Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Varför finns Kivra???

49 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

PerJohansson

16:16:11, 11-08-2022

toker skrev:
krokodilen skrev:Tycker Kivra funkar kanon och för mig har det då aldrig saknats en enda siffra eller bokstav. Aldrig fått nåt fulscannat utan det ser ut som vanliga PDF:er typ.

Total överblick tycker jag, lätt att plocka fram en uppgift i telefonen närsomhelst man behöver den!

/C

Tycker det är hopplöst att få fram en uppgift med telefon liten text och allt går trögt använder telefon endast i nödfall om inte dator finns tillgängligt.


Du kan alltid dela dokumentet till datorn eller skriva ut det via dator eller mobil i så fall.



Janson1

08:15:19, 12-08-2022

Oj många svar på ett dygn... Kan man välja bort Kivra? Jag tror aldrig jag valt det utan det har börjat med att någon aktör skickat ett mejl om att det finns på just Kivra och jag är tvungen att skaffa ett konto där. Sen så skickar många dit istället och jag får skriva ut deras dåligt scannade kopior. Betala kan jag visst göra via dom direkt men jag måste ändå ha större delen av dom olika fakturorna i pappersform.
Vem har hittat på den tjänsten? Hur får Kivra tex alla Vattenfalls fakturor? Inte digitalt i alla fall, kommer dom en och en eller i en stor låda?

Holger

08:28:02, 12-08-2022

Ingen kan tvinga dig att använda Kivra eller att ha ett konto där.


Holger

08:55:09, 12-08-2022

Ok, Kivra använder SalesForce. Inte en chans att all data sparas enbart i Sverige.

Peter Persson

09:07:30, 12-08-2022

Holger skrev:Ok, Kivra använder SalesForce. Inte en chans att all data sparas enbart i Sverige.


Är det en nackdel? Är det på nätet så är det ju över hela världen, spelar ingen roll vart servern står känner jag?
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

Holger

09:14:05, 12-08-2022

Kivra är mycket noggranna med att betona att all data sparas uteslutande i Sverige, vilket ju också ska bidra till att man känner sig trygg och säker med Kivra.
Om detta inte stämmer så skulle jag aldrig använda Kivra. Men det kanske stämmer, jag vet inte.
Det finns mycket som jag inte vill ska sparas i USA (SalesForce). Känns faktiskt bättre att det sparas i Ryssland eller Kina än i USA.

1 person gillar det här inlägget.

krokodilen

10:41:48, 12-08-2022

Folk blurrar sina regskyltar på bilder, lämnar ogärna ut sitt personnr, skaffar id-kapningskydd för stora pengar mm. Det mesta av de uppgifterna hittar jag på laglig väg inom 2 minuter ändå.

Vad ska hända kommer Donald Trump och tar mig om jag använder kivra? :klia:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.

Michael Meier

11:12:43, 12-08-2022

Janson1 skrev:Oj många svar på ett dygn...




Bild

Bild

Bild

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

Peter Persson

12:34:40, 12-08-2022

Holger skrev:Kivra är mycket noggranna med att betona att all data sparas uteslutande i Sverige, vilket ju också ska bidra till att man känner sig trygg och säker med Kivra.
Om detta inte stämmer så skulle jag aldrig använda Kivra. Men det kanske stämmer, jag vet inte.
Det finns mycket som jag inte vill ska sparas i USA (SalesForce). Känns faktiskt bättre att det sparas i Ryssland eller Kina än i USA.


Förstår endå inte varför detta är dåligt?
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

Holger

12:38:55, 12-08-2022

För att det vore en lögn i så fall?

1 person gillar det här inlägget.

v702

13:18:53, 12-08-2022

Jag var nog bland de första att hoppa på kivra-”arkivtåget”. När första fakturorna kom och jag såg att dårarna gjort om kända namn till oändliga nummerserier begärde jag omedelbart avslut. Det gick inte lika fort som att ansluta.
Var får de pengar ifrån, vem betalar verksamheten.
Blir ett brev klimatsmart bara för att det skickas digitalt?
Telgeenergi har skaffat sig nåt typ Billme som skickar ut deras fakturor. Vem betalar dem? Lika krångligt fast i dubbelt format. Kommer brev hela tiden, jag kommer nog slänga ut telge för att slippa eländet. Vem betalar dem?
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

Stefan1972

15:56:15, 12-08-2022

Fast jag förstår inte en del som skriver att de får fakturor till Kivra. Varför det? Jag får en massa papper till Kivra men aldrig nån faktura. De får jag direkt till banken eller så möjligen på vanlig mail. Det är ju inte otroligt att tex vattenfall scannar fakturorna som ska till Kivra. Resten går digitalt till de som tar dem som vanligt, direkt till banken.

Michael Meier

16:07:35, 12-08-2022

Stefan1972 skrev: .... Jag får en massa papper till Kivra men aldrig nån faktura. De får jag direkt till banken eller så möjligen på vanlig mail ....


När man inte är uppmärksam kan en ny fakturaskickare använda Kivra som fakturahanterare, om du då inte gör ett aktivt val, får kunden faktura via Kivra utan att ha bett om det.

Är man då som kund lite träge, så kan det dröja några fakturor innan man tar sei i kragen och aktivt gör något åt det.
/Michael M

Holger

18:23:59, 12-08-2022

Jag vill ha fakturor i brevlådan och aktivt betala dem, om jag nu inte betalar via paypal eller Amazon pay.