Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Skicka paket inom EU

55 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

uppland2

#31 » 12:56:06, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Det blir väl problem där också nu när Boris (ryskt namn?) ställer till det.


Enligt Wikipedia-sidan: Johnson was given the middle name "Boris" after a Russian émigré his parents had once met.

Han föddes av engelska föräldrar i New York, men har bl.a. turkiskt-cirkassiskt påbrå längre tillbaka.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



dc_lindberg (trådstartaren)

#32 » 13:02:47, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet



Snyggt!
Imponerande att du hittade dokumentet!
=> därmed motsäger sig PNAB åter igen, o denna gången synnerligen -grovt-

Formuleringen ter sig korrekt i förhållande till PTX-Taxan som jag har från 1997 (Postverket).
Givetvis får PNAB förklara sig!...

I PDF-dokumentet, sid 1, spalt 2, längs ned:
J2 Tulldeklaration och exporthandlingar
För paket inom EU krävs endast frakthandling.
För paket utanför EU med varuvärde under 2000 SEK krävs att man i fyller i Exportdeklaration Post CN23, dvs. fyller i de gula markerade rutorna i frakthandlingen.


På Sid 2 första spalten avslutas denna paragraf med:
Fullständig information om dokument vid export finns i Skepp-ningshandboken som ges ut av Business Sweden, telefon 08-588 660 00 eller business-sweden.com


När myndigheter försöker leka företagare så blir det tok... och när okunniga slänger sig med faktatermer och yrkesterminologi som de inte har en susning om vad det betyder, då blir det riktigt illa... Sverige har blivit ett sådant land... PNAB är bara ett praktexempel på "dårarnas hus"...

Självklart är jag -väl- medveten om att en vara som inte säljs inte heller skall beläggas med proformafaktura, men det är PNAB fullständigt okunniga om! (se ovan referenser)
Det som PNAB inte förstår och behärskar är de termer de använder sig av, och då blir det så här...
Värde på försändelse är det värde som fraktaren skall ersätta kunden med i den händelse som försändelsen skadas eller förkommer. Det har inte ett dugg med försändelsens innehåll i sig att göra. Dock skall värdet på försändelsen anges "korrekt". Problemet som PNAB skapat för sig själva är att ange försändelse som "försäljning" och därmed anse försändelse värde endast motsvarande försäljningsvärdet...
När man som avsändare behöver ange försändelses värde, ersättningsvärde, det är då PNAB's system går i baklås...

Visst kan man "komplicera" tillvaron för sig själv, men som I nog nu bör inse så är det en banal fråga som lett till ett stort antal svar baserade på desinformation och felaktig information samt rent ut sagt falsk information, från PNAB...


Får se om jag får tid att svänga förbi FöretagsCenter i Järfälla i morgon eftermiddag. Om ej så blir det senare i veckan.
Givetvis kommer en upplösning på detta då - fattas bara!


Ska vi se lite konstruktivt och kreativt på min tråd och den enkla fråga jag egentligen ställt?
Genom de svar som finns i tråden så har vi tillsammans lyckats klart och tydligt peka på grova oklarheter på PNAB's hemsida, och de konsekvenser detta medför.
Vi har också kunnat belysa att PNAB inte har i sitt system "ersättningsvärdet" (i kronor) för försändelse.
Vidare har vi kunnat belysa problemet med assurering (försäkring) av försändelse. Det är synnerligen oklart -OM- försändelse som inte är försäljning går att assurera hos PNAB.

För de av er som vill fördjupa er lite i det som finns i mitt bekymmer, men som inte är trådens egentliga fråga:
- BMW ITU ny kostar ca 6000kr
- Den enhet som skall renoveras är "trasig", dvs sladden är av, och den går inte att reparera på den platsen.
- Begagnad enhet, som fungerar, kostar 2-3000kr att få hem.
- Enheten som skall repareras och byggas om är -hel- funktion på (dvs: hallgivaren är hel), bortsett från sladden.
Vad är då värdet på den?
Som företagare/säljare = snudd på 0kr.
Som ägare och beställare av reparation och ombyggnad till dubbeltändning (begränsa max förtändning till ca 19'); då motsvarar enheten en ny, eller beganad, dvs 2000-6000kr ngt beroende på tillgänglighet. Eftersom England faller ur EU, så blir tillgängligheten kraftigt sänkt och man tvingas kanske köpa fabriksny... Vad en fabriksny kostar i Sverige "vill vi inte veta" och vad den kostar i Tyskland vet jag inte... i England kostar de f.n. ..finns inte listade... så vad är då det assureringsvärde man bör sätta på försändelsen?...
Det är en -enkel- fråga, som blivit löjligt komplicerad av att PNAB inte vet vad de sysslar med och slänger sig med begrepp som de inte kan och ej heller behärskar...
Enligt PNABs hemsida så skall man deklarera ITUn med CN23 och bifoga proformafakture i 3.ex., för att PNAB skall acceptera att ombesörja frakten. QV_ hittade dock en PDF på PNAB's hemsida som klart och tydligt deklarerar att CN23 -inte- skall användas i ärenden/försändelser som detta.
Rörigt?... PNAB!...


Som den spydiga ironiska sarkastiska tidiga kommentaren om att själv åka till Tyskland med ITU och lämna in den där över disk - >>det<< är absolut inte så fjärran i tankarna... den tid som hittills åtgått hade räckt mer än väl för att tagit sig ned till firman, och påbörjat hemresa dessutom... ...om det nu inte vore för Coronan och dumheterna kring den, ss EU's "karantänisering" av Svenskarna... så...man kommer väl till den svenska gränsen, men där tar det stopp...
(Groningen (i Holland)-Järfälla tog 24 timmar timmar i laglig fart 1996, inkl 2 färjor; Putgarten-Rödby, Helsingör/Helsingborg).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#33 » 14:01:31, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Ujuj. Vi som tyckte det var så enkelt.

Då förstår jag varför HSB sett lite bister ut emellanåt. Men till EU har det gått smidigt. UK har vi inte testat än. Det blir väl problem där också nu när Boris (ryskt namn?) ställer till det.
Indien var snårigare. Men löste sig också.


Grattis! :thummar:
Ja till att ha lyckats med att skicka till Indien!
Jag hade lite kontakt med god vän till Ted Simon (författaren av: Jupiters travels) för några år sedan. Att skicka nya ventiler till en BMW R75 var uteslutet! De skulle kostat ca 4000 kronor att lösaut i Indien. På nått sätt lyckades han lösa problemet i Indien; men importstrafftullarna är hiskeliga, bortsett från byråkratin. Ventilerna kostade då på den tiden ca 400kr i Sverige över disk inkl moms...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Skru'are

#34 » 16:20:03, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du lever verkligen upp till dit motto! :huh:

4 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

QV_

#35 » 17:42:13, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
QV_ skrev:Proforma fakturan skall ju återspegla den kostnad som man kommer att fakturera.


Inte nödvändigtvis.


Det är också korrekt. Det finns alltid undantag.
Men skulle påstå att i 99% så kommer det en fakturering.

Att jag skriver som jag gör är för att övertyga TS om att en proformafaktura inte behövs.
Det kan göras kort och enkelt där man tar det absolut vanligaste som händer, eller långt och krångligt där man förklarar alla undantag som kan hända inklusive omvänd moms....

Kort kort är att proforma används för att förtulla saker. Vi har ingen tull till Tyskland på denna produkt. Alltså skall det inte vara någon proforma.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#36 » 18:02:59, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delen du skickar är trasig och är då till ringa värde < 2000kr.
När den är reparerad så kostar den mera men det är inte din huvudvärk eftesom du då är mottagare inte avsändare.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#37 » 10:01:21, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Du lever verkligen upp till dit motto! :huh:


Vissa får bryta mot regler - det händer dem ingenting.
Andra används regelboken mot i alla lägen av alla - den som då inte snabbt lär sig att ta reda på vad som gäller, får problem...

När dessa motsatser kommenterar varandra, så låter det som ditt inlägg...

I detta ärende kan man säga att det är mitt eget fel, eftersom jag sökte information så att jag skulle kunna utföra beställningen så korrekt som möjligt.
Man kan också säga att det inte alls är mitt fel, utan det är PNAB som är den som har så otroligt dålig kontroll på vad den säger och skriver att den gör som den svenska regeringen och riksdagen gjort i vart fall sedan 70:talet; ange motstridiga regler vilket lamslår verksamhet!...

Towil svarar korrekt - inom EU har vi inte Tull!
Så vad F håller PNAB på med?!
Han svarar också helt korrekt om värde på sak - men han kan inte svara på hur värdet på saken ska/bör/kan deklareras (vilket ju iof är fullständigt onödigt då vi inte har tull inom EU!...) så, ska man följa reglerna blir det verkligen komplicerat och "omöjligt" men så vackert byråkratiskt.

Nu är det så att man måste följa de regler som företaget, i detta fall PNAB, sätter upp. Det är avtalsvillkoren.
PNAB har dock ett uppdrag av staten att tillgodose PTS och följa de lagar och regler som är förknippade med detta uppdrag! PNAB är på intet sätt rätten att -hitta på egna- "regler" än mindre egna "tolkningar" av lagen!
Då PNAB saknar förmåga att konsekvent ange samma regler med samma tolkning uppstår problemet och frågan:
<<"Vad gäller?!">>

Givetvis är det lagen som gäller!
...problemet är tydligen att finna just lagen... för PNAB är -noga- med att undvika att hänvisa till den...
Av alla dessa skäl ter sig DHL så mycket enklare att ha att göra med: Avtal + Tullens regler o inget annat!
Tyvärr är dock DHL en oformbar och ogreppbar entitet som man inte egentligen kan få kontakt med, o det "diskvalificerar" den därmed nästan som alternativ...

Så, naje... det är verkligen inte jag som krånglar till det, men det blir ruskigt "dissonant" när något kräver reglerna av någon som är van vid att göra som den vill utan hänsyn till reglerna...

Vi kan likna detta med körsång:
- i en kör kan man inte ha medlemmar som har absolut gehör... för det "sjunger falskt"
- alla körer sjunker lite falskt
- Men om någon sjunger rent, då är det den, och inte kören, som låter falskt...
Det är samma fenomen inom detta. PNAB av vana att skita i reglerna, och jag sökte bara lite grundläggande regler och formulär - A gav B som gav C som...


Motfråga till dig blir då - vill du leva och bo i en värld där det inte finns regler? Inte ens i "djungelns värld" saknas regler... så hur ter sig en värld utan regler?...
Iof så kan massan påverka regler... vi hade böter, "trafikavgift", om man som fotgängare gick mot röd gubbe. I slutänden, då "alla" struntade i lagen, så blev den upphävd. Fotgängare kan dock dömas för vårdslöshet i trafik om den går mot röd gubbe och orsakar händelser i trafiken...

Nu handlar inte tråden om Moment 22, ej heller om musik eller trafik. Tråden handlar om:
- Hur gjorde Du när Du skickade paket 2020 till annat EU land?
:back_to:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ÅÄÖ

#38 » 10:57:03, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hela borde i ditt fall vara ett icke-problem!

Eftersom du enligt annan tråd uppger att du avser betala reparationen (liksom allt annat) kontant är det väl bara komma överens om när de har tid att titta på din reparation och se till att vara där med dina pengar då!
Ingen risk att nån spårar dina uppgifter då heller..


Annat alternativ vore att reparerande företag skickar erforderliga dokument/fraktsedlar.
Så gjorde Lidl när jag fick skicka iväg nått på garantireparation till tyskland.
Var nog UPS som kom och hämtade

2 personer gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#39 » 11:40:22, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så sant så ÅÄÖ.
Nja, det blir inte betalning över disk - det blir internationell bank check.
Q-Tech är ett litet företag så de har inte utrymme för arbete med "retur frakter".

Problemet är nog löst, helt. Ringde DHL och fick tala med en trevlig och hjälpsam kundtjänst representant.
DHL har ett publikationsfel på sin hemsida ; de har inte tänkt på att tala om de olika betalningsalternativen på "start sidan" utan de är -gömda- bakom "varukorg/kassa". På den dolda sidan erbjuda man att kunna betala över disk hos ombud mot en extra kostnad jmf med att betala med kreditkort över nätet.
När jag nämnde PNABs dumheter med CN22 och CN23 fick jag ett "gap skratt" som reaktion med kommentaren; "det gäller ju en försändelse inom EU!" PNAB har alltså gjort sig till åtlöje - dem väl bekommet!

Ska kika vidare på DHL's hemsida.
För mig blir DHL billigare än PNAB dessutom - ca 4mil kostar att köra... jag har gångavstånd till mitt DHL ombud ;-)

Och ja - jag anser hela historien som en icke-fråga; men det var PNAB som började! (iof... hårddraget... då var det DHL som började... svaret jag fick förra veckan + deras hemsida... => där ser man värdet av att få tala med kunnig personal). Har sökt PNAB idag... "du har plats 140"... ringde om ett par timmar senare "du har plats 79"...

Ska vi gissa att problemet för mig nu kommer att bli löst, av DHL ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#40 » 13:18:25, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter ett par samtal, och samtida hemsidestudier, med DHL:
- Privat; grundförsäkrat upp till MAX 5000kr. Om värdet överstiger det och man inte informerar/förhandlar med DHL -innan- kan (kommer) det att anses vara kontraktsbrott varför försäkring förverkats!
- Företag: samma grundfrakt, tilläggsförsäkringar finns, i detta fall skulle en sådan kosta 75kr + moms och täcker då upp till 10 000kr (frågade inte om det finns försäkringar för högre värde - vi undersökte endast ca 6000kr).

Som företag måste man ha konto.
Företagare läggs in i systemet som faktura kunder.

CN22 - gott skratt
CN23 - asgarv
Tyskland ligger i EU. Sverige ligger i EU. Båda länderna ingår i samma tullunion. DHL har fått sig ett riktigt gott skratt idag!

Jag anser mig ha fått den information jag behöver:
- hur/var fraktsedel
- hur att deklareras
- fraktförsäkring/-an
- emballage krav (skall klara fritt fall mot betonggolv om minst 150cm)

Mycket trevligt, och hjälpsamt bemötande av de tre jag talat med på DHL idag, 2ggr privat och 1g företag.
Väntetid i växen = obefintlig (!); svarade direkt! (inte plats 140 som på PNAB!...)

Jag har det jag behöver.
Ska bara "beställa" fraktsedel,... och packa försändelsen (har ju inte gjort det pga CN23 kravet...).

Stort tack till alla engagerade Maskinister!
:shake_hands:
Supporten har varit - ovärderlig!
:buga:
:bira:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#41 » 19:32:52, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att kunna hjälpa.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg (trådstartaren)

#42 » 19:16:43, 12-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis fyllt i beställningen hos DHL och skrivit ut adresslappen...

Tyskland översätts till
DHL Paket EU
Trintegatan 10
25368 Helsingborg

=> ?
Adressen i tyskland finns inte med = ???
Finns inte någon förklaring på DHL's hemsida till detta heller (vad jag ser).
Gisses va krångligt!!!
Förr gick man ned till sitt postkontor, blå lapp för utrikes. Fylldes i med bläckpenna, eller blyerts. Klistades på paketet av personalen på andra sidan luckan o så tog de betalt, i kontanter. Klart!
Nu har jag hållt på i en vecka med att få till själva paketet (få tag i papp som duger, skära till, klistra ihop, osv - sånt fanns på Postkontoren förr!)

Om jag nu skulle använda denna adresslapp till Helsingborg - var F tar paketet vägen då???
...suck...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

davidof

#43 » 10:30:25, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Adressen du skall skicka till i Tyskland finns i deras system. Alla utrikespaket som går på bil går via den terminalen.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#44 » 10:39:18, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack davidof. Har också samtalat med DHL nu på morgonen - bara någon minuts väntetid i växeln! (=imponerande!)
Fick ett trevligt, hjälpsamt, snällt bemötande och sakligt förarande. Vi var ense om att hemsida -saknar- denna info.

Den som väl en gång använt tjänsten vet hur den fungerar, men vi in inte gjort det innan...
Som säljare av en produkt är man också upplysningsskyldig gentemot kund för vad det är man säljer...

Svaret var från DHL ungefär det du gav mig, med skillnaden att man lägger på en ny adresslapp i Helsingborg; dvs paket från Sverige har 2 adresslappar. Det är ju info som är mycket viktig för mottagaren också - alltså -varför- är det 2 adresslappar på paket från Sverige.

...eller som jag har som devis:
"varför göra det enkelt, när man kan göra det så vackert (som i skönhet) komplicerat!"
(tysk ingenjörskonst !)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

skogsgurra

#45 » 12:41:34, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det har jag brottats med i många år - det komplicerat vackra, alltså.

En del tyska anläggningar var så oerhört komplicerade att det knappt gick att få igång dem. Vid ett tillfälle blev jag förbannad och lyckades få upp konstruktören till ett stålverk. Vi blev lite kompisar och när jag frågade varför han gjort det så otroligt komplicerat (det var övervakningar, spärrar, starttidskontroll och en massa sånt skit) så sa han som det var: "Muss ja einen guten Eindruck an meinen Chef machen" På svenska; Jag måste ju imponera på chefen. Jag rensade en hel del och han såg förskräckt ut.

Men nästa gång var hans automation betydligt vettigare konstruerad. Och jag tror nästan att hans chef var nöjd också. Nu har vi PK som försvårar, då var det überkomplicerade anläggningar.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se