Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Tanka diesel hemma

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Osaka (trådstartaren)

#1 » 10:37:18, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en dieselbil för första gången förra året. Frågan är hur Skatteverket ser på det och faktumet att jag har farmartank som jag årligen fyller med ca 3000 liter för min enskilda firman räkning, förutsätter de att jag tankar från den? Har inget räkneverk på den än så hur vet man vilket belopp som ska förmånsbeskattas?
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor



BM425

#2 » 11:04:37, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minsta möjliga :mrgreen:
Tar du inte upp någonting blir det bedrägeri, tar du upp en för låg summa blir det en tvist mellan dig o SKV om det upptäcks vid kontroll.
Gå efter vad som verkar rimligt med tanke på hur mycket du kör o priset.

Länkl till SKV https://skatteverket.se/privat/skatter/ ... 01468.html
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

magloman

#3 » 11:11:52, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ge fan i att tanka bilen hemma, enklast.
Skaffa tankkort på nån mack då kan man gå tillbaks nåt år vid behov och visa man köpt drivmedel privat oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Osaka (trådstartaren)

#4 » 11:29:40, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ge fan i att tanka bilen hemma, enklast.
Skaffa tankkort på nån mack då kan man gå tillbaks nåt år vid behov och visa man köpt drivmedel privat oxå.

Vill helst inte tänka hemma heller, men undrar om Skv låter sig imponeras av att jag påstår det. Även med kvitton sparade behöver de ju mätarställning för bedöma läget. Och jag har tankat 3 - 4 ggr hemma, okänt antal liter.
Senast redigerad av Osaka 14:14:10, 26-02-2019, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#5 » 11:47:38, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte tankat hemma och kan styrka det med andra tankkvitton så jagar dom nog större bovar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#6 » 13:16:29, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att föra journal när du tankar. Då har du papper på att du har tankat samt att du samtidigt får koll på hur mycket bränsle som bilen drar. Som en extra bonus så ser du om det börjar att bli något del på bilen så att den drar mer bränsle.

Man brukar få en gratis körjournal på de flesta mackar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

kimmen

#7 » 13:17:45, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör på bensin, dom förstår annars att du tankar diesel hemma, dummare är dom inte och kommer att sätta dit dig på något sätt
Finns annat du kan kompensera ”förlusten” med
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Osaka (trådstartaren)

#8 » 14:13:21, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Kör på bensin, dom förstår annars att du tankar diesel hemma, dummare är dom inte och kommer att sätta dit dig på något sätt
Finns annat du kan kompensera ”förlusten” med

Har resonerat så förut men nu blev det diesel ändå, och jag gillar känslan i körningen och funderar även att skaffa en till lite nyare modell, med dieselmotor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#9 » 16:27:34, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår privatbil har ett eget tankkort som betalas privat. Inget konstigt med det, vill de kolla ytterligare så får de ta fram körsträckan via besiktningsprotokollen. Har aldrig varit några problem eller ifrågasatts på något vis. Så den hålls helt skild från verksamheten på det viset. Drivmedlet är inga problem att särredovisa, det kan vara marigare med underhållsdetaljer! Så där gäller det att hålla isär saker och ting så det går att följa upp i efterhand. Men det är lika där, skattemyndigheten utgår inte från att du fifflar bara du kan styrka de faktiska omständigheterna vid en förfrågan. Då främst att du visar hur du håller isär kostnaderna.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kimmen

#10 » 17:18:57, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller skaffa en firmabil, när du ändå ska köpa en till
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

BM 4 ever

#11 » 17:36:44, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å jag som inte trodde dom brydde sej om bränslet till privatbilen.. :vissla:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

LeifAndersson

#12 » 18:26:40, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Eller skaffa en firmabil, när du ändå ska köpa en till


En firmabil är marigare, då kan de hävda (ofta helt rätt) att den använts även privat...
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kimmen

#13 » 18:51:04, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
kimmen skrev:Eller skaffa en firmabil, när du ändå ska köpa en till


En firmabil är marigare, då kan de hävda (ofta helt rätt) att den använts även privat...


Jo, det är sant, men man ska alltid ha den sämsta på firman
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

DrBengt

#14 » 19:05:11, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bäst är att inte köra samma bränsle privat som i jobbfordonen. Annars bör man skatta fram privat bränsle nog för vad som är rimlig förbrukning * antalet mil i besiktningsprotokollet.

Jag kör diesel privat och tankar med kompisens tankkort från hans AB. Han tankar bensin med mitt AB tankkort. Sen årsavstämning där vi klararerar eventuell skillnad....

1 person gillar det här inlägget.
DrBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:56, 10-01-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#15 » 19:25:41, 26-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

DrBengt skrev:Bäst är att inte köra samma bränsle privat som i jobbfordonen. Annars bör man skatta fram privat bränsle nog för vad som är rimlig förbrukning * antalet mil i besiktningsprotokollet.

Jag kör diesel privat och tankar med kompisens tankkort från hans AB. Han tankar bensin med mitt AB tankkort. Sen årsavstämning där vi klararerar eventuell skillnad....


Den lösningen har jag inte hört tidigare, smart, undrar vad haken är där :klia:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se