Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

MOMS inom EU

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

161A

#31 » 17:00:13, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har själv handlat ganska mycket saker i Danmark och hämtat själv utan att haft några problem med varken Svenska eller Danska myndigheter eller att säljande företaget krävt några specifika intyg.

Med den hanteringen så är det svårt eller ganska omöjligt att bevisa att varorna lämnat landet, Ja.
Men att bevisa att det har övergått i min ägo är väldigt enkelt, då det finns en faktura och motsvarande belopp kommit in på säljarens konto.
Och eftersom mitt företag är i Sverige så kan jag tyck det ganska naturligt och lätt bevisat att varorna lämnat landet.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse



Stefan1972

#32 » 17:34:03, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:
Stefan1972 skrev:Det enda bevis man har som säljare är fraktsedlar och ev kvitton på att man verkligen har skickat varan. Mer kan de inte begära. Nå papper från tullen och nåt speciellt bevis på att det HAR korsat gränsen går ju naturligtvis inte att få och det kommer de inte begära heller. Men man ska som sagt kunna visa att det skickats iväg och då exporterats.


Du har fel. Bevis på att det man sålt faktiskt har lämnat landet är exakt det som skatten kräver och är de inte nöjda så sitter man där. Det finns rättsfall där man bedömt att ett intyg om transport varit för allmänt hållet och då var det kört. Hämtar köparen själv så krävs det dokumentation med t ex färdväg, biljetter och vad man nu mer kan få fram för att styrka att man faktiskt kört ut med sakerna ur landet. Problemet är ju att det är köparen som har möjlighet att få fram bevis men säljaren som står risken om skatten inte blir nöjd. Därför kan det vara så att en säljare vägrar sälja utan moms om köparen ska sköta transporten och det kan rent av vara klokt att göra så.


så du menar alltså att varenda postorderföretag som skickar grejer utomlands begär in bevis om förtullning på varenda liten försändelse? Jag skulle inte tro det. Det enda rimliga är att man sparar underlag för frakt och har man bokat (och upphämtat) en frakt till nån i tyskland och jag skickar från sverige så får man nog anse att det är tillräckligt. Annars skulle ju skatteverket kunna gå in och skönstaxera varenda företag typ som skickar gods......
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#33 » 18:28:25, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:så du menar alltså att varenda postorderföretag som skickar grejer utomlands begär in bevis om förtullning på varenda liten försändelse? Jag skulle inte tro det. Det enda rimliga är att man sparar underlag för frakt och har man bokat (och upphämtat) en frakt till nån i tyskland och jag skickar från sverige så får man nog anse att det är tillräckligt. Annars skulle ju skatteverket kunna gå in och skönstaxera varenda företag typ som skickar gods......


De flesta postorderföretag skickar till privatpersoner och då betalar man moms som vanligt. Skickar man till företagare som vill slippa betala momsen så har man ju ett underlag som visar att man skickat ut en försändelse ur landet och det kan man räkna med att skatten är nöjda med, man har en frakthandling som visar att man skickat över gränsen.

Problemet är alltså när köparen hämtar själv.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Bygert

#34 » 18:43:21, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Goran 2000 Frågan gäller hur man kan eliminera risken. Den är redan konstaterad från början.


Då är det ju bara så att det är luddigt. Man ska bevisa att varan lämnat landet men det finns ingen klar anvisning om hur man ska göra. Det som är tydligt är att det inte räcker med att man bara skriver ett intyg om att man åker ur landet. Så eliminera risken kan man inte men man kan minimera den. Man kan spara biljetter, beskriva resrutt och tider, ta kort, eventuellt försöka väcka en tullare som kan få sätta en stämpel på nåt, spara rutten i GPS - helt enkelt försöka säkra så mycket bevisning man kan.

Problemet är kanske också att frågan på sätt och vis är felvänd. Jag har ju också handlat i Danmark utan moms och utan att göra några vidlyftiga utredningar. Accepterar säljaren så är det ju bara att åka. Den relevanta frågan är ju snarare vad ska jag som säljare kräva av köparen om han vill hämta själv och slippa moms. Då ska man ju som säljare ställa krav på att det på något sätt ska gå att bevisa att köparen verkligen kommer att lämna landet och att det ska gå att rimligt bra bevisa. Då kanske man kommer till slutsatsen att det är bäst för alla att anlita en transportör.

Så det här kanske är ett enkelt svar på frågan - Vad ska man göra om man vill köpa nåt i EU-land, transportera hem det själv och slippa betala moms? Jo, man frågar säljaren vad denne har för krav och så rättar man sig efter det.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

QV_

#35 » 19:36:37, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om man som privatperson går in i en "tax free" butik ex vis i Stockholm och köper något så får man betala moms.
När man sedan reser ut ur landet så går man till lämplig lucka och tar fram sin kvitton och får på ena eller andra sättet tillbaka momskostnaden.

När jag reste till Åland förr så fick man visa upp demovarorna och skriva på tullpapper och sedan redovisa papper och produkter vid utfärd.

Så om man köper något i ett annat land så gäller det att tullen har öppet när man passerar gränsen och löser det där. Flyger man får man gå på rött...

När jag säljer tjänster till EUland så är det omvänd moms (jag fakturerar utan moms) och då skall jag ange till de Skattemyndigheten VATnummer och belopp. Samma regler gäller även för produkter.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se