Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Wrebit för bokföring. Erfarenheter?

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Alrik

#16 » 20:44:32, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade BLinfos bokföringsprogram som jag inte riktigt kom överens med. Anlitar LRF konsult som sköter om deklaration, bokslut och allt som hör till. All löpande bokföring och fakturering sköter jag själv.

Använder nu Fort Knox som program, kostar 198kr/månad och lrf konsult använder samma program. Väldigt smidigt ifall man har någon fråga om någon kontering eller annat så ser man samma sak på skärmen när man ringer och pratar med dom.

Fort Knox rekommenderas, men som allt så kräv de lite kunskap om ekonomi om det ska bli rätt även om det är väldigt logiskt program. Precis som att köra bil så måste man kunna växla (bokföra, fakturera själv, eller så åker man automat (lämnar bort allt till någon som kan de) :)
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140



Osaka

#17 » 02:33:53, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade snabbt på appen, och kollade en annan helt gratis (dock seriös)för ett par veckor sedan. Lite hade jag hoppats att de skulle vara tillfyllest men jag inser att de tydligen gör en poäng medatt de ska vara så enkla att använda som möjligt, så enkla att det blir svårt att få det som man vill.
Fort knox mfl. fungerar nog som vanliga bokföringsprogram förutom att de utnyttjar nätets fördelar, dyra men kompetenta. De enklare apparna ser jag inte poängen med.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

vaniljmunken

#18 » 18:04:33, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde Zervant tills någon månad sedan, men dom ska stänga sin bokförings tjänst. Dom rekommenderar Bokio, så jag testade det och är super nöjd, fungerar perfekt för mig, mindre enskild firma.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

Anton

#19 » 21:08:48, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har testad Bokio och tycker det är ett bra och enkelt program för mindre företag. Kör sen många år faktureringsprogramet Anna son har lagts ner och inte uppdateras längre.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Alrik

#20 » 22:25:13, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osaka skrev:Kollade snabbt på appen, och kollade en annan helt gratis (dock seriös)för ett par veckor sedan. Lite hade jag hoppats att de skulle vara tillfyllest men jag inser att de tydligen gör en poäng medatt de ska vara så enkla att använda som möjligt, så enkla att det blir svårt att få det som man vill.
Fort knox mfl. fungerar nog som vanliga bokföringsprogram förutom att de utnyttjar nätets fördelar, dyra men kompetenta. De enklare apparna ser jag inte poängen med.


Fort Knox kan jag inte påstå är dyrt kontra vad du får. BL Info går på runda slängar 2,5k/år och var inte användarvänligt i mina ögon. Ska man ha visma och vill kunna ändra basplanerna så måste man upp på Visma admin. 500 tror jag de var när jag undersökte saken, då för 6k/år.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

magloman

#21 » 00:15:09, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visma administration 500 kostar 6000:- sen ca 2500:-per år och per användare. Det går bra att köra i fleranvändarmiljö och nu när det är SQL baserat är det riktigt vasst och möjliggör massa nya extra moduler i framtiden.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

simon.dahlquist (trådstartaren)

#22 » 06:23:55, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tanke som väcktes hos mig när jag fick se Wrebit var om det finns bra bokföringsprogram som app för mobilen att sköta allt i.
Det jag menar med enkelt är användarvänligt, inte enkelt i form av få och begränsade funktioner.
Att ha kunskaper om bokföring om bokföringen ska göras själv ser jag som självklarhet, antingen att kunskapen redan finns eller att den införskaffas.

Som jag ser det utifrån utvecklingsperspektiv så är ett bokföringsprogram tämligen enkelt program i sig eftersom det nästan enbart handlar om att flytta siffror till/mellan olika poster/konton.

Att Visma som ändå är rätt känt, nyligen gått över till SQL-databas ser jag mer som skrämmande att de inte gjort det tidigare än som något i framkant som gjort det nu.

Det där Bokio lät intressant, det ska jag kolla upp mer.

Det som jag ser det som största problemet är att bokföring måste ske i vissa bokföringsprogram annars hade jag nog kört Excel eller något gratis kalkylprogram eller utvecklat ett eget.

Återigen, bokföring är långt ifrån något avancerat ur utvecklingsperspektiv så jag är förvånad att det inte gjorts bättre på appfronten.

Sen priset också verkar vara att bara för att bokföring hanterar ekonomi så skulle det vara lättare att ta rejält betalt, vilket saknar relevans.
simon.dahlquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 07-12-2008
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Minigrävare Hanix N1502
Fyrhjuling Kymco MXU 500 med kombivagn

tracker

#23 » 10:04:40, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med efredo, där finns det mesta för en rimlig kostnad.
Fakturering, avskrivningar, lager, Momsredovisning, deklaration.
Med ett knapptryckning så gör den en fiktiv deklaration så du vet hur du ligger till med egenavgifter o moms.
+ att du även för in din privata ekonomi, typ fastghetskatt, eget pensionssparande för att få en helhet på din deklaration.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

simon.dahlquist (trådstartaren)

#24 » 06:37:36, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

eFRedo lät som ett bra tips. Har du kört med det länge?

Har du behövt kontakta supporten för det något och hur har det så fingerat?

Kör du det i mobilen eller kör du det på 'vanlig' dator?

EFRedo var ju t.om billigare än Wrebit och verkar vara betydligt kraftfullare med att det tydligt är fakturerings - och bokföringsprogram med uttalat färdiga skatteuträkningar.
simon.dahlquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 07-12-2008
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Minigrävare Hanix N1502
Fyrhjuling Kymco MXU 500 med kombivagn

Stefan1972

#25 » 07:38:45, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker fortfarande att du ska bestämma dig om du ska göra allt själv eller om du ska anlita redovisningsbyrå för det slutgiltiga. Det kan låta lockande med att det är så enkelt men det blir alltid ändringar och tillägg och gud vet allt och de flesta externa vill göra det i sina egna program iallafall.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

simon.dahlquist (trådstartaren)

#26 » 09:37:58, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, Stefan, låter det inte i denna tråden som jag undersöker alternativet att jag gör rubbet själv?

Om det inte framgår så är det vad jag gör.

Alternativt att ha ett väldigt litet och kompakt faktureringsprogram i mobilen, fast det andra alternativet känns just nu mer lockande.
simon.dahlquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:11, 07-12-2008
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Minigrävare Hanix N1502
Fyrhjuling Kymco MXU 500 med kombivagn

Stefan1972

#27 » 14:42:46, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det framgår i tråden att det är ett önskemål men det jag menade var ju att det inte alltid är så enkelt som man tror. Det räcker med så lite innan man sitter där och det är enklare att låta redovisningsbyrån göra bokslutet och att man stannar vid att fakturera.
Hade själv precis samma tankar när jag började för 20 år sen och köpte nåt dyrt SPCS program för det var ju så enkelt allting men det visade sig ju inte bli så utan man fakturerade bara och sen blev det andra iallafall som skötte resten. Då hade jag lika gärna kunnat skippa det dyra programmet och sen bara skaffat nåt att fakturera i.

Idag har jag Fortnox med bokföring och allting men där djupdyker jag ingenting. Jag fakturerar och sambon lägger in övrigt och sen sköter redovisningsbyrån resten. De loggar in och kör ut rapporter som de kör in i sitt eget. Jag momsdeklarerar dock själv för så länge det löpande förs in så skriver jag ut rapporter själv och deklarerar.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

161A

#28 » 15:44:39, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är också min åsikt och erfarenhet som företagare att i början är det bäst att låta en redovisningsbyrå sköta bokföringen, sen efterhand som man lär sig ta över bokföringen själv, det kan också vara så att man kommer underfund med att det är bättre att koncentrera sig på sitt yrken och låta någon annan ta hand om bokföringen.
I mitt eget fall så har det växlat lite i perioder, i vissa perioder så har redovisningsbyrån gjort allt och vissa har vi gjort det mesta själv. Det kan vara bra att ha en bra relation till sin redovisningsbyrå, för om man kommer in i en period med mycket jobb så kan det vara bra att ha möjligheten att lämna över en del av pappersarbetet,
Det man tjänar mest på är att ha ordning i verifikationerna och stämma av kontot, själva knapptryckningen är förhållande vis billigt att köpa in, att leta fel i andras papper tar tid och är dyrt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

tracker

#29 » 20:03:06, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

simon.dahlquist skrev:eFRedo lät som ett bra tips. Har du kört med det länge?

Har du behövt kontakta supporten för det något och hur har det så fingerat?

Kör du det i mobilen eller kör du det på 'vanlig' dator?

EFRedo var ju t.om billigare än Wrebit och verkar vara betydligt kraftfullare med att det tydligt är fakturerings - och bokföringsprogram med uttalat färdiga skatteuträkningar.

Har använt det i 9 år nu, Stig som gjort programmet är mottaglig för förändringar, har själv mailat honom om önskemål.
Tror även att han tar i uppdrag att kolla igenom bokföringen vid årsslut.
Programmet är suveränt du får väldigt mycket för pengarna, men i och med att du har lagerregister så går det fort att fakturera.
Faktura finns med i programmet bara att lägga in loggan, rot, omvänd moms mm.
Jag har lagt in arbetstid som en artikel i registret, även reseersättning samt grävare ligger som artiklar.
Kör även med AD tekniks gps logger i arbetsbilen, så i slutet av månaden in med gps:en, fakturera timmar + reseersättning, gps har koll så man inte missar någon timme att fakturera.
Har en pennscanner typ irispen till datorn, alla artiklar som är inköpta till kund så scannar jag bara in samma text som står på fakturan och knackar in mitt pris på artikeln, går väldigt fort och är smidigt.
Det är även bra att ha en kontakt på någon redovisningsbyrå, jag har tre, en på lrf, en som är revisor + att grannen jobbar med bokföring / kontering.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se