Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Förföljd av telefonförsäljare?

46 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 21:09:42, 02-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla. Ja det började för kanske 5 år sedan eller mer... En försäljare från Birmingham i England ringde upp och sa att jag hade pengar att hämta, Chena! Dom kunde ringa tre fyra gånger per vecka, ibland två gånger på samma dag. Förståeligt nog så slutade jag svara och började blocka dom istället. Sen började dom använda svenska nummer typ +467xxx. Då jag har ganska många kunder inom mitt gebit så svarade jag alltid första gången innan jag hann blocka dom också. Till sist nu för någon vecka sedan så tänkte jag att jag får väl ta tjuren vid hornen!!! Så jag pratade med honom, Jack Kowalski om vad vill ni egentligen? Han sa då att mina satsade 250 Euro för två år sedan har vuxit till 2226 euro och nu undrade han vad jag ville göra med dom...? Antingen återinvestera dom eller ta ut dom!
Här börjar mailet:
We are obligated by the Authority for the Financial Markets to inform all our inactive clients about their profits every 2 years.

Our trading algorithm successfully managed to turn your initial deposit of 250.00€, into 2226.53€, we have made you clear PROFIT of 1976,53€.

Due to your inactivity your account is labeled inactive and is currently locked in order to protect your funds.

For us to unlock your account we need to know how would you like to proceed:

1. Reinvest (continue trading and using our service);
2. Withdraw;

When you decide on what you want to do with your account send me an email for further instructions.


I'm looking forward to your reply!


Sincerely,



Jack Kowalski
General Account Manager
Slut mail.
Att jag skulle satsat 250 euro för två år sedan utan att komma ihåg det verkar osannolikt om jag själv får säga det...
Att dom förmodligen vill blåsa mig utgår jag ifrån men frågan är hur?
När han ringde upp i dag så sa han att han bodde i sverige sedan tre år men kunde inte ett enda ord svenska. Han försökte sig på hallå men av 10 poäng så skulle jag gett honom -5 poäng, det fanns ingen som helst svenska i det ordet iallafall. Han sa nåt om att om jag vill få ut pengarna på mitt konto så skall jag skaffa en "bitwallet" tror han sa? Den är oavsett gratis enligt honom. Alltså, det finns inget ställe där 250 kronor, dollar eller euro kan växa 8 gånger på två år, utan att man har satsat något från början. (dom få grejer jag satsat aktivt på har vuxit kanske uppåt 5 % per år som absolut max något år)
Hans telefonnummer sista gången är +46114433263. 20011 har sökt på detta nummer och 105 personer har rapporterat som bedrägeri...
Ja bara detta luktar skunk! Frågan är vad är själva bedrägeriet?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#2 » 07:37:11, 03-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen annan som råkat ut för liknande?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jac

#3 » 09:32:13, 03-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Att dom förmodligen vill blåsa mig utgår jag ifrån men frågan är hur?

Janson1 skrev:1. Reinvest (continue trading and using our service);

Alltså att du betalar pengar till honom i förhoppningen om att du ska få mer pengar tillbaka.


Varför han förföljer dig vet jag inte men han har väl fått nån slags positiv indikation på att han kan få ut pengar av dig, kanske har du svarat ett par gånger för mycket?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Holger

#4 » 11:10:09, 03-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Bygert

#5 » 11:41:37, 03-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bedrägeriet, ja nåt av följande:

- Att få dig när du hör om din fantastiska investering att skicka "mer".

- Att begära nån slags administrativ avgift för att få ut pengarna.

- Att få tillgång till dina kontouppgifter. Troligen inte för att sätta in pengar.

- Att lura in dig på nån skum sida som ställer till med nåt.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 18:15:48, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det en ny som ringer och pratar "konstig" svenska, Maria utger hon sig för att heta, denna gång är det mina insatta pengar som har vuxit till en miljon. Om det är kronor, pund, euro eller dollar vet jag inte... Hon hade min mailadress givetvis och skulle mejla. Jag tror det är detta mejl men inte helt klar på vilket... office@tradingcentre.se är adressen i alla fall.
"""Greetings Jens, my name is Maria Andersson, the agent you have been in contact with today, I work for Payback LTD and we are working on a project which is mainly focused on recovering lost funds on scams.
I have two reasons to email you, one is because I want you to have this information in written form, and the second one is that I want to explain the basic information regarding your case and what we need to do.
First of all, I will have to give you access to the wallet where we have put the assets, so you can log in there yourself and see the money, after doing so we will need you to have an account in any crypto trading platforms that you want to, we need to make sure your identity is verified and then we can initiate the transactions.
The procedure takes around 20 minutes and all you need is access to a computer or a smartphone, and I will gladly guide you though the steps.
If you have e preferable time for me to call you, please feel free to email me back with a schedule.


Sincerely,
Maria"""

Telefonnummret +46843731177 verkar vara bedragare? Jag byter nu mail men mitt telefonnummer vill jag helst behålla...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jac

#7 » 18:22:43, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det där ”verkar” inte vara bedragare, det där är så in i helvetes j*vla stenhårt i helvete bedragare.

Varje gång du har personlig kontakt med någon av dessa människor så blir det som att hälla 50 liter bensin i elden.

Blockera det telefonnummret och svara inte på okända telefonnummer så kanske detta gänget ger upp om några år.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

v702

#8 » 18:29:58, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gå till inställningar och blockera numret, gör så med varje nummer som du inte känner igen.
Skickar de epost så märker du den som skräp och låter den gå i papperskorgen.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

igelkottar

#9 » 19:29:34, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan rekommendera appen "Ska jag svara" om det är Android.

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.mistergroup.shouldianswer&hl=sv&gl=US
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Janson1 (trådstartaren)

#10 » 19:54:53, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är blockad redan... Däremot, att dom skulle ge upp tvivlar jag starkt på. Det började något år efter 2012 och det kommer i sjok. Bara i går och i dag har det ringt 10-12 gånger med 6 nya telefonnummer. Eftersom jag har många "flygkunder" så kan jag inte blockera dom per någon slags automatik... Om man nu byter telefonnummer, så är det väl bara för dom att leta upp mig igen på eniro eller hitta?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Peter Persson

#11 » 20:18:52, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar svara och driva järnet tills dom blir förbannade och lägger på, samma på tex instagram brukar alltid svara dessa "unga damer" som måste vara tokiga i mina skogsbilder och gamla traktorer, driver tills dom blir så förbannade att indiskan lyser igenom engelskan :lmao:
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

88ecr

#12 » 20:33:31, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar också bråka med dom, men jansons fall på så lång tid låter besvärligt,
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

tortap

#13 » 20:49:13, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske dina uppgifter varit samma under lång tid och är verifierade. Dvs du har svarat och de har namn etc. Så dina uppgifter är lite mer värda än ett random nummer. Så har dina kontaktuppgifter cirkulerat i dessa kretsar och sålts vidare till olika aktörer under flera år.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

rospigg

#14 » 22:44:59, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag svarar på alla inkommande samtal, och är det en försäljare så talar jag om att jag inte är intresserad och ber denne ta bort mitt nummer och inte ringa igen. Det fungerar riktigt bra. Om de ringer igen, då blir jag oerhört icketrevlig!
När det ringde en slabba (kvinnlig oönskad person) som sade
-"I´m calling from Microsoft support" med en tydlig Indisk accent, svarade jag
-So you are one of the Indian scammers I read about on the internet?
-No, no! I´m calling from Microsoft.
-You can go to hell and burn very much, sade jag, och sen avslutade jag samtalet.
Sen dess har det inte ringt minsta filur som talat med Indiskbruten engelska.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Jan Pålsson

#15 » 23:07:40, 27-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man bara en stund över så kan man ju driva lite med dom, de brukar lägga på efter en stund, inte för jag tror de följer mina råd o så för då hade de släktet vat utdöt nu, bara kräng av de uslingarna
Jan Pålsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:26, 27-05-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 4440 6620 1055 Bm boxer Buick-59 caddy-55


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se