Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Vite/sanktionsavgift för att starta innan startbesked (bygglov)

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 09:58:03, 09-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

För er som gör bygglovspliktiga jobb mot privatkunder så är det viktigt att veta om en förändring i och med nya PBL:
Kunden får överhuvudtaget inte påbörja bygget innan han har fått ett "Startbesked". Det räcker alltså inte med att bygglovet är klart!
Den kund som börjar när bygglovet är klart utan att ha fått startbeskedet riskerar vite (heter nog "Byggsanktionsavgift") från Boverket. Kommunerna är skyldiga att rapportera sådant till Boverket och Boverket kan/får tydligen inte pruta eller se mellan fingrarna överhuvudtaget.
Det handlar om ganska stora belopp, se exempel här:
http://gnesta.se/byggabo/bygga/bygglov/ ... 00470.html

Detta är ju intressant att veta för oss som är i "byggartagen" men det är mycket viktigt att veta även för er som gör grunder, avloppsanläggningar med mer.
Det har tydligen redan hänt att en kund har drabbats av detta till följd av att grundläggningen har påbörjats för tidigt. Då har denna kunden skyllt på entreprenören, "Han påbörjade innan jag hade gett klartecken". Kunden har sen med stöd av Konsumenttjänstlagen (antar jag) fått Tingsrätten på sin sida och kunnat begära betalt för byggsanktionsavgiften från entreprenören.
Det är med andra ord mycket viktigt att kunden överlämnar en kopia på startbeskedet innan ni påbörjar ett sådant jobb!
Jag kommer fortsättningsvis att begära redan i orderbekräftelsen att kunden ska överlämna en sådan kopia innan jag ens påbörjar jobbet.


Det är ju intressant "kostnad" att ändra användning för en villa så att man har den som kontor istället. :grin:




Till råga på allt kan man tydligen få startbesked innan bygglovet är beviljat:
http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fra ... esked-ges/
Hur konstigt är inte det?
Har slutat på forumet!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



stefansmark

#2 » 10:12:19, 09-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var hårda tag det där!
Antagligen ett sätt att komma åt alla de som gör allt möjligt utan vare sig bygg eller marklov.
Jag antar att det mesta går fortsättningsvis bra så länge man har bra kontakt med grannar etc. Skulle inte vilja bo granne med sura gubben med superkoll på bygg och marklovsfrågor mera, då blir det trubbel med det mesta...
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

dogen

#3 » 13:42:00, 09-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänger det inte ihop på så vis att startbeskedet är det datum man räknar ifrån då det oftast i bygglovet står en tidsram för projektet som begränsar hur länge man får hålla på att böka. Startbesked innan bygglovet är nog inte konstigare än att man får sätta igång och ställa om platsen till arbetsplats (etablering) utan att för den skull sätta igång med själva arbetet. Gör man det, sker det på egen risk. I vissa fall (säg tätbebyggt område med fisiga grannar och man vill smälla upp ett vindkraftverk) kan det vara dumt att chansa, medan man ute på vischan utan en granne inom synhåll och utan att det är några kontroversiella saker man hade tänkt sig, förmodligen kan sätta igång direkt man fått startbeskedet. Å andra sidan behövs nog varken det ena eller det andra vad gäller det sistnämnda. Tekniska kontoret och bygglovsfrågor är ju mer ett ställe att vända sig till då man vill klaga. Finns det ingen som klagar så kan man i princip göra hur man vill. Ett startbesked är väl i princip bara ett papper man lämnar in, där man säger 'nu kör jag igång' och sedan säger de 'jahapp?'?
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C (trådstartaren)

#4 » 13:47:09, 09-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:... Ett startbesked är väl i princip bara ett papper man lämnar in, där man säger 'nu kör jag igång' och sedan säger de 'jahapp?'?

Efter vad jag har förstått är startbeskedet inte nåt man lämnar in utan istället nåt man får ut.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

stefansmark

#5 » 23:14:35, 09-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte så att bygglovet kan överklagas men du kan börja bygga så fort du fått bygglov och fått startbesked(haft startmöte med kvalitetsansvarige etc.)
Skulle det sedan bli så att bygglovet överklagas och den klagande får rätt antar jag att man har en del bekymmer att reda ut...
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Michael Meier

#6 » 23:36:04, 09-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.boverket.se/Vagledningar/PBL ... rtbesked/#

Startbesked för delar av arbetet

Byggnadsnämnden kan ge ett startbesked för delar av det arbete som ska utföras, till exempel kan entreprenören få schakta men inte påbörja grundkonstruktionen. Ett annat exempel är att grundkonstruktionen får utföras trots att det råder tveksamheter om takkonstruktionen. Förutsättningen är att bygglovet är beviljat
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dogen

#7 » 12:36:30, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael: Japp, där har du hittat det! Det var något sådant jag blev informerad om då jag skulle upp med min hall. Att jag varken behövde bygglov eller startbesked fick jag veta i samband med fakturan på 5-6k eller vad det var ;) Nu när jag tänker efter blir jag riktigt förbannad. Vilken ända börjar de egentligen i? Först frågar de grannar, sedan utreder strandskydd och en massa miljöfrågor, områdesbestämmelser mm, sedan tar man upp det i något byggråd och kommer fram till att bevilja bygglovet trots strandskyddet.... SEDAN kollar man och inser att jag behöver varken det ena eller det andra. Hmm, hade de börjat från andra hållet hade jag 1. Haft några tusenlappar mer i fickan, 2. Sluppit vänta 3. Sluppit få hela bygget uppskjutet till året därpå, 4. Haft bättre (en aning iaf ;) sämja med grannen som lämnade in en klagan, som verkligen gjorde att det hela drog ut på tiden (4 månader fick jag vänta).
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jox

#8 » 12:55:30, 10-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan också vara så att bygglovet är utfärdat med villkor.

Jag läste nyss i lokaltidningen om att nån fått bygglov för ett hyreshus, men att dom måste redovisa yta för lek och utevistelse innan klartecken för byggstart kan ges.

"om dom inte kan lösa det blir det inget starttillstånd" säger byggnadsingenjören i tidningen.
jox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:28, 14-08-2011
Ort: Kalix
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C (trådstartaren)

#9 » 13:58:51, 29-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googlade lite och hittade detta:
http://www.sundsvall.se/Bygga-bo-och-mi ... artbesked/
Tydligen kan inte lägre avgift än 21 400:- dömas ut. Herrejösses!


Det föreligger ett sånt här ärende just nu här i stan. Jag kan inte gå in på detaljerna men "min" kontakt som företräder de fyra drabbade brf-ägarna tror att det kommer att kosta strax under 70 000:- totalt. Stämmer infon i länken ovan så stiger detta till drygt 85 000:-, totalt.
Ni får mer info när jag får veta mer.



Se för fan till att ni inte drabbas genom att i orderbekräftelsen kräva kopia på startbeskedet innan ni påbörjar! Både för er egen och kundens skull!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C (trådstartaren)

#10 » 23:08:31, 29-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag lite bättre koll på läget. Har fått tag på en tabell med en del exempel:
Nybyggnad småhus (villa) 40 000:- plus 1000:- per m2. Alla våningar räknas bruttoarean. Det kan alltså utan vidare bli 1/4 mille på en kåk som inte ens är jättestor!
Ändrad användning av småhus, 10 000:- plus 1000:-/m2. Att ändra användning från villa till kontor för en kåk på 100 m2 kostar alltså 110 000:- om man gör det innan man har fått startbeskedet.
Skylt mindre än 5 m2 kostar 10 000:- bara för att man är för snabb!

Och högvinsten:
Rivning av en större byggnad med rivningsförbud kostar 480 000:- plus 1000:-/m2 bruttoarea. Jippi! :mrgreen:

Finns många fler exempel här men huvudsaken är den jag skrev tidigare idag:
Robban_C skrev:... Se för fan till att ni inte drabbas genom att i orderbekräftelsen kräva kopia på startbeskedet innan ni påbörjar! Både för er egen och kundens skull!
Har slutat på forumet!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dc_lindberg

#11 » 12:22:53, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...Sverige -är- fantastiskt!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se