Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Deklaration: bara röjsåg, inte gräsklipparservice? (bondgård)

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

BM425

#16 » 14:29:38, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla verifikationer ska sitta i antingen datumordning du får dem (faktureringsmetoden) eller efter hur du betalar/får betalt (kontantmetoden). Beror på hur du är anmäld för momsredovisning fakturering eller kontant.

Därefter ska det som DC skriver fördelas ut på olika konton.
Skriv på dina verifikationer till vilka konton de hör.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61



Bygert

#17 » 12:47:49, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi ska ha lite ordning på begreppen, det förekommer att en revisor gör bokföringen men det är olämpligt. Revisor ska granska bokföringen vilket ju inte är helt förenligt med att göra den. För löpande bokföring används lämpligen en redovisningskonsult (som kan kallas diverse annat också). Revisor behöver man inte ha i mindre företag, inte i mindre aktiebolag heller numera.

Det är väl inget fel att ha en revisor men det kostar. Jag tog bort min när reglerna ändrades så jag inte längre behövde. Tidigare lämnande jag allt till redovisningskonsult men nu har jag gått över så jag gör grundbokföringen och konsulten håller koll på att det blir rätt och gör deklarationer. Bokföring är rätt själsdödande men man har lite bättre koll och kan lättare upptäcka om nån transaktion inte blivit rätt. De finare detaljerna i att gör bokslut och liknande på den nivån är det däremot bra att ta hjälp med, jobbar man inte med det kontinuerligt är det svårt att hålla sig uppdaterad och få det rätt. Det är också bra att en person till håller koll på siffrorna och rensar bort en del misstag.

https://www.accountfactory.com/blog/ski ... bokforing/
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stefan1972

#18 » 14:01:23, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enklaste är att sortera allt i datumordning. Det är typ standard och hålla på och gruppera dem blir bara konstigt. Bättre att bokföra händelserna i den ordning de kommer. Vilket konto de ska läggas på är nog redovisningskonsulten ganska så van med, annars lär de nog fråga vad det handlar om. Tror inte man behöver oroa sig om nåt där om den som gör det är van.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se