det sällan man orkar bry sig om att vänta på att auktionstiden ska gå ut. Slöbjuda på grejer som man både kan ha och vara utan går väl an men vill man ha nåt på riktigt så är snabb affär till fast pris i många fall bäst.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

torlin

#6 » 20:37:04, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det effektivaste sättet att inte få något sålt på tradera är att sätta avhämtning.

Beror på vad för grejer det handlar om, skulle ju bara varit löjligt att ge fraktkostnad till tex skåne för en bil á 1000 kr.
Men om det är möjligt/rimligt att frakta ska man givetvis inte begränsa sig till avhämtning.
bättre att annonsera prylarna på någon lokal sida på nätet.

Känner inte till nån sån i de här trakterna iallafall, skulle i så fall vara nåt på FB men jag undviker allt trams där.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

EE

#7 » 21:59:17, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beskriv objekten i övertydlig nivå och vad tydlig med vad som ingår och eventuellt saknas. Försök se till att prylarna hamnar i rätt kategori på Tradera så köparna hittar dem.
Däck på fälgar skall du beskriva med bultcirkel osv, bättre att du berättar vilka bilmodeller de passar istället för att köparen måste maila och fråga! Jag tror faktiskt de fälgarna passar på flera japanska pickuper, men vet inte... Sådan info gör sakerna mer lättsålda!
Allt som går att skicka för under hundralappen med lämpligt bolag är klokt att sälja som fri frakt, det är lättare att få bud på en vara som beskrivs på det viset. Du får justera reservationspris med tanke på att fraktkostnaden ingår.

Försök sätta "rätt" utgångspris så att buden kan komma igång.
Jag brukar föredra att handla med sådana som har lite historik på Tradera. Om du är helt ny där kan du nog räkna med att folk är lite passiva av den anledningen.
Finns möjlighet att göra affär med en säljare som har gott omdöme handlar jag hellre av honom än samma vara från en helt ny säljare på Tradera, åtminstone till samma pris. Ingen kritik mot dig personligen utan försöker bara beskriva att de som har sålt mycket också får en förtroendefördel hos spekulanter!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Andreas_77 (trådstartaren)

#8 » 15:27:38, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår att nya säljare utan historik på tradera har ett sämre utgångsläge. Det enda man kan göra är väl att beskriva produkterna så bra det går med både text och bilder.

Men hur reagerar köpare på reservationspriser egentligen?
Känner dom inte att dom betalar "för mycket" om budgivningen drar iväg en bit över reserverat pris?
Vissa köpare verkar ju inte bli nöjda om inte säljaren gör en dålig affär, så dom kan gotta sig lite extra år sitt "fynd".
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

Andreas_77 (trådstartaren)

#9 » 15:36:43, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa alternativet för en "garagerensning" är väl egentligen att boka bord på någon bildelsmarknad, som den i Falun. Då kan köparen själv undersöka varan på plats. Man slipper allt krångel med fotografering, beskrivning, paketering och leverans.
En dags jobb sedan är allt klart.

Brukar vara bra stämning också. Dom flesta är glada. Klart det prutas en del, speciellt på eftermiddagen.
Men många har pengar som "bränner i fickan" och kanske köper nåt bara för att inte komma hem tomhänt. Ingen nackdel för säljaren direkt.

Nu var det några år sedan jag sålde och då var det alltid kontant betalning. Snabbt och smidigt precis som det ska vara.
Nuförtiden vill väl många betala med den där betaltjänsten med det fåniga namnet. Då lär man ju ha en smartphone med "swish-appen" också.
Bara där blev det lite jobbigt. Synd att samhället ska krångla till sådant som redan fungerade bra.

2 personer gillar det här inlägget.
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

magloman

#10 » 15:47:24, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du står där med ditt loppisbord och ska sälja en grej för 500:- med en kund som har 200:- i kontanter med sig.

Vad är då minst krångligt:

1. Be kunden leta på sin bil, för att sedan leta på en fungerande uttagsautomat i en stad han inte bor i. Ta ut några hundralappar(om nu automaten har några kvar). Sen åka tillbaks till ditt loppisbord och betala dig.

2. Ta fram telefonen, swischa över beloppet.

?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#11 » 17:44:40, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga pengar - inga varor.
Inga varor - inga pengar.
=> båda nöjda.

Swisch... näe... inte ja heller...
Swisch = registerad penningaöverföring = skattefogden kan och kommer att snoka = räkan iskallt med skattesmäll.
Kontanter = just det!

Blocket = "bästa pris kompis på rinkeby svenska" men, inte alltid. Dalarna / Gästrikland tycks ok. Har god kontakt med www.midland.se som säljer MC-delar mm via blocket.

Känns svårt att få igen vettigt värde på det man vill avyttra idag. Marknaden är besynnerlig.
Tradera har haft gott renommé, men jag finner det och Blocket för omständigt.
Hur är det med den nya Mobiltelefonapptjänsten som varit så mkt reklam om under hösten?

De som har swisch förstår inte dem som inte har...
Kanske kommer de att bli varse varför vissa inte har den dagen det dimper ned "straffbeskattning" för oregistrerade kapital intäkter?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

PeterR

#12 » 18:01:31, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Leif också påpekar, verkar dina varor helt klart platsa allra bäst på Tradera. Du slipper knäppa telefonsamtal osv.
En annan variant är ju att annonsera här på maskinisten?

Mina tips angående Tradera(vad de nu är värda...):
Övertydlig beskrivning med bra bilder.
Lågt utgångspris. Skippa reservationspris om Du verkligen inte kan släppa prylarna "för billigt".
Lång auktionstid, speciellt om Du sätter ett "köp nu pris"
Ange fraktpris, men acceptera också avhämtning.
Det har funkat bra för mig. Det är trots allt ett lotteri, men idag finns nog de flesta kategorier av köpare även för udda saker, dvs ganska säkert att Du får rimligt betalt med minimal arbetsinsats.
Berätta gärna hur det går, oavsett var Du säljer.

/Peter R

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Andreas_77 (trådstartaren)

#13 » 18:30:21, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:När du står där med ditt loppisbord och ska sälja en grej för 500:- med en kund som har 200:- i kontanter med sig.

Vad är då minst krångligt:

1. Be kunden leta på sin bil, för att sedan leta på en fungerande uttagsautomat i en stad han inte bor i. Ta ut några hundralappar(om nu automaten har några kvar). Sen åka tillbaks till ditt loppisbord och betala dig.

2. Ta fram telefonen, swischa över beloppet.

?


Innan Swish kom var det ingen som åkte på en bildelsmarknad utan pengar med sig. Att ha 5000kr i fickan var inget problem. Hittade man inget att köpa hade man pengarna med sig hem igen.Få säljare skulle acceptera att vänta på någon som letade efter en uttagsautomat medans hundratals andra presumtiva köparen passerar. Det var kontanter som gällde, alla visste om det och det fungerade utmärkt. :thumme:

Som jag ser det fanns inget behov av Swish förrän bankerna själva skapade det.
Ute i samhället är det troligen fler som blir rånade på sina smartphones nuförtiden än det var kontantrån förr i tiden. Men jag har ingen tillgång till statistik och gissar bara.

Just på veteranfordonsmarknader har det väl inte förekommit så många rån vad jag vet.
Det var väl mest "raggare" och andra bilentusiaster som rörde sig på sådana tillställningar. Många var bekanta pga den gemensamma hobbyn. Tror nog att ev rånare skulle få problem att ta sig från platsen.
En vanlig "loppis-tillställning" kan nog vara en annan femma då det är annat folk där. Men vem vet dom kanske går på veteranfordonsmarknader också nuförtiden. Det var som sagt några år sedan jag med på någon sådan.

3 personer gillar det här inlägget.
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

bert

#14 » 19:01:09, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett försäljningssätt så så kanske en länk till annonsen inte vore så dumt i denna tråd
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

EE

#15 » 19:46:07, 20-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värt att nämna angående Tradera är att det är helt gratis att lägga ut grejorna och man får lång exponering på deras site utan kostnad. Däremot "försvinner" lite pengar i och med de avgifter som tas ut av siten vid försäljning! Allt beroende på vilken typ av vara det är frågan om så kan det vara värt det. Antalet visningar för spekulanter är i regel väldigt stort så tillslut går varan i väg till ny ägare. Bagageloppis eller liknande aktivitet ger mindre antal visningar så där får du räkna med att få ett lägre utpris.
:off_topic:
Av princip håller jag inte på med Swish men snart blir man väl tvungen... Jag känner inte igen något av de nya mynten och suckar åt de nya sedlarna.
Argumenten för att byta ut de fysiska pengarna tycker jag är dåliga/usla!

3 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se