16 inlägg •
Sida 1 av 2Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc
- Bevakas av: 3
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 3341
Osaka (trådstartaren)
#1 » 10:37:18, 26-02-2019
Köpte en dieselbil för första gången förra året. Frågan är hur Skatteverket ser på det och faktumet att jag har farmartank som jag årligen fyller med ca 3000 liter för min enskilda firman räkning, förutsätter de att jag tankar från den? Har inget räkneverk på den än så hur vet man vilket belopp som ska förmånsbeskattas?
-
Osaka
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
- Ort: södra dalarna
- Maskintyp: Traktor
#2 » 11:04:37, 26-02-2019
Minsta möjliga
Tar du inte upp någonting blir det bedrägeri, tar du upp en för låg summa blir det en tvist mellan dig o SKV om det upptäcks vid kontroll.
Gå efter vad som verkar rimligt med tanke på hur mycket du kör o priset.
Länkl till SKV
https://skatteverket.se/privat/skatter/ ... 01468.html
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
-
BM425
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
- Ort: Motala
- Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
- Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61
#3 » 11:11:52, 26-02-2019
Ge fan i att tanka bilen hemma, enklast.
Skaffa tankkort på nån mack då kan man gå tillbaks nåt år vid behov och visa man köpt drivmedel privat oxå.
4 personer gillar det här inlägget.
-
magloman
- Moderator
-
- Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
- Ort: Karlskoga
- Maskintyp: Traktorgrävare
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430
Osaka (trådstartaren)
#4 » 11:29:40, 26-02-2019
magloman skrev:Ge fan i att tanka bilen hemma, enklast.
Skaffa tankkort på nån mack då kan man gå tillbaks nåt år vid behov och visa man köpt drivmedel privat oxå.
Vill helst inte tänka hemma heller, men undrar om Skv låter sig imponeras av att jag påstår det. Även med kvitton sparade behöver de ju mätarställning för bedöma läget. Och jag har tankat 3 - 4 ggr hemma, okänt antal liter.
Senast redigerad av
Osaka 14:14:10, 26-02-2019, redigerad totalt 1 gång.
-
Osaka
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
- Ort: södra dalarna
- Maskintyp: Traktor
#5 » 11:47:38, 26-02-2019
Har du inte tankat hemma och kan styrka det med andra tankkvitton så jagar dom nog större bovar.
1 person gillar det här inlägget.
-
magloman
- Moderator
-
- Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
- Ort: Karlskoga
- Maskintyp: Traktorgrävare
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430
#6 » 13:16:29, 26-02-2019
Börja med att föra journal när du tankar. Då har du papper på att du har tankat samt att du samtidigt får koll på hur mycket
bränsle som bilen drar. Som en extra bonus så ser du om det börjar att bli något del på bilen så att den drar mer bränsle.
Man brukar få en gratis körjournal på de flesta mackar.
Errare humanum est
-
Ivar Risslén
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
- Ort: Malgomaj
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15
#7 » 13:17:45, 26-02-2019
Kör på bensin, dom förstår annars att du tankar diesel hemma, dummare är dom inte och kommer att sätta dit dig på något sätt
Finns annat du kan kompensera ”förlusten” med
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
-
kimmen
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
- Ort: Stockholm N
Osaka (trådstartaren)
#8 » 14:13:21, 26-02-2019
kimmen skrev:Kör på bensin, dom förstår annars att du tankar diesel hemma, dummare är dom inte och kommer att sätta dit dig på något sätt
Finns annat du kan kompensera ”förlusten” med
Har resonerat så förut men nu blev det diesel ändå, och jag gillar känslan i körningen och funderar även att skaffa en till lite nyare modell, med dieselmotor.
1 person gillar det här inlägget.
-
Osaka
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
- Ort: södra dalarna
- Maskintyp: Traktor
#9 » 16:27:34, 26-02-2019
Vår privatbil har ett eget tankkort som betalas privat. Inget konstigt med det, vill de kolla ytterligare så får de ta fram körsträckan via besiktningsprotokollen. Har aldrig varit några problem eller ifrågasatts på något vis. Så den hålls helt skild från verksamheten på det viset. Drivmedlet är inga problem att särredovisa, det kan vara marigare med underhållsdetaljer! Så där gäller det att hålla isär saker och ting så det går att följa upp i efterhand. Men det är lika där, skattemyndigheten utgår inte från att du fifflar bara du kan styrka de faktiska omständigheterna vid en förfrågan. Då främst att du visar hur du håller isär kostnaderna.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
1 person gillar det här inlägget.
-
LeifAndersson
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
- Maskintyp: Hjullastare
#10 » 17:18:57, 26-02-2019
Eller skaffa en firmabil, när du ändå ska köpa en till
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
-
kimmen
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
- Ort: Stockholm N
#11 » 17:36:44, 26-02-2019
Å jag som inte trodde dom brydde sej om bränslet till privatbilen..
Slava Ukraini !
-
BM 4 ever
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
- Ort: Sörmland
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96
#12 » 18:26:40, 26-02-2019
kimmen skrev:Eller skaffa en firmabil, när du ändå ska köpa en till
En firmabil är marigare, då kan de hävda (ofta helt rätt) att den använts även privat...
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
-
LeifAndersson
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
- Maskintyp: Hjullastare
#13 » 18:51:04, 26-02-2019
LeifAndersson skrev:kimmen skrev:Eller skaffa en firmabil, när du ändå ska köpa en till
En firmabil är marigare, då kan de hävda (ofta helt rätt) att den använts även privat...
Jo, det är sant, men man ska alltid ha den sämsta på firman
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
-
kimmen
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
- Ort: Stockholm N
#14 » 19:05:11, 26-02-2019
Bäst är att inte köra samma
bränsle privat som i jobbfordonen. Annars bör man skatta fram privat bränsle nog för vad som är rimlig förbrukning * antalet mil i besiktningsprotokollet.
Jag kör diesel privat och tankar med kompisens tankkort från hans AB. Han tankar bensin med mitt AB tankkort. Sen årsavstämning där vi klararerar eventuell skillnad....
1 person gillar det här inlägget.
-
DrBengt
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 00:16:56, 10-01-2018
- Ort: Luleå
- Maskintyp: Ej angivet
#15 » 19:25:41, 26-02-2019
DrBengt skrev:Bäst är att inte köra samma
bränsle privat som i jobbfordonen. Annars bör man skatta fram privat bränsle nog för vad som är rimlig förbrukning * antalet mil i besiktningsprotokollet.
Jag kör diesel privat och tankar med kompisens tankkort från hans AB. Han tankar bensin med mitt AB tankkort. Sen årsavstämning där vi klararerar eventuell skillnad....
Den lösningen har jag inte hört tidigare, smart, undrar vad haken är där
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
-
kimmen
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
- Ort: Stockholm N
Återgå till Ekonomi, handel, import/export
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst