Snyggt!
Imponerande att du hittade dokumentet!
=> därmed motsäger sig PNAB åter igen, o denna gången synnerligen -grovt-
Formuleringen ter sig korrekt i förhållande till PTX-Taxan som jag har från 1997 (Postverket).
Givetvis får PNAB förklara sig!...
I PDF-dokumentet, sid 1, spalt 2, längs ned:
J2 Tulldeklaration och exporthandlingar
För paket inom EU krävs endast frakthandling.
För paket utanför EU med varuvärde under 2000 SEK krävs att man i fyller i Exportdeklaration Post CN23, dvs. fyller i de gula markerade rutorna i frakthandlingen.
På Sid 2 första spalten avslutas denna paragraf med:
Fullständig information om dokument vid export finns i Skepp-ningshandboken som ges ut av Business Sweden, telefon 08-588 660 00 eller business-sweden.com
När myndigheter försöker leka företagare så blir det tok... och när okunniga slänger sig med faktatermer och yrkesterminologi som de inte har en susning om vad det betyder, då blir det riktigt illa... Sverige har blivit ett sådant land... PNAB är bara ett praktexempel på "dårarnas
hus"...
Självklart är jag -väl- medveten om att en vara som inte säljs inte heller skall beläggas med proformafaktura, men det är PNAB fullständigt okunniga om! (se ovan referenser)
Det som PNAB inte förstår och behärskar är de termer de använder sig av, och då blir det så här...
Värde på försändelse är det värde som fraktaren skall ersätta kunden med i den händelse som försändelsen skadas eller förkommer. Det har inte ett dugg med försändelsens innehåll i sig att göra. Dock skall värdet på försändelsen anges "korrekt". Problemet som PNAB skapat för sig själva är att ange försändelse som "försäljning" och därmed anse försändelse värde endast motsvarande försäljningsvärdet...
När man som avsändare behöver ange försändelses värde, ersättningsvärde, det är då PNAB's system går i baklås...
Visst kan man "komplicera" tillvaron för sig själv, men som I nog nu bör inse så är det en banal fråga som lett till ett stort antal svar baserade på desinformation och felaktig information samt rent ut sagt falsk information, från PNAB...
Får se om jag får tid att svänga förbi FöretagsCenter i Järfälla i morgon eftermiddag. Om ej så blir det senare i veckan.
Givetvis kommer en upplösning på detta då - fattas bara!
Ska vi se lite konstruktivt och kreativt på min tråd och den enkla fråga jag egentligen ställt?
Genom de svar som finns i tråden så har vi tillsammans lyckats klart och tydligt peka på grova oklarheter på PNAB's hemsida, och de konsekvenser detta medför.
Vi har också kunnat belysa att PNAB inte har i sitt system "ersättningsvärdet" (i kronor) för försändelse.
Vidare har vi kunnat belysa problemet med assurering (försäkring) av försändelse. Det är synnerligen oklart -OM- försändelse som inte är försäljning går att assurera hos PNAB.
För de av er som vill fördjupa er lite i det som finns i mitt bekymmer, men som inte är trådens egentliga fråga:
- BMW ITU ny kostar ca 6000kr
- Den enhet som skall renoveras är "trasig", dvs sladden är av, och den går inte att reparera på den platsen.
- Begagnad enhet, som fungerar, kostar 2-3000kr att få hem.
- Enheten som skall repareras och byggas om är -hel- funktion på (dvs: hallgivaren är hel), bortsett från sladden.
Vad är då värdet på den?
Som företagare/säljare = snudd på 0kr.
Som ägare och beställare av reparation och ombyggnad till dubbeltändning (begränsa max förtändning till ca 19'); då motsvarar enheten en ny, eller beganad, dvs 2000-6000kr ngt beroende på tillgänglighet. Eftersom England faller ur EU, så blir tillgängligheten kraftigt sänkt och man tvingas kanske köpa fabriksny... Vad en fabriksny kostar i Sverige "vill vi inte veta" och vad den kostar i Tyskland vet jag inte... i England kostar de f.n. ..finns inte listade... så vad är då det assureringsvärde man bör sätta på försändelsen?...
Det är en -enkel- fråga, som blivit löjligt komplicerad av att PNAB inte vet vad de sysslar med och slänger sig med begrepp som de inte kan och ej heller behärskar...
Enligt PNABs hemsida så skall man deklarera ITUn med CN23 och bifoga proformafakture i 3.ex., för att PNAB skall acceptera att ombesörja frakten. QV_ hittade dock en PDF på PNAB's hemsida som klart och tydligt deklarerar att CN23 -inte- skall användas i ärenden/försändelser som detta.
Rörigt?... PNAB!...
Som den spydiga ironiska sarkastiska tidiga kommentaren om att själv åka till Tyskland med ITU och lämna in den där över disk - >>det<< är absolut inte så fjärran i tankarna... den tid som hittills åtgått hade räckt mer än väl för att tagit sig ned till firman, och påbörjat hemresa dessutom... ...om det nu inte vore för Coronan och dumheterna kring den, ss EU's "karantänisering" av Svenskarna... så...man kommer väl till den svenska gränsen, men där tar det stopp...
(Groningen (i Holland)-Järfälla tog 24 timmar timmar i laglig fart 1996, inkl 2 färjor; Putgarten-Rödby, Helsingör/Helsingborg).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.