Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Lån av hyrbil

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

meken49 (trådstartaren)

#1 » 18:41:05, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånade en hyrbil i Kiruna sent en Lördagskväll. Dagen efter att bilen återlämnats påstod uthyraren AVIS att det blivit en liten skada höger fram. Jag kunde naturligtvis inte motbevisa det, men sa att jag inte märkt något under de dryga 100 milen jag körde i Norge.
Som tur var, hade jag tecknat en självriskreducering som lindrade de 7000 Kr som det annars hade kostat.
Jag vill uppmana alla att ta många noggranna bilder på bilen när ni hyr den. Eftersom det var mörkt när vi hyrde den och tröttheten gjorde att man inte tänkte riktigt klart, blev inga foton tagna.
Det är lätt man tänker att uthyraren drog en vals för att tjäna lite extra.

3 personer gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



magirus

#2 » 19:29:17, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Företeelsen i liknande ärende har tagits upp av radioprogrammet "Plånboken" i P1.

Artikeln

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7063414

å ljudklippet

https://sverigesradio.se/avsnitt/1160964

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Krister W.

#3 » 20:11:18, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var själv med om liknande när jag hyrde bil i tjänsten för några år sedan. De ville ha en rätt rejäl summa för ett påstått stenskott i skärmkanten. Krävdes "omlackering av framskärm" hette det, fastän skadan bara var knappt skönjbar på bilderna de skickade mig. Kanske 2x3 mm stor. Å sen skulle de ha stilleståndsersättning för 3 dagar också! Kommer inte ihåg exakt vad summan blev, men ett ganska stort antal sköna tusenlappar var det i alla fall...
Jag bestred att jag skulle gjort mig skyldig till skadan, och då avskrev de ärendet direkt!
Hyrbilsparkeringen var så fullproppad av hyrbilar när jag lämnade den så jag fick ställa mig på utsidan. Kan det haft med saken att göra månntro? :klia:
I vilket fall fick jag känslan av att jag blev utsatt för en "scam". Många som hyr i tjänsten skulle kanske inte bry sig om att bestrida, de behöver ju inte själva stå för fiolerna utan arbetsgivaren får betala. Men den gubben gick inte med mig! :djaevul:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

meken49 (trådstartaren)

#4 » 20:28:59, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ett intressant inslag från Sveriges Radio. Det lär nog dröja innan jag hyr bil igen. Då tåget till Narvik var 5-6 timmar försenat, var det inte så många alternativ till hyrbil. Men 5000 Kr för 4 dygn kändes blodigt :sad: . Hoppas SJ kompenserar mig för dom extra kostnaderna.

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

magloman

#5 » 20:39:07, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma med "hyrbilsförsäkring" när din ordinarie bil är på verkstad. Då får man iaf betala en del av kostnaden! Vafan är vitsen då?
Verkstaden är väldigt villiga att fixa hyrbil åt en. Dom tjänar säkert också på det.

Försäkringsbolagen är riktiga skojare. Blir billigare att ha en egen extra bil.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Holger

#6 » 08:42:11, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är mycket vanligt i utlandet, t.ex. i Spanien. Mycket vanligt att man får en hög summa avbokad från kreditkortet i efterhand på grund av "skador" på bilen (ännu en anledning att inte använda kreditkort). Det är många som betalar för samma skada.

Scam!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se