Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Regler köp och sälj

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

nisse (trådstartaren)

#1 » 23:02:20, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

undrar lite gran hur det ligger till affärsmässigt. Vi har bestämmt os att köpa en skoter och gjort upp med säljaren via SMS att vi tar den för summa x (men självklart inte betalat något) Hans skulle frakta den från stugan till Östersund och när den var där skulle vi åka dit och hämta/betala den. So far so good. Sedan blev det skickad flera SMS fram och åter där han inte hade tid och till slut så fick jag ett sms idag att han tänkte inte sälja den i slutänden. Jag formoder att någon har bjudit mer eller något i den stilen, men hur bindande är det egentligen när man har accepterad ett bud via SMS? Skulle vi har en realistisk chans att kräva att affären förs genom, eller är det kört eftersom det finns bara en SMS konversation där det framgår klart och tydlig att vi kom överens köpesskillingen?

Tror inte att jag orkar drivar det här vidare för en skoter, men skulle vara interessant att veta vad som gäller.

Mvh, Nils
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)



Martin.Eriksson

#2 » 23:14:01, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men kan inte jämställa ett avtal via sms med ett skriftligt dokument som är utskrivet samt på skrivit av båda parter och bevittnat.

Utan man får snarare tolka det som ett muntligt avtal mellan er. Problemet med muntliga avtal är ofta att dem inte går att bevisa och råder meningsskiljaktigheter om vad de muntliga avtalet avser och omfattar.


Hitta de här på nån sida när ja googla..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

jannejoel

#3 » 08:54:40, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men märkligt nog räknas muntliga avtal som lika bindande som skriftliga. ..
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Martin.Eriksson

#4 » 09:23:35, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:Men märkligt nog räknas muntliga avtal som lika bindande som skriftliga. ..


Ja men likförbannat går de ju inte bevisa nått.. möjligen om du har de inspelat då..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

jörgen.ottosson

#5 » 09:26:49, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det två privatpersoner som kommit överens om ett köp så är det köplagen som gäller: http://www.hallakonsument.se/klaga-angr ... /koplagen/

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... s-1990-931

...du kan ju kräva att köpet ska genomföras och man ska ju hålla vad man lovat/"kommit över ens om", det jobbiga är att det finns ingen "konsumentombudsman" eller liknande att vända sig till om man är missnöjd, utan det är direkt att ansöka hos tingsrätten som gäller. ( och det kostar pengar i någon mån ....)

( SMS och E-post måste ju ha ganska bra bevisvärde i alla fall.. :klia: ..om man jämför mot något som sagts över telefon eller när man träffats.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jannejoel

#6 » 10:35:55, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:
jannejoel skrev:Men märkligt nog räknas muntliga avtal som lika bindande som skriftliga. ..


Ja men likförbannat går de ju inte bevisa nått.. möjligen om du har de inspelat då..

Den där regeln är knäpp! Svensk juridik när den är som sämst
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Bygert

#7 » 11:35:35, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Muntliga avtal gäller precis lika mycket som skriftliga och det är bra, det skulle bli helt ohållbart annars. Anta t ex att den där skoteraffären gjorts upp direkt på plats och pengar bytts mot skoter. Efter det hade säljaren kommit och velat lämna pengar mot att få tillbaka skoter, vi har ju bara ett muntligt avtal så det gäller inte. Skulle det känns bra om det funkade så? Gällde inte muntliga avtal så skulle det bli orimligt krångligt med allt vad affärer heter. Det är bara när det gäller vissa speciellt utpekade områden som det uttryckligen krävs skriftligt avtal. T ex för att sälja en fastighet. Där kan man helt utan konsekvenser strunta i överenskommelse och handslag. Det är inte alltid den som missat affären tycker det är en bra ordning.

När det gäller sånt som skoter så är avtalet giltigt hur det än kommit till, telefon, skriftligt, sms, röksignaler... Har man på något sätt kommit överens så har man ett giltigt avtal. En annan sak är att bevisa att man varit överens och vad man kommit överens om. Det är svårt med ett muntligt avtal, det är som regel så att det är den som påstår något som ska bevisa det och blånekar då motparten så står man där. Skriftligt bevittnat avtal är naturligtvis långt säkrare. Men sms är ju ändå rätt bra bevisning, det skulle kunna räcka för att bevisa vad man kommit överens om, mail ligger i samma härad. Naturligtvis kan motpart påstå att det där har inte jag skrivit - fast det kan man med ett skriftligt kontrakt också.

Hyggligt läge så långt alltså men sen då? Man kan ju kräva att affären genomförs. I princip skulle man kunna gå till kronofogden för detta men det är med stor sannolikhet bara en omväg. Man kan lika gärna gå till tingsrätten direkt. Får man då en dom på att skotern ska lämnas mot pengar kan man genomföra det med hjälp av kronofogden om säljaren fortfarande trilskas. Fast det finns ju fortfarande mycket som kan gå fel, sitter det t ex nån motor kvar i skotern när man väl får den och en massa andra tänkbara komplikationer.

Tänkbart är ju att säljaren sålt till nån annan. Då gäller detta: "Säljer man tvem ett; gälde skadan åter, (och böte tio daler,) och den behålle godset, som först köpte." Faktiskt är det där fortfarande gällande lag, fast det där med tio daler bryr man sig inte om längre. Vad det står där i lite klarare termer är att om det först träffats ett giltigt och bevisbart avtal om att köpa skotern och säljaren sen ändå sålt till nån annan; då ska köpare två lämna skotern till köpare ett och säljaren ska betala skadestånd för allt som kan ha drabbat både köpare ett och två.

Det kan ju också vara så att det av nån anledning inte går att få tag på skotern. Då kan man begära skadestånd. Låter väl bra så långt men man ska bevisa hur stor skadan är också. Exakt vilken skada mätt i pengar har man fått av att inte få en skoter? Känns inte lätt att komma framåt den vägen.

Problemet är också att vänder man sig till tingsrätt mm så kostar det pengar. Dels är det då en ansökningsavgift. Så är det även det där med rättegångskostnader. Är det mindre än ett halvt basbelopp (drygt tjugotusen) så får man betala sina egna kostnader men man riskerar å andra sidan inte att få betala motpartens. Är det större summa det handlar om får förloraren betala både sina egna och motpartens. Det där kan blir tråkigt. Anta till exempel att man begär tjugotusen i skadestånd och tingsrätten bara tycker att man bevisat tvåtusen. Sannolikt tycker tingsrätten då också att man var så fel ute att man får betala alla rättegångskostnader och då riskerar det att bli en dyr affär.

Förr fanns det nån slags heder, man kunde ha en del konstigheter för sig innan affär men var det överenskommet och handslag, då gällde det, nåt annat var inte ens tänkbart. Nu för tiden har vi nog många varit med om att både säljare och köpare backar ut och inte går att få tag på. Tråkigt är det och tyvärr är det oftast inte värt besväret att försöka göra nåt åt det.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

jannejoel

#8 » 12:25:25, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ge gärna fler exempel på när det är nära nog nödvändigt att muntligt avtal ska va lika bindande som skriftliga. Att köpa en skoter eller ngt annat utan att begära kvitto är väl inget att rekommendera? Tvärtom. Alltid kvitto! Och då avgör det alla sådana tvister. Mycket bättre än att det ska hänga på ngn muntlig överrenskommelse.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jörgen.ottosson

#9 » 12:36:05, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvittot är ju bara ett bevis på att köpet/försäljningen fullföljts och betalats. "Avtalet" om försäljning har ju träffats tidigare, muntligt....(troligen)...när säljaren beskrivit varan, och köparen frågat vad som ingår mm. Priset förhandlats och hur leverans ska ske överenskommits. .......kanske detta skett bara minuterna innan kvittot, men ändå. :grin:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Bygert

#10 » 14:45:10, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Jörgen säger, kvittot är inget avtal. Funktionen är normalt att det ska fungera som bevis på att man betalt till bokföringen och även mot säljaren om denne skulle få för sig att vilja ha betalt en gång till. När det gäller själva avtalet är kvittot onekligen något som talar för att det funnits ett avtal men det kan ju ha innehållit mer än vad som framgår av kvittot. Dessutom är ju kvittot nåt som händer när affären är klar. Det hjälper ju inte om man ska åka långt för att hämta något eller om man köper på kredit.

Den absoluta majoriteten av de överenskommelser man träffar är faktiskt muntliga. Ta t ex när jag ska:

- Köpa mjölk
- Beställa tid för klippning
- Beställa foder
- Sälja höns
- Bestämma tid och plats för fika
- Flytta ihop med sambo
- Beställa reservdelar
- Beställa mat på restaurang
-Osv osv.

Inte tusan skriver jag skriftligt avtal för allt sånt där. Vill vi ha ett samhälle där man ska nödtvunget skriva ett skriftligt avtal om att man vill beställa en pizza? Jag vill inte ha det iaf, det skulle bli alldeles för tungrott. Däremot, om det gäller mer pengar eller finns större möjligheter att man blir oense, då skriver man avtal. Ta hantverkare t ex, det är bra för båda parter att man spaltat upp vad som ska göras och hur och vad det ska kosta.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stefan1972

#11 » 15:11:54, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

muntliga avtal gäller som sagt men bryter endera parten detta så återstår det bara för den andre att driva saken rättsligt och det kan ju ha sina för och nackdelar och kan i vissa fall kosta tiofalt mer än vad saken kostade från början. Så det normala är att man bara går vidare och letar nåt annat. Säljare finns det alla varianter av och köpt har man inte gjort förrän man betalat och erhållit varan. Tills dess kan vad som helst hända.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

stefansmark

#12 » 20:01:31, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt, muntliga avtal gäller precis lika som skriftliga. Problemet kan vara att bevisa vad som är kommit överens om.

Jag har faktiskt råkat ut för en liknande sak en gång.
Jag såg en kross på KVD som jag bjöd på, jag stannade under reservationspriset och auktionen tog slut.
KVD kontaktade mig och frågade om jag ville höja budet, jag höjde lite granna varpå KVD återkom och meddelade att köparen godtagit budet.
En faktura skickades ut per mail på krossen och allt var bra.

Efter veckoslutet ringde sedan KVD upp och säger att säljaren har ändrat sig, han vill inte längre sälja krossen för avtalat pris.

Jag hävdade å min sida att vi har ett avtal, betalar jag fakturan är krossen min att hämta, KVD hävdade annat varpå deras jurist kopplades in.
Precis som i exemplet ovan hade ett avtal ingåtts, jag hade kunnat hävda min rätt att köpa krossen, juristen kunde inte säga annat.

Problemet som då uppstår är i vilket skick krossen skulle varit om jag hävdat min rätt, jag beslutade att det inte var värt att bråka för att riskera att sitta med en trasig krossanläggning för flera hundra tusen i slutändan.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se