Hur tänker du nu?
Alla utgifter har ett utgiftkonto, kontonummer i bokföringen.
Huvudnummer, med under nummer: 4st siffor som kombinera.
Man måste se till att det man köper kan klassas som "kostnad för intäkten".
Alla utgifter man har är iof kostnader för intäkten... men skattmasen har andra åsikter...
Skattmasen kan t.ex. anse att inköp på företaget skall klassas som privat inköp, genom, företaget...
Att köpa något privat och sedan överföra det till företaget... ger bara huvudvärk, och moms-förlust...
Det du ska använda dig av är dubbel italiensk bokföring! Inte för statens skull, för -din- skull!
Minsta fel syns direkt, eftersom den dubbla bokföringen skall tillsammans ge summan 0.
Tycker kanske det är dyrt med revisor?
...pappersarbete tar -tid- , mycket tid, den använder du hellre till intäkter! Revisorns arbete är avdragsgillt, så du minskar skattetrycket mot dig, även om det kostar en slant. Revisorns jobb är att se till att Du får så mycket kvar som möjligt, utan att för den skull göra staten gramsen
=> det är väl investerade pengar att ha en -bra- revisor! Spar tid, minskar "huvudvärken".
Du kan spara tid åt revisorn genom att göra ett litet tidsödande grundarbete, montering av kvittona på 4:a ark, och ordna dem kronoligiskt. Den tjänsten behöver du inte betala revisorarvode för. Be revisorn tala om exakt hur den vill ha kvittona, så gör du i ordning dem på det sättet => spar tid åt revisorn och onödiga utgifter för dig.
ex., på vilka nummer som används i kontoplanen:
https://www.bas.se/wp-content/uploads/2 ... l_2020.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.