Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

PostNord´s deklarationsavgift/Importmoms

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

dc_lindberg

#16 » 10:50:19, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah! Jason1, då är det ett bedrägligt beteende av det Holländska företaget. I detta läge, i svensk lagstiftning, så är det det förtaget som agerat bedrägligt som också är ansvarigt för att betala EU tullen.
Du har beställt varorna, i tron, att de såldes inom EU; därmed ligger ansvaret hos försäljaren.

Lagen är en sak... hur Post Nord AB tillämpar den, det är en helt annan sak... stöld, skadegörelse och skyddande av brottsling, har jag skriftligt svar (på anmälningar) från Stockholmspolisen att det är: "Ej brott".

Lagen säger en sak... rättsvårdande myndigheter gör tydligen idag som de vill och kännerför oavsett vad lagen säger...


Se'n,... jag är så ung att jag var med om epoken fram tills när svenskarna skrämdes till att i panik rösta för inträde i EU... Visst, blev enklare med att man slapp Tull-tjafset, men... istället fick vi vansinnes tull mot omvärden... o det är -den- tullen som I får smaka på nu med importer från utom EU ("Fort EU")...
Kostnaden, 75kr, är låg i jämförelse med vad Tullverket tog ut fram till 1995 (då massan skrämdes in i fållan); så... tja... men å andra sidan fanns en nedre Tullgräns för -privatpersoner- på den tiden o den var då 500kr (ordervärdet), som Tullen tog ganska lätt på.
Se'n kom EU... o enligt de nya reglerna -skall- Tull påföras "från första kronan", även för privatpersoner. Post Nord AB är inte en myndighet, så de -struntade- i detta, men så härsknade staten (EU?) till o krävde att Post Nord AB skall börja redovisa privatimporten ("leka myndighet") vilket de försökt spärjna emot... då röt staten/EU till och Post Nord AB svarade med motåtgärder. Motåtgärderna var att hota med att ta ut handläggningsavgift. Staten/EU kunde inte brytt sig mindre, för agendan var att stoppa importen från utom Europa "kost vad det kosta vill".
Det här påverkar oss Svenskar mindre än det kostar Commonwelth... britterna härsknade till och skapade Brexit.
? - å var fick jag nu det där med britterna ifrån? Jo, jag har försökt handla hallgivare, behöver byta ngr st. Finns en (1) helt korrekt o den tillverkas i Australien. Trodde att England hade ett special fördrag som gav dem rätt att ha fri handel med sina f.d. kolonier... men si så är det inte... Hallgivaren kostade ca 120kr i Australien, och skulle kosta -minst- 1600kr att få hem, pga EU ! Då finns det en leverantör kvar, Hallgeber.de , men de har 3st olika och tvär vägrar att svara på vilken som bäst motsvarar den jag skall ha... å där stannade hallgivarimporten, för ca 12 år sedan...

Det jag säger är att de som röstade för EU får nu vad det röstade för. De som röstade emot får betala för vad de som röstade för ställt till med. Samtidigt, så är det ett rakare och sjystare system idag kontra lotteriet som var förr.
Personligen finner jag det mer acceptabelt om det vore Tullen som tog ut en avgift - för då går pengarna till en myndighet som man kan hoppas utför ett arbete för landet. Nu går pengarna till Danskarna som straff mot oss för vi spöade skiten ur dem 1658, och tog Skåne, Halland och Blekinge i krigsskadestånd ("byte") från dem.

Som jämförelse till detta så -har- det svenska skatteverket drivit in skatte skuld på 3 öre (om jag minns summan rätt) mot en indrivningskostnad på många kronor (porto, brev, kronkalle)... Staten ser mycket allvarligare på om den blir snuvad på en siken än om befolkningen gör dumma saker mot varandra... "Jätten Glufs-Glufs" är ett Troll! (Trollen dyrkar guld på bekostnad av allt annat).

Jag skulle, bara för att, bestrida Post Nord AB's "faktura" på grunderna:
- såld av ett företag inom EU
- Ej tillåtet att fakturera privatperson (hänvisandes till Skatteverket och lagstiftningen gällande transaktioner; lagen finns där än. Jag kollade förra året). Vilket gör detta till att fakturera privatperson till bedrägeriförsök och bokföringsbrott (kan ev., klassas som grovt eftersom det är satt i system och används utan urskiljning).
...eller så betalar man, biter ihop, lärt sig läxan, gör inte om misstaget - och har låtit Fort Europa strypa handeln över dess murar... Priset man får betala om man vill tillhöra "gemenskapen"...

Skaka Spjut skrev för många år sedan:
"...det är något ruttet i Danmark!"...
(ur Hamlet om jag minns helt rätt)
Senast redigerad av dc_lindberg 10:35:40, 08-11-2019, redigerad totalt 3 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Patrik440

#17 » 21:53:27, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:. Så nu får tiden utvisa om det blir någon påföljd eller ej.
Dom hotar med att jag måste betala senast den 11/11...



Händer absolut ingenting om man inte betalar.

Beställde förövrigt en kontakt till en BC-375 radiosändare från Usa för ett tag sedan men fick fel.
Fick behålla den felaktiga och säljaren skickade en ny som gåva som Postnord försökte kräma ut 75:- + några kronor till för,
dock så backade de på det efter ett telefonsamtal eftersom det var märkt som gåva. :)

/ Patrik

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

wol

#18 » 23:27:00, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var mycket bra skrivit av dc_lindberg och och jag blir nog tvungen att läsa det par gånger till för det var lite väl mycket fakta på en gång.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Hansborg

#19 » 09:54:31, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Finland har vi Moms å Tullfritt under 22€

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

toker

#20 » 10:03:05, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Sverige är det tullfritt upp till 1600 kr men moms får man betala.Tycker 75 kronor är en överkomlig summa för att dom sköter moms och ev tull men fattar inte riktigt hur dom räknar för har aldrig fått betala så mycket som 25% på nått jag handlat och momsen ska beräknas på hela summan inkl frakt.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#21 » 15:30:06, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag klagar inte så mycket längre på 75-kronorsavgiften. Beställde poolbelysning från Kina. De skickade med något fraktbolag som inte brukar köra ut inom Sverige, så sista biten kom det med PostNord. Hämtade ut det som vanligt på utlämningsstället men behövde inte betala någon avgift. Kul tyckte jag, då i alla fall...
Kom hem, packade upp paketet och slängde tulldeklarationsplanketten från avsändaren. Några dagar senare kom det en räkning från fraktbolaget. Har för mig det var nästan 200 kr i administrationsavgift, samt 58 (!) % moms på varorna, i alla fall enligt avsändarens uppgivna värde. :uupps:
Man hade alltså bara tagit ett varuvärde rakt ur luften. Tyvärr hade jag inte kvar avsändarens papper, annars hade jag drivit saken vidare.
Nu blev det ju inte speciellt dyrt ändå. Kinapriset på varorna var kanske 20% av vad varorna kostar i Sverige, plus att avsändaren hade uppgivit ett lågt pris... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Holger

#22 » 15:37:21, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik440 skrev:Beställde förövrigt en kontakt till en BC-375 radiosändare från Usa för ett tag sedan men fick fel.
Fick behålla den felaktiga och säljaren skickade en ny som gåva ...

Har hänt mig två gång den senaste tiden med LED-strips (färgfel i bandet) och sensorer (spricka i höjlet) till dessa.
Mer jobb med återsändning och återbetalning. De skickade nya helt enkelt, jag skulle behålla det jag hade fått.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Patrik440

#23 » 19:37:48, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Mer jobb med återsändning och återbetalning. De skickade nya helt enkelt, jag skulle behålla det jag hade fått.


Har aldrig behövt skicka tillbaka något iaf men pengar har jag fått tillbaka flertalet gånger. :)


Köpte den här från USA i oktober men när den kom var den inte så jättebra emballerad och något rör var också trasigt.
Säljaren stönade i början men drog det sedan som ett case om fraktskada.
Bild

Fick tillbaka varenda krona inkl frakt och moms och den behövde ej skickas tillbaka. :)

Det gick genom eBays Global Shipping Program för fraktskador så det var de som stod för återbetalningen.

/ P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

tronde

#24 » 20:35:00, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik440 skrev:
Det gick genom eBays Global Shipping Program för fraktskador så det var de som stod för återbetalningen.

/ P

Det er vel Global Shipping som er årsaken til skaden også. Det er velkjent at mye av det som sendes på den måten blir pakket om med dårligere emballasje før det forlater USA for å få lavere fraktkost (= større fortjeneste til Pitney Bowes som håndterer GSP i USA).
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Patrik440

#25 » 08:25:21, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:Det er vel Global Shipping som er årsaken til skaden også.


En del fel med denna varan var dock av den typen att de inte uppstått under frakten.
Men fick ju tillbaka alla pengarna så. :)

/ Patrik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

marve

#26 » 02:04:09, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Postnord kommer att höja deklarationsavgiften 2022 på paket från länder utanför EU till ca 200 kr i samband med införandet av kemikalieskatt på kläder och skor. :huh: :aaargh:
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

dc_lindberg

#27 » 07:41:50, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...superintelligent!... riktat -mot- Kina... vi är 10 miljoner, Kineserna är ca 1.4 miljarder... vill kineserna kross den svenska ekonomin så gör de det hur lätt som helst...
Är det månne även någon form av hat-hämnd mot England?... lika super intelligent det... som om Britterna inte skulle göra samma sak mot oss?!...

Visst ja - de är EU inte Post Nord... "Fort Europa"... dumt, oj vad -dumt-!... EU's storhetstid är över. EU har inget som resten av världen inte har (råvaror, produkter), så vad är poängen?!... isolation!...

Samtidigt... det är vad det svenska Tullverket debiterade på 90:talet, så priserna har inte ökat på 25 år, utan minskat. Skillnaden är dock att då var det -Staten- idag är det ett "privat" företag, danskt dessutom, som -tar- pengarna... hm...

Snart ska ni se man återför socken pass och tullavgift för att färdas mellan olika hålor (som det var förr när man skulle in och ut ur städerna).

Intet nytt under solen :coffee:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

marve

#28 » 17:10:26, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tullavgift eller trängselavgiften som tas ut när man ska in eller förbi Stockholm kan man väl säga är namnklyverier.

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

dc_lindberg

#29 » 17:15:28, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tokholmavansinnet begriper jag inte att inte resten av Sverige rest sig emot!
Går inte att se på annat sätt än som utpressning, stöld och "beskyddarverksamhet" från statens sida -mot- främst medborgarna men även mot gäster i landet (turister).
Otrolig flathet av -svenskarna- inför denna absurda stockholmsdumhet, som ändock inte gynnar Stockholm, för de konfiskerade medlen går rakt ned i statens girigbuk!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

marve

#30 » 17:21:54, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trängselskatter är ett påfund som kommer att sprida sig till fler städer, finns ju redan även i Göteborg.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se