Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Pengar

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

roddjer

#16 » 16:53:17, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc83 skrev:Använder statoils kort sen länge, det har blivit lite sämre med åren men det kostar iaf inte.

25kr i månaden vill shb ha för internetbanken numer sved väll lite när det kom men än så länge betalar jag, ränta på lönekontot skiter jag i jag har inga pengar där iaf.

:klia:
Jag pröjsar då inga 25 i månaden. Int sambon heller.

På ett ställe på hemsidan står det att Internetbanken är kostnadsfri men laddar man ned Prislistan står att finna:

Baserbjudande:
Handelsbankens baserbjudande inkulderar Allkonto Bankkort Maestro (1st), Internettjänsten, Mobiltjänsten, Telesvar, Personlig service dygnet runt och Swish - 25 kr/mån


Vad äre vi inte har då ' :huh:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



tommen1 (trådstartaren)

#17 » 17:05:30, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var egentligen tips på vad man kan FÅ, istf att GE som jag hade tänkt mig..
Man blir ju :djaevul: när man ser att man får 0 kr hos gammelbankerna och dom i sin tur får många % av DINA pengar som dom lånar ut till andra..
Jag vill närmast beskriva det som att "fräckheten har ingen gräns"..
Visserligen är det SALIGARE att giva än att taga, men det får finnas gränser..
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

dc_lindberg

#18 » 17:16:43, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah!
När de införde 0-ränta på insatt kapital blev det -konstigt-.

Svårt det där med avkastning. Bankerna -lånar- våra pengar och nu tar de betalt för att ta emot dem?! Nått är sjuk fel i systemet!

Bankerna dummade sig på 1920 talet... det slutade i 29/10-1929... Likheten med 20-talet är skrämmande...

Vad som var säkra investeringar är idag ytterst osäkra... vi står inför det som Maya kulturen förutspådde "en ny världsordning"...

Var är det -säkert- att placera sina monetära tillgångar?...
Nixon har ställt till det...
Värdepapper? ...29/10-1929!...
Guld? (tungt att förvara, inte alltid lagigt att äga, svårt/omöjligt att lagligt omsätta... dito silver, platina, diamanter, osv...)
Mark?... beskyddarverksamheten hittar på än det ena och än det andra som de ska ha för att man äger något... så... kanske på rätt ställe, om man har råd...

Inget bra förslag Tommen1. Det råder en annalkande ny världsordning...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Japa370

#19 » 19:39:58, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyperinflationen hösten 1923 i Tyskland väcker tankar. Omåttliga mängder QE har levererats sen 2008 och inget ser ut att kunna stoppa det. Sedelpressarna funkar på förfullt. Jämförelsen skrämmer.
Lyssnar man på vad som kommer så är det kryptovalutor,inte bara bitcoin utan det finns många andra.
Dom kommer att ställa till det,riksbanken tappar greppet om penningpolitiken,svårt tex att styra räntan . Världen blir mer global,skatter måste bli mera lika i alla länder

Skickat från min moto g(6) via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

tommen1 (trådstartaren)

#20 » 19:45:22, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att verkligen försäkra mig om mina dyrt förvärvade sekiner, så har jag idag fixat så jag har även komplettbank.. :wave:
Till på köpet så får man ynka 0,85%, men det är med bankgarantin såklart..

Det hade varit ganska intressant att veta hur ni andra gjort.. :vissla:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

Mats i Myrhult

#21 » 20:44:47, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japa370 skrev:Lyssnar man på vad som kommer så är det kryptovalutor,inte bara bitcoin utan det finns många andra.


Det har ju regeringen redan meddelat att de låter Riksbanken undersöka om en kryptovaluta på samma modell som BC.

Japa370 skrev:Dom kommer att ställa till det,riksbanken tappar greppet om penningpolitiken,svårt tex att styra räntan . Världen blir mer global,skatter måste bli mera lika i alla länder

Inte helt enkelt, global, visst men även glocal, lokala skillnader kan göra positiv skillnad.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

jpd

#22 » 23:32:35, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med kryptovalutor har man den intressanta egenheten att det räcker med ett konstruktionsfel i algoritmen för att pengarna i ett slag skall bli _värdelösa_.
Alla andra betalningsmedel har en möjlighet för en stat eller rättssystemet att ställa saker tillrätta i efterhand. Med kryptovalutor - lång näsa.

Kommer inte ta i en kryptovaluta med tång!

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Stefan1972

#23 » 09:08:02, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sambon har beställt pfc kort till sig. Ingen avgift på enklaste kortet men inga försäkringar heller. Är inget regelrätt kreditkort även om avbetalning finns ungefär som klarna. Fördelen var mest att allt finns i en app och man kan fylla på med swish.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#24 » 10:12:07, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tommen1 skrev:Det hade varit ganska intressant att veta hur ni andra gjort.. :vissla:

Jag slösar inga tankar på det. Jag är ganska konservativ bankkund. Byter inte bank. Betalar gärna en avgift för att få ha kvar bankfilialen i byn.
Avgifterna för kontot har inte förändrats här. Men banken tjänar mindre pengar på "våra pengar" sedan lång tid tillbaka.
Detta plus att alla ska ha allt gratis har lett till att många små filialer har stängts.
Tycker dom 25 Euro jag betalar om året är rimligt och bra för en seriös bank.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se