Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Sälja bil via Blocket?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

skogome (trådstartaren)

#1 » 23:57:25, 09-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lagt ut bilen på blocket en vw polo.
Nu halv 12 så fick jag ett sms om bilen var kvar så jag svarade att det va den. Då ringde en "nysvensk" upp och ville kolla på bilen redan nu. Men sa att det va mörkt ute men det spelade ingen roll tyckte han för han hade ju sett en bild på blocket. Men fick hejda han att han får kolla den imorgon kl 9 istället.
Hur gör man tar man hem folk eller möter man dom ute? Låter man dom provköra själva?
Nu gäller frågorna alla inte bara nysvenskar alltså...
/ Peter
skogome
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:26, 10-12-2009
Ort: Lilla edet
Maskintyp: Traktor
Maskin: Satho beaver
Bm 612 traktorgrävare



Christer Hansson

#2 » 00:24:29, 10-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogome skrev:Har lagt ut bilen på blocket en vw polo.
Nu halv 12 så fick jag ett sms om bilen var kvar så jag svarade att det va den. Då ringde en "nysvensk" upp och ville kolla på bilen redan nu. Men sa att det va mörkt ute men det spelade ingen roll tyckte han för han hade ju sett en bild på blocket. Men fick hejda han att han får kolla den imorgon kl 9 istället.
Hur gör man tar man hem folk eller möter man dom ute? Låter man dom provköra själva?
Nu gäller frågorna alla inte bara nysvenskar alltså...
/ Peter


Jag satte själv ut en annons på blocket om att jag ville sälja en bil och skrev att jag inte ville ha några sms eller mail, efter bara några timmar så kom ett sms från någon som skickat webbsms kallade sig för edbu59 och skrev följande:
"Hello am intrested in your car listed on Blocket if avalable get back to my private email charlesmoore5050@hotmail.com" ge akt på stavningen och ordvalet så förstår man att det inte är någon som engelskman, googlade på mailadressen och fick upp någon portugisisk sida som jag översatte med google kolla denna länk http://translate.google.se/translate?hl ... md%3Dimvns

Jag skulle absolut inte låta någon provköra utan att åka med, om det blir affär så se till att du behåller och skickar in ägarbytespapperen annars kan det gå som för kompisen han fick efter 3-4 veckor en massa felparkeringsböter. Hur förklarar du det när bilen står i ditt namn?

Lycka till

:thumme:
Senast redigerad av Christer Hansson 00:27:40, 10-06-2012, redigerad totalt 1 gång.
Huddig 760 M4

Valmet 655

IH 674

MF 35

Harley Davidson

Finnmaster 49 cc + 50 hk yamaha
Användarvisningsbild
Christer Hansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:59, 11-03-2007
Ort: Kalmarlän
Maskintyp: Traktor
Maskin: Huddig 760 M4, Valmet 655, IH 674. MF 35, Harley Davidson

Ralle

#3 » 00:45:40, 10-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passa sig... Jag har sålt några bilar på Blocket, och bestämt mig varje gång att detta var den sista! Att man aldrig lär sig... Men det är ju där "folket" finns.

Den senaste jag sålde hade lite skavanker, men fungerade, var besiktad ca två månader till.

En idiot (märkte jag senare) ringde och prutade en hel del, men till slut gick jag med på det om han helt enkelt lovade att komma och betala och hämta bilen utan någe krångel, vilket var självklart enligt honom!

Han kom, han provkörde (med mig) och hittade en hel del fel...

Nu är det så att alla fel jag kände till hade jag tydligt skrivit i annonsen, och det var inga andra han hittade, vilket han sa emot, det hade jag inte alls skrivit!
Dessutom hade han lite underliga idéer som att byta bromsskivor fram kostar 8000-10000 kronor :uupps: (han ringde nån kompis om det under provturen)

Hur som helst så tog han ändå bilen.
Några veckor senare fick jag påminnelse om P-böter, 700:- för nån idiotparkering, dagen efter han köpt bilen.
Jag ringde honom, som la på luren direkt, sen svarade han inte mer.
Dagen efter ringde jag från jobbet i stället (annat nummer), då svarade han, men la på direkt, och svarade inte mer.
Jag ringde då parkeringsbolaget, som berättade att jag kommer strax att få två såna där påminnelser till på 700:- vardera... så sammanlagt var böterna 2100:-
Men de kunde jag ju då riva, så skulle hon skicka alla dessa till nya ägaren... Ibland har jag lust att ringa honom och höra vad han tyckte om de där böterna!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

janneB

#4 » 03:29:09, 10-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutom ägarbytes pappret bör man alltid skriva ett kvitto.
I kvittot skriver man att "fordonet är besiktigat och godkänt av köparen".
skriver man att "fordonet säljes i befintligt skick" kan man bli stämd av
köparen för ev. påhittade fel.
Om "fordonet är besiktigat och godkänt av köparen" kan man aldrig bli
fälld för ev. fel, då köparen borde uppmärksammat dessa innan han/hon
godkände köpet.

Ett ägarbytespapper är ingen giltig kvittens på ett köp.

Vid prov körning följer man alltid med (om man vill ha kvar bilen vid
utebliven betalning). Är fordonet avställt skriver man i "upphörande av
avställning" tidigast dagen efter ägarbytet.
Samtliga behörighetskoder gör man oläsliga för att undvika senare obehag.
janneB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:33, 17-12-2007

LeifAndersson

#5 » 09:46:09, 10-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockets köpekontrakt.

http://www.blocket.se/security/bil_ver1.pdf

Mycket att skriva men "idiotsäkert" :!:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

skogome (trådstartaren)

#6 » 09:53:55, 10-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sålde den till några nu åkte å träffade dom på annat ställe.
Skrev eget köpekontrakt då skrivaren hade gett upp.
Skrev vilken bil det var och regnummer och att den såldes besiktigad och godkänd av köparen.
Sambon va stenhård vi hade satt ut den för 5000 prutat å klart men dom försökte pruta ner den till 3000kr men det slutade med att jag gav med mig för 4800kr=)
/ Peter
skogome
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:26, 10-12-2009
Ort: Lilla edet
Maskintyp: Traktor
Maskin: Satho beaver
Bm 612 traktorgrävare

LeifAndersson

#7 » 10:41:39, 10-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska stå på sig i affärer. En kompis sålde en risig golf på Blocket. som bara hade dagar kvar på besiktningen. Det hör till saken att den blivit påbackad och reparerad i fronten, med felfria delvis nya delar. Han tyckte det var synd att skrota den om det var någon som behövde en felfri framdel.
1500:- tyckte han att den var värd pok. En köpare hörde av sig och blev eld och lågor över delarna som fanns på bilen. Sambon körde bilen till en rastplats där köparen mötte upp, och kompisen tog timmerbilen för att hämta henne. Köparen som visade sig vara en dryg jäkel var helnöjd med vad han såg men kunde inte betala mer än 500:- det måste de ju förstå.
Kompisen satte sig i golfen och åkte en sväng, när han kom tillbaka backade han golfen i diket och klättrade upp i kranhytten svängde ut kranen och nöp gripen över fronten på bilen, klättrade lugnt ned och sade: Nu får du den för en femhundring. Medan köparen stod och gapade klättrade han upp i kranen igen och nöp åt lite till över Golfens front och lyfte upp den på virkesbilen. Klättrade ned ur kranhytten och sade lugnt till sambon, nu far vi på skroten. Han påstod att det var värt mycket mer än 1500:- att se minerna på golfköparna där de stod och gapade. :lmao:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Fredrik_

#8 » 10:42:59, 10-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köparen prutat, har de angett ett pris de tycker den är värd och därmed även godkänt skicket i förhållande till kostnad..

Kan man resonera som ett plus när man säljer! :cool:

Men alltid spännande när det är bil av ringa värde och den ändå förutsätts vara i nyskick...

Sålde sådan för några år sedan, vinterdäcken på och sommardäcken låg i trave bredvid när de tittade.
Ringde senare och påpekade att det var olika dim på dessa...(profil)
Syntes ganska tydligt där de låg att det var en viss skillnad i diameter!
Enkelt att kolla också, tex när man lastar.. (Jag pekade och sa att det där är sommardäcken!)
JaJa..

Skrev nog 'Kontrollerad och godkänt skick av köparen'
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#9 » 11:07:48, 10-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sålde en bil på blocket igår, annonsen sattes in sent i förrgår kväll och den innehöll en tydlig prisuppgift. Under natten till lördagen kom det 5 mail och 3 sms från några som hette Mahmod och Muhamed etc, alla med samma fråga "Vad er ditt absolut sista pris"? :insomnia:
Jag bara funderar på vem i hela världen svarar på denna idiotiska form av köpslående?
Nu förstår jag varför folk skriver "all prutning sker på plats, inga mail, inga sms"
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

dogen

#10 » 23:06:07, 11-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min kära 740 som varit oss trogen i många år gick ut på blocket. Enda man kostat på var slitprylarna som alltid går och ett utslitet säkerhetsbälte (fantastiskt billig bil att ha) (och blinkersspaken). Jag minns inte ifall det var 1500kr eller 1000kr jag begärde. Den skulle bara bort eftersom den inte längre var att lita på när jag körde mycket i firman.

Två hörde av sig. Först kom en gammal idiotgubbe. Gick runt och blev överförtjust över att det inte var mer rost osv och andra saker som han tyckte var bra. Frun hans vägrade kliva ur bilen för den var fel färg Jaja, jag tänkte 'fan vad smidigt det här gick då'. Då bjuder gubben mig 700kr. Det är inte så ofta jag börjar skrika åt främmande människor. Jag tvärvände mot huset och sa "man prutar väl för fan inte på en besiktigad bil för sådana skitpengar. Då skrotar jag den hellre!". Då jag var halvvägs inne kom gubben springandes och skrattade 'hah, då får du ingenting!". Jag vänder mig om och vrålar "DET SKITER JAG I! DU SKA INTE HA DEN"

De som kom sedan köpte den. Det var bara en grejj. De fick inte in papprena om ägarbytet så skatten som skulle betalas åkte vi på. Vi fick 1000 eller 1500kr för bilen men vi fick betala 1700kr i skatt. Ja, ibland måste man få göra en miss för att lära sig. Huvudsaken var att inte dynggubben som kom först fick den. Hellre gå 200kr back på skiten än att han skulle få den.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

lennartostman

#11 » 23:19:18, 11-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag står just i begrepp att sälja men bil på blocket.
Hur skall jag göra för att undvika att det går snett?
Skall jag sälja den via någon annan kanal?
Kan någon ge mej råd.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Robban_C

#12 » 23:34:16, 11-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Följ med i bilen när det provkörs.
2. Kontrakt med texten "Besiktigad och godkänd av köparen" så minskar risken att köparen klagar.
3. Cash is king! Eller överföring till ditt bankkonto, helst på banken.
4. Du ska posta ägarpapprena, inte köparen!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

lennartostman

#13 » 23:40:51, 11-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:1. Följ med i bilen när det provkörs.
2. Kontrakt med texten "Besiktigad och godkänd av köparen" så minskar risken att köparen klagar.
3. Cash is king! Eller överföring till ditt bankkonto, helst på banken.
4. Du ska posta ägarpapprena, inte köparen!


Tack! Så att det är inte så att du avråder från att sälja via blocket.
Dessa råd skall jag absolut följa
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Robban_C

#14 » 23:43:31, 11-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte Blocket som är problemet. Det är att det finns oärliga personer och att dessa insett att Blocket har ett stort antal annonser.
Oärliga personer kan dyka upp var du än annonserar.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

knappstoppad

#15 » 01:24:16, 12-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen kan det ju vara bra att klart och tydligt skriva i annonsen om man inte är intresserad av att byta sitt fordon mot ett annat fordon.
Vet att jag glömt det vid nåt tillfälle och jag vet inte hur många SMS och mail jag fick med diverse konstiga bytesförslag.
Det kanske hindrar några iallafall men säkerligen inte alla.

Har själv ett gäng gamla dieselmercor som bara står till ingen nytta men jag drar mig verkligen in i det sista för att annonsera på blocket numera.
Tycker det är alldeles för mycket strulpellar som ringer men det kanske hör till när det gäller bilar i de lägre prisklasserna.

/Jimmy
knappstoppad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:09, 08-10-2011
Ort: Södermännens Land
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson New Major x 2
Fordson Power Major
Volvo F87 med Hiab 765
350 Boxer backhoe


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se