Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Varför finns Kivra???

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Stefan1972

#16 » 12:16:30, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju tycka vad man vill om det mesta men allting är ett led i en utveckling vare sig vi vill eller inte. De som är bakåtsträvare och mer litar på allt gammalt får såklart försöka hålla kvar i det om det går. Det står var och en fritt precis som allt annat om det nu finns möjlighet vill säga. Idag är ju inte det säkert heller eftersom det mesta går så snabbt jämfört med förr. Det vi gör idag kanske bidrar till en bättre lösning om några år och utan utveckling så inga nya bättre produkter heller.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet



Holger

#17 » 12:17:50, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Att jag registrerade mig på Kivra beror på att en tidigare arbetsgivare skickade lönespecarna på Kivra.

Vad hade hänt om du inte hade reggat dig på Kivra? :uupps:

Mikkel skrev:Men man har ju sina funderingar om hur så viktiga funktioner ska vila på privat bas liksom tex Bank-ID.

Ja, särskilt om det är "start-ups" som ligger bakom, eller företag som gått "genom flera händer" (Kivra hette ju Brevo eller så innan).
Jag känner mig säkrare om några stora banker eller statliga institutioner ligger bakom.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

toker

#18 » 12:22:00, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
toker skrev:Lönespec har jag fått via mejl i rätt många år nu så dom finns kvar om jag skulle behöva dom av nån anledning. Är du Jula medlem så sparas kvitton hos Jula bara logga in så finns dom där.


Lönespec via e-post är inte helt okej enligt GDPR, då ska dokumentet i så fall vara lösenordsskyddat, så det blir en extra inloggning att hålla koll på.

Om jag då handlar hos 25 olika ställen behöver jag 25 "medlemskap" och inloggningar...

Jo vi har lösen på lönespecen men det är anställningsnumret vilket används rätt ofta så det kan man ändå. Skickar alla 25 ställena kvitton till Kivra ? De kvitton som hör till firman spar jag i en pärm årsvis och de kvitton som är privata i en annan pärm tycker det är rätt enkelt enda gången det strular är när jag lämnat bort firma pärmen till redovisningsbyrån.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#19 » 12:22:39, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Man kan ju tycka vad man vill om det mesta men allting är ett led i en utveckling vare sig vi vill eller inte. De som är bakåtsträvare och mer litar på allt gammalt får såklart försöka hålla kvar i det om det går. Det står var och en fritt precis som allt annat om det nu finns möjlighet vill säga. Idag är ju inte det säkert heller eftersom det mesta går så snabbt jämfört med förr. Det vi gör idag kanske bidrar till en bättre lösning om några år och utan utveckling så inga nya bättre produkter heller.

Du har helt rätt.
Men jag(!) tycker ibland det är lite fel att blint säga ja och amen till all utveckling.
Och som du säger: nej, det finns ofta inga alternativ.

Det som stör mig mest är att man baserar tjänsterna på frågevärdiga grunder, "reducerat CO2-fotavtryck", "sänkt kostnad för kunden", "förenkling för kunden". Ofta skitsnack.
Och där tycker jag man bör hålla emot lite.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

toker

#20 » 12:24:17, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Man kan ju tycka vad man vill om det mesta men allting är ett led i en utveckling vare sig vi vill eller inte. De som är bakåtsträvare och mer litar på allt gammalt får såklart försöka hålla kvar i det om det går. Det står var och en fritt precis som allt annat om det nu finns möjlighet vill säga. Idag är ju inte det säkert heller eftersom det mesta går så snabbt jämfört med förr. Det vi gör idag kanske bidrar till en bättre lösning om några år och utan utveckling så inga nya bättre produkter heller.

Jag tycker jag försöker hänga på nya saker som gör det enklare men hänger inte på allt bara för att det är nytt det ska ju tillföra nånting också.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Mikkel

#21 » 12:25:51, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Mikkel skrev:Att jag registrerade mig på Kivra beror på att en tidigare arbetsgivare skickade lönespecarna på Kivra.

Vad hade hänt om du inte hade reggat dig på Kivra? :uupps:


Ja då hade dom fortsatt att skick på papperspost, så det var mitt eget val, men alla andra gjorde ju så..... :vissla:

Jag kan hålla med om att det känns tryggare med Bank-ID då bankerna känns solida och dom står väl under kontroll av bankinspektionen också. Sverige tillverkar inte ens sina egna sedlar och mynt längre, det görs på entreprenad i Finland.
Nog för att jag litar på Finland men vissa saker tycker jag är "heliga" och borde ligga under staten i det egna landet.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Holger

#22 » 12:33:10, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:
Stefan1972 skrev:Man kan ju tycka vad man vill om det mesta men allting är ett led i en utveckling vare sig vi vill eller inte. De som är bakåtsträvare och mer litar på allt gammalt får såklart försöka hålla kvar i det om det går. Det står var och en fritt precis som allt annat om det nu finns möjlighet vill säga. Idag är ju inte det säkert heller eftersom det mesta går så snabbt jämfört med förr. Det vi gör idag kanske bidrar till en bättre lösning om några år och utan utveckling så inga nya bättre produkter heller.

Jag tycker jag försöker hänga på nya saker som gör det enklare men hänger inte på allt bara för att det är nytt det ska ju tillföra nånting också.

Ser det på samma sätt som toker.
Man kan ju prova -> om man nu tror sig behöva det.
Tillför det inget avinstalleras det/raderas kontot.

Sedan: jag(!) behöver inte förenkla allt hela tiden. Det måste inte gå snabbare.
De fem sekunderna jag sparar (?) i snabbköpskassan använder jag till att vara kreativ eller vad?
På jobbet optimeras alla processer hela tiden, även om de fungerar och nästan "går av sig själva". Tiden som blir över ska de anställda lägga på att vara kreativa istället, för att driva företaget framåt. Ja tjosan, alla berörda åker hem tidigare istället :lmao:
Och sedan kommer nästa avskedningsvåg (som är det egentliga målet).

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger

#23 » 12:34:39, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Ja då hade dom fortsatt att skick på papperspost, så det var mitt eget val, men alla andra gjorde ju så..... :vissla:

I en sådan situation är jag mycket "trögflytande". Jag reagerar inte på dessa saker utan låter dem fortsätta tills jag MÅSTE välja en ny väg.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

krokodilen

#24 » 12:43:00, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker Kivra funkar kanon och för mig har det då aldrig saknats en enda siffra eller bokstav. Aldrig fått nåt fulscannat utan det ser ut som vanliga PDF:er typ.

Total överblick tycker jag, lätt att plocka fram en uppgift i telefonen närsomhelst man behöver den!

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BGullb

#25 » 13:57:14, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte tänka mig att företagen, skatteverket mfl skriver ut en pappersfaktura,
skickar dem i ett "brev" till Kvira, Kvira öppnar kuvertet och scannar in innehållet för att sedan leta upp
rätt "brevlåda" och lägga det där.
Detta går helt elektroniskt efter att du anmält dig till Kvira.
När man går med i Kvira går det ut ett meddelande till alla företag, organisationer och skatteverket att NN vill/kan ta info
i Kvira.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Ivar Risslén

#26 » 14:24:50, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker på att brevbärarna måste ha lite jobb så jag har undvikit Kivra.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

marve

#27 » 14:40:47, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
toker skrev:Varför väljer ni att använda Kivra ser inga fördelar med det och har valt att köra på utan.


Som ovan nämnt så är det rätt smidigt att ha tillgång till en del post när som helst, bara man har telefonen med sig.
Lönespecifikationer har jag i Kivra från flera arbetsgivare tillbaka, hade jag fått dom på papper hade de nog varit bortslarvade för längesen. Riktigt smidigt när man ska ansöka om föräldrapenning hos försäkringskassan, bara att logga in och kolla på lönespecen vilken dag det var.


En variant för att ha alla papper med sig i möten kan vara att man kopierar blanketterna/räkningarna i Microsoft lens och skickar upp dom i molnet, för telefonen finns ju numera alltid med. (om uppkoppling finns)
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

krokodilen

#28 » 15:00:05, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:
PerJohansson skrev:
toker skrev:Varför väljer ni att använda Kivra ser inga fördelar med det och har valt att köra på utan.


Som ovan nämnt så är det rätt smidigt att ha tillgång till en del post när som helst, bara man har telefonen med sig.
Lönespecifikationer har jag i Kivra från flera arbetsgivare tillbaka, hade jag fått dom på papper hade de nog varit bortslarvade för längesen. Riktigt smidigt när man ska ansöka om föräldrapenning hos försäkringskassan, bara att logga in och kolla på lönespecen vilken dag det var.


En variant för att ha alla papper med sig i möten kan vara att man kopierar blanketterna/räkningarna i Microsoft lens och skickar upp dom i molnet, för telefonen finns ju numera alltid med. (om uppkoppling finns)


De ligger väl redan i ett moln,,, Kivra. :klia:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toker

#29 » 15:10:56, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Tycker Kivra funkar kanon och för mig har det då aldrig saknats en enda siffra eller bokstav. Aldrig fått nåt fulscannat utan det ser ut som vanliga PDF:er typ.

Total överblick tycker jag, lätt att plocka fram en uppgift i telefonen närsomhelst man behöver den!

/C

Tycker det är hopplöst att få fram en uppgift med telefon liten text och allt går trögt använder telefon endast i nödfall om inte dator finns tillgängligt.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

marve

#30 » 15:22:32, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
De ligger väl redan i ett moln,,, Kivra. :klia:

/C


Tänkte bara som tips om någon inte vill ha Kivra, i ditt fall är det inte aktuellt.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se