Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Skattetekniska frågor kring att ärva en liten gård

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

klashjelm (trådstartaren)

#1 » 09:28:56, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag är ny här, men jag hoppas jag skriver på rätt ställe.

Ska försöka fatta mig kort. Min far har ett litet lantställe med skog (6 hektar, värt strax under miljonen kanske). Det är ytterst sällan han säljer någon skog, utan det är mest gallring för egen ved. "Företaget" går alltså mer minus än plus och han har en del underskott sparat.

Jag själv har en liten enskild firma vid sidan av, som gör viss vinst. Jag är intresserad av att ta över gården förr eller senare, men det är inget akut behov från min sida. Både för det lilla skogsbruket, men även för att använda som sommarstuga typ. Jag har dessutom två systrar (som är ointresserade av stället).

Mina frågor:

1. Har jag fattat det rätt att om jag tar över stället så kan jag kvitta vinster i min enskilda firma mot underskott på gården? Blir det till och med samma enskilda firma?

2. Om gården ges bort till mig, eller säljs för under marknadsvärdet, kan jag då "ärva" det befintliga underskottet som finns idag? Eller bör detta klaras upp innan överlåtelse, t ex sälja en skogspost?

3. Min mor äger också en skogsfastighet som drivs på samma sätt (passivt, underskott, för egen ved mest). De har delat upp maskiner och sånt mellan sig, så de har en traktor var och sådär. Kan jag med mitt överskott i firman köpa över sådant från min mor framöver? Förenklat exempel: Säg att jag gör 40 000 kr i vinst ett år, har utgifter på gården på 10 000 kr och köper hennes traktor för 30 000 kr? På så vis slipper jag skatta för vinst och hon kan täcka upp sina minusposter.

4. Den enklaste lösningen som jag tänker för överlåtandet vore att lantstället ges som ett arvsförskott till mig. Den dagen det är dags att klara ut allt övrigt gällande arv så avräknas värdet av stället vid tidpunkten jag fick det. Eftersom jag betalar alla löpande kostnader men min far brukar stället som tidigare tycker jag det kompenserar för eventuell värdeökning stället har under den tiden. Håller ni med mig? Eller finns det en bättre lösning utan att jag måste dra på mig lån? Har inte pratat med mina syskon än, men gissar på att de tycker det är en rimlig lösning.

5. Finns det något annat att ta hänsyn till vid överlåtandet som är viktigt att tänka på?

Många frågor... hoppas någon har svar!
klashjelm
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:39, 16-08-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor



Osaka

#2 » 10:07:24, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du får det gratis som vid arv blir farsan och morsan utan pengar. Om de nu enbart skött om skogen och tagit ut egen ved har troligen virkesförrådet i den ökat rätt bra under årens lopp. Och en avverkning på sex ha eller så ger ändå rätt bra med pengar. Tror du stöter på patrull hos både föräldrarna och systrarna om du ska få det gratis, speciellt om det bara är ett sommarställe.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

klashjelm (trådstartaren)

#3 » 10:20:02, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, de blir ju förstås utan pengar. Men de har så de klarar sig och de har ändå tänkt att ge bort ställena förr eller senare. För dem är inte det ett problem, de vill bara att det ska bli rättvist.

Sedan gick stormen Gudrun hårt åt skogen, och alla 6 hektar är inte skog, så det finns inga jättevärden. Oavsett så skulle ju stället värderas vid ett överlåtande och avräknas på senare fördelning.
klashjelm
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:39, 16-08-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor

161A

#4 » 11:13:12, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ingen expert på detta men mina tankar är så här

klashjelm skrev:1. Har jag fattat det rätt att om jag tar över stället så kan jag kvitta vinster i min enskilda firma mot underskott på gården? Blir det till och med samma enskilda firma?


Beroende på om näringsverksamheten (fastigheten) är passiv eller aktiv, dvs om den kan ingå i den verksamhet du har i den enskilda firman eller inte, gör den inte det så kan du inte kvitta.


klashjelm skrev:. Om gården ges bort till mig, eller säljs för under marknadsvärdet, kan jag då "ärva" det befintliga underskottet som finns idag? Eller bör detta klaras upp innan överlåtelse, t ex sälja en skogspost?


Man kan inte överta en annans enskilda firma, eller näringsverksamhet, det du övertar är ju eventuella banklån.

klashjelm skrev:. Min mor äger också en skogsfastighet som drivs på samma sätt (passivt, underskott, för egen ved mest). De har delat upp maskiner och sånt mellan sig, så de har en traktor var och sådär. Kan jag med mitt överskott i firman köpa över sådant från min mor framöver? Förenklat exempel: Säg att jag gör 40 000 kr i vinst ett år, har utgifter på gården på 10 000 kr och köper hennes traktor för 30 000 kr? På så vis slipper jag skatta för vinst och hon kan täcka upp sina minusposter.


Köp av inventarier påverkar inte resultatet, om det inte är förbrukningsinventarier, De hamnar i balansräkningen inte i resultaträkningen. Och för att du ska få göra avdrag för inköp så måste de vara saker som du rimligtvis har nytta av i din rörelse idag. Att tänka på är att ju mer inventarier du har desto mer avskrivningar blir det som påverkar resultatet negativt.


klashjelm skrev:. Den enklaste lösningen som jag tänker för överlåtandet vore att lantstället ges som ett arvsförskott till mig. Den dagen det är dags att klara ut allt övrigt gällande arv så avräknas värdet av stället vid tidpunkten jag fick det. Eftersom jag betalar alla löpande kostnader men min far brukar stället som tidigare tycker jag det kompenserar för eventuell värdeökning stället har under den tiden. Håller ni med mig? Eller finns det en bättre lösning utan att jag måste dra på mig lån? Har inte pratat med mina syskon än, men gissar på att de tycker det är en rimlig lösning.


Nej det är inte det enklaste, Det enklaste för att bibehålla en bra relation till dina syskon, deras respektive och dina föräldrar är att du köper fastigheten för marknadsvärdet, som är uträknat av oberoende person (tex fastighetsmäklare) i samförstånd med syskon och föräldrar. Den köpesumma som dina föräldrar får av dig kan de sen fördela hur de vill mellan syskonen och eventuellt som ett förskott på arv.

klashjelm skrev:. Finns det något annat att ta hänsyn till vid överlåtandet som är viktigt att tänka på?


Ja se till att få ett så högt ingångsvärde som möjligt på fastigheten för om du ska sälja senare så får du skatta ca 30% på mellanskillnaden, det kan bli surt om 10-15 år om värdet på fastigheten dubblas eller tredubblas

Om du vill överta fastigheten så gör upp allt NU och inte sen om fem sju tio år.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

MN

#5 » 11:32:30, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte redan är osams med systrarna lär du bli det om du får ngt "gratis" av päronen oavsett om du så drivit och betalat driften i 30 år. Minnet är jäkligt selektivt när det gäller arv och pengar. Gör upp ngt nu som alla ställer upp på när mor och far är med i leken istf att tjafsa senare.

M

5 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

ner

#6 » 19:20:34, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med MN, gör upp medan föräldrarna är i livet.

Som info, om du köper fastigheten för max 85% av taxeringsvärdet (OBS! Inte marknadsvärdet) så behöver din far i det här fallet inte skatta på ev vinst utan det räknas ditt köp räknas som gåva.

Nr 2, underskott kan aldrig överlåtas såvitt jag vet.
Underskottet (din fars) behöver väl inte lösas på nåt sätt, han avslutar sin verksamhet på minus. Rätta mig gärna om jag har fel någon?

Nr 3. Investering för över 1/2 basbelopp skrivs av, dvs traktorn för 30000 kommer att påverka resultatet under flera år.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

bonnen513

#7 » 19:26:35, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast det är väl onödigt att slösa bort ett minus. målet måste väl vara 0
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

161A

#8 » 20:03:25, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mit mål är alltid att gå med vinst :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Göran Ekman

#9 » 20:13:34, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör upp det medans de inblandade lever .
Leta på en bra jurist som kan generations växling . Sånt sparar problem efteråt.
Gå inte bakom ryggen pånågon inblandad.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Gunnar i Sörby

#10 » 23:35:21, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte ta över din fars underskott, men du kan göra så här: Din fars ackumulerade underskott blir ett avdrag i hans reavinstberäkning när du köper fastigheten. Med lämpligt pris kan han alltså sälja med låg eller ingen skatt och du får ett ingångsvärde att använda vid en eventuell framtida försäljning.
Men anlita en jurist med vana vid generationsväxling i lantbruk!
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Stefan1972

#11 » 08:59:56, 17-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast man får väl inte spara underskott mer än fem år? Innan det blir nån affär kan det ju alltså vara dags att deklarera bort det iallafall.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

busholle

#12 » 11:07:35, 17-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett ackumulerat förlustresultat kan du spara med dig hur länge som helst.
Har en bekant som började f-skatta efter pension och nyttjade sina förlustavdrag från 70-talet och framåt. Travhästarna hade över tid inte genererat så stora prispengar...

Till ursprungsfrågan:
1. Kom överens inom familjen och involvera alla syskon och gör det runt samma bord. Jag förlitade mig på att farsan höll mina syskon informerade men när affären var klar visste de inget. Farsan är fortfarande i livet men den dagen han inte är det står vi inför en potentiellt stor osämja. Som någon skev, folk har en bra förmåga att minnas vad du fått men en sämre förmåga att minnas vad du har fått ge.
2. Ta hjälp även om det kosta 10 eller 20 tusen skatteeffekterna uppgår till tiofalt de beloppen så det är väl investerat.

Jag övertog som gåva mot ersättning på 84% av taxeringsvärdet för att farsan skulle slippa skatta. Nackdelen är om jag ska sälja så är det farsans ingångsvärde från -76 som reavinstskatten beräknas på.
De 84% ansåg vi då låg i närheten av marknadsvärdet beroende på bristande underhåll så därför blev den gåvan inte förskott på arv. Den sista detaljen är det som jag tror det kommer bli diskussioner om.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Stefan1972

#13 » 11:19:24, 17-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, jag tänkte nog på de allmänna avdragen man gör i nystartad verksamhet. Där är det fem år max.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

HerrNilsson

#14 » 16:31:30, 17-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="busholle"]Ett ackumulerat förlustresultat kan du spara med dig hur länge som helst.
Har en bekant som började f-skatta efter pension och nyttjade sina förlustavdrag från 70-talet och framåt. Travhästarna hade över tid inte genererat så stora prispengar...

Ett tillägg på det. Du kan enbart spara ett ackumulerat förlustresultat så länge som du bedriver en näringsverksamhet. http://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.1/331657.html

Stefan1972, fem år gäller underskott om du bedriver så kallad hobbyverksamhet. http://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.1/326279.html#h-Underskott-far-sparas-men-inte-rullas-vidare
HerrNilsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:53, 20-12-2016
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#15 » 16:37:12, 17-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anlita inte en jurist, anlita en redovisningskonsult med inriktning på lantbruk och generationsskifte. Jurister begriper inget av detta, de är bara duktiga på att fakturera 1400kr i timmen för värdelösa råd med tillhörande paragrafer och hotelser.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

4 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se