Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Enskild Firma och firmabil

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Eucharn (trådstartaren)

#1 » 15:17:25, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sökt, och i och för sig hittat, efter information om detta. Antagligen så har jag inte tillräckliga Google-skills eller så är jag bara för dum i huvudet för att fatta vad de menar i sina förklaringar.

Funderar alltså att skaffa en bil på firman, något i klass med en Sprinter, Master, Crafter eller liknande med bakgavelhiss. Kommer uteslutande att användas till att transportera den vara som vi nu säljer (hemlis!), man raggar liksom inte omkring i ett sådant fordon bara för att det är roligt :driver: Sedan kan man väl använda den för att tex hämta ungen från innebandyträningen samtidigt som man passar på att leverera en försändelse - men det kanske blir lite av en gråzon??

Nåja, tillbaka till verkligheten:

Moms får man inte lyfta, men fördelen som jag kan se med att ha bilen i firman är väl att man får igen en slant på drivmedel och underhåll. Alternativet är väl att köpa den privat och dra av 18.50 per mil, men då den uteslutande ska användas inom näringsverksamheten så verkar det bli en massa jobb och krångel med bokföringen då det blir 8-10 resor/100 mil i veckan - det är illa nog som det är med alla kvitton och verifikat. Och hur bevisar man att man inte använt den mer en enstaka gånger/max 100 mil privat? Elektronisk körjournal är ett alternativ, inte så farligt dyrt vad det verkar.

Ett annat alternativ är leasing då man får tillbaka 50% av momsen samt att hela leasingavgiften är avdragsgill.. En ren jäkla djungel för en som knappt gick ut skolan :huh: :huh:

Kanske man skulle skita i allt och börja jobba på donken så man slipper fundera så mycket...

Revisorn tar betalt för att svara, och då man är snål och sniken tänkte jag gnida till mig lite rådgivning alldeles gratis av alla kunniga forumister!

:rock_on:
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452



Ivar Risslén

#2 » 15:40:18, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring skatteverket. Än har jag inte fått någon räkning från dom om frågor som jag har ställt.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#3 » 16:25:51, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte hänt något drastiskt positivt de senaste åren, så "glöm företagsbil" på enskild firma!
Skaffa ett AB istället, då fungerar världen "normalt" ;-)

Skatteverket är inte ansvarigt för de svar de lämnar... så...
Din revisor betalar du för att den skall kunna området och ge dig -rätt- råd, men som med skatteverket så svär den sig fri från ansvar gällande de svar den lämnar...
I slutänden är det bara du själv som är ansvarig för precis allt, även det du orimligtvis skulle ens kunna tänkas ha hört talas om än mindre kunna...

Det vanligaste problemet med firmabil är att skattmasen helt underkänner samtliga redovisingar... oavsett om du så kör med stämpel klocka, kvittenser från kunder, osv... Skattmasen anser att din firmabil används privat, oavsett om du har en hel flotta med privata fordon...

Leasing ger lite andra öppningar, men... att inte äga... gillar inte den tanken själv eftersom det ställer högre ansvarskrav och därmed kostnader...
Ex., bekant till mig kom in med trasig vindruta. Hade han ägt bilen så hade kostnaden försvunnit genom rabatter och försäkringar, men, han leasar den på sitt företag... så det bidde ett kalas på 3500kr + moms... han var måttligt road... (skedde i somras, 2017).

Orsaken till eländet finner du i VAN explosionen på 1980-talet... -alla- företagare skulle ha företagsbil, å då var det Cheva eller Dodge VAN som gällde... spårade ur o skattmasen blev sur...

Ändra din enskilda firma till ett AB å mycket problem är som bortblåsta ;-)

Samtliga bolagsformer har för- och nackdelar.
Det tar en stund att sätta sig in i dem; det är -väl- spenderade pengar hos din revisor om den kan ge dig en timmes "undervisning", dvs genomgång av bolagsformerna som finns och ställa dessa mot den verksamhet du ska bedriva och den totala ekonomi ditt hushåll har och dess olika delformer.

Gällande bokföring.
Dubbel italiensk. Du gör grovjobbet - alltid - och lämnar till revisorn för granskning och fin lir!
Har du kollen, så slipper du tråkiga överraskningar :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#4 » 16:36:14, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bror har HB där det finns både en tung lastbil och en personbil. Det måste finnas två personbilar i hushållet (vilket det gör) plus personbilen i företaget. Du måste kunna motivera varför du har bilen i företaget och vilka resor du har gjort. Osäker på körjournal men det vet säkert andra bätter.
Fördel med bilen i företaget är att du kan dra av både drivmedel, service och reparationer.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Eucharn (trådstartaren)

#5 » 16:44:50, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Leasing ger lite andra öppningar, men... att inte äga... gillar inte den tanken själv eftersom det ställer högre ansvarskrav och därmed kostnader...
Ex., bekant till mig kom in med trasig vindruta. Hade han ägt bilen så hade kostnaden försvunnit genom rabatter och försäkringar, men, han leasar den på sitt företag... så det bidde ett kalas på 3500kr + moms... han var måttligt road... (skedde i somras, 2017).


På mitt "riktiga" jobb kör vi bara leasade bilar, och har dem försäkrade i LF så en ruta går lös på 1500 spänn...?? Var nyligen med om en viltolycka, och LF gick till och med in och pröjsade VW;s hutlösa självrisk (Vagnskadegaranti via IF, runt 9 papp) eftersom vi har bilen försäkrad hos dem, och de har 1000 kronor i självrisk vid viltolycka. Kanske han skrev på ett taskigt avtal bara??

Det ska fan inte vara omöjligt, men skatteverket hade telefonkö så jag ska prova igen i morgon. Vi snackar transportbil - ingen amerikansk pickup, utan en stor fyrkantig låda med hjul med för liten motor... :mrgreen: :mrgreen:


Det där med två personbilar i hushållet ställer väl till det, har bara en eftersom vi inte behöver fler.. Lite surt om man måste köpa en ny bil till? Eller missförstod jag allt igen? Gäller väl andra regler för transportbilar (lastbilar) över 3500 kg?
Redan som barn var jag en liten gosse

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

magloman

#6 » 17:25:32, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp helst en skåpbil av firma på leasing

Kör bara i arbetet med den

Skaffa telia sense(körjournal 99:-/mån)

Se ba Kör ba köör!

Sen vid behov analyserar man körjournalen från telia sense osv.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tracker

#7 » 18:08:35, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, skåpbil och ta den på leasing, ta hög förstaavgift samt 10 % i restvärde så får du dra halva momsen på allt utom restvärdet, där är det full moms.
Jag kör med AD-teknik logger, man äger den själv inga avgifter.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

161A

#8 » 18:14:03, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Ändra din enskilda firma till ett AB å mycket problem är som bortblåsta ;-)



finns ingen anledning till att göra så, minst av allt för en firmabils skull.

Själv har jag både AB och enskild firma har firmabil i bägge, både med och utan leasing och en privatbil.
fungerar hur bra som helst ingen skillnad med de olika bolagsformerna
som tidigare skrevs skaffa körjournal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

dc_lindberg

#9 » 18:17:41, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A
Du säger så, då är det kanske så. Jag har inte uppdaterat mina bolagskunskaper utan stödjer mig på det jag fick lära mig en gång i tiden (före Sverige röstades in i EU...).
Vet dock att det var på G med annan form av körjournaler än de jag är upplärd med (pappersboken). Bra att skattmasen då accepterar de nya GPS baserade digitala :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

161A

#10 » 18:20:58, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

på senare år har enskild firma blivit mer likt AB

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

jörgen.ottosson

#11 » 18:30:45, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ändå ska köra med bakgavellyft och skåp, så kan ju c-reggad vara ett alternativ...då är momsen inget problem, och inte eventuella "förmånsvärden" mm heller. (om inte något ändrats sedan jag "uppdaterade mig sist....är iofs en stund sedan.... :klia: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Eucharn (trådstartaren)

#12 » 18:31:05, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat lite på automile, 49 kronor i månaden med baspaketet. Låter bra, tack för alla svar men vi hamnade ungefär där jag misstänkte - leasad bil med elektronisk körjournal.
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

Ivar Risslén

#13 » 18:37:42, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här står det på Skatteverkets hemsida. https://www.skatteverket.se/foretagocho ... il+i+firma

"Nystartade företag - Allmänna frågor

Vilka möjligheter har jag att dra av bilkostnader i min nystartade näringsverksamhet?
Du får avdrag i näringsverksamheten för bilens totala driftskostnader och värdeminskning om du har bokfört bilen och kostnaderna för denna i din enskilda firma eller i handelsbolaget och om bilen är nödvändig för verksamheten.

Har du även använt bilen för privat körning i mer än ringa omfattning beskattas du för bilförmån enligt samma regler som gäller för löntagare. Om du under året bara har använt bilen privat vid högst tio tillfällen och då inte kört mer än 100 mil, behöver du inte skatta för bilförmånen. Mer om bilförmånsreglerna kan du läsa i Skatteverkets information om värdering av bilförmån.

Om du använt din egen bil i näringsverksamheten får du avdrag med 18,50 kronor per mil (inkomstår 2016 och 2017).

Om du är delägare i ett handelsbolag och beskattas för förmån av fri bil och du använt bilen i näringsverksamheten kan du få avdrag för utgiften för diesel med 6,50 kronor per mil och för annat drivmedel med 9,50 kronor per mil (båda beloppen gäller för inkomståret 2016 och 2017). En förutsättning för avdraget är att drivmedlet inte betalas av handelsbolaget. Du ska kunna redovisa underlag för avdraget genom en noggrant och kontinuerligt förd körjournal eller på annat lämpligt sätt."

Det är ungefär som det är skrivet tidigare i tråden.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Johanolof

#14 » 19:27:30, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns tydligen inte någon som vet vad det kostar att åka firmabil.
1. Du måste föra körjornal på alla resor. Denna ska du sedan kunna visa upp och jämföra med tex en arbetsorder eller liknande.
2. En resa mellan hemmet och en fast arbetsplats tex kontoret , lager , eller en verkstad räknas som privat resa.
3. Alla övriga privata resor är privata resor.
4. Du får köra MAX 10 privata resor om året och Max 100mil totalt privat om året. Kör du fler resor eller mer mil så ska du förmånsbeskatta. Dvs tjänstebil.
5. Elektronisk körjornal är jättebra för du får med alla resor men om du inte uppfyller ovanstående ang privat resor så åker du 100% dit på förmånsbeskattning.
6. Skattemyndigheten är skyldiga att kolla upp eventuella anmälningar om fusk vilkert gör att grannar kunder och konkurrenter lätt kan se till att du blir ca 30000, 100000 eller 180000kr fattigare om du får en koll ( 1,3eller 5 års revision)
7. Det hjälper inte att " betala"sin firma för de privata milen det anses som förmån ändå.
8. Det är du som har bevisbördan mot skattemyndigheten.
Kör bara kör? Nej tror inte det.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

BM425

#15 » 19:32:35, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eucharn skrev:Det ska fan inte vara omöjligt, men skatteverket hade telefonkö så jag ska prova igen i morgon.


Maila en fråga istället eller också, då får du ett skriftligt svar samt namn på den som svarar. Lite bättre att ha om det strular senare.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se