Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Skicka paket inom EU

55 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

QV_

#16 » 13:50:52, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De skriver om EORI nummer.
Det numret använder man när man exporterar till 3:de land.

Min och Posten i UK tolkar att man använder CN23 för Export. Alltså sänder utanför EU. Vilket då du inte gör.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Henrik_N

#17 » 15:13:05, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...åter igen personangrepp och dumma kommentarer...
Vad tjänas på att fälla sådana?
Ledde de till svar på min explicita fråga?

Vi alla överväger alltid de risker ett förfarande medför.
Första risken är väl när man skall resa sig från nattens vila?... Kommer man att halka omkull, eller kommer man att lyckas resa sig upp. Och så fortsätter dagen, men förflyttningar, kommunikationer, transaktioner osv.
De flesta använder den logiska slutsatsen och utimata svaret på alla risker: "Det händer inte mig!"
...jo tjena!... "Wake-up an smell the coffie!"...

Nu var inte frågan om risktagande - för de ställningstagandena är alltid, och skall alltid vara, personliga!
Bara -du- vet vilka risker -du- är beredd att ta!

Frågan gällde heller inte bekvämlighet!
Att beställa via nätet är dessutom ca 10%(?) billigare hos PNAB än över disk. Det var heller inte frågan.

ALLA har inte, får inte, kan inte, vill inte, osv - betala med kreditkort över nätet!
Finns många i sveriga som inte ens får ha kreditkort...
Men det var inte heller frågan!

Att syssla med personangrepp och dumma påhåpp finner en del vara av större intresse än att fokusera på den ställda frågan och svara på den. Kan bara beklaga att så sker.

I min presentation visade jag på de konstigheter och problem samt hinder som jag stötte på.
Kraven att betala över internät kan knappast vara förenliga med den samhällsservice som PNAB är ålagd att tillhandahålla. Alla har inte internet. Alla kan inte hantera internet. PNAB hindrar x-% av befolkningen och de som vistas i Sverige från att kunna använda samhällstjänsten/infrastrukturen "att sända paket" (verkar på hemsidan även gälla för brev).
Övriga fraktbolag lyder inte under PTSs tillsyn och har heller inte statens uppdrag att ombesörja försändelser av brev och paket.


Fråga var alltså:
- har Du skickat paket från Sverige till annat EU land i år?
- hur bar Du Dig åt?
- vilken speditör valde Du?


Det handlar inte om personangrepp, men när man hela tiden ska göra saker 1001 ggr. krångligare än det måste vara och vrida till saker in absurdum, då måste man påpeka det orimliga.

Gapa och svälj, nu är det helg, alla glada maskinister!! :bira:
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

3 personer gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

Joe

#18 » 15:39:48, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

QV_

#19 » 15:41:20, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men alla vill inte ha Goggle, Spotify, kolla sport, netflix osv.

Vi som inte gillar det, har det krångligare. För "alla andra" tycker det är rätt och därmed är vi "konstiga"
Men gillar man inte gula bilar så är det ju mera OK i andras ögon.

Det är ungefär som att byta olja i motorn. Det är OK
Men att byta Gykol i kylaren. Varför då? tycker många.

Men
Ska du skicka ett paket inom EU?

klippt från PN hemsida
Skickar du ett paket inom EU behöver en säkerhetsdeklaration bifogas försändelsen. Säkerhetsdeklarationen finns på nedre delen av den gröna tulletiketten CN22 (pdf).

Joe han före
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#20 » 16:20:40, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju inte så betungande.

Bild
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#21 » 22:09:56, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänka sig vilket stort ämne detta blev :-)

Vi hittar och läser olika saker.
Jag har klart presenterat det som PNAB skriver på sin hemsida på den sida som gäller. Att PNAB sedan motsäger detta på andra sidor är det som skapar bristande tillit.
Då kontrollerar man med Tullen, som är det myndighet som även PNAB lyder under. Tullen ger inte annat svar än PNABs första.

Så, de svar som flera av er lämnar med eller utan kommentarer om höns, saknas stöd för.
Det ni vill stödja er på är "man gör så", ...man gör så på vägen också... o det händer att Polisen har examensvecka på PHS i Sörentorp och man åker med i kön "precis som alla andra" och får då...-precis som alla andra- en färdbiljett :-)

Jag har givetvis för avsikt att använda CN22 - det är ett enkelt sätt att minska onödiga transportproblem. Problemet som uppstått är att både PNAB och Tullen kräver användadet av CN23 vi försändelse med ett värde på mer än 2000Sek; och man skall dessutom bifoga, i 3 exemplar, en -proforma- faktura (invoice) => ???


Att det råder en gråzon är en sak, att försöka följa reglerna för att undvik "onödig färdbiljett" tycks snarast skapa ett virrvarr av oklarheter och absurditeter. I detta läge är det för mig att ta ställning till vilka "risker" de olika alternativen medför, men dessa risker är så oklara och verklighetsfrämmande att man både häpnar och tröttnar.

Så, för att komma runt dumheterna frågade jag: "Hur gjorde Du?"
Inser att det inte är lika roligt att skriva om som att fokusera på bakgrunder och kringsaker...

De som valt att använda PNAB(?)'s hemsida och tjänsten:
https://portal.postnord.com/skickadirekt/
Har samtliga (3st?) beskrivit ett -felfritt- handhavande av PNAB (?!!! - otroligt att de fungerar så bra i -den- riktningen, då de har problem i den andra...)
De som nu -inte- använt "Skicka Direkt" utan gjort som jag gör; dvs gå till ombud som får handlägga beställningen på plats, hur har de gjort? Hur gick det? (Var F är fraktsedlnarna som fanns förr på PNABs hemsida för utskrift?! - finns de hos ombuden, eller ???)

En annan del i detta är att mitt "ombud" är FöretagsCenter Järfälla, 8-10:30 och 16-18 vardagar. Bor inte granne med dem precis... så det lär bli två resor som detta ser ut nu - om inte Maskinister med erfarenhet av att skickat paket till EU i år hos ombud kan ge mig beskrivning om vad de fick var med om (kan ju hjälpa mig planera resa och hur att packa försändelse).

Ni ska vara glada att detta ännu inte är Sovjet, men långt är det inte kvar dit, och deras byråkrati! Där var det minst 4 + 4 olika luckor/tjänstemän man skulle uppsöka för att få rätt stämpel och tid, blev det något "fel" fick man göra som i Fia med Knuff "starta om från början". Finner bara det hela så larvigt löjligt lekis nivå omoget dravel från PNAB och Tullverket - Sverige har blivit "infantilt"! Kanske är det en nationell Alzheimer som råder eller så är det bara en allmän demensutveckling med snabb och accellerande progress!


Ska vi skippa oklarheterna och fokusera på hur det gick till för dem som skickar paket från Sverige i år till annat EU-land?
- Vilken/vilka tjänster som användes.
- Hur beställningen utfördes och avslutades. ( ordermottagning, transport och leverans)
Detta med CN22 och CN23 samt assurering är något jag tar med mitt FöretagsCenter - om ingen har något konstruktivt att bidraga som baserar sig på lagrum med hänvisning till de delar man stödjer sig på.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Towil

#22 » 22:32:21, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns nog inga lösa fraktlappar längre. Man skriver ut dem på skrivare direkt på papper med klister på baksidan. Det är en stor blank etikett man stoppar i skrivaren. Är det de har på posten eller alla fraktbolag nu för tiden.

Skriver man ut hemma får man själv tejpa dit eller limma det på paketet. Om man nu inte har fraktetiketterpapper att lägga i sin laserskrivare.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

magloman

#23 » 23:12:33, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skriver ut på vanligt papper sen klipper eller viker papperet så det ryms i en plastficka med klister. Finns o köpa lite varstans. Vill du ha såna plastfickor kan jag skicka till dig, dc?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#24 » 23:58:40, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Proforma använder man vid export till 3:de land
Skall skrivas på engelska och inneha värdet på godset i den valuta som "du" sedan skall fakturera mottagaren på.

Du skall inte fakturera dom som lagar din pryl. Nu vet jag ju inte det men det är min uppfattning.
Att sedan godset har ett värde är ju sant, men om du nu exporterar prylen så kommer du sedan att få importera den igen. För du har ju sålt den om du bifogar en Proforma....

Vad du vill vet är vilket värde godset blir försäkrat för.

Nu har jag inte sänt något i år till ett EUland.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#25 » 00:06:59, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#26 » 00:07:50, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

§ 1.5.2 och §2 är det du är intresserad av
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

uppland2

#27 » 10:25:00, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:För du har ju sålt den om du bifogar en Proforma....


Själva grejen med en proformafaktura är väl just att man inte sålt varan, till skillnad från en riktig handelsfaktura. Hörs lite på namnet, pro forma.

2 personer gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

QV_

#28 » 10:29:38, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl omformulera mig.
Om man skickar en proforma faktura så skall den efterföljande fakturan vara i samma valuta.
Proforma fakturan skall ju återspegla den kostnad som man kommer att fakturera.

Så ja Proforma faktura är ingen handelsfaktura.
Men sänder du en proforma faktura så kommer det att komma en faktura från dig senare. Proforma fakturan är ju till grund för tull/moms avgifter.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

uppland2

#29 » 10:44:00, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Proforma fakturan skall ju återspegla den kostnad som man kommer att fakturera.


Inte nödvändigtvis.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

skogsgurra

#30 » 11:17:32, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ujuj. Vi som tyckte det var så enkelt.

Då förstår jag varför HSB sett lite bister ut emellanåt. Men till EU har det gått smidigt. UK har vi inte testat än. Det blir väl problem där också nu när Boris (ryskt namn?) ställer till det.
Indien var snårigare. Men löste sig också.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se