Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Pengar

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

tommen1 (trådstartaren)

#1 » 20:21:18, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, dessa förbaskade pengar.. :vissla:
Ni som har kosing hos gammelbankerna, tycker ni det är bra med ränta där ?
Gillar ni att betala minst 250 skr för det simpla betal/kreditkortet ?

Jag har bytt och numera betalar jag INTE för något kort. :mrgreen:
Jag har bytt och nu får jag ränta på mina besparingar. :mrgreen:

Varför bytte jag då..?
Jag hade SHB i MÅNGA år och en dag damp det ner ett brev att jag skulle BETALA för ett kort som jag haft gratis i 25 år !!
Man tjänar MILJARDER och ska ha lite mer..
Beroende på vad det blir för svar härunder så kommer jag att svara snällt.. :coffee:
Men av vad jag sett och läst hittills så verkar läsarna här vara nästintill gråtmilda, som jag.. :mrgreen:

4 personer gillar det här inlägget.
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322



Mats i Myrhult

#2 » 21:42:49, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du bytt till då, och vad får du för villkor där?
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Alrik

#3 » 23:16:35, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pengar ska rulla och inte sitta på ett konto! :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

tommen1 (trådstartaren)

#4 » 23:53:06, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Vad har du bytt till då, och vad får du för villkor där?

Jag vet såklart att man kan få närmare 1% numera hos uppstickarna ,klarna, sevenday,m fl och kanske flyttar jag lite dit..
Men idag har jag norwegianbank som ger 0,7%.
Givetvis kollar jag lite då och då, räntan på andra banker och blir det bättre villkor, så blir det flytt!
Skillnaden mellan norwegian och dom andra är att man får räntan från dag 1, men dom andra efter nyår..
Man betalar inget för kortet och blir det tomt så kan man fortsätta att handla på kredit..
Dock måste man passa sig för att inte betala in krediten , annars kostar det ränta åt fel håll..
Hittills så har det fungerat perfekt , utan strul.
Bankgaranti upp till 950 000, annars hade jag inte blivit kund..
Så numera tjänar jag lite kronor och slipper betala för kortet.
Det är dom små utgifterna man blir rik på, inte dom stora inkomsterna.. :mrgreen:

Det är era skattade pengar som gammelbankerna tjänar pengar på, men ni får inget.. :vissla:
Senast redigerad av tommen1 00:20:41, 15-12-2020, redigerad totalt 5 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

dc83

#5 » 23:55:34, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder statoils kort sen länge, det har blivit lite sämre med åren men det kostar iaf inte.

25kr i månaden vill shb ha för internetbanken numer sved väll lite när det kom men än så länge betalar jag, ränta på lönekontot skiter jag i jag har inga pengar där iaf.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

tommen1 (trådstartaren)

#6 » 23:57:50, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Pengar ska rulla och inte sitta på ett konto! :grin:

Sålänge börsen är på topp,så lägger jag inte en sekin på vare sig aktier eller fonder..

1 person gillar det här inlägget.
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

tommen1 (trådstartaren)

#7 » 23:59:15, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc83 skrev:Använder statoils kort sen länge, det har blivit lite sämre med åren men det kostar iaf inte.

25kr i månaden vill shb ha för internetbanken numer sved väll lite när det kom men än så länge betalar jag, ränta på lönekontot skiter jag i jag har inga pengar där iaf.

Det finns väl en gräns på max 15000 , väl, som man får ränta på? Iofs så får man bränslerabbat..
Byt till skandiabanken, för där kan du göra samma sak, fast utan att betala för kortet.
Ingen skillnad mot gammelbankerna, förutom att du ska betala..
Du kan ha konto där utan kort.
Det heter alltiettkonto.
Pengarna kan du flytta sen till annan bank med bortåt 1% i ränta.
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

Japa370

#8 » 08:38:47, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norwegian bank ger mig lite dåliga ekonomiska wibbar trots insättargaranti. Desto sämre dom ligger till desto bättre räntor på inlåningen för att få in kapital för att kunna låna ut

Skickat från min moto g(6) via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Holger

#9 » 09:22:45, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på Wirecard
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Landmann

#10 » 09:50:15, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fastigheter är ju bra ställe att göra av med pengarna om du har tillräckligt för då kan du tjäna lite...räntorna är ju låga nu för låntagare
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

tommen1 (trådstartaren)

#11 » 10:21:25, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju fundera var dom rullar bäst..
Jag har inte låst mig till enbart 1 bank, utan jag är aktiv och söker alternativ..
Visst ska man ha wirecard i tankarna ..
Minsta strul med böckerna så blir man inte gammal där..
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

Holger

#12 » 10:26:33, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tommen1 skrev:Minsta strul med böckerna så blir man inte gammal där..

... och man får hoppas att pengarna finns kvar ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dc_lindberg

#13 » 13:42:45, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om pengar finns kvar är upp till var och en av oss själva.

Väljer vi att i möjligaste mån använda kontanter så kommer trycket att göra att pengar finns kvar.
De som föredrar att endast använda kort, "elektroniska" betalningar bereder vägen mot ett samhälle utan pengar.
Samhällen "utan" pengar brukar dock snabbt skapa en ny valuta som ersättning för den försvunna valutan... Tyska Riksmark efter första världskriget är ett inte avlägset stort exempel... motsvarande skedde nyligen i Libyen och Syrien då de regimerna kollapsade...

Varje gång man använder sitt elektroniska betal kort undergräver man själv pengarnas existens.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Holger

#14 » 14:11:06, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Om pengar finns kvar är upp till var och en av oss själva.

Nej, det har du inget större inflytande på.
Det räcker att en stor del av befolkningen (behöver inte vara majoriteten - långt ifrån) inte vill ha kontanter så kommer samhället att förflytta sig mot kontantlöshet. Och det är det som händer i Sverige.
Det är inte alltid det är upp till en själv.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dc_lindberg

#15 » 16:24:58, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var precis exakt det jag skrev.

Man kan inte skylla på samhället om man inte väljer att aktivt försöka motverka utvecklingen själv.

Som det ser ut nu så håller "samhället" på att göra sig av med pengarna - när de väl lyckats med det så blir det som med kossan, "man saknar den inte förrän spiltan(?) är tom..."
Eller som -samhället- reagerar "vad hände???"

Så, jo, det är upp till var och en av oss själva om vi vill ha kvar pengarna eller inte.
Vill vi ha kvar dem så får vi ta aktivt kamp för dem - även om massverkans lag verkar mot oss. Vi kanske inte rår stoppa "utvecklingen", men vi blir "grus i maskineriet". När pengarna väl är borta är det bara de av oss som kämpat för dessas bevarande som äger rätten att säga "vad var det jag sa!" och det är bara vi som då också äger rätten att klaga över att "de andra" orsakat att pengarna är borta.
Konsekvensen blir dock precis som jag skrev i förra inlägget "Life finds a way" (Ur: Jurasic Park) - dvs när pengarna är borta så ersätts de "snabbt" med annan betalningsvara.

Kontanta medel är ett bra koncept. Det har hållit i över 4000 år som vi klart känner till. Att ta bort dem skapar tomrum som "måste" fyllas; med -vad- får vi se.
I amerika var -pengar- värdelösa ända fram till mitten/slutet av 1800-talet; men varor betalades för i alla fall, dock med andra varor och tjänster än just pengar. Ser vi till europa så kunde man betala med silver och guldmynt i över 3000 år - oavsett när de präglats under de millenierna...
Kina "uppfann" sedeln och den "importerades" av Marco Polo till Venedig (om jag nu minns det hela helt rätt); och sedel fick bara finnas i ett antal som motsvarade statens guldreserv. USA "fimpade" detta med Guldfoten redan på 1910-talet (om jag minns helt rätt) och Nixon genomdrev skiljsmässa mellan ädelmetall och pengar 1973(? var det väl?).
Sedan Nixon förändring har världens valutor blivit "flytande" helt beroende av -tilltro- och absolut ingen som helst koppling till ett faktiskt värde längre.
Detta "övergrepp" på pengar har skapat ett "luftslott" gällande värde på pengar. Inte bara en höna av en fjäder, inte bara en hönsgård, utan obegränsat antal höns på värdet av en fjäder... När värdet är en illusion så kommer verkligheten förr, eller senare, att syna illusionen!... då sker kraschen... (29/10-1929...) (februari 1637 - tulpanvalutans krasch)...

Jag tycker bra om kontanter - de är begränsat antal i plånboken, och kan därmed inte spenderas i större omfattning än de som finns i plånboken.
De ger även:
- inga varor = inga pengar
- inga pengar = inga varor
Det som sker med elektronisk "betalning" är egentligen kredit köp och kredit försäljning där båda parter förväntas -lita- på den andra parten. Men mellan parterna finns -mellanhanden- och mellanhanden har "ansvarsfrihet" vilket båda de andra parterna titt som tätt beklagar sig över i media (att de blivit lurade, dragna inför tinget, inkasserade, stämda osv...).

Så, jo, det är upp till var och en av oss att själva driva den linje som vi föredrar. Massan driver åt inga pengar, av lättja och bekvämlighet (säger de...), fåtalet av oss klamrar oss fast vid kontanterna "kosta vad det kosta vill".
Eftersom staten, i.e. Nixon, sett till att pengar -saknar- verkligt värde, så är det i statens intresse att slippa kosta på tillverkningen av dessa "värdelösa" papperslappar och metallbitar; alltså gör staten det allt svårare för dem som vill ha pengarna kvar att kunna få ha dem kvar...


Men som Tommen1 startade tråden med - gisses vad jag förlorat pengar på att ha mina pengar på SHB!!!
Ingen ränta o dessutom kostar det att ha dem hos SHB!...
Min hjärna är kvar på 4-6% inlåningsränta... Bästa "räntan" har jag hos Nordea på fonder med avkastning som man inte vill veta vad pengarna investerat i.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se