Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

PostNord´s deklarationsavgift/Importmoms

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

MN

#31 » 18:06:41, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortfarande sponsras frakterna från Kina till EU. Kina hävdar att de är världens största ekonomi så varför skall det daltas med subventioner då?

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



marve

#32 » 18:12:31, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nuvarande deklarationsavgift på 75kr har väl ingenting med sponsring av frakterna att göra som jag fattat.
Många varor från Kina är fraktavgift på sedan tillkommer moms och deklarationsavgiften.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

dc_lindberg

#33 » 18:25:21, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fattas MN - tänk va dyrt det blir från Kina om frakten inte skulle U-landssubventioneras!
:insomnia:
:lmao:
Nu har EU varit så otroligt -korkade- att de transporterat sin tillverkning -från- EU till Kina o dyl för att produktionskostnaderna är ett spottstyver där och frakterna tillbaka förmånliga. När denna obalans justeras, då sitter EU där med en låååång näsa...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tronde

#34 » 21:02:23, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Fattas MN - tänk va dyrt det blir från Kina om frakten inte skulle U-landssubventioneras!

Det er derfor alibaba bygger flere store lagre i Europa. Alibaba har også et eget transportselskap.

Når vi handler fra Kina, blir det aller meste sendt fra et sentralt lager som har den vi tror er selger som kunde. Alle store kinesiske transpotselskap har slike lagre som de bruker til dette. Vår selger ser aldri varene. Han får kun en andel av salgssummen inn på konto. Det er dette som kalles "dropshipping". Når det europeiske markedet er stort nok, kan varene like godt være i et lager her, som i Kina.

For å fylle disse lagrene, kan varene sendes med tog. Ett tog er 40-45 vogner med hver sin 40-fot container. Ved utgangen av august hadde 7600 tog forlatt Kina mot Europa, og man forventer 10000 i hele 2020. Det er mer enn ett tog hver eneste time, hele døgnet. Det blir mange containere med småting...

Det tar ca. 14-16 døgn fra Kina til Europa med tog, litt avhengig av hvilken rute som følges.


Bild

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#35 » 21:07:40, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:Nuvarande deklarationsavgift på 75kr har väl ingenting med sponsring av frakterna att göra som jag fattat.
Många varor från Kina är fraktavgift på sedan tillkommer moms och deklarationsavgiften.

Er det noe nytt om et felles EU-system for dette?

Vi har fått et system hvor "plattformene" (ebay / aliexpress / wish og slike) skal kreve inn momsen. Når de krever inn, blir pakken levert direkte til kunde uten andre kostnader. Jeg vet at det norske systemet bygger på samme tanke som noe EU jobber med, og EU var ment å skulle ha sitt system klart til nyttår.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

marve

#36 » 01:13:20, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Deklarationsavgift som postnord tar ut infördes för några år sen när dom ansåg att det blev för mycket jobb med för många paket när dom skulle ta ut momsen för paket skickade till Sverige från länder utanför EU.
Wish gjorde senare en överenskommelse med Tullverket, där blev momsen inbakad i priset direkt.
eBay tyckte tydligen att Sverige var för liten marknad så där fick tullen inte någon uppgörelse.
Om jag fattat rätt och blivit informerad, var det ungefär så här det funkade.

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

tronde

#37 » 02:50:01, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var grunnen til slik det er nå, men det er noe på gang som skal dekke hele EU. Norge er ikke bundet av EU når det gjelder avgifter, så vi startet før EU.

Dette er fra forarbeidene til det norske regelverket:

" EU har også vedtatt å innføre et system med avgiftsplikt fra 2021 for tilbydere av varer B2C, som også er basert på at plattformer skal være ansvarlige. Selv om det er noen ulikheter mellom de valgte løsningene, bygger de alle på OECDs anbefalinger, og det er stor grunn til å tro at en rekke land vil følge etter."


Jeg legger det ved her hvis noen er interessert. Det er referert til både EU og andre lands løsninger som alle bygger på samme prinsippet.

Det kan være at EU har mer enn nok med viruset, og at det er utsatt.

horingsnotat.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

toker

#38 » 17:53:25, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swishade just 171 kr till postnord vet inte hur dom räknar men grejerna gick på runt 1200 kr med frakt har jag för mig så 25 % blir det inte så helt klart överkomligt och i Sverige är det i stort sett omöjligt att få tag i beg grejer till atv.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#39 » 18:24:06, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har en pakke på vei til meg som går med tog.
Litt under 18 døgn fra Chongqing til Oslo er ikke galt.


2020-10-09 15:31 Leave the Chongqing Unity Village Center Station, China Processing Center

2020-10-15 18:15 Leave the Dostek, Kazakhstan processing center

2020-10-20 18:37 Leave the Smolensk, Russia processing center (dette er knutepunktet syd/vest for Moskva på kartet)

2020-10-21 12:26 Leave the Brest, Belarus processing center

2020-10-22 12:17 Arrive at the sending center (trolig Duisburg i Tyskland)

2020-10-27 09:49 Oslo, to the sending ground


Kinesere er morsomme folk. Når vi ser på kartet, er Chongqing langt øst i Kina. Kineseren som fulgte meg rundt i Kina sa at det var i vest. Hvorfor?, spurte jeg. "Det er ingen ting bortenfor" var svaret. Kun ingenmannsland.

Det er flere ruter mot Europa enn det som vises. Det er blant annet en som går via Tyrkia med tunnel under Bosporos.

Det er litt av et prosjekt å få dette til å funke. Kina har normal sporvidde på 1435 mm slik som de fleste land i Europa, mens Kazakhstan, Russland og Hviterussland har bredspor på 1520 mm.

Da er det enten store terminaler som laster om gods, eller vogner med variabel sporvidde som gjelder.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

marve

#40 » 18:28:55, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här står lite mer om Postnord och kemikalieskatten på kläder och skor.
https://www.postnord.se/vara-losningar/ ... kalieskatt
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se