Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Id-kapskydd?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

RD350 (trådstartaren)

#1 » 08:16:53, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ni har nån form av id- kapskydd, vad har ni då? Har själv uc men funderar på om man går och betalar för nått man inte har nån nytta av? Är dessutom nån som velat sälja på mig nått från "bevakia" tror jag det hette, dom sågade naturligtvis uc.s idskydd. Skulle väl egentligen villja något som sms.ade varjegång ens personnummer användes i nån form på nätet. Så vad gör man? Fortsätter betala, byter eller inget som är något att ha?
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350



igelkottar

#2 » 11:02:20, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Michael Meier

#3 » 11:37:30, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du betala för något du inte har nytta av när det gäller UC, ... bra fråga.

Vad känner du är det viktigaste , att du blir meddelad, eller att spärra möjlighet för ändring av uppgift ? kan du precisera, id-kapning är vad som helst till lögn = ganska stor bredd, kanske lättare att råda om du spaltar upp ditt behov av säkerhet (och det ökar säkert din förståelse av problem)

Huvudsyftet med att sälja tjänster är att tjäna pengar:)

Det enda vi vet, relativt säker iallafall är att ingen är särskilt orolig för att bli åtalad när det gäller detta.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#4 » 12:23:40, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...någon "lånade" mitt personnummer i Januari... försökt totalt få ut varor för strax under 23 000kr.
Nu är jag inte kund hos Nelly.com och deras kollektion har litet intresse för mig...
Qliro stoppade transaktionen... se'n började det roliga... UC har lagt kostnadsfri spärr => vilket begränsar mina möjligheter till att handla mm...
Polisen tog ärendet, la ned det, åkte på överklagan, tog det, la ned det, åkte på anmälan om misstanke om yttre påverkan av beslut (beslutet var fattat och presenterat på det sättet att påtryckning från annan måste skett), Åklagare granskade och kom fram till att polisen spårat till G-mail konto i USA, varefter de inte "iddes" gå vidare... Jag -tror- personen bor inom en radie på 400m... men jag får inte reda på till vilken Instabox som varorna beställts... det får bara polisen, som lagt ned ärendet utan att höra mig om det finns sådan som jag misstänker om detta tilltag...

Förr var det så att den som skulle göra något var tvungen att bevisa att den var den och att den hade -befogenhet att-... Idag är det tydligen tvärt om...

Skatteverket är ett JÄTTE problem med hur de -läcker- privat känslig information, för att inte tala om sådan som Ratsit, Mr.Koll, osv...
Varje gång man använder sitt personnummer så ökar man risken för "besvär" med x upphöjt till Y.
I mitt fall hade jag besökt en ny tandläkarmottagning, drivs av invandrare, 3 dagar före... kan vara tillfällighet, men... dagen före bokad åtgärd av spräckt tand (2 månaders väntetid!) avbokade de!... och bokade om 1 månad senare (! - 3 mån väntetid???)... tillfällighet?...kanske, men ett klart observandum, speciellt eftersom kliniken angav "kontantfri" (vilket de fick fet glömma! De fick vackert ta emot kontant betalning för första konsultationen! 1 + 1 + 1 + ?... => man tolkar som man tolkar...)

Staten tycks inte ha intresse i att skydda medborgarna, snarare tvärt om...
Mot staten kan man inte skydda sig...
Det du betalar för är kanske värt det -OM- du råkar ut för motsvarande som jag åkte på; för det kostar -tid- att "städa".
Folkbokföringen är långt värre! O de svär sig fria från all form av ansvar. Jag har testat det omvända ngr ggr - folk som skrivit sig på adresser de inte bor på. Det är ett (eller var i vart fall) ett -grovt- brott. Skatteverket svarar i princip: "skiter vi i" - man blir mållös! Sista fallet -bad- skatteverket mig att kontakta fastighetsägaren och be dem komma in med anmälan om felaktig bostadsadress. Fastighetsägaren kände inte till att hyresgästen var skriven på lägenheten, trots den vräkts. Det har nu gått många månader... hyresgästen är fortfarande skriven på lägenheten... hur det går för de nya hyresgästerna vet jag inte.

Kan du skydda dig?
- begränsat...
Får du hjälp av staten om det skett?
- ... :skratta3: :screwy: :cencored:

Det enda du kan göra är att vara så försiktig du kan, och tänka dig för innan.
Jag är nog en av de mest försiktiga på Maskinisten - se vart det ledde mig...
Bekant till mig är min motsats - aldrig haft trassel!
=> "lotteri" ?

Personnumer för att handla mat, parkera fordon, åka med allmänna färdmedel, boka tid hos vården (basuneras ut i väntrummen), osv etc mm
Det är egentligen otroligt vad få "kapningar" som sker! Allt jag behöver göra är att sätta mig i ett väntrum på vården, kassan i en butik, bank, osv - anteckna/spela in... så får jag -alla- 10-siffrorna får över 90% av "kunderna"... med de siffrorna kan man göra en "Nelly.com" med Instabox som leverantör - "idiotsäkert" bedrägeri då Polisen inte utreder bedrägerier och "internetbutiker" inte bryr sig om att säkerställa vem som handlar på kredit!...

Som jag hade en tråd om: Kontanter!

Ingen politiker tycks våga lufta frågan om att återinföra personnumret som "känsliga uppgifter"...
När kyrkan hade hand om folkbokföringen så var det "lögn i helvete" att få ut uppgifter, även om det var "akut behov"! Kyrkan "höll tätt" och var så noga man kunde vara med att inte röja -känsliga- uppgifter till annan. Byråkratiskt bökigt besvärligt - ja! Men så såg vi knappt bedrägerier av den sorten som idag är "vardagsmat"!

Skatteverketsblockering går inte att få om man inte har internet-ID... så hur mycket är det då verkligen värt?... Den frågan ville skatteverket inte svara på...

"vittja brevlådor" - standard svaret från Polisen m.fl.
...med ratsit, mr.koll, osv - vem -ids- "ränna runt på stan" och -fiska- efter ev., napp i en brevlåda???
E-post... idioter skickar personnummer i vanlig e-post!...
Vet att delar av det där vidsidanav-samhället, lägger mycket tid på att surfa på personupplysningssidor, ss ratsit... eftersom känsligt info där + taxeringskalendern är offentlig handlinge...
=> staten agerar som "medhjälpare till brott mot enskild" genom att offentliggöra känslig information om enskild!
...vem åtal staten för brottet?...

Där sitter vi... :help:
Senast redigerad av dc_lindberg 16:55:08, 15-05-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#5 » 15:40:26, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan så har vi den här nymodigheten "Bank-ID" som fler och fler firmor använder sig av. När den kom så var det bara bankerna och Skatteverket som behövde använda det till, nu är många fler som vill att man ska använda säker legitimation som bank-id. Hur kommer spridningen på de uppgifterna att vara om några år.
De seriösa firmorna som säljer på internet levererar bara till folkbokföringsadressen men det hindrar inte okynnesbeställningar.

Till ursprungsfrågan så har jag registrerat mig på skatteverket och blivit med kapskydd hos några aktörer men inte hos de som ringer och surrar i en halvtimme om farorna. Det finns säljare som är så pratsjuka att de har lämnat ut uppgifter om sig själva så man har hunnit att kolla om de har skydd eller hur deras chefer har det.

PS: Jag vill ha mera kontanter i samhället.DS.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

RD350 (trådstartaren)

#6 » 19:58:12, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/identitetsintrang.4.35c34f651660af3747c3178.html
Ett tips

Tack för tips! Är fixat :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se