Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Enskild Firma och firmabil

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

tracker

#31 » 13:23:22, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man är anställd med hemmet som utgångspunkt, eller har firmadress till hemmet där även kontoret är, hur blir det då ?
Lagret är på annan adress.....
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15



Eucharn (trådstartaren)

#32 » 15:21:50, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Om man är anställd med hemmet som utgångspunkt, eller har firmadress till hemmet där även kontoret är, hur blir det då ?
Lagret är på annan adress.....


Nu är detta inget problem som drabbar mig, jag har både tillverkning och lager hemma.

dc_lindberg skrev:C-reggat fordon = yrkesfordon. Vikt ospecificerad.
C-klassat fordon = lastbil, eller skåpbil, eller flakbil med en totalvikt på över 3500kg.
C-kort = behörighet att framför lastbil med totalvikt på över 3500kg
B-kort = upp till max 3500kg totalvikt
( ! med reservation för ändrade regler ! )

BE-kort ger behörighet att framför ekipage på max 4500kg(?); MEN inte om dragfordon eller släp är C-klassat! Då krävs C-kort.


7 ton är väl annars den teoretiska gränsen för BE, B+ är 4500

Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton och ett eller flera släpfordon kopplade till sådan bil, om släpfordonens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.


Tror fortfarande du har fel om C-registrerig/klassificering, men varsågod att överbevisa mig.

Transporterar skrymmande saker, full last i bil och släp (fysiskt fullt) ger nog inte högre sammanlagd lastvikt än cirka 2500 kilo, tar man då 800-900 i bilen och 13-1400 på kärran så rymms det gott och väl inom ramen för mina behörigheter - 2000 kilo släpvagn och 3500 kilo bil.

Stefan1972 skrev:I vilket fall som helst, företagsformen har ingen betydelse vad jag vet. Har man firmabil så måste man ha privatbil som man åker i till arbetsplatsen där firmabilen står. Med den parkerad hemma så är man direkt i gråzonen för förmånsbeskattning men å andra sidan är det ju inga problem att skatta korrekt heller. Med klara journaler och ärliga redovisningar så är det sällan problem. Det vanliga är ju att man myglar och det är ju det dom är vana med. Kan man visa att man inte gör det så är det ju inga problem.


Myglar gör alla, men man måste göra det snyggt :vissla: :vissla: Har till exempel försökt sätta mig in i hur RUT funkar en längre tid och tror jag har fått kläm på det, har konverserat rätt mycket med skattmasen och även hyrt in en revisor per timme som dubbelkollade allt innan det slutligen hamnade i bokföringen och fakturan kunde skickas ut. Bil verkar i alla fall vara möjligt, och det känns bra! Sliter en del på den privata bilen att dra omkring tunga lass, och dessutom så behövs den till annat ibland så man får sy ihop de mest omöjliga lösningar ibland för att få det att funka.
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

dc_lindberg

#33 » 21:28:10, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter du att blanda ihop C-registrerat med C-klassat så kvarstår soppan.
Vikterna -är- jag osäker på. Tack för förtydligande och uppdatering av dem. Förr var det 3500kg för hela ekipaget. BE gav fler kg, men hur många hade jag inte i minne. Har inte E själv (än). Kvittar dock helt i resonemanget mellan C klassade fordon, C reggade fordon och C behörighet.
Ointressant hårklyveri så länge som man inte behöver slänga käft med länsman, eller skattmasen.

Det viktiga är att du har koll på vad du behöver och att du täppt till de luckor som måste täppas till.
Förr var det så enkelt att man behövde bara -äga- en till bil, eller mc, så var det grönt. Skattmasen kan inte kräva att det fordonet måste rulla ett visst antal mil per år... dock måste trippmätaren röra på sig så mycket att skattmasen helt saknar fog för att dumma sig ;-)
Hur är det med detta idag? Jag vet inte.
GPS kör-journaler skulle komma att städa körjournalseländet sa man (10-15 år sedan nu) - hur det blev vet jag inte eftersom jag inte har haft behovet av att sätta mig in i det. Det jag -vet- är att skattmasen läser lagen värre än Fan läser Bibeln! O det är vi -undersåtar- som -alltid- har fel, hur rätt vi än har! Så, det gäller att se till att alla hål är täta och att använda alla tillgängliga kryphål för att klara sig undan ;-)

Att vara sniken eller girig straffar sig garanterat när motparten är staten!
Bättre betala lite mer till den girige --- o ta igen de kostnaderna någon annan stans, med råge ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#34 » 23:00:38, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BE taget före 19 juni 2013 har ingen begränsning alls på släpvagnsvikten.. bara bilens begränsning.
BE taget därefter har begränsning på totalvikten av släpet/släpen på max 3500kg.
B-96 är max totalvikt 4250 kg.
B taget före någonting 1996 får köra personbil men obegränsad totalvikt.

Känns som om det blandas friskt mellan både äpplen, päron och annan frukt här.

Att sedan säga att skattmasen tolkar lagen som dom vill är ju inte direkt sant. Kan ju ex ta som exempel då skattemyndigheten för något år sedannblev återbetalningsskyldig på en massa skattetillägg. Ramaskri. Va folk som oxå blev dömda till böter/fängelse för ek brottslighet. Totalt ramaskri. Dubbelt straff är inte lagligt. Vilket skatten helt enkelt ville ha en dom på. Därför drev dom det så hårt att det gick till domstol. Helt enkelt ett sätt att få ett prejudikat.invilken dom förlorade.
Men ja. I skatteärenden har vi bevisbördan vilket kan ses som lite smått udda:)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall

#35 » 23:05:13, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och att man inte för köra en taxibil utan taxiförarlegitimation kan inte bara rätt. . Det är en personbil. Som man får köra på b-körkort.

Att det sedan är "registrerad" som taxi är ju bara en tilläggsinformation likt den som det står att det är en övningsbil på trafikskola bil.
Ger skillnader i besiktningsperioder ex. Och talar om att det finns viss utrustning i bilen och att den går i yrkesmässigt bruk.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Berit

#36 » 23:19:45, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vitt jag vet finns det varken C-registrerat eller C-klassat fordon.
Men man brukar säga C-registrerat om fordon som behöver C-körkort totalvikt över 3500 kg.

Lastbil är en bil som är inrättad huvudsakligen för godstransport.
Finns både lätt och tung 3500 kg är gränsen.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/Lastbil/

Vad sen skattmasen säger om bruk av företagsbil är en helt annan 5a.

1 person gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

dc_lindberg

#37 » 07:20:42, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:back_to: TS frågeställning - lite förtydligad:
Eucharn skrev:Har sökt, och i och för sig hittat, efter information om detta. ...

Funderar alltså att skaffa en bil på firman, något i klass med en Sprinter, Master, Crafter eller liknande med bakgavelhiss. Kommer uteslutande att användas till att transportera den vara som vi nu säljer (hemlis!), man raggar liksom inte omkring i ett sådant fordon bara för att det är roligt :driver:

Sedan kan man väl använda den för att tex hämta ungen från innebandyträningen samtidigt som man passar på att leverera en försändelse - men det kanske blir lite av en gråzon??

Nåja, tillbaka till verkligheten:
- Moms får man inte lyfta,
- men fördelen som jag kan se med att ha bilen i firman är väl att man får igen en slant på drivmedel och underhåll.

- Alternativet är väl att köpa den privat och dra av 18.50 per mil, men då den uteslutande ska användas inom näringsverksamheten så verkar det bli en massa jobb och krångel med bokföringen då det blir 8-10 resor/100 mil i veckan - det är illa nog som det är med alla kvitton och verifikat. Och hur bevisar man att man inte använt den mer en enstaka gånger/max 100 mil privat?
- Elektronisk körjournal är ett alternativ, inte så farligt dyrt vad det verkar.

- Ett annat alternativ är leasing då man får tillbaka 50% av momsen samt att hela leasingavgiften är avdragsgill..
(En ren jäkla djungel för en som knappt gick ut skolan :huh: :huh: )

... lite rådgivning alldeles gratis av alla kunniga forumister!
:rock_on:


Fråga gäller vad som blir mest fördelaktigt:
- Företagsbil, som företaget äger
- Leasa/hyra
- Köpa bil privat och låna ut till företaget för skatteavdrag med 18.50kr/mil (f.n. gällande taxa)
- Leasa/hyra

Med i frågeställningen finns instoppat att det finns privata körningar som kan sammanfalla med yrkesmässiga transporter, med underförstådd fråga om hur lätt/svårt det är att det blir lite mer körningar än bara företagets samt vad detta då kan ha för konsekvenser.
:back_to:
Senast redigerad av dc_lindberg 19:52:02, 24-11-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#38 » 11:36:21, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är off topic.
Men då det kommer saker som redan när off topic och dessutom tagna helt ur luften med rent ut sagt felaktiga grunder besvarar jag dessa i tråden då jag faktiskt tycker att i faktafrågor ska det vara korrekta fakta och inte rent hittepå eller missuppfattningar.

Forumet är guld och jag läser det mesta av alla medlemmar med stor glädje. Senaste av dig dc var om lampor på en rullator vilket jag tyckte var en bra tråd även om jag eg inte har någotnstörre intresse av rullatorer:)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

63an

#39 » 12:41:34, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grinig? Om vi monterar säkerhetsbälte å en ratt som de går att snurra på då å "liksom höjer statusen" blir de roligare då? :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Berit

#40 » 16:24:44, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En flakbil med kåpa får man dra av hela momsen räknas inte som personbil.
Vilket en skåpbil gör. Om inte förarhytten och skåpet utgör
separata karosserienheter

https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 10628.html

https://www.skatteverket.se/download/18 ... AOQQTJtp9e

1 person gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

Eucharn (trådstartaren)

#41 » 17:02:31, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit skrev:En flakbil med kåpa får man dra av hela momsen räknas inte som personbil.
Vilket en skåpbil gör. Om inte förarhytten och skåpet utgör
separata karosserienheter

https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 10628.html

https://www.skatteverket.se/download/18 ... AOQQTJtp9e



Jamen då borde jag ju vara på den säkra sidan? Siktar på en vad jag nu kallar skåpbil - vilket säkert kan dras i långbänk liksom c-klassificeringen här ovan. Det är en flakbil med ett stort fyrkantigt skåp monterat bakom hytten. Har inte sett många med lyft på 'skåplösa' sprinters/crafters/masters/cubistars/vaddenuheter - möjligtvis handikappsanpassade bilar, men det är liksom en annan kategori. Har inte haft tid att fundera så mycket, har jobbat dygnet runt sista tiden med det vita guldet som föll ner från himlen.

Länk till bild:
https://images.autouncle.com/se/car_ima ... emobil.jpg
Senast redigerad av Eucharn 17:04:23, 24-11-2017, redigerad totalt 1 gång.
Redan som barn var jag en liten gosse

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

jonnordvall

#42 » 17:03:22, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallat femcentimetersfordon av skatteverket:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Eucharn (trådstartaren)

#43 » 17:05:30, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Kallat femcentimetersfordon av skatteverket:)


Är det medeltalet på hur mycket den förlänger det manliga organet eller? :cool:
Redan som barn var jag en liten gosse

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

jonnordvall

#44 » 17:35:25, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha. Nej det är avståndet mellan hytt och påbyggnad
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se