Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Hur hantera reklamation på bästa sätt

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Bymek (trådstartaren)

#1 » 22:48:11, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu varit företagare inom mekanikerbranschen i mer än 30 år och har varit väldigt förskonad från reklamationer från kunderna genom åren, har mest varit någon liten miss man gjort, och då givetvis åtgärdat detta utan kostnad för kunden givetvis.
Nu tog jag sedan några år ett samarbete med en maskintillverkare som servicepartner, och då blev det knivigare. Tillverkaren av maskintypen är relativt ny och kostar bortåt ett par miljoner. Tyvärr är den även behäftad med inbyggda svagheter. Inom garantitiden fick kunderna detta lagat kostnadsfritt, och tillverkaren betalade mina fakturor. Nu är de äldsta maskinerna ett par år, och utanför garantin. Dock går dom sönder fortfarande. Reparationen tar för mig en dag, och innebär byte av mängder av drev mm. Körs maskinen hårt kommer haverierna tätt.. Nyligen hade jag en kund där jag fick göra denna reparation 3 gånger på en vecka. Givetvis är kunden förbannad och undrar om jag gör ett dåligt arbete. Har förklarat att maskinen är för klent byggd, att de nyaste modellerna är ombyggda, och att jag inte kan göra mer än att byta dessa delar enligt tillverkarens instruktioner. Nu har maskinen återigen havererat, och i veckan ska jag göra samma jäkla reparation igen med kunden närvarande. Detta kostar min tid och stora kostnader i reservdelar, och jag tycker synd om kunden, samtidigt som jag börjar bli sur på att få skäll av honom. Troligen kommer han även att vilja slippa betala mig för de två senaste reparationerna. Tillverkaren vill inte kännas vid detta då garantin gått ut. Så hur i hela friden löser man detta? Överväger att avsluta mitt samarbete med tillverkaren, samtidigt som det är synd då många andra ägare som är lite mer försiktiga inte har detta problem, och gärna vill ha mig som sin serviceman.
Bymek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:05, 11-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Burträskarn

#2 » 22:54:23, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänvisa kunden till tillverkaren, tipsa kunden om att han ska kräva ett bra pris för att byta till en nyare. Man får väl hoppas att tillverkaren har nåt intresse av att ha lite goodwill...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Bymek (trådstartaren)

#3 » 23:07:08, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna kunden har jag sett gräla högljutt med snudd på handgripligheter med tillverkarens representant angående en annan reparation de var oense om, så tonen dem emellan är inte den bästa. Tillverkaren ser inget problem med att maskinen går sönder, de menar att den kör in pengar med, och att reparationer är en del av att vara entreprenör.
Jag hade gärna sett att maskinerna byttes ut mot den uppdaterade versionen, men tillverkaren är mer intresserad av att sälja till nya kunder.
Bymek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:05, 11-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#4 » 23:31:45, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte garanti på reservdelarna ihop med reparationen?
Köper du av återförsäljaren borde du kunna få garanti på reservdelar och för bytet av dem.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#5 » 19:42:41, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag aldrig hamnat i den här situationen, men spontant, kan du inte informera kunden om att det inte kommer att hålla om han kör som han gör, att du gärna gör reparationen men att du inte lämnar några som helst garantier på detta. Detta görs både skriftligt och muntligt innan reparationen påbörjas, och det ska stå med på fakturan också. Accepterar inte kunden så låter man bli att ta jobbet utan hänvisar till tillverkaren att upplysa om annan serviceman.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Viktorputts

#6 » 21:12:18, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Nu har jag aldrig hamnat i den här situationen, men spontant, kan du inte informera kunden om att det inte kommer att hålla om han kör som han gör, att du gärna gör reparationen men att du inte lämnar några som helst garantier på detta. Detta görs både skriftligt och muntligt innan reparationen påbörjas, och det ska stå med på fakturan också. Accepterar inte kunden så låter man bli att ta jobbet utan hänvisar till tillverkaren att upplysa om annan serviceman.


Detta är ett bra förslag.
Har alltid svårt för de som inte kan ta en förklaring om att det inte går att använda en maskin till det den inte är konstruerad för. Har en maskin så många sönderkörningar är det inte fel på maskinen utan på användningen, någon gång måste man förstå konstruktionens begränsningar.

1 person gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Bymek (trådstartaren)

#7 » 22:43:44, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen håller riktigt bra i de fall där ägaren kör själv och uppnått medelåldern. Just denna kund har ett flertal av dessa maskiner där samtliga körs av killar i 20-25 årsåldern, och själv är han 27 år. Han anser att maskinerna ska hålla för det de är byggda för, oavsett körstil. Har försökt att förklara att ingen maskin av människan byggd håller i längden om den körs 100% av sin kapacitet 5 dagar i veckan året runt.
Tillverkaren är inte intresserad av att lämna några garantier på delarna, och själv vill jag inte personligen sponsra kunderna.
Ovan nämnda förslag låter klokt, jag kommer vara tydlig igen med kunden att jag inte kan göra mer än att byta delarna som rasar. Han får välja mellan att betala det, eller vända sig till någon av mina kollegor i övriga landet vid nästa haveri.
Hur jag gör om han bestrider min faktura vet jag inte, men troligen kommer jag då ge rabatt på arbetskostnaden för att bli av med problemet. Men då avböjer jag vänligt fler reparationer från denna kund.
Vissa kunder är mycket svåra att ha ett bra samarbete med, i synnerhet yngre personer utan erfarenhet har jag märkt.

Övriga kunder med samma problem får jag informera om hållbarhetsproblemet och ha en friskrivningsklausul på fakturan.

2 personer gillar det här inlägget.
Bymek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:05, 11-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#8 » 08:39:11, 10-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast grejen är lite diffus ändå? Ts lagar väl bara maskinerna och fakturerar den part som ska betala. Du sköter väl inga garantiärenden? Visst kan man arbeta och göra lite goodwill men här har det ju gått långt över gränsen för det är ju inte ts som ska ta garantibetalningarna om inte maskinens säljare gör det. Har garantin gått ut så är det ju bara fakturera hur dåliga grejerna än är och tycker maskinägaren att det är fel så får ju denna ta ställning till det och processa isåfall. Det här skapar ju bara onda cirklar för när ska man sluta vara snäll då?

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Bymek (trådstartaren)

#9 » 17:50:53, 10-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Fast grejen är lite diffus ändå? Ts lagar väl bara maskinerna och fakturerar den part som ska betala. Du sköter väl inga garantiärenden? Visst kan man arbeta och göra lite goodwill men här har det ju gått långt över gränsen för det är ju inte ts som ska ta garantibetalningarna om inte maskinens säljare gör det. Har garantin gått ut så är det ju bara fakturera hur dåliga grejerna än är och tycker maskinägaren att det är fel så får ju denna ta ställning till det och processa isåfall. Det här skapar ju bara onda cirklar för när ska man sluta vara snäll då?


Jo jag gör även garantiarbeten på dessa maskiner, då tar tillverkaren min kostnad. Nu har garantierna gått ut, även om jag sett till att tillverkaren fått stå för några större reparationer efter det.
Varken jag eller tillverkaren vill stå för några kostnader nu.
Idag gjorde jag återigen en utryckning till samma maskin med samma fel, men nu krävde jag att både ägaren och föraren var närvarande så jag fick visa och förklara.
Såg sedan föraren köra maskinen, och då förstod jag problemet. Killen var helt oerfaren av att hantera en maskin, och hade bara en handskriven lapp från ägaren att tillgå där proceduren för att starta maskinen ingick. Killen kunde inte ens gå in i maskindatorn för att komma åt grundläggande funktioner.. Att maskinen hade begränsningar, och behöver justeringar hade han ingen kunskap om.
Det fick han av mig nu, och ägaren fick av mig en rejäl utskällning. En faktura på alla mina timmar och reservdelar ska nu skickas till honom, och garanti på jobbet kan han leta efter där solen sällan skiner. "Håller inte maskinen för era behov och körsätt så köp nåt annat, och sluta gnälla som en kärring" sa jag åt ägaren. Han hade inget att tillägga :mrgreen:

16 personer gillar det här inlägget.
Bymek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:05, 11-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#10 » 18:28:47, 10-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bymek skrev:Maskinen håller riktigt bra i de fall där ägaren kör själv och uppnått medelåldern. Just denna kund har ett flertal av dessa maskiner där samtliga körs av killar i 20-25 årsåldern, och själv är han 27 år.
Han anser att maskinerna ska hålla för det de är byggda för, oavsett körstil.


Det är alltså pudelns kärna - att det föreligger handhavandefel ?
...lite som när jag använde ett spett som ett spjut... det höll inte... det gick av på mitten... (jag var då 11år).


Knepigt läge när förstånd saknas hos användare...
Använder man redskap, ss ovan nämnda spett, på fel sätt - då går de sönder!


Personligen låter det snarare i din frågeställning som om du undrar om kunden är värd att behålla som kund?
Du har redogjort för att kunden saknar förmåga att ta till sig att handhavandet påverkar hur väl redskapet klarar av att utföra arbetet och om redskapet håller för arbetet ifråga.
Har du råd att behålla en sådan kund?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

bonnen513

#11 » 18:33:04, 10-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjort av ett spett? Krökt några har jag väl gjort men inte så dom gått av

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

dc_lindberg

#12 » 18:45:17, 10-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp!
Tror jag har det kvar än idag.
De gick av eftersom jag lyckades få det i egensvängning. Krafter man må respektera!!! Spettet "landade" med spetsen på/mot en sten... lite snett. Plingade till och ramlade ned i 2 delar!
Gissa om jag skämdes!!!!

Bekant till mig använde mina planteringsspadar som "spadar"... de höll lika bra som den/de maskiner som Bymek ber om råd gällande. ALLA mina planteringsspadar ("blomspadar") är sönderbända... nej nej nej, det var inte en man, pojke eller motsvarande väsen, det var en blondin, dessutom f.d. fotomodell, som ville pilla peta o påta i min rabatt (om man nu får kalla en igenväxt omgärdad jordplätt som en gång i tiden -var- en rabatt, för en rabatt...).
Behöver jag nämna, att skönheten inte fick några fler små spadar att leka med av mig?...
Samma sorts handhavande som Bysmed har problem med alltså - när kunden använder redskap på ett sätt som de inte är avsedda för. För min del, jag har absolut inte råd med att låna ut redaskap som bryts sönder på löpande band... Bysmed kanske har andra intäkter från kunden som kan "kompensera" för problemen med de omtalade maskinerna? Ibland får man ta lite... för att helheten liksom kompenserar för "det där"...
Senast redigerad av dc_lindberg 22:31:35, 10-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kimmen

#13 » 19:05:58, 10-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppa av det jobbet, låt någon annan göra det, du blir bara utnyttjad. Eller tror du att det kommer att bli problemfritt i framtiden?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Bymek (trådstartaren)

#14 » 20:47:31, 10-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har alltid varit mån om att kunderna ska vara nöjda, även om man ibland får ta skit för nåt man egentligen inte haft anledning till.
Just denna kund har ett flertal maskiner av denna typ, och visst är han besvärlig, men genererat intäkt på några hundra tusen årligen. Men även jag har gränser, och fortsätter han gnälla så släpper jag honom helt i fortsättningen.

Vad gäller maskinen så Har den svaga punkter, och det måste man som förare ta höjd för när man kör, även om tekniskt sätt maskinen ska vara byggd för det.
Lite som en traktor med frontlastare, säg att lastaren har en lyftkapacitet på 1000 kg. Det innebär ju inte att man kan ha ett ton i skopan och köra 40km/tim tvärs över en plöjd åker.

Har några maskiner till som råkat ut för samma haveri, men efter att jag förklarat varför det sker så har förarna haft det i åtanke när de kör, och då håller det.
Men känner det är svårt för mig att lämna sedvanlig garanti på dessa jobb i fortsättningen, och kommer friskriva mig från det tydligt.

2 personer gillar det här inlägget.
Bymek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:05, 11-03-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson

#15 » 21:00:13, 10-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara av ren nyfikenhet, vad är det för typ av maskin? Väghyvel, svarv, jordfräs eller snöslunga?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se