Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Skicka paket inom EU

55 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

dc_lindberg (trådstartaren)

#46 » 13:38:21, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao2: - hans svar var helt obetalbart (i original) :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



dc_lindberg (trådstartaren)

#47 » 20:45:32, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intet nytt på DHL fronten...
Paketet nådde Helsingborg och "förbereddes för export" - sedan dess... tyst som i graven...

Det ska till Löhne, 3-4 mil väster om Hannover (någon mil väster om Minden o i Minden finns en som... skyldig mig en BMW R100 motor!...) som ligger väl ca 4mil söder om Hamburg. Järfälla - Groningen tog ca 24 tim non stop med 2 färjor 1996... det hade alltså gått fortare för mig att köra ned paketet själv... hm!...
Kunde inte spåra längre än till Helsingborg på DHL's hemsida...hm!...

Just nu känns det lite som Povel Rammel och tvålelulia...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Joe

#48 » 20:58:38, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte funderat på att paketet har ett nytt trackingnummer iom en ny adresslapp?

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Stefan1972

#49 » 07:46:40, 21-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att DHL sverige är helt eget jämfört med allt annat. Det övergår allt som oftast i andra system när det lämnar gränsen. Det är inte ens säkert att det fortsätter inom DHL....
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#50 » 09:06:01, 21-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo Joe. DHL har bara "glömt" meddela avsändaren (mig) det nya numret...
Hör jag inte av mottagaren idag... så får DHL svara i telefon...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#51 » 17:13:40, 21-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo Maskinister!
Paketet det kommit fram till desitnationen, men... jag -skäms- någe så... :svettas:
Bild
Det visade sig att ITUn som jag iof fått tag i för ett spottstyver pga skadat kablage, hade den där tråkiga överraskningen när man demonterat den... så rostig att mekanismen är förstörd! "icke reparerbar" blev domen... Skulle -aldrig- skickat den om jag vetat om att skicket var så dåligt!
Har ett par till, tog den som jag inte kunde reparera pga hur kablaget är draget; Q-Tech har delar och verkstad för det, så... värt risken och kostnaden tänkte jag... o vill nu bra gå å gömma mig!
:myzsko:
Q-Tech har varit oerhört gentil och gett mig offert på en renoverad som de sedan kan bygga om åt mig. Kostnaden för den är redan överförd, så det löser sig. Tanken var att senare låta bygga om 1-2st till å då vill man ju inte ha skämt ut sig vid första kontakten heller! Usch vilket historie detta blev!
(bjuder givetvis Maskinisterna på ett gott skratt på min... "väl förtjänat!" :skratta3: )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

skogsgurra

#52 » 18:34:06, 21-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att se att jag inte är ensam. Lite grann påminner det om Travemündeincidenten. Den lägger jag under "Roliga historier"
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra

#53 » 18:47:31, 21-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae, lägger den här istället:


Travemündeincidenten

Berättad av 1) oskyldig och oinformerad betraktare 2) den där idioten som orsakade det hela

Betraktaren: Jag satt och tog en pilsner på färjeterminalen i Travemünde då ett par i fyrtioårsåldern slog sig ner vid bordet intill. De var förmodligen svenskar eller norrmän. Mannen reste sig och gick in på toaletterna. Efter kort tid kom han tillbaka och frågade kvinnan efter tio pfennig. Det är vad det kostar att använda toaletterna. Ganska snart kom han tillbaka och bad att få ytterligare tio pfennig. Jag började bli lite fundersam. Vad hade hänt?

Min förvåning stegrades till bristningsgränsen när han kom ut igen, nu med en rulle toalettpapper i handen. Han fick tio pfennig och återvände med papperet in på toalettavdelningen. Kvinnan, som nu hade slut på tiopfennigstycken gick till kassan och växlade. Jag hade ju inget med saken att göra, men tyckte det var lite konstigt. Nu skulle det väl inte behövas fler tiopfennig? What could possibly go wrong?

Aber, hast Du mir gesehen! Han kom ut med toalettpapperet igen och fick sina tio pfennig. Kvinnan sade något åt honom och han ställde nu rullen på hennes bord! Och gick in på toalettavdelningen igen. Jag satt alldeles förstummad. Min pilsner, som jag glömt på bordet, hade förlorat sin fräschör och jag fick in en ny, kall och skummande pilsner. Jag hade just påbörjat den då mannen kom ut och båda skyndade mot färjan som just skulle lägga ut. Det var knappt, men dom kom med.

Idioten: När vi kom till terminalen ville K. ha kaffe. Själv kände jag behov och fick en tiopfennig av K. När jag öppnat båset såg jag att det inte fanns något papper i hållaren. Jag gick ut till K. igen och fick tio pfennig så att jag kunde hämta papper i något annat bås. Jag gjorde det, gick in i ett annat bås och hämtade den rullen. Men nu var ju dörren till ”mitt” bås låst. Jag gick ut till K. igen med rullen i näven och fick tio pfennig. Det satt en kille vid bordet intill. Han hade beställt in en öl men jag vet inte vad det var för fel på honom – han hade inte rört ölet. Det fina skummet var borta och ölen såg ganska ofräsch ut. Han såg ut att ha något problem.

Hittills hade ju allt gått bra. Men nu började jag bli lite stressad av att dom ropade efter oss i högtalaren. Färjan skulle strax gå och jag kände att det var knappt om tid. Stressen gjorde att jag alldeles hade glömt vilket som var mitt bås. Det jag öppnade hade redan en rulle och då kom jag ihåg att det nog måste vara båset till vänster om det som var båset med den tomma rullhållaren.
Jag gick ut till K. igen och förklarade att jag måste ha ytterligare en tiopfennig. Hon hade just växlat till sig några så det var lugnt. K. föreslog nu att jag skulle lämna den där förbannade rullen på bordet och bara helt enkelt välja ett bås på andra sidan så att jag inte skulle riskera att även det båset var utan papper. Jo, det fungerade faktiskt. När vi gick mot färjan hade mannen vid andra bordet fått in en ny öl. Den gamla var orörd. Undrar om han kommer sig för att dricka den nya ölen? Konstiga människor det finns…

Som sagt, varför göra det enkelt när man kan komplicera det så fint?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

5 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

igelkottar

#54 » 10:42:36, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om de hade vadslagning om hur många som sprang fram å tillbaka å hämtade mynt,
samt hur många som missade färjan. :lmao: :skratta3:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

skogsgurra

#55 » 10:47:22, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kan man ju undra.
Jag hade nog med mina egna problem, så jag tänkte aldrig så långt. Kanske var det stora folknöjet i Travemünde på den tiden :)
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se