Jag har nu varit företagare inom mekanikerbranschen i mer än 30 år och har varit väldigt förskonad från reklamationer från kunderna genom åren, har mest varit någon liten miss man gjort, och då givetvis åtgärdat detta utan kostnad för kunden givetvis.
Nu tog jag sedan några år ett samarbete med en maskintillverkare som servicepartner, och då blev det knivigare. Tillverkaren av maskintypen är relativt ny och kostar bortåt ett par miljoner. Tyvärr är den även behäftad med inbyggda svagheter. Inom garantitiden fick kunderna detta lagat kostnadsfritt, och tillverkaren betalade mina fakturor. Nu är de äldsta maskinerna ett par år, och utanför garantin. Dock går dom sönder fortfarande. Reparationen tar för mig en dag, och innebär byte av mängder av drev mm. Körs maskinen hårt kommer haverierna tätt.. Nyligen hade jag en kund där jag fick göra denna reparation 3 gånger på en vecka. Givetvis är kunden förbannad och undrar om jag gör ett dåligt arbete. Har förklarat att maskinen är för klent byggd, att de nyaste modellerna är ombyggda, och att jag inte kan göra mer än att byta dessa delar enligt tillverkarens instruktioner. Nu har maskinen återigen havererat, och i veckan ska jag göra samma jäkla reparation igen med kunden närvarande. Detta kostar min tid och stora kostnader i reservdelar, och jag tycker synd om kunden, samtidigt som jag börjar bli sur på att få skäll av honom. Troligen kommer han även att vilja slippa betala mig för de två senaste reparationerna. Tillverkaren vill inte kännas vid detta då garantin gått ut. Så hur i hela friden löser man detta? Överväger att avsluta mitt samarbete med tillverkaren, samtidigt som det är synd då många andra ägare som är lite mer försiktiga inte har detta problem, och gärna vill ha mig som sin serviceman.