Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Deklaration: bara röjsåg, inte gräsklipparservice? (bondgård)

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 21:33:59, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min revisor sa något sist om nya regler att jag inte kunde göra avdrag för reparationer av gräsklipparen och liknande, att enbart röjsågsutgifter godkänns i samband med bondgård... Stämmer detta iår också?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



LeifAndersson

#2 » 21:41:20, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräsklipparen hör i de flesta fall till hushållet och har inget med rörelsen att göra! Lika lite som du gör avdrag för spisen i köket får du göra avdrag för en gräsklippare som används på gräsmattan vid huset.
Sedan finns det verksamheter där en gräsklippare ingår i rörelsen, men då måste du kunna motivera det!
Tank på att endast kostnader som har med "inkomstens förvärvande" att göra och hör till rörelsen är avdragsgilla, privata kostnader får man hålla utanför!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bonnen513

#3 » 21:46:09, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste väl bero på hur du använder gräsklipparen. Enbart på gräsmattan runt huset eller på större ytor o parkeringar där dina kunder parkerar eller slår sig ner. Om reparation av röjsågen beror på att du gått o trimmat i trädgården så får du ju antingen reparera den med privata pengar eller ta upp användandet som förmån o skatta för att du använder firmans grejer privat.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Yrrol (trådstartaren)

#4 » 21:52:50, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår och godtar resonemanget, men för komplicera det så har jag gräsmattor kring mina bondgårdsbyggnader, 1 timme på åkaren "varje" sommarvecka. Hade jag inte klippt detta så drabbar det ju gården. Iofs är det ju gräset som går under panelerna som gör mest skada vilket då hänger på röjsågen som revisorn godtog.

Samt 2 timmars yta runt bostadshusen.

Har två åkare så kunde ju hänvisat till att jag skiljer dom åt, en för privat å en för gård.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

jonnordvall

#5 » 22:41:16, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent krasst så är det nog som Leif är inne på.
Snackade just ikväll med en kompis som jobbar på skatteverket om just avdrag.
Rent krasst så ska alla avdrag vara direkt relation till verksamheten.
Pratade med honom om att renovera/underhålla en loge och en annan ekonomibyggnad, och även om jag skulle ha intäkter på skog och arrende på jordbruksmark så är ex inte en rödfärg av logen per automatik avdragsgill?!!!?
Och om jag dessutom har privata saker i logen så är det belägg för förmånsbeskattning...

Då frågade jag helt enkelt om det var tillåtet att ha 700 kvadratmeter loge som förråd till ett par röjsågar och motorsågar? ? Dåliga affärer är ju inte förbjudna så..
Och ja, det var iof sant. Men om det då var privata saker där oxå blev det förmånsbeskattning. För odlingen rätt dryga så motorsågar bara tog upp ett par kvadratmeter:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Henrik_N

#6 » 08:33:52, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju ha sån "otur" också så att röjsågen inte gör annat än går sönder och behöver lagas, medan klipparen inte gör annat än går och går... :vissla:
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

2 personer gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

Yrrol (trådstartaren)

#7 » 12:56:34, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

oh, lät inte bra det om färgen då jag har målat endel. Jaja, vi får se vad revisorn stönar om iår. :)
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

bonnen513

#8 » 15:57:39, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

man ska dra av allt som ens eget samvete bjuder och som man kan försvara +lika mycket till enligt en revisor med förflutet på skatteverket som min farbror anlitade. Kan du bara motivera det och är beredd att ta matchen med dom, men oftast finns det väl så mycket konstiga grejer i bokföringen ändå så man ska väl inte dra uppmärksamhet till sig i onödan





k

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

maggen

#9 » 20:16:29, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik_N skrev:Man kan ju ha sån "otur" också så att röjsågen inte gör annat än går sönder och behöver lagas, medan klipparen inte gör annat än går och går... :vissla:

Som en kund brukar säga: Det är inte olagligt att göra en dålig affär.

2 personer gillar det här inlägget.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#10 » 00:25:14, 27-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...finns det regler finns det kryphål...
Det är revisorns f.b. skyldighet att hålla koll på hålen...
Att skattmasen sedan är kontrakterad att täppa till dem allteftersom de upptäcks är liksom en del av denna katt-o-råtta "lek".

Bönder är och har varit hårt ansatta av "Jätten Gluffs Gluffs"... så att -vanlig- gräsklippare kommer att inte godkännas var väntat... men vad händer om du har en lite större klippare ss Golfplaner oc kommuner har? -De- kan väl knappast anses som "i var mans hushåll" ?
Typ Stiga Titan eller större...

Vanlig klippare kan du visst få göra avdrag för!
...men för det krävs att du har ett företag och verksamhet som är förenligt med maskinens användningsområde... ss att utföra gräsklippningsuppdrag åt annan... ;-)

Det enda som de verkligen trasslat till är -representation-... Det var ett bra konto!...

Som sagt:
- Katt o Råtta "lek" ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#11 » 08:35:16, 27-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om din revisor inte kan ordna en kreativ lösning som du är bekväm med . Byt revisor .
Skatte regler är en katt och råttalek . Det är i ockförsig häftigt att betala skatt men vill gärna överleva som företagare också.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#12 » 10:52:23, 27-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ministern Mona Salin som sa i TV att det skall vara -häftigt- att betala skatt, även känd som "Toblerone Bruden".
...jo då... nog är skatten i mångt och mycket häftigt tilltagen alltid... För 100 år sedan (1880-1920 ngt) löd parollen, "Under skatter vi dignar ned!" (arbetarrörelsen). Då var skatten 10%, och enbart på arbete (löneskatt)... Idag är det totala effektiva skattetrycket någon stans kring 70-85% av intäkten (beroende lite på hur man räknar och om man lägger in avdrag som skall kompensera för och balansera detta fullständigt horribla skattetryck som vi har).

Vad du än väljer att göra, gör det -lagligt- för Gluffs Gluffs är småsint värre!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Yrrol (trådstartaren)

#13 » 11:54:55, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det gått några år och även om jag fortsatt lämnar ifrån mig en pärm där jag i huvudsak bara sätter kvitton i datumordning.
Men jag är ändå nyfiken på vilka olika kategorier man kan klassa sina kvitton i. En grävmaskinist tröstade mig att hans jobb kunde dras av i ett procenttal jag inte visste. Inte heller minns för att kunna återberätta det korrekt.

Mina kvitton rör sig om Köpta tjänster, verktyg, förbrukningsmaterial, kontorsmaterial, bränsle(förbrukningm?).

Fast hur delas det upp i skattevärlden på riktigt?
Hur sorterar ni era kvitton?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

dc_lindberg

#14 » 12:13:51, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tänker du nu?
Alla utgifter har ett utgiftkonto, kontonummer i bokföringen.
Huvudnummer, med under nummer: 4st siffor som kombinera.

Man måste se till att det man köper kan klassas som "kostnad för intäkten".
Alla utgifter man har är iof kostnader för intäkten... men skattmasen har andra åsikter...
Skattmasen kan t.ex. anse att inköp på företaget skall klassas som privat inköp, genom, företaget...
Att köpa något privat och sedan överföra det till företaget... ger bara huvudvärk, och moms-förlust...

Det du ska använda dig av är dubbel italiensk bokföring! Inte för statens skull, för -din- skull!
Minsta fel syns direkt, eftersom den dubbla bokföringen skall tillsammans ge summan 0.

Tycker kanske det är dyrt med revisor?
...pappersarbete tar -tid- , mycket tid, den använder du hellre till intäkter! Revisorns arbete är avdragsgillt, så du minskar skattetrycket mot dig, även om det kostar en slant. Revisorns jobb är att se till att Du får så mycket kvar som möjligt, utan att för den skull göra staten gramsen ;-)
=> det är väl investerade pengar att ha en -bra- revisor! Spar tid, minskar "huvudvärken".

Du kan spara tid åt revisorn genom att göra ett litet tidsödande grundarbete, montering av kvittona på 4:a ark, och ordna dem kronoligiskt. Den tjänsten behöver du inte betala revisorarvode för. Be revisorn tala om exakt hur den vill ha kvittona, så gör du i ordning dem på det sättet => spar tid åt revisorn och onödiga utgifter för dig.

ex., på vilka nummer som används i kontoplanen:
https://www.bas.se/wp-content/uploads/2 ... l_2020.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Yrrol (trådstartaren)

#15 » 12:21:28, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag vill fortfarande lämna till revisor, fast jag har väldigt mycket papper och vill sortera det på bästa sätt så inte revisorn behöver lägga timmar på att hoppa fram och tillbaka i pärmen när allt är huller om buller.

Brukade bara sätta i datumordning men jag tror det är mer uppskattat om jag samlar alla elfakturor för sig osv.

Gjorde endel grävarbete, grävaren skickade faktura för sina timmar sedan har jag fakturor för allt grus m.m.
- Tänker att jag kanske ska samla dessa fakturor under en flik som klassat som ett projekt?

(revisorn har i sig bara bett mig skriva på fakturorna syftet med köpet)
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se