Om man är anställd med hemmet som utgångspunkt, eller har firmadress till hemmet där även kontoret är, hur blir det då ?
Lagret är på annan adress.....
tracker skrev:Om man är anställd med hemmet som utgångspunkt, eller har firmadress till hemmet där även kontoret är, hur blir det då ?
Lagret är på annan adress.....
dc_lindberg skrev:C-reggat fordon = yrkesfordon. Vikt ospecificerad.
C-klassat fordon = lastbil, eller skåpbil, eller flakbil med en totalvikt på över 3500kg.
C-kort = behörighet att framför lastbil med totalvikt på över 3500kg
B-kort = upp till max 3500kg totalvikt
( ! med reservation för ändrade regler ! )
BE-kort ger behörighet att framför ekipage på max 4500kg(?); MEN inte om dragfordon eller släp är C-klassat! Då krävs C-kort.
Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton och ett eller flera släpfordon kopplade till sådan bil, om släpfordonens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.
Stefan1972 skrev:I vilket fall som helst, företagsformen har ingen betydelse vad jag vet. Har man firmabil så måste man ha privatbil som man åker i till arbetsplatsen där firmabilen står. Med den parkerad hemma så är man direkt i gråzonen för förmånsbeskattning men å andra sidan är det ju inga problem att skatta korrekt heller. Med klara journaler och ärliga redovisningar så är det sällan problem. Det vanliga är ju att man myglar och det är ju det dom är vana med. Kan man visa att man inte gör det så är det ju inga problem.
Eucharn skrev:Har sökt, och i och för sig hittat, efter information om detta. ...
Funderar alltså att skaffa en bil på firman, något i klass med en Sprinter, Master, Crafter eller liknande med bakgavelhiss. Kommer uteslutande att användas till att transportera den vara som vi nu säljer (hemlis!), man raggar liksom inte omkring i ett sådant fordon bara för att det är roligt
Sedan kan man väl använda den för att tex hämta ungen från innebandyträningen samtidigt som man passar på att leverera en försändelse - men det kanske blir lite av en gråzon??
Nåja, tillbaka till verkligheten:
- Moms får man inte lyfta,
- men fördelen som jag kan se med att ha bilen i firman är väl att man får igen en slant på drivmedel och underhåll.
- Alternativet är väl att köpa den privat och dra av 18.50 per mil, men då den uteslutande ska användas inom näringsverksamheten så verkar det bli en massa jobb och krångel med bokföringen då det blir 8-10 resor/100 mil i veckan - det är illa nog som det är med alla kvitton och verifikat. Och hur bevisar man att man inte använt den mer en enstaka gånger/max 100 mil privat?
- Elektronisk körjournal är ett alternativ, inte så farligt dyrt vad det verkar.
- Ett annat alternativ är leasing då man får tillbaka 50% av momsen samt att hela leasingavgiften är avdragsgill..
(En ren jäkla djungel för en som knappt gick ut skolan )
... lite rådgivning alldeles gratis av alla kunniga forumister!
Berit skrev:En flakbil med kåpa får man dra av hela momsen räknas inte som personbil.
Vilket en skåpbil gör. Om inte förarhytten och skåpet utgör
separata karosserienheter
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 10628.html
https://www.skatteverket.se/download/18 ... AOQQTJtp9e
jonnordvall skrev:Kallat femcentimetersfordon av skatteverket:)
Återgå till Ekonomi, handel, import/export
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst